مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال الهی
>
مخلوقات
>
عباد
>
مکلَّف
>
شیاطین
>
شیطان جنی
>
ابلیس
ابلیس جسمانی
ابلیس روحانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 221
عنوان :
ابلیس از سوی چه کسی وسوسه شد که بر آدم سجده نکرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
کسي ابليس را وسوسه نکرد . کبر دروني ابليس عاملي بود که باعث شد به تسليم فرمان خداوند نشود. لذا گفت « انا خيرٌ منه»
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وسوسه شیطان
,
ابلیس
,
مفاهیم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
تکبر (اخلاق) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیطان بعد از خروج از بهشت چند شبهه را مطرح کرد: الف- خدایا تو که می دانستی من سجده نمی کنم چرا چنین امتحانم کردی؟ ب- خدایا تو که می دانستی من مهلت می خواهم تا آدمیان را اغوا کنم چرا به من مهلت دادی؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولا اين سؤال غلط است چون اصلاً شيطان وارد بهشت نشده است که از بهشت خارج شود ،بهشت جايي براي شيطان و شياطين و وساوس و نيرنگ نيست« لَّا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ - طور23 » بهشت جاي پاکي است.اما پاسخ اين شبهات: الف- من همين الآن مي گويم خدايا تو ک
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افعال شیطان
,
ابلیس
,
مفاهیم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه خطاناپذیری مشاهدات عرفانی
نویسنده:
رضا حسینی فر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
عرفان نظری
,
مشاهده عرفانی(مقابل مکاشفه و محاضره)
,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی
,
ملاک مشاهده عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
ابلیس ,
علم حصولی ,
مکاشفه ,
سالک ,
وسوسه شیطان ,
الهامات قلبی ,
علم حصولی ,
راه کشف و شهود ,
ابلیس ,
دریافت شهودی حقیقت ,
قرآن ,
خطاپذیری ,
صدق منطقی (خبری) ,
صدق منطقی (خبری) ,
قرآن ,
حقیقت ,
سالک ,
حقیقت ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
علوم فطری حصولی(مقابل علوم حضوری فطری) ,
علوم حضوری فطری(مقابل علوم فطری حصولی) ,
علم حضوری ,
دریافت شهودی ,
صیانت از خطا ,
ضرورت میزان ,
علوم حصولی ,
میزان خاص ,
میزان عام ,
صیانت علوم عقلی ,
صدق اخلاقی (مخبری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
با توجه به روش عرفان که مبتنی بر دریافت شهودی و علم حضوری است، رسالت مهم عرفانپژوهان و فیلسوفان علم، پرداختن به ماهیت «مشاهدات عرفانى» و پاسخگویی به پرسشها و ابهامهای فراوان این «روش» دستیابی به حقیقت است. از جمله این مباحث، امکان خطا در مشاهدات عرفانى، و در صورت محتمل بودن خطا، بررسی «میزان»هاى صیانت از خطا در مشاهدات است. این نوشته بر آن است که ضمن نقد نظریه «خطاناپذیری مشاهدات عرفانی» و با تحلیل و بررسی سخنان بزرگان این وادی، ضرورت وجود «میزان» را برای مشاهدات عرفانی، به اثبات برساند. روشن است که پس از اثبات ضرورت وجود میزان، شمارش و تبیین گستره کارامدی این میزانها، دارای بحثها و فروع فراوان است که باید در جاى دیگرى بدان پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا خداوند برای هر نبی شیطانی قرار داده که از طرف خدا مأمور به وسوسه باشد؟ در این صورت، آیا آن شیطان مأمور است و معذور؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : این پرسش، ممکن است ناشی از برداشت نادرست از آیۀ 52 سورۀ حج و یا آیۀ 112 سورۀ انعام باشد که خطاب به پیامبر اکرم (ص) بیان می دارند: "قبل از تو، هیچ رسول و پیامبری نفرستادیم، مگر آن که هر گاه آرزویی می نمود، شیطانی مزاحم او می شد".[1] و یا " این
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
ابلیس
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
آیه 52 حج ,
آیه 112 انعام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیطان در ازلی و ابدی بودن خود را با خداوند شریک می سازد؛ چون از خداوند مهلت خواست تا قیامت به او فرصت دهد و خدا پذیرفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ازلی بودن به معنای: "نداشتن سابقۀ عدم در گذشته" است؛[1] یعنی فرض نمی شود که در ابتدای امر و گذشته، وجود نداشته باشد. ابدی بودن نیز به معنای معدوم نشدن در آینده است.[2] پس وقتی دربارۀ ابدی یا ازلی بودن صحبت می کنیم، باید به معنای این اصطلاحات،
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق شیطان
,
ابلیس
,
13. علم کلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفته شده که شیطان از جنس آتش است و همین طور گفته شده او در بارگاه خدا بود و به سبب نا فرمانی خدا از بارگاه خدا رانده شد و به بهشت آمد، تا به فریب انسان بکوشد. اگر آتش عنصری مادی است، چگونه چیزی با خواص مادی در بارگاه خدا بود؟ مگر خدا جا و مکان اشغال می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انسان به حکم این که در عالم مادی به سر می برد و در زمان و مکان محدود است، و از طرفی با ماهیات و موجودات مادی که دارای ابعاد سه گانه و اعراض نه گانه هستند، حشر و نشر دارد، ذهنی آکنده از مفاهیم ماهوی دارد؛ به طوری که هر آنچه از معانی که به او ار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ابلیس
,
ابلیس
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
جنس ابلیس ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا قدرت نفوذ کلام شیطان از خدا بیشتر است؛ چون خدا به انسان گفت از این میوه نخور، اما انسان نافرمانی کرد و خورد، در حالی که شیطان گفت بخور و خورد قدرت نفوذ کلام کدام یک بیشتر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قبل از بیان اصل پاسخ توجه به سه نکته لازم است؛ 1. شيطان در وسوسههاى خود، چهره خيرخواهى و دوستى آدم را به خود گرفت، بنابراین نبايد تصور كرد كه وسوسههاى شيطان هر چند قوى و نيرومند باشد، از انسان سلب اختيار مىكند، بلكه باز انسان مىتواند با ني
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افعال شیطان
,
ابلیس
,
13. علم کلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا با وجود این که شیطان در جوار الاهی بود و می دانست همه باید پاسخ گوی اعمال خود باشند، از دستور خدا سرپیچی نمود؟ و چرا مجدداً از خدا مهلت خواست تا بندگانش را منحرف کند؟ آیا شیطان در آخرالزمان نباید در پیشگاه خدا پاسخ گو باشد؟ اگر بله چرا شیطان دست از اعمالش نمی کشد؟ آیا با توجه به این که خداوند توبه پذیر است، آیا اگر شیطان پس از این همه نافرمانی خداوند، درخواست توبه نماید از نظر عقلی قابل پذیرش است، توبۀ او را نیز قبول می کند؟ لطفاً مستدل پاسخ بفرمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به این که شیطان از طائفۀ جنیان است[1] و اجنه نیز نظیر انسان ها دارای تکلیف و اختیار هستند و در مقابل اعمالشان نیز باید پاسخ گو باشند[2] از این رو در قبال اوامر و نواهی الاهی مختار به اتیان و ترک آن هستند. پرسش شما از چند بخش تشکیل شده
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افعال شیطان
,
ابلیس
,
13. علم کلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا شیطان هم در روز قیامت به همراه انسانها مجازات و حسابرسی میشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مجازاتهای قیامت
,
ابلیس
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
شیطان (ابلیس) ,
سجده ملائکه بر آدم ,
ارتباط انسان و جن ,
سجده شیطان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گوناگونی آراء درباره ابلیس در میان مفسران و عرفان اسلامی
نویسنده:
نادر محمدزاده، زهرا حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
ابلیس
,
تفسیر و مفسران
,
عارفان (مسلمان)
,
تفسیر ابلیس
کلیدواژههای فرعی :
عرفان اسلامی ,
قرآن کریم ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دفاع از ابلیس ,
ابلیس از منظر عرفا ,
شیطان از دیدگاه مفسران و متکلمان ,
موسی و ابلیس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
شیطان (متمرد و گمراه کننده انسان) در ادیان ابراهیمی از موضوعات مهم و بحث انگیز در میان فلاسفه، متکلمان و عرفا است. در میان مفسران در مورد ابلیس و شیطان سه دیدگاه مطرح است: الف) از جن بوده است؛ ب) از فرشتگان بود و سپس از جنیان شد؛ ج) از فرشتگان بودطرفداران هر کدام از دیدگاه ها برای اثبات نظر خود به آیات و روایات زیادی متوسل شده اند؛ اما در نظری دقیق، ابلیس از جن بود و به دلیل عبادت فراوان در جایگاه ملائکه قرار داشت. در نظر عرفا نیز دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. بیشتر عرفا ابلیس را مظهر بدی و اغوا کننده انسان دانسته اند؛ اما برخی مثل حلاج، عین القضات همدانی، احمد غزالی و... به دفاع از ابلیس پرداخته اند و او را عاشق خالص خدا و موحد حقیقی دانسته اند. در دیدگاه مکتب وحدت وجودی، ابلیس، شیاطین و بدان مظهر صفات جلالی خداونداند و از اراده خدا خارج نیستند. این مقاله به صورت توصیفی و تحلیلی تدوین یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 221
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید