مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
حقانیت (مسائل جدید کلامی)
>
حقانیت ادیان
>
حقانیت ادیان الهی
حقانیت ادیان گذشته
حقانیت اسلام
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
حقانيت اديان و مسئله نجات از ديدگاه علامه طباطبائى
نویسنده:
احمد طباطبائى ستوده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
حقانیت ادیان الهی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
ادیان توحیدی ,
انجیل ,
تورات ,
مستضعف ,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
شمول گرایی رستگاری ,
کثرت گرایی دینی ,
الهیات مسیحی ,
فلسفه غربی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
وحدت ذاتی ادیان ,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
الهیات نجات ,
پیروان ادیان الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
با توجه به كثرت اديان در زمان حاضر و ادعاى پيروان آن مبنى بر حقانيت دين خود و آخرين بودنِ آن، اين دو سؤال در طول ساليان متمادى، فيلسوفان دين و الهى دانان را به خود مشغول نموده كه اولاً، كدام دين از حقانيت برخوردار است؟ و ثانيا، پيروى از كدام يك از اديان، نجات و سعادت را به ارمغان خواهد آورد؟ پاسخ به اين دو سؤال مهم معمولاً در قالب سه رويكرد مطرح مى شود: انحصارگرايى، پلوراليزم (كثرت گرايى دينى) و شمول گرايى. اما علامه طباطبائى در رويكردى نوين، با مطرح نمودن حقيقت مشترك اديان آسمانى و وحدت ذاتى اديان، صورت مسئله و نزاع را تغيير داده و وجود كثرت و تنوع در ميان اديان الهى را از اساس باطل مى داند. در واقع، ايشان پس از تخريب مبناى بحث، به طراحى بناى نوينى پرداخته كه در آن فقط يك دين مطرح است كه حقيقت نيز همواره با هموست. ايشان همچنين با طرح عنوان «مستضعف» درباره برخى از پيروان اديان، فضاى جديدى در مسئله نجات ايجاد مى نمايد. اين نوشتار به تبيين ديدگاه علامه طباطبائى در خصوص حقانيت اديان و مسئله نجات پرداخته و با بررسى نظرات ايشان، رويكرد نوين و متفاوتى را در اين موضوع ارائه مى نمايد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجّه به اینکه فقط اسلام دین مقبول خداست و سایر ادیان باطل به شمار میروند، ولی همه این ادیان حق فعالیت دارند و فقط بهائیان اجازهی فعالیت ندارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از قرآن كريم استفاده ميشود كه جريان نبوت، جريان واحدي است؛ هم از اين جهت كه همهي انبياء ـ عليهم السّلام ـ از طرف خداي واحد مبعوث شدهاند و هم از اين نظر كه اساس دعوت همهي انبياء ـ عليهم السّلام ـ توحيد و تسليم در برابر خداي يگانه است. لذا قرآن كري
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقانیت ادیان الهی
,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی)
,
بهائیت (فرق اسلامی)
,
ادیان از دیدگاه اسلام
کلیدواژههای فرعی :
بهائیت ,
تاریخ بهائیت ,
انتقادات وارد بر بهائیت ,
عقاید بهائیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به حقانیت شیعه، چرا کنفرانس بررسی حقانیت مذاهب اسلامی با شرکت کلیه مذاهب و فرق تشکیل نمی شود و از مباهله با معجزه امامان معصوم استفاده نمی شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كنفرانس حقانيت مذاهب در ذات خود پيشنهاد خوب و جالبي است ولكن شرايط و چالش هايي كه امروز جهان اسلام با آن مواجه است نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. بديهي است در موقعيت فعلي كه كشورهاي اسلامي مورد هجمه هاي فرهنگي، سياسي و نظامي آمريكا و بستگان شان قرار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقانیت مذهب شیعه
,
حقانیت ادیان
,
سایر مباحث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
حقانیت ادیان الهی ,
حقانیت ادیان بشری ,
حقانیت همه ادیان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه اشکالی دارد که گفته شود «ما حق داریم دین خود را حق بدانیم اما حق نداریم دیگران را ناحق بدانیم چون آنها را نفهمیدهایم و اگر همة ادیان را با یک دید بنگریم وظیفه خود خواهیم دانست که خصوصیات خوب ادیان دیگر را به دین خود اضافه کنیم».
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در خصوص اينکه «ما حق داريم دين خود را حق بدانيم» مراد اين است اگر اين حق را هر ديني به خود بدهد بايد براي اديان ديگر نيز اين امكان وجود داشته باشد كه دين خود را حق بدانند، چرا كه هر ديني اصول و مباني خود را حق ميداند وديگران را تا آنجا كه با آن اصول
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
ادیان توحیدی
,
کثرت گرایی دینی
,
حقانیت ادیان الهی
کلیدواژههای فرعی :
انحصارگرایی ,
انحصارگرایی دینی ,
پلورالیسم حقایق دینی ,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
انحصارگرایی دینی نظری ,
حقانیت ادیان ,
حقانیت ادیان الهی ,
حقانیت ادیان بشری ,
حقانیت همه ادیان ,
حقانیت ادیان ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انحصارگرایی اسلامی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به اینکه ادیان مختلف غیر از اسلام دستخوش تحریف شده اند، و تنها دین لازم الاتبّاع، اسلام میباشد، دستور اسلام درباره برخورد با پیروان ادیان دیگر و عقاید آنان، قبل و بعد از تحریف دین آنها را تشریح کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اولاً، بايد توجه داشت كه (اِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الاِْسْلامُ);[1] دين در نزد خدا، اسلام (و تسليم در برابر حق) است.[2] از اين آيه مباركه و ده ها آيه[3] و روايت ديگر به روشني و به طور قطع چنين استفاده ميشود كه حقيقت اديان الهي يكي بيش نيست و تنه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
کثرت گرایی دینی
,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی)
,
ادیان تحریف شده (در مقابل ادیان تحریف نشده)
کلیدواژههای فرعی :
صراط مستقیم ,
راه مستقیم ,
کتب آسمانی ,
وحدت ادیان ,
تحریف ماهیت ادیان ,
ادیان توحیدی ,
صراط مستقیم ,
ادیان الهی ,
حقانیت ادیان الهی ,
معیار وحدت ادیان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید