مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات انبیا
>
عصمت انبیاء (ع )
تنزیه ابراهیم(ع)
تنزیه ایوب(ع)
تنزیه داود(ع)
تنزیه سلیمان (ع)
تنزیه شعیب (ع)
تنزیه نوح(ع)
تنزیه یعقوب(ع)
تنزیه یوسف(ع)
تنزیه یونس(ع)
عصمت آدم(ع)
عصمت انبیا از معصیت
عصمت انبیا از نسیان
عصمت انبیا بعد از بعثت
عصمت انبیا در اعتقاد
عصمت انبیا در تبلیغ
عصمت انبیا در تلقی وحی
عصمت انبیا در غیر تبلیغ
عصمت انبیا در فتوی
عصمت انبیا قبل از بعثت
عصمت انبیاء (ع ) از بدعت
عصمت انبیاء (ع ) از جهل به احکام
عصمت انبیاء (ع ) ازخطا
عصمت انبیاء از سهو
عصمت پیامبر (ص)
عصمت حضرت عیسی(ع)
عصمت حضرت موسی (ع)
عصمت شعیب (ع)
عصمت لوط (ع)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 478
عنوان :
عصمت پیامبر اکرم (ص) در قرآن و پاسخ به شبهات آن
نویسنده:
عبدالحسین شورچه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
اهل سنت
,
شیعه
,
عصمت انبیاء (ع )
,
وحی الهی
,
عصمت پیامبران
,
معارف اسلامی
,
وحی الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
شبهات
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تقریر (فقه)
,
تقریر (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
تقریر (فقه)
,
تقریر (فقه)
,
تقریر (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
تقریر (فقه)
چکیده :
از شمار مسائل مورد تحقیق عصمت پیامبر اکرم 7 و پاسخ به شبهات آن است. این مقاله در پی پاسخ به شبهاتی است که در باب عصمت حضرت با برداشت ظاهری و سطحی از آیات مطرح میشود.مطالب پایان نامه در پنج فصل تدوین شده است:فصل اولعصمت از ریشه عصم و در لغت به معنای منع و حفظ است و در اصطلاح حقیقت و بینشی است که دارنده آن را از ارتکاب به معصیت باز می دارد. قرآن کریم در 20 مورد از عصمت پیامبر اکرم 7 سخن گفته است. این آیات در سه دسته عصمت در امر وحی، عصمت در قول، فعل و تقریر و عصمت از سهو و نسیان و خطا دسته بندی میشود. پارهای از آیات نیز در ظاهر موهم عدم عصمت پیامبر 7 هستند که دستآویزی برای منکران و دشمنان اسلام شدهاند. با تدبر، تأمل و تحقیق دقیق در برخی کلمات کلیدی آیات و همچنین استفاده از وحدت سیاق بین آنها روشن میشود، آنچه که در نگاه اولیه به ظاهر آیات متبادر میشود، معنا و مفهوم اصلی و حقیقی این آیات نیست. وقتی که برای شیطان هیچ تسلطی نسبت به شخصیت پیامبر اکرم 7 وجود ندارد، چگونهمیتواند در آرزوی قلبی ایشان القاء کند؟ جز اینکه بگوییم شیطان تنها مردم را وسوسه میکند تا در برابر اهداف پیامبر 7 ـ که گسترش دین و ایمان آوردن مردم است ـ بایستند. آنچه که پیامبر 7 بر خود تحریم کرد جنبه شخصی داشت و حرمت آن را تشریع نکرد تا ملاک عمل مسلمانان قرار گیرد. بین گناه و فتح هم هیچ رابطهای وجود ندارد، مگر آنکه منظور از گناهان پیامبر 7 را، آن بدانیم که قریش وی را به جهت کشتن سران آنها دارای جرم های سنگین می دانستند و در پی از بین بردن حضرت بودند، با فتح مکه آنها مسلمان و یا تسلیم شدند و این زمینه از بین رفت.وجود مبارک پیامبر اکرم 7 عاری از هر گونه نفوذ شیطانی بوده است و هرگز ایشان دچار فراموشی نشده است، تا دسیسهای برای معاندان و منکران باشد. هر چند قرآن به صورت قضیه شرطیه بیان کرده است که اگر خدا بخواهد میتواند وی را دچار فراموشی سازد ولی این هیچ دلیلی بر اینکه در عالم واقع هم اتفاق افتاده باشد نیست. پیامبری که نماز را نور چشم خود میداند و در نماز تمام حالات و رفتار و حواسش به نماز ایستاده است، این تهمت نارواست که گفته شود نماز چهار رکعتی را در رکعت دوم سلام داده است. نمیتوان جهل و جهالت را ( العیاذ بالله) به ایشان نسبت داد؛ زیرا حضرت عقل کامل هستند و آنجا که عقل باشد جهل راهی ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آیات متشابه در حوزه عصمت پیامبر اکرم (ص)
نویسنده:
سیدمحسن کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تنزیه
,
علوم انسانی
,
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
پیامبراسلام(ص)
,
آیات متشابه
,
آشنایی با منابع اسلامی
چکیده :
واژگاه کلیدی: عصمت، تنزیه، آیات متشابه، پیامبر اسلام (ص).پیشینه عصمت پیامبر اکرم (ص) از گناه و تمامی امور نفرتزا همچون سهو و خطا به نخستین سالهای ظهور اسلام باز میگردد. قرآن کریم، اهلبیت عصمت (ع)، صحابه و تابعین پیامبر نخستین مدافعان عصمت به شمار میروند که در کنار دلایل محکم عقلی، تفسیرگر آیات متشابهی است که به دلیل برخی واژگان یا اسلوبهای کلامی دچار ابهام گردیده و مورد سوء برداشت قرار گرفتهاند. این ابهامها در قالب روایات تفسیری و شأن نزول که عمدتاً به لحاظ سندی و دلالی دچار مشکل میباشند و نیز دیدگاههای تفسیری برآمده از تساهل، اعتماد به روایات و یا مبانی کلامی فاسد بروز میکنند و به دو دسته عمده تقسیم میشوند. دسته نخست شبهههایی است که با تحلیل زندگی شخصی پیامبر در صدد منسوب داشتن وی به گمراهی و عادتهای جاهلی در مقطع پیش از رسالت و یا ارتکاب پارههای تردیدها، دلبستگیها، رذایل اخلاقی و گناهان در مقطع رسالت ایشان است. دسته دوّم شبهات نیز با تمرکز بر شأن رسالی پیامبر و با استناد به راهیافت سحر، چشم زخم، وسوسههای شیطانی و فراموشی به پیامبر سعی در سلب صلاحیّت از ایشان برای تصدی منصب نبوت داشته یا با بیان پارهای موارد بر وقوع لغزش در فرایند دعوت استشهاد نمودهاند. آیات مورد استناد در این باره را میتوان از زاویه نقد واژگانی، ادبی، تاریخی، و تحلیل مراد استعمالی و جدّی از خطاب در آنها و نیز دیگر راهکارها، تفسیری صحیح و متناسب با نظریّه عصمت نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا ما باید به خاطر اشتباه حضرت حضرت آدم(ع)، با گرفتارشدن به گناه در کره زمین مجازات شویم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
داستان خلقت، داستان جالب و آموزنده ای است که تقریباً در تمام کتب ادیان گذشته آمده است. تورات و انجیل این داستان آفرینش را به گونه ای طرح کرده اند که از نظر اسلام و روایات ائمه اطهار (ع) اشکالات متعددی دارد. در قرآن به زیباترین و متقن ترین شکل، داستا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار
,
عصمت آدم(ع)
,
عدل الهی
,
گناه آدم
,
هدف از آفرینش
کلیدواژههای فرعی :
اخراج حضرت آدم (ع) ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت انبیا از معصیت ,
وجوب عصمت انبیا ,
عقل و شهوت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شبهات رفتاری انبیاء (ع) مذکور در قرآن با توجه به نظریه مشهور عصمت با توجه به نظریات متکلمین متقدم
نویسنده:
علی ابراهیمعابدی,علی ابراهیم عابدی خوراسگانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
شیعه
,
عصمت انبیاء (ع )
,
قرآن
,
شیعیان
,
متکلمان
,
عصمت پیامبران
,
معارف اسلامی
,
سیره معصومین (ع
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
شبهات
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
انبیاءالله
,
انبیاءالله
چکیده :
یکی از ویژگیهای انبیاء(ع) عصمت آنها ازگناه،خطا واشتباه است که ضامن تحقق فلسفه بعثت آنهاست ودر تمام دوران عمر وهمه شئون زندگی آنها جاری است،چراکه اگر احتمال گناه،نسیان وغفلت درآنها باشد احتمال خطا و انحراف در گرفتن پیام وحی،تصرف درآن یا ناتوانی در ابلاغ آن به مردم،وجود خواهد داشت و با توجه به اینکه اصلی ترین منبع معرفتی و سالمترین متن دینی اسلام، قران کریم است که به شهادت تاریخ وحتی دشمنان اسلام، هیچگونه تغییر وتحریفی دامنگیر آن نشده است و نخواهد شد وباتوجه به اینکه مطالعه این کتاب عزیز بهترین راه کسب معرفت نسبت به انبیاء الهی (ع) است، برخی از دوستان ناآگاه دشمنان آگاه با استناد به ظواهر آیات متشابه آن، به انبیاء (ع) نسبت گناه، خطا یا نسیان داده اند که در این پژوهش درصدد پاسخگوئی به این شبهه برآمدیم که با استناد به ظواهر قرآن کریم می توان چنین نسبت هائی به ایشان داد یا خیر؟که پس از بررسی لغوی و اصطلاحی عصمت، بعنوان مقدمه ای بر اثبات عصمت انبیاء(ع) بصورت گزینشی به دلائل عقلی ونقلی که شامل آیات و روایات شریفه است و متکلمان مسلمان به ویژه شیعه در طول تاریخ اسلام برای پاسخگوئی به اینگونه شبهات ازآن بهره برده اند،پرداخته شد وضمن ردّ شائبه عدم عصمت انبیاء(ع)، برخی از آیاتی که قائلین به عدم عصمت با استناد به آنها به انبیاء(ع) نسبت گناه یا خطا داده اند،مطرح شده و بررسی ونقد گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا در هدایت بندگان قابلیت شرط است یا شرط نیست؟ اگر شرط است، پس چگونه عیسی ناصری در بدو تولد (از قول قرآن) به مقام عبداللهی و نبوت مفتخر گردید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مکتب اختیار و عدل(در برابر مکتب جبر و جهل) مقدمه یکی از افتخارات تشیع تاکید و ترویج دیدگاه عدلیه در مورد خداوند و مخلوقات، در تمامی جوانب آن است. از تبعات مکتب عدل مسؤل دانستن انسان در قبال خویشتن است. این دیدگاهِ برحق در مورد خدا و انسان و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدلیه
,
هدایت خلق
,
هدایت الهی
,
اصل عدل
,
اختیار انسان
,
عدل الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
ماموریت عیسی (ع) در کودکی ,
تباین خالق و مخلوق ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
نبوت حضرت عیسی (ع) ,
کلام عیسی(ع) در مهد ,
معجزات عیسی(ع) ,
مواهب الهی ,
روح پذیرش ,
شبهه جبر ,
استعداد خاص ,
استعداد صرف ,
فیض الهی ,
مقام عبودیت(اثباتی) ,
مکتب اختیار و عدل ,
مکتب جبر و جهل ,
مقامات وجودی ,
مقامات موهبتی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا این قسمت از کلام امام علی -من در نزد خود برتر از آن نیستم که خطا نکنم- در نهج البلاغه با عصمت حضرت علی (ع) منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقدمه یکی از صفات ائمه (ع) و شخص امام علی(ع)، «عصمت» است. عصمت ملکه ای علمی و عملی است که انسان را از جهل، خطا، سهو، نسیان و مغالطه در اندیشه و تفکر نگه می دارد؛ بنابراین، معصوم، هم در بخش علم، از فهم ناصحیح به دور است و هم در بخش عمل، محفوظ از کار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت امام (ع)
,
عصمت امام علی(ع)
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شرایط و صفات امام
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عصمت امامان ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت پیامبران و امامان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم عصمت را توضیح دهید و بفرمایید، آیا غیر از امامان معصوم(ع)، افراد دیگری میتوانند دارای عصمت باشند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
در فرهنگ ارزشیابی اسلام، با سه واژه به ارزیابی شخصیت مثبت انسان ها می پردازند: 1. عدالت: در اسلام آن کسی که روح خود را آن گونه تربیت کرده که در برابر گناهان و خطوط قرمز، پروا و خویشتن داری نموده و در مسابقه ی تسلیم و طاعت، همواره پیشتاز است، را "عا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معصوم
,
عصمت امام (ع)
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شرایط و صفات امام
کلیدواژههای فرعی :
چهارده معصوم ,
عصمت امامان ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
اجرای عدالت ,
عدالت(فقه) ,
عصمت پیامبران و امامان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا در قرآن آیاتى وجود دارد که ظهور در عصیان انبیا(ع) دارد، ولى آیاتى که ظاهر در عصمت آنها باشد، نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پیش از بیان پاسخ، توجه به چند نکته ضرورى خواهد بود: 1. چون پرسش مذکور در خصوص آیات مربوط به عصمت و عدم عصمت انبیاى الاهى است، از بیان مباحثى مثل: معنا و اقسام و دلایل عصمت (دلایل عقلى و نقلى) و... خوددارى گردیده است، هرچند که در بررسى و استفاده
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
نبوت عامه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عصیان
کلیدواژههای فرعی :
گناه ,
معصیت ,
ضلالت ,
آیات ضلالت ,
کنایات قرآن ,
ترک واجبات ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه شیعه در برخی از آیات قرآنی که نسبت گناه به انبیاء داده است،را توجیه می کند، ولی در آیاتی دیگر مانند آیات الاحکام به تمام اعراب و حرکات آیه استناد می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جهت پاسخی روشن به این سؤال بیان مطالبی لازم به نظر می رسد: دقت های لغوی و ادبی در آیات الاحکام این که در مورد آیات الاحکام، دقت های لغوی و ادبی می شود سخن درستی است، به عنوان مثال در روایتی زراره از امام باقر(ع) پرسید از کجای قرآن فهمیدید که
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاویل قرآن
,
پیامبر شناسی
,
عصمت
,
نبوت عامه
,
وجوب عصمت انبیا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات الاحکام
,
علم تأویل بر اساس قرآن
,
آیات غیر فقهی
کلیدواژههای فرعی :
ترک اولی ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
آیات عصمت انبیاء ,
حقیقت و آیات الاحکام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر اهل سنت در مورد عصمت پیامبر (ص)، در غیر مورد تلقّی و ابلاغ وحی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از بیان اصل پاسخ بیان این مقدمه لازم به نظر می رسد که، در مورد عصمت پیامبر در کتب اهل سنت؛ مانند تنزیه الانبیاء فخر رازی،[1] در چهار مورد بحث شده است: 1. آن چه مربوط به عقاید و اعتقادات پیامبر است. در این مورد همه مذاهب اسلام اتفاق نظر دارند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عقاید اهل سنت
,
نبوت عامه
,
عصمت مطلق پیامبر (ص)
کلیدواژههای فرعی :
عدم عصمت پیامبر پیش از رسالت ,
وجوب عصمت ,
وجوب عصمت انبیا ,
عصمت پیامبر اکرم (ص) ,
احادیث اهل سنت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 478
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید