مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1020
با توجه به وجود خیر و شر، زشتی و زیبایی در جهان چگونه می‌توان مهربان بودن خدا را اثبات کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در بحث از مهربانی و دیگر صفات خدا باید به این نکته توجه داشت که باید خصوصیات هر موجودی را با توجه به عظمت و ابعاد وجودی آن موجود بررسی کرد. مثلا مهربانی یک کودک نسبت به یک طفل شیرخوار در این حد است که نمی گذارد به وسایل خطرناک نزدیک شود و خوراکی های بیشتر ...
معاد شناسی جلد ۵
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: انتشارات علامه طباطبایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معاد شناسی»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. دوره کتاب های «معاد شناسی» نگارش سخنرانی های مجالسی است که توسط علامه طهرانی با عنوان معاد برگزار می شده است. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوین و مباحث جلد پنجم عبارتند از: در طلیعۀ قیامت‌، موجودات‌ با ربط‌ خود به‌ خدا ظهور دارند، خفاء جنبۀ‌ وجه‌ الخلقی‌، و ظهور جنبۀ‌ وجه‌ اللهی‌ در قیامت، معاد بازگشت‌ به‌ خدا و شهود وجه‌ الله‌ است، قیامت‌ در عرض‌ عالم‌ نیست‌ بلکه‌ بر آن‌ احاطه‌ دارد، قیامت‌، عالم‌ نور و اشراق‌ و بروز حقائق‌ است، در قیامت‌، در عین‌ نور و اشراق کفّار و فجّار محجوبند، قیام‌ انسان‌ در پیشگاه‌ خداوند عزّ و جلّ، انکار معاد توسط طبیعیون مبتنی بر اصول علمیه نیست.
می دانیم که معطی شیء نمی‌تواند فاقد آن شیء‌باشد. حال بر این اساس خداوند معطی خواب و ظلم، زمان است باید دارای صفات همه باشد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تبيين و تشريح سوال: ما در جهان بسياري از نواقص و شرور را مشاهده مي‌كنيم، مانند خسته شدن اعضاء بدن و ظلم و جور انسان ها نسبت به يكديگر كه اولي از نواقص محسوب مي‌شود و دومي از شرور محسوب مي‌شود. سوالي كه در اين جا مطرح مي‌شود اين است كه اين نواق بیشتر ...
صفات خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:

قبل از این که دلیل عقلی کمال محض بودن خدا و محال بودن نقص برای خدا بیان شود ، لازم است در مورد مفهوم « کمال و نقص» و مفهوم « محض بودن » مطالبی ارائه گردد تا موضوع مورد بحث ، کاملا مشخص باشد.
کمال در مقابل نقص است ؛ و نقص امر عدمی است ؛ لذا کما بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عينيت صفات - مظهريت مخلوقات - سعه وجودي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد عینیّت اسماء و صفات ذاتی خدا ، با ذات حق تعالی خلاصه آن ، این است که حقیقت همه اسماء و صفات ذاتی خدا عین هم و همه عین ذات خدا هستند. و تفاوت آنها مفهومی است. همچنین در نامه فوق الذکر گفته شد که مخلوقات ، فعل خدا و ظهور اسماء و صفات حق تعالی ه بیشتر ...
مقصود از وجود، ذات، صفات و اسماء خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«ذات» اصطلاحآ به هستي محض و هويت مطلق گفته مي‌شود و هيچ لفظي وجود ندارد كه بر آن دلالت كند؛ زيرا دلالت لفظ بر ذات، متوقف بر ادراك و شناخت ذات است و هيچ كس توان درك يا شهود آن هويت مطلق را ندارد. او خدايي است كه افكار بلند انديشوران متألّه، كنه ذاتش ر بیشتر ...
