مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
>
اهل سنت (مذاهب کلامی)
>
معتزله (اهل سنت)
اتحادیه ( معتزله )
اصحاب معارف (معتزله)
اصلحیه (معتزله)
بهشمیه (معتزله)
ثمامیه (معتزله)
جاحظیه (معتزله)
حماریه ( معتزله )
عمرویه (معتزله)
قصبیه (معتزله)
مرداریه (معتزله)
معتزله بصره
معتزله بغداد
معتزله ری
معمریه ( معتزله )
مکاسبه (معتزله)
نظامیه (معتزله)
واصلیه ( معتزله )
هذیلیه (معتزله)
هشامیه ( معتزله )
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
تعداد رکورد ها : 860
عنوان :
دو ردیه بر فلسفه تهافت الفلاسفة و تحفة المتکلمین
نویسنده:
محمود یوسف ثانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
تهافت الفلاسفه
,
ابن الملاحمی
,
تحفة المتکلمین
,
ردیه بر فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
قدم عالم ,
معتزله (اهل سنت) ,
معاد جسمانی ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فقیه شافعی ,
فقیه حنفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
دو ردیه که یکی مبتنی بر کلام اشعری و دیگری مبتنی بر کلام معتزلی است، در فاصله کوتاهی از یکدیگر در قرن ششم نگاشته شده اند و با رویکردهای مختلفی به نقد آرا فلاسفه در حوزه مسایل فلسفی مرتبط با معتقدات دینی، پرداخته اند. این دو ردیه هم به جهت انگیزه نویسندگان آنها و هم به لحاظ روش نقد مسایل فلسفی و هم به لحاظ محتوا و مضمون و هم به جهت میزان تاثیرگذاری، با یکدیگر تفاوت های عمده ای دارند. نگارنده در این مقاله دو اثر مزبور را در محورهای چهارگانه فوق با یکدیگر مقایسه کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو گونه استدلال غزالی در رد ضرورت علیت
نویسنده:
ضیا موحد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
رد ضرورت علیت
,
علیت
,
اصطلاحنامه منطق
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
کلیدواژههای فرعی :
فاعل حقیقی ,
تهافت الفلاسفه ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
احکام مواد ثلاث ,
جهان های ممکن(اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
برای دفاع از معجزه ها و خرق عادت ها، معاد جسمانی و حدوث عالم غزالی دو روش به کار می برد: یکی نفی رابطه ضروری میان علت و معلول و دیگری حفظ زنجیره علی با تعبیر ضرورت به صدق در جهان های ممکن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی انتقادی اسلامیسازی علوم انسانی از منظر اسماعیل فاروقی
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اسلامی سازی دانش
,
اسماعیل فاروقی
,
علوم انسانی (سایر)
,
اسلامیسازی علوم
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
بحران معنویت ,
عقلگرایی ,
ثنویت ,
ماهیت میراث اسلامی ,
معتزله (اهل سنت) ,
قرآن ,
فردگرایی ,
علوم جدید ,
نظام آموزشی ,
عقل و وحی ,
نژادپرستی ,
وحدت حقیقت ,
میراث ایرانی - اسلامی ,
تعارض عقل و دین ,
عقلانیت دینی ,
انسان شناسی معاصر ,
وحدت ,
عینیت صفات با ذات ,
قرآن ,
المعهد العالمی للفکر الاسلامی ,
وحدت خداوند ,
فردگرایی(اصطلاح وابسته) ,
عقلانیت معتزلی ,
تعارض عقل و نقل ,
اصلاح نظام آموزشی ,
تعارض عقل و وحی ,
متون علوم انسانی ,
وحدت معرفت ,
وحدت حیات ,
وحدت انسانیت ,
علوم انسانی نوین ,
بحران امت اسلامی ,
دانش تولیدی اسلامی ,
وحدت خلق ,
آنتروپولوژی ,
نیاز معاصر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسئله اسلامیسازی دانش، حدود سال 1960 طرح شد و اسماعیل راجی فاروقی از جمله پیشگامان این بحث بوده که آرای وی تاکنون در کانون توجه صاحبنظران بوده است. این نوشتار در صدد تبیین، تحلیل، نقد و بررسی دیدگاههای وی در این زمینه است. فاروقی همچون برخی دیگر، راه حل عقبماندگی مسلمانان را اصلاح نظام آموزشی و حاکمیت بخشیدن اندیشه و باور اسلامی بر این نظام آموزشی میداند. از آنجا که این نظام متکی بر متون، ساختار و مدیریت مناسب آموزشی است، باید اسلامیسازی در همه این امور صورت گیرد. راهکار فاروقی در این باره، اصول پنجگانه اسلامی حاکم بر علم و نیز مراحل دوازدهگانه تولید و تدوین متون است. پژوهش حاضر با مروری انتقادی بر ایدههای پیشگفته فاروقی، بر آن است تا مهمترین چالشهای نظریه وی را بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله «رؤیت» در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
الله
,
رویت خدا
,
رؤیت خدا
,
رؤیت قلبی خدا
,
حکمت متعالیه
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
معتزله ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ایمان ,
فصوص الحکم ,
اشاعره ,
شهود عرفانی ,
الامامیه ,
رویت قلبی خداوند ,
مکتب مشبهه ,
بصیرت ,
ولایت الله ,
مرتبه توحید ,
ادراک ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت عقلی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
معتزله (اهل سنت) ,
ادراک انسان ,
استحاله رؤیت بصری خدا ,
اهل بیت(ع) ,
رؤیت قلبی خدا ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
لقاء الله ,
حجاب الله ,
ادراک و ابصار ,
لن ترانی ,
صفات خدا ,
متکلمین ,
قرآن ,
طاعت ,
استحاله رؤیت ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
حجاب بین خدا و انسان ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
مقام شهود ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام بصیرت ,
مقام توحید(عرفان) ,
لقاء حق ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
چشم ظاهر ,
علت صحت رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از جمله مباحث کلامی، بحث رؤیت، یعنی دیدن خداوند متعال است. مشبهه و مجسمه به تبع برخی از یهودیان، برای خدا جسم قائل شده و گفتهاند: حق تعالی را میشود دید. اشاعره گرچه خدا را مادی نمیدانند، گمان کردهاند در قیامت برای مؤمنین قابل رؤیت است و برای اثبات مدعای خود، ادله عقلی و نقلی آوردهاند. به عقیده معتزله و امامیه ادعای اشاعره با مبنای آنها در تضاد است. حضرت امام خمینی رؤیت را ممکن، ولی قلبی و از نوع حقیقت ایمان دانستهاند. ایشان معتقد بودند که ایمان به مقام توحید و ولایت، حجاب را از بین میبرد و علمی که منتهی به ایمان و خوف از خدا نشود، حجاب اکبر است. نیز ایمان را نور الهی دانستهاند که قلب را آماج تجلیات خدا قرار میدهد. همچنین ایشان بین ایمان و عمل صالح و لقاء الله، قائل به پیوند بوده و معتقدند: اگر انسان اهل ایمان و عمل صالح باشد، با عنایات الهی و به اندازه ایمان و اعمالش صاحب کرامات میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احیای علم در مثنوی معنوی
نویسنده:
شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
حکمت
,
مولانا
,
علم دین
,
تصوف زاهدانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
احیای علم
کلیدواژههای فرعی :
عقل کلامی ,
عقلانیت فلسفی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
سلوک ,
قهر ,
انواع ادراک ,
علوم تقلیدی ,
علم حقیقی(مقابل علم اعتباری) ,
علم عقلی ,
علم نقلی ,
علم قلبی ,
چکیده :
از مسائلی که در سنّت تصوّف و عرفان اسلامی به آن توجّه بسیار شده است، مسأله علم و دانایی است و شؤون و مراتب آن و تفاوت دانایی حقیقی از نادانیای که خود را دانایی مینماید و اینکه چگونه می توان به این دانایی حقیقی رسید. از این رو یکی از مساعی اصلی عارفان مسلمان، خصوصاً به هنگامی که علوم دیگر به نام علم مشهور می شوند، احیای علم حقیقی است. کتاب احیاء علوم الدین امام محمّد غزالی یکی از نمونه های اوّلیه و بارز این تلاش است. مثنوی مولوی نیز از یک جهت، احیاء علومالدین دیگری است. مولانا در این کتاب شریف در عین اینکه به مصادیق حماقت و نادانی اشاره میکند و اصناف نادانان و احمقان را برمی شمارد، علم و عقل و مراتب آن و رابطه میان علم و جهل و آن جهل را که علم می نماید و ارتباط میان این علم با علوم دیگر را نیز معیّن میکند. در این مقاله ضمن نشان دادن مراتب علم در مثنوی، اعمّ از نقلی، عقلی، قلبی و تجربی و ریاضی، به بیان ارتباط هر یک با دیگری و تعیین حدّ هرکدام پرداخته می شود و به این مسأله نیز توجّه می شود که حقیقت دانایی در مثنوی با علم و دانایی در دوره جدید چه نسبتی دارد و این پرسش به طور اجمالی بررسی می شود که آیا چنانکه بعضی از روشنفکران مسلمان می پندارند، تفکّر عرفانی مانع پیشرفت علم در تاریخ تمدّن اسلامی شده است؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معتزله با ماتريديه چه فرقي دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين دو مذهب از مذاهب کلامی اهل سنت میباشند. مذهب معتزله در اوايل قرن دوّم هجري توسط واصل بن عطاء (80ـ131) پديد آمد و مذهب ما تريديه توسط ابو منصور ماتريدي (متوفاي 333) در آسياي مركزي (سمرقند) در قرن سوم و چهارم هجري ظهور كرد. اين دو مكتب در برخي از
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
فرقه های اهل سنت
,
مذاهب فقهی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
کشاکشهای کلامی میان مذاهب اسلامی ,
ماتریدیه ,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology ,
اصول عقاید معتزله ,
عقاید معتزله ,
کلام ماتریدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنيان گذار مسلك ما تريديه كيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
بعد از رحلت پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ برخي از مسلمين از مسير ولايت دور شدند و در اثر همين دوري بود، كه به دو گروه تقسيم شدند: 1. اهل حديث: اين گروه كليه عقايد خود را از ظواهر آيات و روايات مي گيرند و براي عقل ارزشي قايل نيستند براي همين
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه (اهل سنت)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
فرقه های اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
ماتریدیه ,
معتزله (اهل سنت) ,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی) ,
کلام ماتریدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علماي برجسته و متكلمين معتزله را با تاليفات آنان در علم كلام معرفي نماييد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فرقه كلامي معتزله يكي از مكاتب منسجم كلامي است، كه در اوائل قرن دوم هجري تأسيس شده و اصول مكتب خود را در پنج اصل خلاصه كرد كه در ذيل به نام مؤسس و بزرگان اين مكتب اشاره مي شود. 1. ابوحذيفه و اصل بن عطاء (متولد:80، متوفي: 131) وي مؤسّس مذهب اعتزال و م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله (اهل سنت)
,
مفسران معتزله
,
فرقه های اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
چهره های شاخص معتزله ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشعريه و معتزله از نظر عقيده چه اختلافي با هم دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تفاوتهاي زيادي بين عقايد معتزله و اشاعره وجود دارد. به علّت نظم بحث ابتدا بر طبق اصول پنجگانه معتزله، فرق دو مكتب را بررسي و در آخر به ديگر اختلافها، فهرستوار اشاره مي نمائيم. 1ـ توحيد: معتزله اعتقاد به توحيد صفاتي دارد، به اين معنا كه صفاتي مانن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
فرقه های اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
همگرایی اشاعره و معتزله ,
منازعات اشاعره و معتزله ,
اصول عقاید معتزله ,
عقاید اشاعره ,
عقاید معتزله ,
اشاعره و معتزله ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول مذهب معتزله را به اختصار توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در رأس معتزله و كسي كه اعتزال به صورت يك مكتب با دست او پايه گذاري شد، واصل بن عطاء غزّال قرار دارد. پيدايش اين گروه در اواخر قرن اوّل هجري و يا اوايل قرن دوم هجري صورت گرفت و به تدريج توسعه و تكامل يافت اصول عقائد و مشخّصات اصلي آن بدين شرح است: الف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
فرقه های اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
نگاه معتزله به ایمان ,
عقاید معتزله ,
معتزله پژوهی ,
کلام معتزله ,
نظر معتزله در مورد عدل الهی ,
نظر معتزله در مورد صفات خدا ,
عقلانیت معتزلی ,
مشترکات شیعه و معتزله ,
عقل گرایی افراطی معتزله ,
معرفت شناسی مکتب معتزله ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
تعداد رکورد ها : 860
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید