مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
امامت اخوین امامت ائمه ضلال امامت بعد از نبی اکرم ( ص ) امامت به بیعت امامت به شوکت امامت تشریعی معصوم امامت تکوینی معصوم امامت جاهل امامت خاصه امامت خلفا امامت دو برادر امامت ذریه ابراهیم ( ع ) امامت رسول الله ( ص ) امامت زنان امامت صغری امامت صغیر امامت ظالم امامت عالم امامت عامه امامت غیر قرشی امامت غیر معصوم امامت فاضل امامت قرشی امامت کبری امامت مطلقه امامت مفضول امامت واحد قیادت سلاله انبیا نص بر امامت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2446
بلوغ الارب و کنوز الذهب فی معرفة المذهب
نویسنده:
علی بن عبدالله شهاری صنعانی؛ محقق: عبدالله بن عبدالله حوثی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
صنعاء: مؤسسة الامام زید بن علی الثقافیة,
چکیده :
«بلوغ الأرب و كنوز الذهب في معرفة المذهب»، تأليف على بن عبداللّه بن القاسم بن محمد بن الامام القاسم بن محمد الحسنى الشهارى الصنعانى، از عالمان زيديه، اثرى است كه به بررسى موضوع امامت از ديدگاه زيديه اختصاص يافته است. مؤلف ابتدا به بيان ادله دال بر وجوب تمسك و پيروى از عترت نبى مكرم اسلام صلى اللّه عليه و آله پرداخته و به آيات مودت ذوى القربى، آيه تطهير و احاديث نبوى اشاره مى‌ كند. سپس شيعه زيديه را تنها مصداق شيعه علوى معرفى مى‌ كند. مؤلف با استناد به آيه تطهير بر رسوخ علم در عترت پيامبر اكرم (ص) استدلال مى‌ كند و به احاديثى چون حديث ثقلين نيز در اين زمينه استناد مى‌ جويد. سپس احاديث نبوى دال بر وصايت على (ع) و نيز آيات و روايات دال بر خلافت بلافصل على (ع) را يادآور مى‌ شود. مؤلف همچنين به اجماع امت بر وجوب امامت اميرالمؤمنين (ع) و ذريه ايشان از امام حسن و امام حسين عليهماالسلام استناد مى‌ كند. در بخشى ديگر از كتاب نويسنده، به بررسى رواياتى مى‌ پردازد كه در آنها از وقوع هرج و مرج بين امت اسلامى، پس از رحلت نبى مكرم اسلام (ص) و گروه گروه شدن آنان خبر داده شده است. سپس به بيان نام ائمه زيديه و فرزندان ايشان پرداخته و از اساتيد معاصر خود نام مى‌ برد و طرق و أسانيد خود را يادآور مى‌ شود. در بابى ديگر از ابواب كتاب مؤلف از بدعت‌ گذارانى چون ضرار بن عمر، جهم بن صفوان، حسين النجار، ابوالحسن بن ابى‌ بشر الأشعرى نام برده و برخى عقايد ايشان را يادآور مى‌ شود. سپس به معرفى مرجئه و حشويه پرداخته و در ادامه به معرفى برخى معتقدات مجبره، مشبهه و قدريه مى‌ پردازد. معرفى برخى از رجال عدليه و شيعه و نقل گفتار ايشان درباره معناى عدل و تشيع و نيز معرفى بعضى نگارش‌ هاى زيديه كه مشتمل بر احاديث شريف نبوى است كه از طريق علماء سلاله علويه روايت شده، در بخشى ديگر از كتاب آمده است.
عجالة المعرفة فی أصول الدین
نویسنده:
محمد بن سعید راوندی؛ محقق: محمدرضا حسینی جلالی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: موسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث,
چکیده :
«عجالة المعرفة في أصول الدين» کتابی به زبان عربی در علم کلام تألیف محمد بن سعید بن هبة الله راوندی عالم شیعه قرن 7 مي باشد. مؤلف در چهار فصل کتاب با روشی نو و تازه به اثبات اصول دین پرداخته است. روش نو و ابداعیِ نویسنده مبتنی بر اصل «حاجت» و «نیاز» است. از آنجا که هر انسانی در وجود خود به وجود دیگری احساس فقر و نیاز می‌ کند و خداوند هم در قرآن به آن اشاره کرده است، انبیا هم با کتب و شرایع و راهنمایی‌ هایشان رفع این نقص را مطلوب توصیف کرده‌ اند و همگان را به سوی کمال فرا می‌ خوانند. او در این کتاب به گونه‌ ای عمل کرده که همه مطالب آن از پیچیدگی آراسته بوده و با وجود اختلاف در موضوع و مباحث، همگی دارای ارتباط به هم هستند و خواننده، مطالب کتاب را همچون حلقه‌ هایی به هم پیوسته می‌ بیند. مؤلف در مقدمه به بیان روش خود در اثبات عقاید دینی پرداخته است و سپس در چهار فصل به مباحث کلامی می‌ پردازد. فصل اول: در اثبات وجود صانع و صفات ثبوتیه و صفات سلبیه فصل دوم: در اثبات نبوت و ویژگی‌ ها و لوازم آن فصل سوم: در بحث امامت و تعیین شرایط امامان و اثبات غیبت امام دوازدهم. در پایان هم درباره معاد بحث می‌ کند. فصل چهارم: در بحث عدل و وعد و وعید و دیگر شئون معاد.
ذلک یوم الخروج (دراسة حول ظهور الامام المهدی (علیه السلام)) (دراسة عن نهضة الإمام المهدي(عج))
نویسنده:
السیدحسین المدرسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انصاریان ,
چکیده :
«ذلك يوم الخروج دراسة حول ظهور الامام المهدى (ع) اثر سيدحسين مدرسى مى ‏باشد. اثر، تحليلى از اهداف، مبانى حكومت و قيام حضرت مهدى (عج) است. در مقدمه، سوالاتى كه در بين مسلمانان درباره شخصيت امام عصر (عج)، نهضت و قيام او و سوالات ديگرى كه در اين زمينه وجود دارد، مطرح و اثر به هدف پاسخ ‏گويى به اين سوالات نگارش يافته است. مولف در ضمن هفت فصل به شناسايى اين مصلح و منجى و چگونگى قيام و نشانه‏ هاى ظهور او در آخرالزمان مى ‏پردازد. روش مولف در مستندسازى مطالب اثر بر قرآن كريم و احاديث و روايات وارده از معصومين عليهم السلام كه در جوامع روايى نقل شده است، تكيه دارد. نگارنده در فصل اوّل، با بررسى و تحليل محتوايى احاديث و آيات قرآن به معرّفى امام عصر (عج)، خصوصيات و ويژگى‏ هاى اخلاقى ايشان مى ‏پردازد. فصل دوم به بحث از مقام ولايت و امامت و ملاكات شناسايى امام (ع) ميثاق انبياء با امام مهدى (ع) پرداخته است. انديشه مهدويت در عقيده شيعه در جايگاه رفيعى قرار دارد و با مفاهيم ارزشمندى؛ مانند انتظار، ظهور قيام و عدالت پيوند خورده است. نويسنده در فصل سوم به تحليل جايگاه انتظار در فرهنگ شيعه در زواياى مختلف مى ‏پردازد. فصل چهارم به انقلاب حتمى كه به دست امام عصر (عج) محقق خواهد شد و نشانه ‏هايى كه از اين انقلاب در روايات مطرح و بيان شده است، ولى زمان آن دقيقاً مشخص نشده، پرداخته است. در فصل ‏هاى بعدى به اهداف اين انقلاب و نهضت، ياران آن و موضع ‏گيرى‏ هاى مردم در زمان خروج امام زمان (ع) پرداخته مى ‏شود.
 آیا امام علی علیه السلام در مقام شعر نیز به حدیث غدیر و فضائل خویش اشاره نموده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در «مناقب» ابن شهر آشوب از ابو الحسن مدائنى روايت كرده است كه معاويه در نامه ‏اى به آنحضرت نوشت: يا أبا الحسن! إنّ لى فضائل كثيرا: كان أبى سيّدا فى الجاهليّة و صرت ملكا فى الإسلام، و أنا صهر رسول الله، و خال المؤمنين، و كاتب الوحى! اى أبو الحسن! م بیشتر ...
 چرا با اینکه خلافت امری الهی بود، على علیه السلام پس از قتل عثمان و درخواست مردم از ایشان برای پذیرش خلافت فرمودند«مرا رها کنید و دیگرى
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. خلافت منصوص: در این نوع خلافت خلیفه توسط خدا و رسول او تعیین می گردد و مردم نقشی در تعیین او به عهده ندارند. خلافت به اين معنا قابل فسخ و يا صرف نظر كردن نيست؛ بلکه جایگاه خلافت همچون جایگاه نبوت امری الهی است كه بر دوش فردى نهاده مى‏ شود. 2. خلا بیشتر ...
ابتدا و انتهای آیۀ تبلیغ چه ارتباطی با هم دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در آیۀ شریفۀ:«يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِين»؛[1] اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونه آیه «لاینال عهدی الظالمین» دلالت بر برتری امام بر نبی و عصمت امام می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جواب: قرآن کریم در آیۀ (124سورۀ بقره) می فرماید:«وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِين»؛ (به خاطر بياوريد) هنگامى كه خداوند ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 امامت در شیعه چه جایگاه دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامت از دیدگاه شیعه مقامى هم شان و بلکه بالاتر از نبوت است و در قاموس دين جايگاه خاصى دارد، حضرت رضا (علیه السلام) ضمن يك حديث طولانى ويژگيها و اهميت امام و امامت را بيان فرمود و در فقراتى از آن حديث چنين آمده است: «شكوه مقام امامت و برترى مكان و ج بیشتر ...
از نگاه فریقین چه تفاوتی بین امامت و خلافت وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اهل سنت خلافت را زعامت و رهبرى جامعه اسلامى مى دانند، در صورتى كه امامت از ديدگاه شيعه وسيع تر از زعامت و رهبرى جامعه است; به عبارت ديگر از ديدگاه اهل سنت خلافت يعنى حكومت، اما از ديدگاه شيعه حكومت شاخه اى كوچك از امامت و خلافت مى باشد، چرا كه امام ي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا به یاد حادثه کربلا این همه عزاداری می کنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اهميت نهضت امام حسين عليه السَّلام که به صورت يکي از «شورانگيزترين حماسه هاي تاريخ بشريت» درآمده، نه تنها از اين نظر است که همه ساله نيرومندترين امواج احساسات ميليون ها انسان را برمي انگيزد و مراسمي پرشورتر از هر مراسم ديگر به وجود مي آورد، بلکه اهم بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2446