مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احکام واجب الوجود اسماء واجب(حکمت نظری) افعال واجب(حکمت نظری) براهین اثبات واجب(حکمت نظری) براهین توحید(حکمت نظری) شناخت افعال خدا شناخت ذات خدا شناخت صفات خدا صفات واجب(حکمت نظری) علم اسماء مراتب الهیت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2100
آفرينش خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حل اين مساله در گرو کشف ملاک حاجت به علت است . به عبارت ديگر بايد ديد آيا اساسا هر چيزي نيازمند به علت است يانه ، بلکه نياز به علت مربوط به موجودات خاصي با ويژگيها و شرايط معيني است . فيلسوفان در اين باره بحثهاي مفصلي کرده اند که به اختصار آنها را مر بیشتر ...
تفكر در خدا و جهان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در زمينه معرفت ذات الهي ما مي دانيم كه ذات الهي، محض هستي و هستي محض است و جهان هستي مظهر ذات و صفات الهي است. به طور قطع خداي متعال بدين مقدار شناختني است، ولي اينكه كنه ذات الهي چيست، فكر و انديشه و حتي شهود بشر, به كنه ذات غيبي او راه ندارد و به ج بیشتر ...
وجود بي نهايت خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مو جود عقلاً به دو قسم تقسیم می شود . موجود یا غنیّ بالذات است یا غنیّ بالذات نیست . به عبارت دیگر موجود یا عین وجود است یا عین وجود نیست . موجودی که عین وجود و غنیّ بالذات است واجب الوجود نامیده می شود ؛ وموجودی که عین وجود نیست ممکن الوجود گفته می بیشتر ...
دليل العناية في إثبات وجود الله - تعالى -
نویسنده:
محمد خليل النويهي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 113 تا 135
اثبات وجود خدا و نیل به کمال
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شكي نيست كه وجود موجود است چون هر چه هست وجود است و وجود عقلا از دو حالت نمي تواند خارج باشد يا واجب الوجود است يعني وجود مستقل است و محتاج علت نيست يا ممكن الوجود غيرمستقل و محتاج به علت است. فرض سوم براي وجود عقلا محال است شكي نيست كه ممكن الوجود م بیشتر ...
رابطه خداشناسي و معرفت نفس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش شما ناظر به روايت مشهورى از حضرت على(ع) است كه فرمودند: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» ؛ عبدالواحد بن محمد تميمى، شرح غررالحكم و دررالكلم، ص 232. «هر كه خود را شناخت، خداى خويش را شناخته است». اين حديث شريف و روايات ديگرى از اين دست كه حاكى از ملازم بیشتر ...
از خداشناسي به امام شناسي یا بالعکس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نكاتي راجع به مسئله امام شناسي و خداشناسي عرض مي كنيم در رابطه با بحث خداشناسي و امام شناسي و نحوه تقدمه و تأخر اينها نسبت به هم از دو ديدگاه مي شود مورد بررسي واقع گردد
نگاه اول :‌نگاهي اثباتي و برون ديني است يعني وقتي ما مي خواهيم دين را براي ك بیشتر ...
دشواری اثبات خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شناخت خداوند مبتني بر تصور صحيح از او است. خداي متعال متن وجود و حيات و قدرت ساري و جاري در تمام هستي است. هيچ ذره اي در جهان هستي نيست كه در باطن و ظاهر آن خداي متعال با وجود، حيات و قدرت و علم و ساير صفات خويش حضور و ظهور نداشته باشد. تمامي پديده ه بیشتر ...
رابطه واجب‏ الوجود با موجودات در دستگاه وحدت شخصیه وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مکتب اسلام با نقل و عقل قطعي که منابع اصيل آن بشمار مي روند رابطه خداوند با جهان هستي را مطرح کرده است . متفکران با مراجعه با اين منابع که از آن جمله قرآن است ده نوع رابطه را استنباط کرده اند که يکي پس از ديگري بطور فشرده و گذرا از نظر خواهد گذشت . ا بیشتر ...
بررسی تطبیقی آرای کلامی شیخ طوسی و خواجه‌نصیرالدین طوسی در مباحث خداشناسی
نویسنده:
علی تشر آبروان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شیخ طوسی که تکمیل‌کنند? جریان کلام عقلیِ شیخ مفید است، با نوشتن کتاب‌های تمهید الاصول و الاقتصاد الهادی الی طریق الرشاد کوشید تا کلام را یک گام به سوی عقلانی‌ترشدن پیش ببرد. پس از او، خواجه‌نصیرالدین طوسی با به‌کارگیری مفاهیم و اصطلاحات و براهین فلسفی در تجرید الاعتقاد، دانش کلام را ساختار و نظامی نو بخشید و برهانی نمود که می‌توان از آن به «کلام فلسفی» تعبیر کرد. ما در این رساله، طی پنج فصل به بررسی تطبیقی آرای کلامی نمایندگان دو جریان کلامی شیعه، شیخ طوسی و محقق طوسی در مباحث خداشناسی که شریف‌ترین و دشوارترین مسائل کلامی به‌شمار می‌رود، پرداخته‌ایم.بعد از بیان کلیات این موضوع در فصل اول، فصل‌های دوم تا پنجم را به ترتیب به تبیین و اثبات وجود ذات پروردگار?، توحید، صفات ثبوتی و صفات سلبی اختصاص دادیم و در هر فصل، ابتدا دیدگاه شیخ طوسی و سپس نظر محقق طوسی را در تعریف و تبیین و اثبات آن موضوع به‌طور مستقل، تشریح نمودیم و در پایان به مقایسه و ارزیابی و بیان وجوه اشتراک و امتیاز این دو دیدگاه پرداختیم.پس از تطبیق و تحلیل آرای ایشان در مباحث خداشناسی به این مطلب رسیدیم که شیخ طوسی در مقام اثبات ذات حق‌تعالی، به برهان حدوث تمسک می‌جوید و صفات او را نیز با دلایلی که به‌طور عمده، از نوع قیاس جدلی است، تبیین و اثبات می‌کند. اما محقق طوسی که به ناتوانی و ظنی‌بودن این دلایل آگاه بوده است، با مقدمه‌قراردادن امور عامه از فلسف? اولی و به‌کارگیری قیاس برهانی در کتاب تجرید، با استناد به برهان امکان‌ووجوب، علاوه بر اثبات واجب‌تعالی، صفات جمال و جلال او را نیز با اتکاء بر وجوب ذاتی واجب‌الوجود، با جامعیت و قاطعیت به اثبات می‌رساند.بااین‌حال، گرچه روش خواجه‌نصیر، طریق? حکمت و یقینی و صواب است؛ مبتنی بر تحقیق و تدقیق و باریک‌اندیشی بسیار است که میسور و در فهم بیشتر مردم نیست. برخلاف روش شیخ طوسی که روش تمثیل و برطبق امکان پیشروی ذهن و سیر تکاملی ادراکات انسان است؛ یعنی تصویر حقایق معقول به صوَر اعیانِ محسوس و تبیین معانى کلی به اشیاء جزئی؛ لذا برای همگان به‌ویژه عموم مردم، آسان و دست‌یافتنی و مفهوم است.
  • تعداد رکورد ها : 2100