آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1063
عرفان و تفکر: از تاملات عرفانی مولوی تا عناصر عرفانی در طریق تفکر هایدگر (بررسیی تحلیلی - انتقادی)
نویسنده:
امیر همدانی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: نگاه معاصر,
کلیدواژه‌های اصلی :
هنر؛ تنها راه نجات (نگاهی به فلسفه هنر هایدگر و نسبت آن با اندیشه متفکران مسلمان)
نویسنده:
رامین فرح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در این «زمانه تنگدستی» که انسان با بهره گیری از تکنولوژی مدرن، انسانیتش در حد سیطره بر طبیعت تنزل یافته، مارتین هایدگر، هنر را تنها راه رهایی برای خروج از بحران مدرنیته معرفی می کند. هنر _ به معنایی کاملا متفاوت و نامتعارف_ نقش و جایگاه ویژه ای در تفکر این فیلسوف آلمانی دارد. هنر در معنایی وجودشناختی عبارت است از انکشاف حقیقت و حقیقت، ظهور و انکشاف وجود است. از نظر هایدگر، هر هنری در ذات خود شعر است و شعر وسعتی به بلندای زبان دارد. زبان نیز در این فلسفه، تفسیری انتولوژیک دارد و محل ظهور وجود و حقیقت است.این مقاله، با تلاشی برای فهم و روایتی ساختاری از رساله «سرآغاز اثر هنری» هایدگر آغاز می گردد و در پایان با پرداختن به ماهیت هنر و زیبایی و بررسی منشأ آن از دیدگاه برخی متفکران مسلمان، بر آن است که نشان دهد افق اندیشه هایدگر در باب هنر برای شرق اسلامی، چندان غریب و دور آشنا نیست.
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
هگل و هایدگر درباره طبیعت و جهان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Raoni Padui
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Lexington Books,
چکیده :
ترجمه ماشینی : مفاهیم فلسفی «طبیعت» و «جهان» در طول تاریخ فلسفه غرب به روش های بی شماری با یکدیگر همپوشانی داشته اند. با این وجود، مدرنیته یک دوگانگی فلسفی قاطع بین حوزه طبیعت و قلمرو جهان بشری به عنوان پاسخی به انقلاب‌های علوم طبیعی در قرن هفدهم ایجاد کرده است. رائونی پادوی در کتاب هگل و هایدگر در باب طبیعت و جهان، پاسخ به این تمایز بین طبیعت و جهان را در آثار هگل و هایدگر بررسی می‌کند. هر دو فیلسوف تلاش می کنند تا زخم های مدرنیته را التیام بخشند و جهان تاریخی بشری را با قلمرو طبیعت آشتی دهند و هر دو از پذیرش دوگانگی بین طبیعت و جهان امتناع می ورزند و به دنبال ارائه راهی هستند که در آن انسان ها بتوانند در جهانی معنادار زندگی کنند بدون اینکه از خود بیگانه شوند. از طبیعتی که آن را شرط می کند. با این حال، تفاوت در شیوه‌های آشتی آن‌ها گزینه‌هایی را نشان می‌دهد که فلسفه مدرن گشوده شده است: یا یک مسیر هگلی برای تعیین سرنوشت که رهایی تاریخی ما را از قلمرو طبیعی نشان می‌دهد، یا یک بازاندیشی هایدگری درباره طبیعت که به دنبال نزدیکی مجدد به حوزه است. از چیزها
تفکر تناهی و متناهی تفکر: مطالعاتی درباره هگل و هایدگر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Feitosa de Oliveira, Roberto Charles
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Duncker & Humblot,
چکیده :
ترجمه ماشینی : مقوله «تناهی» مبهم است: خود را از جمله در تاریخ‌گرایی، فناپذیری و حسی نشان می‌دهد؛ به محدودیت‌ها، تغییرپذیری، تنوع و وابستگی اشاره دارد و از اینجا نیز به طور سنتی ویژگی منفی نقص و وابستگی به آن داده می‌شود. . آنچه متناهی است در عین حال ناقص است; آنچه معیوب است باید حذف یا سرکوب یا «بازخرید» شود. نام‌های هگل و هایدگر دو ابتکار متفاوت برای شکستن این سنت است: با هگل، تناهی دیگر منتفی نیست، بلکه در امر مطلق ادغام می‌شود. با هایدگر، متناهی بودن دیگر تابع نیست، بلکه تا حد استاندارد تفکر ارتقا یافته است. سیر این کار در ابتدا شامل ارائه و تقابل مفاهیم هگل و هایدگر از تناهی است تا روشن شود که تحت کدام جنبه‌ها هر دو موفق می‌شوند به طور متفاوت و جدید به تناهی فکر کنند. اجرای این مقایسه باید به عنوان نقطه شروعی برای اثبات این تز باشد که رادیکالیزه شدن ایده تناهی باید تغییری در خود تفکر ایجاد کند. بنابراین، هدف مطالعه ارائه شده در اینجا در مورد هگل و هایدگر، گذار از «تفکر محدود بودن» به «تناهی بودن تفکر» است، یعنی. اچ. در تشریح این پرسش که وقتی تفکر نه تنها با تناهی سروکار دارد، بلکه با آن درگیر می شود و سعی می کند خود را در درون آن مشخص کند، به چه معناست.
سیر هایدگر در پدیدارشناسی روح هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Annette Sell
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Meiner,
معنا و مفهوم: نفی در هگل و هایدگر [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Lucian Ionel
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
De Gruyter,
چکیده :
ترجمه ماشینی : ظرفیت مفهومی ما چه نقشی در تشکیل و بیان معنا دارد؟ کتاب این پرسش را با وارد کردن گفتگو با هگل و هایدگر دنبال می کند. برای چارچوب دادن به این بحث، نظریه‌ای از منفی‌گرایی را بیان می‌کند که هم هگل و هم هایدگر به اشتراک گذاشته‌اند و بر اساس آن مفاهیم هم‌زمان آشکار و پنهان هستند. به عبارت دیگر، مفاهیم موجودات را با انتزاع منبع درک آنها قابل فهم می کنند. اما در حالی که هگل معتقد است که معنا تنها از طریق مفاهیم آشکار می شود، هایدگر مدعی است که مفاهیم در یک پارادایم تاریخی به دام افتاده اند و نمی توانند منبع معنا را بازیابی کنند. این کتاب با تمایز بین ظرفیت مفهومی ما و یک دستگاه مفهومی به طور انتقادی با این ادعا درگیر می شود. با تکیه بر هگل، توضیح می دهد که در حالی که یک دستگاه مفهومی معین از منابع خود غافل است، مفروضات آن را می توان با بیان مفهومی آشکار کرد و بر آن غلبه کرد. ظرفیت مفهومی ما، حتی اگر وابسته به یک دستگاه محلی باشد، ما را قادر می‌سازد تا مفاهیمی را که به ارث می‌بریم زیر سوال ببریم. این کتاب استدلال می‌کند که معانی تشکیل‌دهنده جهان ما تنها از طریق بیان مفهومی تجربه بشری می‌توانند به فعلیت برسند و غنی شوند.
هگل و هایدگر مرزهای حال فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Edgardo Albizu
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Jorge Baudino Ediciones,
هگل، هایدگر و زمینه تاریخ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Allen Gillespie
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Chicago Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مطالعه گسترده و متفکرانه، مایکل آلن گیلسپی به بررسی شالوده یا زمینه فلسفی مفهوم تاریخ می پردازد. او با تحلیل تضاد تاریخی بین ماهیت انسان و آزادی، بحث خود را بر روی هگل و هایدگر متمرکز می‌کند، اما از اندیشه‌های مرتبط دیگر فیلسوفانی که مشارکت‌شان در این بحث بسیار مهم است- به ویژه روسو، کانت و نیچه- نیز استفاده می‌کند.
هگل، هایدگر و مسئله رومانیتاس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Luca Illetterati, Antonio Moretto
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : شاید دقیقاً از نگاه دقیق به جهان یونانی شروع شود که هگل و هایدگر به جهان مدرن به عنوان عصری می نگرند که قبل از هر چیز دوره پارگی و حتی وارونگی با توجه به روح یونان است. با شروع از چنین زمینه‌ای، تمرکز بر نحوه ارتباط هگل و هایدگر با رومانیتاس، یعنی عصر و دنیای معنوی که دقیقاً بر اساس انحلال تمدن یونان پدید آمد و خود را نشان داد، بسیار جالب به نظر می‌رسید. با این حال، انحلال آنچه نشانه آغاز فلسفه و غرب است.
  • تعداد رکورد ها : 1063