مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
زبان اخباری دین
زبان اولیه دینی
زبان تمثیلی دین
زبان ثانویه دینی
زبان حقیقی دین
زبان قرآن
زبان کارکردی دین
زبان مسیحیت
زبان نمادین دین
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 148
عنوان :
بررسی مفهوم خدا در الهیات وجودگرا(مک کواری) و نقد آن از منظر حکمت اسلامی
نویسنده:
مهدی عباس زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
موجود
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
باشنده
کلیدواژههای فرعی :
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
فلسفه اسلامی ,
مفهوم تصوری خدا ,
الهیات وجود گرا ,
هستی و شدن ,
هستی و نمود ,
هستی خدا ,
تعالی خدا ,
چکیده :
اين نوشتار عهده دار تبيين، بررسی و نقد مفهوم خدا در تفكر كشيش و متالّه معاصر بريتانيـايی، جـان مك كواری (متولد 1919 (است. مك كواری ديدگاه های خود در الهيات فلسفی را بـر مبنـای تفكـر وجودگرای (اگزيستانسياليست (نام آشنای آلمانی، مارتين هايدگر پايه ريزی می كنـد. وی مـی كوشـد از ظرفيت های تفكر هايدگر كه ذاتاً دينی و حتّی به معنای متعارف «الهياتی» نيسـت، الهيـاتی دينـی را طرح ريزی كند. بنابراين «هستی» در تفكر هايدگر را با «خدا» تطبيق می دهد و الهيـات وجودگرايانـه (اگزيستانسياليستی) خود را توليد می كنـد. حاصـل تـلاش وی اگـر چـه از جهـت الهيـاتی ارزشـمند است، ليكن دو نقد از منظر حكمت اسـلامی بـر آن وارد اسـت: اولا،ً ديـدگاه مـك كـواری دربـاره «هستی» آنگاه كه هستی و خدا را يكی می داند، بـا دشـواری رو بـه رواسـت. ثانيـاً،وی آنگـاه كـه می كوشد نسبت هستی و خدا را تبيين كند، با خلط ميان مفهوم و مصداق هستی مواجه اسـت. امـا در حكمت اسلامی ضمنِ اينكه «وجود» و خدا يكی نيستند، مـرز ميـان مفهـوم و مصـداق وجـود دقيقـاً مشخص و بر اين اساس، نسبت وجود و خدا دقيق تـر،آسـان تـرو فهـم پـذير تر تبيـين مـی شـود. ايـن مطالب، مبناهايی مهم برای نقـد ديـدگاه مـك كـواری را فـراهم مـی آورد. در ايـن نوشـتار بـه ويـژه ديدگاه های ابن سينا و صدرالمتألهين درباره وجود مورد توجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین رویکرد سلبی فخر رازی به زبان دینی با تأکید بر مبانی آن : دوره 4، شماره 1 : جستارهای فلسفه دین
نویسنده:
معصومه سالاری راد , رضا اکبری , محمدحسین مهدوی نژاد , علیرضا اژدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: انجمن فلسفه دین ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
معناشناسی صفات الهی
,
طریق سلبی در زبان دین
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
رؤیت قلبی خدا ,
سمع الهی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
محدودیت عقل ,
شناخت ذات خدا ,
بصر باری تعالی ,
الله (اسماء ذات) ,
رویکرد سنتی به زبان دین ,
زبان تمثیل دین ,
بیان ناپذیری زبان دینی ,
تلیفق تصوف و فلسفه ,
شناخت خدا در آخرت ,
بین ناپذیری صفات حق ,
اسماء مضمر ,
اسرار ذکر هو ,
گرایشات عرفانی فخر رازی ,
معرفت شناسی فخر رازی ,
نظریه ایمان تصدیق گرایانه ,
چکیده :
از میان سه طریق سنتی مورد ادعای استیور در باب زبان دینی، رویکرد فخر رازی به زبان دینی را می توان در حیطه طریق سلبی جای داد؛ زیرا دیدگاه وی در زمینه اثبات و شناخت ذات خداوند و معناشناسی برخی از اسما، اوصاف و افعال الهی بر روش سلبی متکی است. از آن جا که یکی از لوازم رویکرد سلبی به زبان دینی، بیان ناپذیری آن است این مسئله در رویکرد رازی آن جا نمایان می شود که در حیطه خداشناسی و معناشناسی برخی اسما و اوصاف الهی از قبیل اسم جلاله الله، اسمای مضمر، اسم قدوس، رؤیت خداوند، سمع و بصر و برخی از افعال الهی، بر روش عرفانی و شیوه قرآن تأکید می کند و از معرفت شهودی سخن می گوید. لذا در این قلمرو عقل انسان قادر به شناخت برخی از علوم و اسرار الهی نیست؛ حتی اگر از طریق مجاهده و مکاشفه نیز ادراک حاصل شود زبان قادر به بیان و توصیف این اسرار و احوال نیست. در این مقاله سعی می شود تا مواضع فخر رازی در این زمینه با تأکید بر مبانی زبان شناختی و معرفت شناختی آن تحلیل و تبیین شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان دین از دیدگاه پل تیلیش و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه فرحبخش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء الهی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
رسم
,
نماد دینی
,
صفات خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تیلیش
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
طباطبائی، سیدمحمدحسین
,
تیلیش، پل
,
زبان نمادی
,
هنر و علوم انسانی
,
زبان نمادی
,
تیلیش ، پل
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
بحث دربارهی زبان دین به معنای خاص آن ( چگونگی اتصاف خداوند به صفات و افعال) از دیرباز مورد توجه متفکران مسلمان و غیرمسلمان بوده است. ارائهی رویکردهایی متفاوت همچون رویکرد تمثیلی، سلبی، تأویلی و نمادین به گزارههایی که صفاتی انسانوار از خداوند ارائه میدهند گواه بر این مطلب است.از این میان پل تیلیش فیلسوف و متکلم معاصر آلمانی زبان دین را تماما نمادین دانسته و قائل به تحویلناپذیری نماد است به این معنا که نمادها قابل ترجمه به زبان حقیقی نیستند و تنها مواجهی انسان با امر مطلق را امکانپذیر میسازند. در مقابل علامه طباطبایی فیلسوف واندیشمند مسلمان زبان دین را ترکیبی از تمثیل، تشبیه، کنایه و نوعا رمز میداند که این زبان قابل ترجمه به زبان حقیقی است به این معنی که این صفات بین انسان و خداوند به نحو مشترک معنوی هستند و انسان میتواند در حد توان خود این صفات را بفهمد . در مقایسهی این دو دیدگاه روشن میشود که نظریهی نمادین دانستن زبان دین راه شناخت خدا را بر انسان میبندد و به تعطیل عقل منجر میشود در حالی که اشتراک معنوی صفات بین خدا و انسان میتواند، هرچندبه میران کم، ما را در شناخت خداوند یاری کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی نسبت زبان و امر متعالی در مسئلۀ تنوع دینی
نویسنده:
مهدی اخوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
کثرت ادیان
,
هیک
,
برن
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تعارض مدعیات صدق و کذب بردار دینی
چکیده :
نسبت زبان و امر واقع در فلسفه، به طورکلی، و در فلسفۀ زبان، به طور خاص، مباحث معناشناسی و نظریۀ دلالت را پیش می کشد. هر رویکرد فلسفی به پدیدۀ تنوع و کثرت ادیان باید به این مباحث زبان شناسانه نظر داشته باشد. نظریه های دلالت و معنایی که در باب امر متعالی در خصوصِ مسئلة تنوع دینی برگرفته می شوند، باید به گونه ای باشند که تمامیت و سازگاری آن نظریه را مخدوش نسازد. تعارض گزاره های ادیان و زبان متفاوت در سخن گفتن از امر متعالی در پدیدۀ تنوع دینی یکی از مهم ترین مسائل فلسفی است که دیدگاه های گوناگون سعی در تبیین معقول آن دارند، به نحوی که بتوانند هم از وجود اصل امر متعالی و هم وحدت آن و هم امکان گفتارهای متفاوت و بلکه متعارض از آن واقعیت دفاع کند. در این مقاله می کوشیم با تحلیل پیش فرض های زبانی در باب امر متعالی در موضوع تنوع دینی، به بررسی مقایسه ای دو روایت اسطوره ای هیک و استعاری برن از کثرت گرایان معاصر بپردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان قرآن با رویکرد تربیتی
نویسنده:
سعید عباسینیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعلیم و تربیت
,
اعجاز قرآن
,
تحلیل زبانی
,
آموزش دینی
,
معارف اسلامی
,
کاربرد زبان
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
آموزه دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
«زبان دین»، دانشی است که به بررسی گزارههای دینی و کشف صفات عام و خاص آن میپردازد، به ویژه اوصافی که متون مقدس را از دیگر متون و باورها متمایز میکند. «زبان قرآن» نیز از موضوعات جدید و مهم در علومی مانند قرآن، تفسیر، کلام و فلسفه است که به تحلیل گزارههای قرآنی و مبانی فهم آنها، و نیز بررسی جنبههای گوناگون زبانی این کتاب آسمانی، نظیر روش تفهیم آموزهها به مخاطبان، شناختارى و معناداری گزارههای قرآنی و سایر کارکردهای آن میپردازد.برخی از قرآنپژوهان، با پیشفرض معناداری و شناختاری بودن زبان قرآن، دیدگاههای متفاوتی را درباره چگونگی گزارههای قرآنی نسبت به مخاطبان ارائه کردهاند که زبان عرف عام، عرف خاص و فطرت در زمره مهمترین آنهاست؛ گرچه هر یک از این نظریات بر سیبل حصر به قرآن نسبت داده شده اند . اما جامعیت کافی ندارند و با چالش هایی جدّی روبرو هستند. با پذیرش مبنای تألیفی بودن زبان قرآن دستاوردهای زبانی هر یک از نظریات مذکور در بستر تألیفی آن جایگاه خود را مییابد. در عین حال برخی از ابعاد زبانی قرآن همچنان مغفول مانده است. یکی از این ابعاد بعد انگیزشی زبان قرآن است. عنصری که در تمامی قرآن انتشاری وسیع داشته و با اهداف تربیتی آن پیوندی عمیق دارد. مقصود از انگیزشی بودن زبان قرآن آن است که گوینده این کلام ارجمند، محرّکها و عواملی را در سخن خود به کار میگیرد، تا مخاطب را به امور مقصود و واکنشهای مطلوب خود فراخواند. انگیزش زبانی در گزارههای خبری و انشائی قرآن انتشار داشته و زبانهای هدایت، فطرت، عرف و ... نیز از آنبهره دارد، پس انگیزش، یک عنصر یا مولفه زبانی برای همه قرآن است. در این پژوهش که با روشی توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته است ضمن بررسی نحوه تعامل مولفه های مختلف زبانی با یکدیگر در پرتو اهداف تربیتی قرآن، نقش محوری انگیزش در تربیت نیز برجستگی ویژه خود را یافت . تأمل در جایگاه دستاورد پژوهش های زبانی در حوزه قرآن در میان مولفه های کلی تعلیم و تربیت نیز ما را به این حقیقت رهنمون ساخت که دستاورد های مذکور میان اصول کلی تعلیم و تربیت قابل شناسائی و باز تعریف است لذا نحوه تأثیر گذاری این اصل بر ساحتها و روشهای تربیتی قرآن نیز مورد بررسی و تبیین قرار گرفت. زبان تألیفی قرآن با محوریت مولفه انگیزش، با مقتضیات فطری و قوای شناختی آدمی هماهنگی دارد و برای تربیت و رساندن او به هدف غایی آفرینش است. از این رو قرآن کریم شیوههای فراوان را برای انگیزش قوای معرفتی و نیز گرایشها و رفتارهای او به کار میگیرد که هر یک، کاربردهای تربیتی گوناگونی را در پی دارند. روشهای مختلف قرآن مجید برای انگیزشهای علمی و عملی، گواهی سترگ بر معرفتبخشی و صدق گزارههای قرآنی و مطابقت آنها با واقع است، پس زبان انگیزشی، زبانی واقعنما و معرفت بخش نیز میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تبیین «نظریه عقلانیت اعتدالگرا و معیارهای آن در حوزه باورهای دینی» از منظر اندیشمندان غربی
نویسنده:
وحیده فخّار نوغانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باورهای پایه
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
عقلانیت اعتدالگرا
,
تئوری توجیه
,
انسجامگرایی
چکیده :
در حوزه مطالعات فلسفه دین، پرسش از عقلانیت باورهای دینی و معیارهای آن اهمیت ویژهای دارد. براساس برخی از رویکردهای افراطی، مانند عقلگرایی حداکثری و ایمانگرایی افراطی، پذیرش باورهای دینی از حوزه داوری و سنجش عقلانی بیرون است. ناکارآمدی این دو رویکرد در تبیین عقلانیت باورهای دینی سبب شده است تا معیارهای دیگری برای ترسیم عقلانیت این باورها از سوی اندیشمندان دینی مطرح شود. براساس برخی از نظریات در حوزه معرفتشناسی، مانند «تئوریهای توجیه و ترجیح»، «اعتماد به دستگاه باورساز در انسان»، «توجه به زبان دین و ابعاد آن»، «بازنگری در باورهای پایه»، «رویکرد انسجامگرایی» و «اعتماد به فضایل عقلانی فاعل شناسا»، گونۀ جدیدی از عقلانیت باورهای دینی به نام «عقلانیت اعتدالی» قابل تعریف است که بر اساس آن، عقلانیتِ بخش گستردهای از باورهای دینی تبیینپذیر خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عناصر عرفانی در کتاب مقدس
نویسنده:
عصمت حسنزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
سلوک عرفانی
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
معارف اسلامی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
طریقت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
عنصر زبانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
عنصر زبانی
چکیده :
همانطور که بعداً ذکر خواهیم کرد عرفان در بیان یافتههای خویش از وسیله زبان بهره میبرد و معمولاً عارفان در بیان ادراکات خویش از قالبی استفاده میکنند که گونههایی از هنر است. با توجه به این رابطه عرفان با زبان است که ما فصولی را به این امر اختصاص دادیم. ابتدا به طور کلی به زبان دین و بعد در نهایت به زبان کتاب مقدس و زبان عرفانی در کتاب مقدس پرداختیم. همانطور که قبلاً متذکر شدیم در این جا نیز بنای تقسیمبندی فصولمان بر اساس از کل به جزء است.در بخش عرفان در متون مقدس به ذکر مواردی چند از عناصر عرفانی در این متون میپردازیم. البته تحقیق حاضر مدعی پژوهشی جامع و کامل در این زمینه نیست. قصدمان اظهار این مهم است که در این متون نیز عناصر عرفانی هم چنانکه در عهدین یافت می-شود و شباهتهاییکه بین این متون و عهدین میباشد گاهی اوقات آنقدر زیاد است که میتوان تمام متون مقدس را حاصل الهام از یک منبع وحی دانست، و آن منبع همان خدای حی و واحد است همانطور که درآیه 46 سوره عنکبوت نیز به این مورد اشاره شده است: «و شما مسلمانان با (یهود و نصاری و مجوس) اهل کتاب جز به نیکوترین طریق بحث و مجادله مکنید مگر با ستمکاران از آنها و با اهل کتاب بگویید که ما به کتاب آسمانی قرآن که بر ما نازل شد و به کتب آسمانی شما به همه ایمان آوردهایم و خدای ما و شما یکی است و ما تسلیم و مطیع فرمان اوییم». در کل میتوان گفت عرفان با دین رابطه تنگاتنگی دارد هر کجا دین است عرفان نیز خودنمایی میکند. در واقع آنچه از این متون خواهیم گفت، مشتی از خروار است که برای ادای حق مطلب، تحقیقی دیگر را میطلبد. در واقع قصدمان این بود که اذعان بداریم که در متون دیگر، میتوان نمونههایی از این عناصر بیابیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی اوصاف الاهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی و ویلیام پی. آلستون
نویسنده:
نرگس نظرنژاد - قدسیه حبیبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
سخن گفتن از خدا از دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی
,
سخن گفتن از خدا از دیدگاه ویلیام آلستون
کلیدواژههای فرعی :
حادث ,
اشتراک معنوی وجود ,
صفات جلال ,
صفات جمال ,
قرآن ,
جسمانیت خدا ,
صفات خدا ,
تمایل ,
خواست ,
گزاره صادق ,
گزاره کاذب ,
کارکردگروی ,
اوصاف نفسانی ,
دیدگاه الگوی خصوصی ,
ارتباط گروی منطقی ,
نظریه اشتراک معنوی جزئی ,
عملکرد مفاهیم ,
اشتراک لفظی ,
اشتراک معنوی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بحث زبان دین یکی از مهمترین و جذابترین مباحث فلسفهی دین است. از آن جایی که این بحث به معناداری و معناشناسی اوصاف الاهی مربوط میشود، برای متدینان، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا معقولبودن گزارههای ناظر به خداوند، در گرو معناداری آنهاست. به طور کلی میتوان گفت در این زمینه، با دو پرسش اساسی مواجهیم: ۱. آیا گزارههای ناظر به خداوند معنادارند یا نه؟ و ۲. در صورت معناداری گزارههای مذکور، درک معنای آنها برای انسان ممکن است یا نه؟ در این مقاله آنچه بررسی کردهایم، پاسخ قاضی عبدالجبار معتزلی و ویلیام پی. آلستون به سؤالات بالاست؛ زیرا گرچه آنان به دو فضای فکری و زمانی مختلف تعلق دارند، در باب معناشناسی، اوصاف کمالی مانند علم و قدرت و... و اوصاف فعلی نظیر درککردن، ساختن و...، دیدگاه نزدیکی به یکدیگر دارند که از آن، میتوان با عنوان رویکرد کارکردگروی یاد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن یمین فریومدی و تأثیر قرآن و حدیث در دیوان او
نویسنده:
علی محمد مؤذنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن یمین فریومدی
,
شعر و قرآن و سنت
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
حدیث ,
ولایت ,
نبوت ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حضرت موسی (ع) ,
الله ,
مثنوی معنوی ,
مولی ,
مدینه ,
سلونی ,
تاثیر ,
صبغه ,
ید بیضا ,
سربداران ,
حدیث مروی ,
شعر شیعی ,
مدح ائمه اطهار (ع) ,
سوره هل اتی ,
علم به عالم ملکوت ,
آیه میثاق ,
دنیا و آخرت ,
متون عرفانی ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
مولانا ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
ابن یمین فریومدی از شاعران شیعی مذهب قرن هشتم است که درقطعه پردازی فارسی از مقام والایی برخوردار است . اشعارش به سبب اشتمال بر اخلاق و نصایح و مبارزه با مفاسد اجتماعی ‘مقام بزرگی در شاعری برای او کسب نموده است . اشعار او با توجه به آبشخورهای فرهنگی و مذهبی اش تحت تأثیر آیات مبارکات قرآنی و احادیث نبوی بویژه در فضایل حضرت علی (ع) و ائمه اطهار(ع) به فراوانی و به صورت های گوناگون از قبیل تلمیح ‘اقتباس‘حلّ‘درج‘و تضمین قرار گرفته است . در این مقاله سعی شده است که جلوه هایی از این تأثیرپذیری را به نمایش گذارد که بیشتر آنها در فضایل امیرمؤمنان علی (ع) است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابو مسلم اصفهانی مفسری گمنام
نویسنده:
محمود سرمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابو مسلم اصفهانی
,
17. فرق کلامی
,
تفسیر قرآن
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
شخصیت ها
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مفسر ,
معتزله ,
فخر رازی ,
ناسخ و منسوخ ,
دوران عباسی ,
تفسیر جامع التاویل لمحکم التنزیل ,
آراء کلامی ,
تفسیر عقلانی ,
واژه شناسی ,
تناسب آیات ,
ابوالقاسم قاسم بلخی ,
کتاب فی نحو ,
زیدیه ,
ستایش علما از تفسیر ابومسلم ,
مذهب ابومسلم اصفهانی ,
علم لغت ,
حکم ناسخ ,
حکم منسوخ ,
مجمع البیان فی تفسیر القرآن ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
پیامبر ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
ابومسلم محمد بن بحر اصفهانی از مفسران معزلی سده چهارم هجری است . برجسته ترین اثر وی تفسیر جامع التأویل لمحکم التنزیل که بر اساس مذهب اعتزال و با گرایشهای عقلانی تدوین شده بوده ، اکنون در دست نیست . در این مقاله پس از شرحی مختصر از زندگانی این مفسر گمنام به بیان آراء کلامی ، شیوه واژه شناسی ، و نظریه او پیرامون آیات ناسخ و تناسب آیات ، بر اساس آنچه دیگر مفسران از او نقل کرده اند ، پرداخته و نیز نمونه هایی از اشعار وی ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 148
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید