مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
احکام واجب الوجود
>
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
>
توحید صفاتی(فلسفه))
توحید صفات کمالی خدا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 111
عنوان :
توحید و صفات الهی : درسنامه كلام تخصصي
نویسنده:
علی اللهبداشتی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
چکیده :
آنچه پيش روي شما محققان و دانش پژوهان است درسهايي در باب شناخت حق -سبحانه و تعالي ،توحيد و صفات جمال و جلال اوست كه به فضل الهي پس از ساليان تدريس و تحقيق در مسائل كلامي توفيق حاصل شد با توجه به نيازهاي دانشجويان نسل امروزدرحوزه ودانشگاه فراهم آيد. در مجموعه زير تلاش شده است نكات زير رعايت شود: 1- اين متن، درس نامه باشد و هر درس نه چندان مختصر كه وافي به مقصود نباشد و نه چندان طولاني كه از حوصله كلاس خارج باشد و مجموعه درس ها از 30 درس تجاوز نكند. از سوي ديگر آنچه در باب توحيد و صفات حق تعالي لازم است در طي چند فصل متمايز آورده شود. 2- ديدگاههاي مكتبهاي فكري كه در عالم اسلام مطرح هستند مورد توجه قرار گيرد . 3- مواضع مشترك مكتبهاي ديگر يا مكتب فكري شيعه اماميه بيان و مواضع اختلافي منصفانه نقد شود. 4- سعي شده هر سخني كه به صاحب فكري يا مكتب فكري خاصي نسبت داده شده از منابع اصلي خودشان و گاه با عبارت خودشان باشد تا از پيشداوري پرهيز شده باشد. 5- با عنايت به پيشينة علمي مخاطبان، بعضي مطالب عربي (آيات ، روايات يا سخنان بزرگان) ترجمه نشده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری هستیشناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، محمدقاسم الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تدبیر منزل
,
حکمت متعالیه
,
وجود شناسی ملاصدرا
,
سیاست متعالیه
,
حکمت سیاسی متعالیه
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
حکمت متعالیه
,
سیاست مدن
,
حکمت سیاسی
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
وجود حقیقی ,
اصالت وجود ,
سعادت ,
ملکات نفسانی ,
توحید ذاتی ,
الوجود ,
بساطت وجود ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
رابطه دنیا و آخرت ,
خیریت وجود ,
بساطت واجب ,
سعادت در حکمت متعالیه ,
خلق ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
اصالت وجود ,
بساطت وجود ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
سعادت اخروی ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
قرآن ,
توحید(اخلاق اسلامی) ,
مارکسیسم ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
وجود ظلّی ,
تشکیک در وجود ,
توحید افعالى ,
توحید صفاتى ,
حقانیت وجود ,
توحید تکوینی ,
توحید تشریعی ,
حیات سیاسی - اجتماعی ,
پارادایم قدرت محوری ,
پارادایم سعادت محوری ,
توحید ربوبیت تکوینی ,
توحید ربوبیت تشریعی ,
حاکمیت توحیدی ,
حکومت پیامبری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
پژوهش حاضر مبانی و مبادی را به عنوان سرچشمههای نخستین و اصول بنیادین هر علم و دانش قلمداد میکند. ازاینرو، به این پرسش پاسخ میدهد که کدام مبانی و اصول فلسفی هستیشناسی و روش بنیادین در حکمت سیاسی متعالیه وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، مبانی هستیشناسی حکمت سیاسی متعالیه را در نسبت با روش بنیادین بررسی کرده، رابطه آن را با حکمت سیاسی متعالیه نشان میدهیم. در این پژوهش، با مبانی گونهگونی مانند: اصالت وجود، تشکیکی بودن وجود، خیریت وجود، حقانیت وجود، وحدانیت وجود، بساطت وجود، توحید افعالی و توحید تکوینی و تشریعی خداوند در ارتباط با حکمت سیاسی متعالیه روبرو هستیم. مجموع این مبانی میتواند به راحتی روش بنیادینی را برای تولید حکمت سیاسی متعالیه پدید آورد که حیات سیاسی ـ اجتماعی آدمیان را با تبیین عقلانی تأمین نماید و سعادت دنیا و آخرتشان را تضمین کند. مفاهیمی مانند عزت، تدبیر، عدالت، آزادی، حکمت، حکومت و حاکمیت، اقتدار و مشروعیت تنها با شناختن اصول برآمده از این مبانی امکان تحقق دارند. این مبانی و لایههای معرفتی آن میتوانند شناختی حقیقی را به جای شناختی پنداری در حکمت سیاسی ارائه کنند و جامعه را مظهر عالم ربوبی سازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید احدی و واحدی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
احمدعلی مظلومزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت وجود
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
معارف اسلامی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید ذاتی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
توحید ذاتی (اخلاق)
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
دیدگاه نهایی علامه طباطبایی درباره حقیقت توحید، توحید حقیقت وجود است. بر این اساس خداوند متعال تنها مصداق حقیقی وجود است و همه کثرتها، به کثرت در ظهور و تجلیِ همان حقیقت واحد بازمیگردد. در این دیدگاه مقام ذات الهیمنزه از هرگونه تعین مفهومی و مصداقی و فوق هر اسم و حکمی حتی همین تنزه و اطلاق است. ایشان نخستین تعین ذات الهی را اطلاق و صرافت آن میدانند که همان مقام احدیت است و همه تعینات را به سلب تحصیلی از ذات الهی نفی میکند. از دیدگاه ایشان سپس تعین هویت و بعدازآن مقام واحدیت است که مشتمل بر ظهور تفصیلی اسماء الهی است؛ ایشان اسماء حسنی و صفات الهی را اگرچه داراى مفاهیم متعددى هستند، اما فقط دارای یک مصداق که همان ذات اقدس الهی است میدانند. مقام احدیت جنبه بطون و مقام واحدیت جنبه ظهور وحدت حقه حقیقیه است.در این پایاننامه ابتدا دیدگاه عرفانی ایشان درباره توحید خداوند در مقام احدیت و واحدیت تبیین شده است. سپس دیدگاه ایشان در تبیین و اثبات عقلی توحید بر مبنای تشکیک وجود از طریق براهین صرف الوجود، بسیط الحقیقه، عدمتناهی و صدیقین مورد بحث قرار گرفته است و نشان داده شده است که این مبنا توحید واحدی را اثبات مینماید؛ اما توانایی اثبات توحید احدی را ندارد. آنگاه دیدگاه ایشان در تبیین و اثبات عقلی توحید احدی و واحدی بر مبنای وحدت شخصی وجود از طریق براهین فوق مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به آیات و روایاتی پرداخته شده است که از دیدگاه ایشان بیانگر توحید احدی و واحدیاند یا ایشان این دیدگاه را در تبیین و تفسیر آنها بهکاربردهاند. ضمناً در این پایاننامه با روش مطالعه کتابخانهای و رویکرد توصیفی تحلیلی عقلی با تکیهبر آموزههای وحیانی، به تبیین دیدگاه علامه طباطبایی در این زمینه پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین فلسفی و کلامی توحید و صفات الهی در کلام حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
نویسنده:
منصوره حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خطبه فدکیه
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