بررسی آثار خداباوری در ساحات مختلف وجودی انسان با تکیه بر نقش اسماء و صفات الهی
نویسنده:
مهدی سپهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از نگارش این پایان نامه بررسی آثار خداباوری از حیث نوع رابطه ای که با خدا به میان می آورند می باشد لذا سعی در پاسخ یابی به سوالی چون : کدامیک از سه نوع خداباوری شخص انگار ، انتزاعی - فلسفی و کلامی ارتباط نزدیکتر ، شخصی تر و یا انسانوارتری با خدا برقرار می کنند . براساس فرضیه تحقیق خداباوری های شخص اگار و کلامی نسبت به خداباوری انتزاعی - مفهومی - فلسفی ارتباط نزدیکتر ، شخصی تر و انسانوارتری با خدا برقرار می کنند . تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر شش فصل است در فصل اول کلیاتی در زمینهی طرح مساله ، روی آورد و روش تحقیق مطرح خواهد شد . در فصل دوم ، خداباوری شخص انگار بیان شده است این فصل و فصل بعدی به گونه ای تنظیم شده است که زمینه ی بررسی خداباوری مفهومی و انتزاعی هم فراهم شود . فصل سوم به بررسی آثار خداباوری شخص انگار می پردازد . فصل دوم و سوم ، در قالب مفاهیم دوگانه ارائه می شود تا امکان مقایسه ی خداباوری ها فراهم شود بدین بیان که نشان دهد کدام خداباوری به کدامیک از دو مفهوم نزدیکتر است فصل چهارم تاریخچه ای از خداباوری انتزاعی - فلسفی ارائه می دهد کامهای اصلی مفهومی - انتزاعی شدن خداباوری و انواع اوصاف الهی در این فصل آورده شده اند البته این تحقیق خداباوری فلسفی را در فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه دنبال نکرده است . فصل پنجم تاریخچه ای از خداباوری کلامی در فرهنگ اسلامی ارائه داده است در این تاریخچه ، اوصاف الهی از دیدگاه متکلمان بررسی شده و در پایان با مقایسه ی جدول اوصاف الهی از دیدگاه فیلسوفان و متکلمان تبینی ارائه شده است فصل ششم به نتیجه گیری اختصاص یافته است نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد خداباوری شخص انگار نسبت به خداباوری انتزاعی - فلسفی ، به لحاظ آثار ، باتفرد ( در مقابل میانمایگی) ، بودن ( در مقابل داشتن ) ، شناخت واقعی ( درمقابل شناخت بدلی ) ، باخودیگانگی ( درمقابل از خود بیگانگی ) ، نداء ، نجوا و دعا ( در مقابل توصیف ) ، قرابت بیشتری دارد . خداباوری کلامی نیز نسبت به خداباوری انتزاعی - فسلفی رابطه ی شخصی و انسانوارتری ارائه می دهد.
امکان انتزاع مفاهیم کثیر از حیثیت واحد در مسئله توحید صفات از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
عینیت و توحید صفات الهی در کلمات صدرالمتألهین، برپایه انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیت واحد بنا نهاده شده است. این انگاره با مسئله اتحاد مفهوم با مصداق و همچنین حیثیِت حکایتگری آن به راحتی سازگار نمی افتد. در این نوشتار، توحید صفات و ذات، اصلی مفروض در برابر پرسش از امکان انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیت واحد قرار داده شده و معیار صدرالمتألهین شیرازی در پاسخِ بدان تبیین می گردد. از این روی، در این جستار ابتدا دیدگاه او درباره ارجاع صفات الهی به معنا و حیثیت واحد بیان گردیده و سپس به تشریح مناقشه انتزاع کثیر از واحد و تناقضی که صدرا نیز بدان ملتفت است، پرداخته می شود. در ادامه با مداقه در حیثیات اطلاقی و تعلیلی و تقییدی و انواع آن ها از منظر حکیم ملاصدرا، امکان انتزاع مفاهیم کثیر از واحد بما هو واحد در بحث صفات باری تعالی، به شیوه ای تحلیلی توصیفی اثبات گردیده و کثرتِ صفات در خارج، به کثرتی مجازی با حیثیتی واحد در خارج، ارجاع داده شده است.
صفحات :
از صفحه 147 تا 160
  • تعداد رکورد ها : 1020