مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
>
تفسیر مأثور
تفسیر روایی
تفسیر قرآن با قرآن
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 156
عنوان :
نیاز به تفسیر روایی، ذاتی یا عرضی
نویسنده:
جعفر نکونام، زکیه جوانمردزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر مأثور
,
نیاز ذاتی به تفسیر قرآن
,
نیاز عرضی به تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
اهل بیت(ع) ,
تحریف قرآن ,
بلاغت قرآن ,
فصاحت قرآن ,
تفسیر باطن قرآن ,
تاریخ تفسیر قرآن ,
صحابه پیامبر(ص) ,
شیوه ائمه (ع) در تفسیر ,
ادله عقلی تفسیر قرآن ,
ادله قرآنی تفسیر قرآن ,
ادله نقلی تفسیر قرآن ,
روش تفسیر صحیح قرآن ,
تاویلات غالیانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
تفسیر روایی از کهن ترین روش های تفسیر قرآن است که از آغاز تاریخ تفسیر وجود داشته است. در این که آیا ذات قرآن مبهم است و در همان زمانی که نازل شد، بدون بیان پیامبر (ص) مقاصد قرآن برای مخاطبان قرآن مشخص نبوده، یا این که نیاز به روایات در تفسیر قرآن عارضی است؛ یعنی بر اثر گذشت زمان و مفقود و منسی شدن قرائن فهم قرآن و پیدایش مکاتب مختلف کلامی و فقهی و عرفانی حاجت افتاده است که اهل بیت یا صحابه و تابعان به تفسیر آیات قرآن بپردازند و روایات تفسیری را به میراث بگذارند، اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بررسی ها در این مقاله نشان می دهد، قابل پذیرش نیست که قرآنی که به فصاحت و بلاغت و هدایت متصف است، به طور ذاتی مبهم و نیازمند بیان پیامبر (ص) و صحابه و تابعان و ائمه (ع) باشد؛ بلکه ایشان وقتی به تفسیر آیات پرداختند که بر اثر گذشت زمان و مفقود یا منسی شدن قرائن، حاجت افتاد، به تفسیر آیات قرآن بپردازند و روایات تفسیری بر اثر این نیاز عارضی فراهم آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر فرات کوفی
نویسنده:
مریم قبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن با سنت
,
تاویل قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر فرات کوفی
کلیدواژههای فرعی :
زیدیه ,
اصحاب کسا ,
کوفه ,
جری ,
عصمت ,
غلات شیعه ,
اهل بیت(ع) ,
اصحاب کساء ,
تفسیر ماثور ,
روایات تاویلی ,
تفسیر مأثور ,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
روایات جری و تطبیق ,
قیام امام به سیف ,
قرائن سندی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از ویژگیهای مطالعات و پژوهشهای دوران معاصر در حوزه علوم اسلامی، بازنگری مواریث کهن، از سدههای نخستین است. از نتایج این نوع نگاه، زدن مهر تأیید بر ریشهدار بودن هویت فکری و اعتقادی شیعه، بازشناسی خلأها و کاستیها برای جبران و تدارک آنها و سرانجام برداشتن گامی بلند در جهت گسترش، عمق بخشیدن و غنیسازی این مطالعات در سطوح و لایههای مختلف است. از جمله این آثار در گستره علوم قرآنی و حدیثی، تفسیری است متعلق به قرن سوم و سالهای آغازین قرن چهارم، با عنوان تفسیر فرات کوفی که غالب روایات آن، تأویلی (از نوع تطبیق و جری) است؛ اگرچه شمار اندکی از روایات، حاوی تفسیر باطنی یا ناظر به سبب نزول و یا برخی گزارشهای تاریخی غیر مرتبط با آیاتاند. بهرغم ناشناس بودن و همچنان ناشناس ماندن فرات، به استناد نوع روایاتِ مندرج در کتابش، میتوان او را یک شیعه زیدی با گرایش عرفانی به شمار آورد. هر چند تفسیر فرات هم بسان اغلب کتابهای روایی از آسیب وضع و جعل مصون نمانده است، شمار این نوع روایات چندان فراگیر نیست. البته وجود برخی ضعفها در لابلای روایات کتمانناپذیر است؛ اما این موارد، از اعتبار و ارزش بسیاری دیگر از روایات آن نمیکاهد. سخن آخر اینکه چه بسا علت فراگیر نشدن این کتاب، نه وجود برخی ضعفها در آن، بلکه بیشتر به دلیل روایاتی است که مخاطبانی عام نداشته است و به اشاره معصوم علیهم السلام میبایست مکتوم و سر به مُهر میماند؛ جز برای اهل سرّ.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر قرآن به قرآن و جایگاه سنّت؛ آخرین سخنرانی منتشر نشده از آیت الله معرفت
نویسنده:
محمد هادی معرفت
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
اسلوب قرآن
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر به رأی
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
آیت الله معرفت (ره)
,
نقش روایات در تفسیر
,
علامه طباطبایی و تفسیر
کلیدواژههای فرعی :
آیه 158 بقره ,
آیه وضو و تیمم ,
سعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در روزهای پایانی سال 1427 قمری که در کشاکش آماده سازی این شماره بودیم، ناگاه موج سهمگین حادثه ما را به سختی نواخت و داغ و دریغی پس ناگوار بر جانمان نشاند. فقدان دردناک بزرگمرد عرصه اندیشه دینی و قرآنی، پاسدار توانمند معارف وحیانی، طلایه دار پژوهش عالمانه در تفسیر و علوم قرآنی، فقیه فرزانه و مفسر ارجمند آیة الله محمد هادی معرفت فاجعه زیانبار و ثلمه ای بزرگ بود که هرگز التیام نخواهد پذیرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 14 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فتح البیان فیما روي عن علي من تفسیر القرآن
نویسنده:
مصطفى حسيني طباطبایي؛ مصحح: سعد رستم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
حلب سوریة: دارالجسور الثقافیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب تفسیر روایی شیعه
کلیدواژههای فرعی :
علم امام علی(ع) ,
عدل قرآن ,
اعلمیت امام علی(ع) ,
اقرأ الناس لکتاب الله ,
تفسیر اهل بیت (ع) ,
تفسیر مأثور ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
تفسیر امام علی ,
تفاسیر امامیه ,
تفاسیر روایی شیعه ,
چکیده :
«فتح البیان فیما روی عن علی علیهالسّلام من تفسیر القرآن» تالیف علامه سید مصطفی حسینی و حواشی و اضافات سعد رستم می باشد. موضوع این اثر، سخنان نقل شده از امام علی علیه السّلام درباره آیات قرآن و به زبان عربی می باشد. مطالب فتح البیان در چهار باب تنظیم شده است. باب اول، جمع آوری امام علیه السّلام که بیشتر جنبه علوم قرآنی دارد و با عنوان علی علیه السّلام و قرآن است که اهم موضوعات مطرح شده در این باب کلام امیر علیه السّلام در ذم تفسیر به رای، ظاهر و باطن قرآن، ترتیب سوره های قرآن در مصحف ایشان، در تفسیر حروف مقطعه و... باب دوم در تفسیر آیات الاحکام و عبادات از جمله: در تعظیم امر نماز، وضو، در تفسیر صلوة الوسطی، در تفسیر آداب نماز، نماز جمعه، نوافل صبح و مغرب، در امر به معروف و نهی از منکر در تفسیر آیه نکاح و طلاق و در تفسیر آیه وصیت وارث. باب سوم سخنان ایشان در تفسیر و شرح الفاظ با بیان لغوی آیات قرآن است. و باب چهارم اختصاص به اقتباسات امیرالمؤمنین از قرآن کریم دارد و ۵۰ مورد از این گونه اقتباسات ذکر شده است. در اول کتاب فهرست مطالب و در آخر آن منابع و مصادری که در تدوین مورد استفاده قرار گرفته گنجانده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منهج و گرایش تفسیری تسنیم
نویسنده:
علی اسلامی، محمدرضا مصطفیپور
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاویل قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
آیت اله جوادی آملی
,
تفسیر اجتهادی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تفسیر قرآن با سنت ,
تفسیر قرآن به قرآن ,
عقل استدلالی ,
اهل بیت(ع) ,
گرایش تفسیری ,
تفسیر علمی قرآن ,
تفسیر ماثور ,
سنت پیامبر (ص) ,
ماثور ,
سنت ,
تفسیر مأثور ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
منهج تفسیرى ,
تفسیر عقلی قرآن ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
روش اجتهادی جامع ,
استقلال قرآن در تفسیر ,
گرایش اخلاقی تفسیر ,
گرایش معرفتی تفسیر ,
گرایش اجتماعی تفسیر ,
گرایش جامع تفسیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