الهیات و معارف اسلامی
,
حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
,
ادعیهی فاطمی
,
مبانی فلسفه و کلام
چکیده :
توحید مهمترین اصل از اصول اعتقادی و زیربنای همه آنهاست. این اصل که دارای ابعاد متعدّد نظری و عملی است، در تمامی ادیان الهی، کتابهای آسمانی و نظامهای فکری و فلسفی مبتنی بر آن - با وجود برخی از تفاوتها- دارای اهمیتی فراوان بوده و مهمترین کانون درگیری میان موحّدان با مشرکان است. اندیشمندان با توجه به گرایشهای گوناگون و نیز، تعدّد منابع معرفتی (وحی، سنّت، عقل)، راهها و نظامهای معرفتی گوناگونی را برای دستیابی به توحید و شناخت زوایای آن ارائه کردهاند. پس جای بسی اهمیت است که سخن از توحید، اسما و صفات الهی را از زبان اولیای معصومین علیهم السلام که واسطههای فیضرسانی و هدایت بشر و مقربترین انسانها به درگاه خداوند هستند و عالیترین سطح شناخت را نسبت به او دارند، جویا شویم که عالیترین مضامین آن را میتوان در کلام سرور زنان جهان، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام یافت. از همین روی این نوشتار به جهت شناخت هر چه بیشتر خداوند، اوصاف او و جنبههای مختلف توحید و مراتب آن در کلام حضرت زهراعلیهاالسلام، به گردآوری مطالب به صورت کتابخانهای با روشی تحلیلی- توصیفی میپردازد. طبق فرمایشات حضرت زهراعلیهاالسلام وجود خداوند، فطری و روشن است و نیاز به شرح و تفسیر ندارد. و از طرفی شناخت کامل ذات اقدس الهی نه با علم حصولی و نه با علم شهودی، برای احدی امکانپذیر نیست. زبانها قادر به توصیف ذات خداوند نیستند و کیفیت و حقیقت او هرگز در وهم نمیگنجد. ایشان علیهاالسلام در سخنان خود، توحید در ذات را به معنای گواهی به یگانگی خداوند و نداشتن شریک در بیرون از ذات و ترکیب نداشتن در درون ذات میدانند. در توحید صفاتی طبق فرمایشات ایشان علیهاالسلام، صفات خداوند متّحد با یکدیگر و عین ذات الهی میباشند و در ادعیه خود، خداوند را با اوصاف متعدّدی میستایند. بیانات ایشان علیهاالسلام در باب توحید افعالی به اثبات فاعلیت مطلقه الهی میانجامد. و در نهایت در توحید عملی به خلوص برای خدا در عبودیت، اطاعت و استعانت، میرسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسائل کلامي زيارت عاشورا (توحيد و صفات الهي)
نویسنده:
زهره احمدي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
چکیده :
زيارت عاشوراي معروف، از زيارات معتبري است که ائمه( بر خواندن آن تأکيد فراوان داشتند. اين پژوهش در چهار فصل، در صدد بيان توحيد و صفات الهي در زيارت عاشوراست. از جمله مسائلي که در کليات، بررسي شده، اعتبار و حجيت زيارت عاشورا مبتني بر بررسي سندي آن و تطبيق متن آن با چهار نقل ديگر در کتابهاي «مصباح المتهجد»، «مصباح الزائر»، «مزار کبير» و «بحار الانوار» است. مبحث توحيد ذاتي در زيارت عاشورا، به توحيد ذاتي و معاني آن و به خصوص توحيد ذاتي به معناي احدّيت و واحدّيت پرداخته است. زيارت عاشورا اولين مسئله کلامي خود را با محوريت «الله اکبر» در بحث توحيد ذاتي، ناظر به دو معناي غالبي و شايع بين متکلمان متأخر (توحيد احدي و واحدي) ارائه ميکند. سپس شبهه ناسازگاري فقرههاي زيارت عاشورا با برخي از اقسام توحيد عملي، توحيد در استعانت، توحيد در محبت و توحيد در اطاعت بررسي و پاسخ داده شده است. در اين زيارت، اشاره صريحي به مبحث توحيد عملي نشده است. البته شايد شبهه اي به نظر برسد که برخي عبارات آن با بعضي از انواع توحيد عملي در تعارض است که با بررسي انجام شده، اين نتيجه به دست ميآيد که عبارات زيارت، نه تنها در مسير مخالف توحيد عملي نبوده، بلکه گامي محکم در رسيدن به توحيد ناب و شناخت خداوند است. در فصل پاياني، پانزده صفت فعلي خداوند، از متن زيارت بررسي شده است. به نظر ميرسد که درک صحيح از توحيد و صفات الهي و در ادامه آن، نبوت، امامت، معاد و ..، نتيجه تبيين و حل مسائل کلامي عبارات و فرازهاي زيارت عاشوراست که بنا بر احتمال، امام معصوم عليه السلام نيز سعي در بيان اين مهمترين مسائل اعتقادي ، در قالب زيارت، به پيروان و شيعيان داشتهاند. مؤيد اين ديدگاه، آميختن اين مسائل مهم با حادثه کربلا و روز عاشورا و توصيههايي است که بر مداومت خواندن اين زيارت در ايام مختلف شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحيد صفاتي در نهجالبلاغه
نویسنده:
محمد موسي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
توحید صفاتی(فلسفه))
چکیده :
اين پايان نامه ميکوشد، با پرداختن به توحيد صفاتي از منظر امام علي( در نهجالبلاغه، تأثير آن را بر زندگي عقيدتي و اجتماعي انسان امروز که قرائتهاي گوناگون از توحيد دارند و در اين مسأله دچار سردرگمي هستند ونيز انواع و اقسام توحيد و مفاهيم آن را از منظر امام المتقين( بيان نمايد. نويسنده در چهار فصل به ابعاد مختلف توحيد، به ويژه توحيد صفاتي پرداخته است. فصل اول، ضمن بيان کلياتي از تحقيق و تبيين چارچوب نظري بحث؛ به بيان مفهوم واژگان کليدي تحقيق و نيز به معرفي نهجالبلاغه پرداخته و آن را کتابي جهاني معرفي کرده است. سپس ويژگيهاي اميرالمؤمنين علي( و اوصاف علمي، شجاعت، سخاوت، زهد، تقوي، عبادت و... ايشان را بيان نموده است. در فصل دوم، به اقسام توحيد و اثبات آن پرداخته و ضمن ارائه تعريفي لغوي و اصطلاحي از توحيد؛ اهميت توحيد و اقسام آن، مانند توحيد نظري، توحيد ذاتي، توحيد صفاتي، توحيد افعالي، توحيد ربوبي، توحيد الوهي، توحيد عملي، توحيد عبادي و طاعتي و توحيد در استعانت را تشريح کرده است و در ادامه، دلايل عقلي مطرح شده در نهجالبلاغه در اثبات توحيد و دلايل نقلي امام علي( را در اين زمينه ذکر و ديدگاههاي اهل تعطيل و اهل تشبيه را در اين خصوص نقد و بررسي کرده است. فصل سوم، به تشريح دلايل و اثبات توحيد صفاتي از منظر امام علي( در نهجالبلاغه پرداخته و حقيقت و ماهيت توحيد صفاتي و تصوير کلي از آن در نهجالبلاغه ارائه و اقوال مختلف در اين زمينه نقل و نقد گرديده است. در فصل چهارم، افزون برتبيين اوصاف خداوند در نهجالبلاغه؛ توقيفي بودن اسما و صفات الهي، صفات ثبوتيه و ذاتي خداوند در نهجالبلاغه، صفات سلبيه و عينيت ذات و صفات الهي از منظر امام علي( شرح و بررسي شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواضع کلامي امام صادق در برابر زنادقه، اثبات وجود خدا، توحيد و برخي صفات الهي
نویسنده:
اسحاق جوادي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
امام صادق (ع)
,
صفات خدا
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید صفاتی(فلسفه))
چکیده :
شکلگيري و گسترش مکاتب کلامي گوناگون در زمان امام صادق(، اهميت مواضع اعتقادي آن حضرت را در اثبات عقايد شيعه، آشکار ميسازد. در دوران امام صادق( دشمنان اسلام و مخالفان مذهبي با کمال آزادي و صراحت، عقايد و انتقادهاي خود را درباره اصول و فروع اسلام بيان ميکردند؛ آن حضرت نيز با کمال متانت، صبوري و بردباري، ادعاها و دلايل آنها را گوش ميکرد، و با ظرافت و برخورد حکيمانه، از طريق تشکيل محافل علمي و مناظره، با استفاده از دلايل و مباني آنها، ادعاي ايشان را باطل نموده و اعتقادات اسلامي را اثبات ميکرد. عدم امکان رويت خدا، مهمترين دليل انکار وجود او از سوي زنادقه و دهريون بود. امام صادق( نيز رؤيت خدا بهوسيله حواس پنجگانه را نفي ميکرد، اما تأکيد ميکرد که حس، توانايي درک بسياري از امور را ندارد ولي ما آنها را انکار نميکنيم. براي اثبات وجود خدا، دلايل بسياري ميتوان ارايه کرد که هر عقل سليمي آنها را ميپذيرد؛ خداشناسي از راه قلب و فطرت، برهان عمومي نظم، برهان حدوث، و برهان هدايت، دلايلي هستند که از سوي امام صادق( براي اثبات واجب الوجود بالذات ارايه شده است. اما مشکل دهريون و زنديقها، فقدان دليل نبوده است، بلکه بر اساس فرمايش امام صادق( جهل و ناداني، و خصوصاً گناه، آنها را به وادي انکار ميکشاند. آن حضرت در برابر زنادقه که معتقد به دو مبدأ بودند، به گواهي فطرت و شعور دروني انسان بر يکتايي خدا استدلال ميکرد. برهان تمانع، برهان فرجه، و هماهنگي و پيوستگي جهان، از دلايل ديگر امام( در مسأله توحيد است. قدرت خداوند نيز بر اساس فرمايش امام صادق(، اگرچه مطلق است اما تنها به اموري تعلق ميگيرد که محال ذاتي نباشد؛ زيرا امور محال قابليت تعلق قدرت الهي را ندارد. زنادقه، حکمت الهي را نيز با استناد به وجود شر در عالم، نفي ميکردند، که امام اين مسأله را ناشي از جهل آنها به حکمت چيزهايي ميداند که شر، بلا يا مصيبت پنداشته ميشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين توحيد ذاتي و صفاتي در کلام حضرت علي
نویسنده:
محمدرضا جعفري
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
توحید صفاتی(فلسفه))
چکیده :
اين تحقيق بر اساس گفتار واستدلالهاي امام علي( به تبيين ابعاد مختلف توحيد ذاتي و صفاتي ميپردازد. نويسنده ميکوشد در چهار فصل مراتب مختلف توحيد ذاتي و صفاتي را از منظر امام علي( و با استدلالهاي عقلي واکاوي کرده، ديدگاههاي فلاسفه و متکلّمان را نيز در اين زمينه منعکس سازد. فصل اول از نوشتار حاضرضمن تبيين موضوع تحقيق و سؤالهاي اصلي و فرعي آن، به روش تحقيق در مسأله توحيد پرداخته است. نگارنده در فصل دوم پس از بررسي معاني لغوي و اصطلاحي واژههاي احد و توحيد، معناي توحيد را از سخنان امام علي(، آيات قرآن و همچنين ابعاد آن همچون: وجوب توحيد، خالقيت، ربوبيت تکويني و تشريعي، الوهيت، عبادت، استعانت، خشيت، رجا، محبت و وجود استقلالي و نيز نفيتشبيه و عدم پيبردن به کنه ذات الهي در کلام امام علي( را شرح ميدهد. وي سپس برهانهاي اثبات وجود خدا، مانند برهان صديقين و تبيين فلسفي و تقريرآن از ديدگاه فلاسفهاي چون، ابنسينا و ملاصدرا و برهان علّي بر وجود خدا از منظر امام علي( و اثبات معلوليت عالم و علتالعلل بودن خدا در کلام آن حضرت را بررسي کرده است. فصل سوم به توحيد ذاتي از منظر نهجالبلاغه اختصاص دارد و ادله توحيد ذاتي، دليلهاي يگانگي ذات خداوند و توحيد واجب الوجود نيت و وجود حق تعالي، بساطت ذات و نفي ترکيب، صفات ذات، رابطه ذات واجب با اوصاف ذاتي واجب الوجود در کلام اميرمؤمنان و علوّ و مجد ذاتي خداوند از منظر آن حضرت تبيين ميگردد. در فصل چهارم از تحقيق حاضر نيز توحيد صفاتي در کلام اميرالمؤمنين و مفهوم ادله آن بررسي شده است. نويسنده در اين زمينه ابتدا به تغاير مفهومي صفات خداوند و سپس به راههاي درست شناخت صفات الهي از طريق عقل، مطالعه در آفاق و انفس، مراجعه به کتاب و سنت صحيح و کشف و شهود عرفاني ميپردازد؛ آن گاه نفي تشبيه و تعطيل درباره خداوند، اقسام صفات خدا، جواز ناميدن خدا به اسامي کمال، فرق بين صفت ذاتي و صفت فعلي خدا، توحيد در حيات و مفهوم آن، توحيد در قدرت و علم، توحيد در عدل و توحيد در اراده را شرح ميدهد و ديدگاه امام علي( در نهجالبلاغه در مقوله مراتب توحيد صفاتي و همچنين ديدگاههاي برخي فيلسوفان و متکلمان را در اين زمينه بررسي کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات ذات از دیدگاه اشاعره، معتزله و تشیع
نویسنده:
هاشم محمدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
انسان پژوهی دینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
صفات فعلیه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
چکیده :
در این مقاله صفات ذات الهی از منظر سه فرقهی مهمّ کلامی اسلام، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اشاعره قائل بهصفات زاید بر ذات خداوند (تشبیه) بوده ولی معتزله بهنفی صفات و نیابت ذات از صفات (تنزیه) معتقد است و تشیع نیز جمع بین تشبیه و تنزیه، عینیت صفات با ذات را پذیرفته است. ملاصدرا با استفاده از قاعدهی «بسیط الحقیقة»، عینیت صفات با ذات را نیک بیان کرده و کوشیده است تا اختلاف اشاعره و معتزله را بهگونهای با هم جمع کند. از این دیدگاه، صفات خداوند بهلحاظ وجود، با ذات متحد اما بهلحاظ مفهوم، با هم مغایرند. معتزله مانند شیعه، قدرت را صفت پایه دانسته که بر اساس آن، بهترتیب صفات علم و حیات نیز اثبات میشود، ولی اشاعره بر پایهی حیات، صفات دیگر مثل قدرت، علم و اراده را اثبات میکنند. همهی فرق، ذات اقدس حق را ازلی و ابدی، غنی بالذات و عالم و قادر بهمسموعات و مبصرات میدانند و در توحید ذاتی اختلاف چندانی ندارند؛ ولی در توحید صفات، بین آنها اختلاف دیده میشود؛ اشاعره کثرت را پذیرفتهاند، ولی معتزله طرفدار توحید اند. اشاعره، ارادهی الهی را مطلقاً از صفات ذات میدانند، ولی معتزله تحت تأثیر ظاهر برخی روایات، آن را مطلقاً از صفات فعل بر میشمرند. اما شیعه با تحلیل دقیقی اراده را در دو معنای حب ذات، از صفات ذاتیه، و تصمیم گیری بهمعنای صفت فعل تحقیق کرده است. معتزله و برخی از متکلمان امامیه کلام الهی را بهمعنی «ایجاد کلام» و یا «قدرت بر تکلّم» و در نتیجه صفت فعل میدانند. از دیدگاه اشاعره، کلام الهی معنایی قائم بهذات حق تعالی موسوم بهکلام نفسی و مدلول کلام لفظی است. ولی بهاعتقاد حکما، مجموع جهان، اعم از مجرد و مادی، کلام تکوینی اویند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از «کمال توحیده الاخلاص له و کمال الاخلاص نفى الصفات عنه» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سخن در نخستين خطبه نهج البلاغه بيان شده است. امام على عليه السلام در اين خطبه به ذكر توحيد ناب پرداخته، مىفرمايند: «اساس دين، شناخت خداست و شناختن كامل، تصديق و گرويدن به او و تصديق كامل، يكتا و يگانه دانستن اوست و كامل بودن توحيد، اخلاص در عمل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید و شرک
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
22- کمال الاخلاص لله تعالی نفی الصفات عنه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 111
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید