مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
منطق جدید منطق قدیم
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 478
تلخيص منطق أرسطو  المجلد 1
نویسنده:
ابن رشد
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
عقلانیت استقرا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David C. Stove (دیوید سی. استو)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نویسنده با نوشتن بر توجیه برخی استنتاج‌های استقرایی، پیشنهاد می‌کند که گاهی استقراء موجه است و استدلال‌هایی برای اثبات خلاف آن متقن نیستند. در بخش اول، مسئله توجیه استقراء را بررسی می کند، به تلاش هایی برای اثبات موجه بودن آن می پردازد و به انتقادات وارده به این ادله پاسخ می دهد. در بخش دوم به مباحثی چون منطق صوری، منطق قیاسی، نظریه احتمال منطقی و احتمال و حقیقت می پردازد.
درآمدی مختصر بر منطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Patrick J. Hurley, Lori Watson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cengage Learning,
درآمدی بر معناشناسی و رسمی‌سازی منطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rudolf Carnap (رودلف کارناپ)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
کتاب راهنمای تاریخ منطق جلد 1: منطق یونانی، هندی و عربی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Dov M. Gabbay, John Woods
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اولین جلد راهنمانامه تاریخ منطق که دائره‌المعارفی از سراسر تاریخ منطق از زمان باستان تا عصر کنونی است ، به بحث از منطق یونانی، هندی و عربی می پردازد . مجلدات بعدی به ظهور منطق مدرن از لایب‌نیتس تا فرگه می‌پردازد سپس منطق از راسل تا گودل ، منطق و موجهات در قرن بیستم و گشت چند ارزشی و نایکنواخت در منطق جدید به ترتیب در مجلدات بعد مورد بحث قرار می‌گیرند. در این دائره‌المعارف مجلدی نیز به منطق قرون وسطی و دوران رنسانس تعلق دارد . نویسندگان این کتاب در طراحی این کتاب دیدگاهی اتخاذ کرده‎اند که بنا بر آن بررسی تاریخ منطق چیزی بیش از یک علاقه صرف به پژوهش‌های تاریخی است و می‌تواند برای پژوهش‌های کنونی منطق نیز بسیار ضروری باشد. این مجلد از کتاب به ریشه‌های دور برخی از مهمترین خصوصیات منطق جدید اشاره می‌کند چنان‌که در ادعای صورت گرفته توسط نویسندگان بخش منطق اولیه ارسطو می‌توان یافت که نظریه قیاس از بدو تولد نمونه‌ای از منطق شهودگرایانه ، یکنواخت و به نحو مرتبط فراسازگار است.
کتاب راهنمای تاریخ منطق. جلد 9، منطق محاسباتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gabbay, Dov M., Siekmann, Jörg H., Woods, John Hayden
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
North Holland;Elsevier,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: هندبوک تاریخچه منطق بهترین تکنیک های مدرن پژوهش تاریخی و تفسیری را برای توسعه منطق به ارمغان می آورد. منطق محاسباتی در قرن بیستم متولد شد و در همزیستی نزدیک با ظهور اولین کامپیوترهای الکترونیکی و اهمیت روزافزون علوم کامپیوتر، انفورماتیک و هوش مصنوعی تکامل یافت. با بیش از ده هزار نفر که در زمینه تحقیق و توسعه منطق و روش های مرتبط با منطق کار می کنند، با چندین ده کنفرانس بین المللی و چندین برابر کارگاه های آموزشی که به غنا و تنوع روزافزون این رشته می پردازند و با نقش و اهمیت اساسی این روش ها در حال حاضر فرض کنید در ریاضیات، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، علوم شناختی، زبان‌شناسی، حقوق و بسیاری از زمینه‌های مهندسی که از تکنیک‌های مرتبط با منطق از جمله برای بیان و حل و فصل مسائل صحت استفاده می‌شود، این رشته به‌گونه‌ای متنوع شده است که حتی منطق‌دانان ناب که در دهه های اولیه قرن بیستم را به سختی می توان پیش بینی کرد. محاسبات منطقی، که جنبه مهمی از تفکر بشری را در بر می گیرند، اکنون با دقت ریاضی و پشتیبانی محاسباتی قابل بررسی هستند و رویاهای اولیه استدلال مکانیزه را بارور می کنند: «حساب حساب. کنفرانس دارتموث در سال 1956 - که عموماً به عنوان زادگاه هوش مصنوعی در نظر گرفته می شود - به صراحت امیدها را برای احتمالات جدیدی که ظهور ماشین های محاسباتی الکترونیکی ارائه می دهد ایجاد کرد: اکنون می توان جملات منطقی را روی ماشینی با تمام پیامدهای گسترده اجرا کرد که در نهایت منجر به برنامه نویسی منطقی، سیستم های استنباط برای ریاضیات و مهندسی، طراحی منطقی و تایید نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر، پایگاه داده های قیاسی و سنتز نرم افزار و همچنین تکنیک های منطقی برای تجزیه و تحلیل در زمینه مهندسی مکانیک شد. این جلد برخی از زیر حوزه های اصلی منطق محاسباتی و کاربردهای آن را پوشش می دهد. فصول توسط مقامات برجسته در این زمینه انجمنی را فراهم می کند که در آن فیلسوفان و دانشمندان با هم تعامل دارند منبع مرجع جامع در مورد تاریخ منطق
مقدمه منطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Greg Restall (گرگ رستال)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: روش‌های منطق برای درک فلسفه ضروری هستند و در مطالعه ریاضیات، محاسبات، زبان‌شناسی و بسیاری موضوعات دیگر حیاتی هستند. این کتاب معتبر با معرفی مفاهیم و تکنیک های اصلی درگیر در مطالعه منطق، هم منطق صوری و هم منطق فلسفی و راه هایی را که از طریق آن می توانیم به استدلال خوب دست یابیم را بررسی می کند. فصول جداگانه شامل: * گزاره ها و استدلال ها * جداول حقیقت * درختان * شرطی بودن * استنتاج طبیعی * محمول ها، نام ها و کمیت ها * توصیفات قطعی. این مقدمه فوق العاده واضح برای این موضوع برای دانش آموزانی که دوره های مقدماتی منطق را می گذرانند، مناسب است.
القسطاس المستقيم
نویسنده:
لأبي حامد الغزاليّ؛ تحقیق و مقدمه: فيكتور شلحت اليسوعي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان: دار المشرق (مؤسّسةٌ يسوعيّة للنشر المكتبيّ والإلكترونيّ),
چکیده :
غزالی یکی از بزرگ‌ترین متکلمانی است که برای منطق منشأ وحیانی قائل است. او خدا را معلم اول، جبرئیل را معلم ثانی و پیامبر اکرم6 را معلم ثالث می‌شمرد. مهم‌ترین ابتکار غزالی در علم منطق، استخراج قیاس‌های منطقی از قرآن کریم است که با مثال‌های اصولی و اسلامی آمیخته و آنها را در کتاب «القسطاس المستقیم» آورده است. از دیدگاه غزالی، قرآن کریم نور است و از آن جهت نور خوانده می‌شود که مشتمل بر موازین منطقی است. قرآن کریم تمامی حقایق عالم را به‌صورت مجمل و مضمر داراست. او بین منطق و آموزه‌های قرآنی از طریق ارجاع قیاس‌های منطقی به پنج میزان قرآن کریم، رابطه عمیق برقرار کرده است. او برای جایگزینی اصطلاحات یونانی، از مثال‌های شرعی فقهی و کلامی استفاده نموده است. این رابطه بدین گونه است: میزان تعادل بر «قیاس اقتران حملی»، میزان تلازم بر «قیاس استثنایی متصل» و میزان تعاند بر «قیاس استثنایی منفصل» منطبق است. میزان تعادل خود بر سه گونه است: میزان اکبر (شکل اول)، میزان اوسط (شکل دوم) و میزان اصغر (شکل سوم) که در مجموع به پنج مورد خلاصه می‌شود. پیامد نظریه غزالی این است که منطق را به‌جای امامت گذاشته و روی این مسأله تأکید کرده است که با وجود منطق، به امام معصوم نیازمند نخواهیم بود.
  • تعداد رکورد ها : 478