تفاسیر قرآن، هر یک از منهج و روشی استفاده کرده و با گرایشی خاص تنظیم شدهاند. روش برخی مأثور و مبتنی بر سنت و روایات منقول از پیامبر و ائمه بوده است و برخی مبتنی بر روش عقل برهانی و برخی بر روش تفسیر قران به قرآن. نیز برخی گرایش ادبی و برخی کلامی و برخی فلسفی و غیره دارند. در قرن پانزدهم تفسیر قیم تسنیم به جامعه مسلمانان عرضه شد که به لحاظ روش از روش اجتهادی جامع پیروی میکند. بدین صورت که هم از روش تفسیر قرآن به قرآن و هم از روش مأثور و هم روش عقلی یعنی برهان عقلی استفاده میکند و در گرایش نیز با گرایش معرفتی و اخلاقی و اجتماعی به تفسیر قرآن پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر آیة المودة
نویسنده:
علي حسيني ميلاني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
حقائق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
وجوب مودت اهل بیت علیهم السلام ,
آیه مودت ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
وجوب مودت ائمه علیهم السلام ,
ولایت اهل بیت(ع) ,
حب اهل بیت(ع) ,
وجوب مودت علی علیه السلام ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تفسیر مأثور ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید علی حسینی میلانی
شابک (isbn):
964-2501-30-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عده اي معتقد به تفسير روايي هستند كه طبق نظرآنها اكثر آيات بايد از گفته معصوم تفسير داشته باشد نظر شما در رابطه با اين تفاسير چيست؟ چه تفسير روائي را شما توصيه مي کنيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اي كاش ما براي هرآيه قرآن سخني صحيح و مستقيم از معصومين دريافت مي كرديم. مسلم اين بهترين شيوه تفسيرقرآن بود. اما اين طور نيست كه براي هرآيه قرآن يك روايت مسلم ومسجل ازمعصومين داشته باشيم و نبودن آن مشخص مي کند که شايد نيازهم نبوده است. البته مسلم اس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر روایی
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر روایی ,
روش تفسیر روایی ,
تفسیر روایی جامع ,
رویکرد کلامی - روایی در تفسیر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زمینههای قرآنی عناوین منازل السائرین بر اساس محور جانشینی
نویسنده:
مهدی مطیع , سوده اسعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
عرفان عملی
,
معناشناسی قرآن
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
کلیدواژههای فرعی :
عبادت ,
روابط هم نشینی (زبان شناسی) ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر مأثور ,
تفسیر اجتهادی ,
زهد ,
تواضع ,
تفسیر عرفانی ,
فنا ,
ترتیب آیات قرآن ,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) ,
مقام یقظه ,
مقام توبه ,
مقام محاسبه ,
مقام ورع ,
مقام فتوت ,
علم النفس عرفانی ,
جانشینی معنایی ,
ترتیب صعود قرآن(در مقابل ترتیب نزول قرآن) ,
ترنیب نزول قرآن (در مقابل ترتیب صعود قرآن) ,
منازل سلوک در قرآن ,
قیام لله در قرآن ,
چکیده :
گرایش به معنویت و نگاههای عارفانۀ دینی در دورۀ معاصر و نیاز مبرم به بازبینی متون عرفانی، پژوهشگران را بر آن میدارد تا نگاهی دوباره به آثار عرفانی دورههای گذشته بیندازند. از سویی، نگاههایی با تفسیر عارفانه یا رویکرد عرفانی به قرآن مجید، زبان این کتاب را برای فهم مخاطبان امروز، سادهتر میکند. در بازار ارائۀ مکاتب مختلف عرفانی، آن دسته از منابع که مطابقت بیشتری با مفاهیم کلام وحی دارند، هم معتبرترند و هم ماندگارتر و به حق نزدیکتر. از این میان، یکی از ارزشمندترین متون برجای مانده در حوزۀ متون عرفانی، منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری است. ویژگی این کتاب تطبیق منازل سلوک با مفاهیم قرآن کریم است. خواجه عبدالله در این کتاب، با استناد به آیات شریفۀ قرآن، در ابتدای هر باب، منازلی برای تشنگان حقیقت و سلوک اهل معرفت معرفی کرده است. بنابراین، این پژوهش درصدد تفسیری قرآنی از متن عرفانی خواجه عبدالله و تفسیری عرفانی برگرفته از کتاب منازل السائرین از قرآن کریم است. در این راستا نویسندگان تحقیق حاضر با بهرهگیری از روش معناشناسی تعاریف، در توصیفات و تقسیمات خواجه عبدالله انصاری در کتاب منازل السائرین تأمل کرده و بر اساس محور جانشینی مفاهیم، به تبیین منشأ قرآنی آموزههای این کتاب پرداختهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه تأویل در روایات تفسیرى امام سجاد علیه السّلام
نویسنده:
منصور پهلوان، معصومه آگاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
امامت در قرآن
,
مصداق
,
امام سجاد (ع)
,
تفسیر ماثور
,
تفسیر مأثور
,
مهدویت در قرآن
,
امام سجاد علیه السلام
چکیده :
بخش قابل توجهى از روایات تفسیرى را که از امام سجاد 7 برجاى مانده، تأویل آیات و ارائه مصادیق آنها تشکیل مى دهد. این روایات نقش تعیین کننده اى در بازسازى عقاید جامعه پس از شهادت سید الشهداء 7 دارد، در این گفتار، فزونىِ روایات تأویلى و تعیین مصادیق آیات، بر پایه مخاطب و فضاى صدور روایات تحلیل شده است.نگارنده، نمونه هایى از موضوع هاى این روایات را بدین سان برمى شمارد: بازسازى بنیان تفکّر ولایت مدار، ترسیم محورهاى تفکّر مهدوى، تعیین مصادیق آیات.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و روش های تفسیر قرآن
نویسنده:
عباسعلی عمید زنجانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
کتب علوم قرآن شیعه
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
اختلاف در تفسیر قرآن ,
علم تفسیر ,
تفسیر طبری ,
روش شناسی تفسیری ,
تفسیر و مفسران ,
فضیلت تفسیر قرآن ,
تفسیر ادبی ,
تفسیر اشاری ,
تفسیر به رأی ,
تفسیر بیانی ,
تفسیر مأثور ,
تفسیر ابن عباس ,
تفسیر اجتهادی ,
تفسیر رمزی ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
تفسیر عرفانی ,
علوم اسلامی (سایر) ,
روشهای تفسیر قرآن ,
کد کنگره:
BP91/5/ع8م2 1373
چکیده :
کتاب «مبانی و روش های تفسیر قرآن» نوشته عباسعلی عمید زنجانی است. مؤلف در این کتاب روش های تفسیری را بحث نموده، وی در فصل اول، ضرورت شناخت قرآن را بررسی، آنگاه به سیر تحول تفسیر پرداخته، آن را در دو مذهب شیعه و اهل سنت به صورت جداگانه بررسی و تالیفاتی از آنان را نام می برد. در فصل دوم وجوه شناخت قرآن را بحث و در ادامه آن علل اختلاف در تفسیر قرآن را بررسی می نماید. ابتدا واژه تفسیر را معنا نموده آنگاه معنای اصطلاحی آن را در کلام مفسران و دانشمندان علوم قرآنی مورد بررسی قرار داده است. یکی از مباحث مهم در این فصل مساله علل اختلاف در تفسیر قرآن است. وی در ابتدا تفسیر در زمان پیامبر و توسط آن حضرت را توضیح داد. در ادامه علل پیدایش اختلاف تفسیر را در محورهای زیر بررسی می کند: پیدایش مذاهب مختلف، نفوذ افکار و انتقال علوم به بلاد اسلامی، اصالت عقل و اعتماد به رای، اختلاف مردم به درک معارف قرآن. در فصل دوم پس از بیان معنای تاویل از نظر لغت و ذکر اقوال برخی از مفسران در این باره، بعضی از روایات که در آنها بحث تاویل وجود دارد را ذکر نموده آنگاه بحث می کند که آیا همه قرآن تاویل دارد یا برخی از آیات آن، به جهت توضیح آن اقوال و نظرات مفسران را ذکر نموده است. در فصل سوم مبانی و روش های تفسیری و تقسیم بندی هایی که از طرف صاحب نظران ارائه شده را توضیح می دهد و به همین مناسبت شرائط و منابع و آداب تفسیر قرآن را ذکر نموده است. همچنین ابتدا دیدگاه های مفسران همچون طبری، ابن عباس را درباره تقسیم بندی تفاسیر مطرح نموده، در ادامه مذاهب و مناهج تفسیری را نام می برد. در فصل چهارم تفسیر نقلی را بررسی می کند و به همین مناسبت روایاتی که می توان به آنها استناد نمود را ذکر و پاسخ آنها را می دهد. در فصل پنجم تفسیر به رای را مورد بحث قرار داده و مفاد روایات وارده در این باب را بررسی، آنگاه برخی از موارد تفسیر به رای را ذکر نموده است. نویسنده فصل ششم را اختصاص به تفسیر رمزی، اشاری و شهودی داده و فصل هفتم مربوط است به تفسیر عقلی و اجتهادی که در آن دلایل این نوع تفسیر را از نظر قرآن عقل و سیره علمای اسلام مورد بررسی قرار داده است. در فصل هشتم تفسیر قرآن به قرآن و در فصل نهم تفسیر قرآن بر اساس کتاب و سنت و عقل مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 156
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید