مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقل شناسی معرفت شناسی اومانیسم معرفت شناسی پسینی معرفت شناسی پیشینی معرفت شناسی تجربه عرفانی معرفت شناسی رئالیستی معرفت شناسی عقلی معرفت شناسی فمینیستی معرفت شناسی کانتی معرفت شناسی کلاسیک معرفت شناسی مدرن معرفت شناسی معاصر معرفت شناسی نوین معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) هرمنوتیک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 693
مقدمه ای فلسفی بر علوم شناختی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rom Harré (رام هار)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این اولین متن اصلی است که بررسی جامعی از علوم شناختی به معنای کامل آن ارائه می دهد. از مدل های هوش مصنوعی و روانشناسی شناختی گرفته تا نظریه های گفتمانی و فرهنگی اخیر، رام هار؟ یک ادغام نفس گیر اصلی و در عین حال قابل دسترس از این زمینه را ارائه می دهد. در اصل این کتاب درسی به این سوال می پردازد که "آیا روانشناسی یک علم است؟" با توضیحی روشن از روش و تبیین علمی و تأثیر آنها بر تحقیقات روانشناختی. شخصیت محوری در روانشناسی و فلسفه برای چندین دهه رام هار؟ وسعت مرجع و بینش بی بدیل خود را برای دانش آموزان در تمام سطوح تبدیل کرده است. این کتاب چه در توصیف، زبان، دسته بندی، حافظه، مغز یا پیوند گرایی، همیشه شهود ما در مورد باورها، خواسته ها و زمینه اجتماعی آنها را به آخرین گزارش ها از جایگاه آنها در مدل های محاسباتی و بیولوژیکی پیوند می دهد. روان نوشته شده و ساختار خوبی دارد، این متن ایده آل برای دانش آموزان است. این کتاب به چهار ماژول اصلی، با سه سخنرانی در هر یک تقسیم شده است. خواننده با نکات یادگیری مفید، سوالات مطالعه و مقاله و خواندن های کلیدی برای هر فصل راهنمایی می شود.
معرفت، زبان و ذهن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(آنتونیو مارکز)Antonio Marques , (نونو ونتورینیا)Nuno Venturinha
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب «تحقیقات فلسفی» ویتگنشتاین یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های قرن بیستم است. این نور جدیدی بر عملکرد زبان و ذهن افکند و کمک قابل توجهی به درک دانش بشری کرد. این کتاب که شامل مقالاتی از محققان مشهور بین‌المللی است، به بررسی توسعه ایده‌های ویتگنشتاین در راستای تحقیقات می‌پردازد. این دیدگاه جامعی از برخی از بحث برانگیزترین موضوعات در مطالعه شاهکار ویتگنشتاین ارائه می دهد و ارتباط آن را در بحث های فلسفی معاصر مورد ارزیابی مجدد قرار می دهد. مشارکت کنندگان: آلبرتو آرودا (دانشگاه جدید لیسبون)، جوئو ورگلیو گالرانی کاتر (دانشگاه اس پائولو)، پی ام اس هکر (دانشگاه آکسفورد)، ناتان هاوتالر (دانشگاه لندن)، امیلیانو لا لیکاتا (دانشگاه پالرمو)، ژروم لتورنور (دانشگاه پاریس هشتم)، نیکولای میلکوف (دانشگاه پادربورن)، ماریا فیلومنا مولدر (دانشگاه جدید لیسبون)، جسا پادیلا گاولوز (دانشگاه کاستیا-لامانچا، تولدو) و روئی سامپایو داسیلوا (دانشگاه جدید لیسبون) دانشگاه آزور).
مقالات فلسفی در فهم معرفت بشری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Barry Stroud (بری استرود)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Clarendon Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بری استرود از دهه 1970 یکی از اصلی ترین مشارکت کنندگان در مطالعه فلسفی دانش بشری بوده است. این جلد بهترین مقالات او را در این زمینه ارائه می دهد. بیش از نیمی از مقالات به شناسایی واضح سؤال یا موضوعی می‌پردازند که نظریات فلسفی معرفت به آن پاسخ می‌دهند، و به نقش شک‌گرایی فلسفی در ارائه نوع درستی به آن سؤال می‌پردازند. مجموعه دیگری از مقالات احتمالات را در پروژه گسترده کانتی یا «استعلایی» برای ایجاد وضعیت متمایز و در نتیجه آسیب ناپذیری ویژه جنبه‌های خاصی از تصور ما از جهان بررسی می‌کند. بحث‌های استرود درباره این پرسش‌های اساسی برای هر کسی که علاقه‌مند به امکان نظریه‌های فلسفی معرفت است، خواندنی ضروری است.
کتاب راهنمای بلومزبری برای معرفت‌شناسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andrew Cullison (اندرو کالیسون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: برای هر کسی که به دنبال درک بهتر موضوعات در مرکز معرفت شناسی معاصر است، The Bloomsbury Companion to Epistemology راهنمای ارزشمندی را ارائه می دهد. این همراه به‌روز، تمام سؤالات اساسی امروزی اپیدمیولوژیست‌ها را پوشش می‌دهد - حوزه‌هایی که از نظر تاریخی همچنان مورد توجه بوده‌اند و همچنین موضوعاتی که اخیراً به‌عنوان حوزه‌های تحقیقاتی فعال ظاهر شده‌اند. پانزده مقاله سفارشی ویژه از یک تیم معتبر از متخصصان نشان می‌دهد که کار مهمی که در آن منطقه همچنان انجام می‌شود و مسیرهای جدیدی که این حوزه در حال حرکت است، مانند: • بنیادگرایی اثر دانیل هوارد-اسنایدر • انسجام گرایی توسط جاناتان کوانویگ • کارکردگرایی مناسب توسط کنت بویس و آلوین پلانتینگا • شواهد گرایی توسط ریچارد فلدمن و اندرو کالیسون • معرفت شناسی تجربی نوشته جیمز آر بیبی به وضوح نوشته شده و دارای فهرست مفصلی از منابع، واژه نامه و کتابشناسی کاملاً مشروح شده است. The Bloomsbury Companion to Epistemology برخی از موضوعات را معرفی می کند. فلسفه تحلیلی معاصر
معرفت‌شناسی: درآمدی معاصر بر نظریه معرفت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert Audi (رابرت آئودی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: معرفت شناسی یا «نظریه معرفت» به این می پردازد که چگونه می دانیم چه می دانیم، چه چیزی ما را برای باور به آنچه باور داریم توجیه می کند، و از چه معیارهایی باید برای جستجوی حقایق در مورد جهان و تجربه انسانی استفاده کنیم. این مقدمه جامع در زمینه معرفت شناسی مفاهیم و نظریه های محوری درک دانش را توضیح می دهد. معرفت‌شناسی همراه با پوشش جزئیات موضوعات سنتی این رشته، حوزه‌های نوظهور پژوهش را بررسی می‌کند. ویرایش سوم بخش‌های جدیدی را در مورد موضوعاتی مانند ماهیت شهود، چالش شکاکانه اختلاف عقلانی، و «مشکل ارزشی» ارائه می‌کند - طیفی از سؤالات در مورد اینکه چرا دانش و باور واقعی موجه ارزشی فراتر از باور واقعی دارند. به روز شده و گسترش یافته، معرفت شناسی مقدمه ای عالی برای یکی از اساسی ترین زمینه های فلسفه است. ویژگی‌های ویژه ویرایش سوم معرفت‌شناسی عبارت‌اند از: * بررسی جامع مفاهیم اساسی، نظریه‌های اصلی و تحقیقات نوظهور در این زمینه * پرداختن به موضوعات کلیدی مانند زمینه‌گرایی، ادراک (از جمله محتوای ادراکی)، فرضیه‌های علمی، خودشواهد. و معرفت شناسی پیشینی، شهادت، فهم و فضیلت* بحث را در مورد رابطه معرفت شناسی و رشته های مرتبط، به ویژه فلسفه ذهن، فلسفه علم و اخلاق گسترش داد * وضوح و سهولت درک را برای مخاطبان کارشناسی افزایش داد * فهرست به روز شده ادبیات کلیدی و کتابشناسی مشروح.
مسئولیت معرفتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lorraine Code (لورن کد)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: نوع جدیدی از موقعیت معرفت‌شناختی را توسعه می‌دهد که فضیلت را بر نظریه‌های معرفت‌شناختی استانداردتر برجسته می‌کند. داشتن شناخت کافی از جهان نه تنها امری بقا بلکه یک الزام است. این الزام به «خوب دانستن» همان چیزی است که فلاسفه آن را «مسئولیت معرفتی» نامیده‌اند. در این مطالعه ابتکاری و التقاطی، Lorraine Code امکانات ذاتی این مفهوم را به عنوان مبنایی برای درک تلاش های انسان برای شناخت و درک جهان و برای تشخیص ماهیت فضیلت فکری بررسی می کند. کد با تمرکز بر این ایده که دانستن فرآیندی خلاقانه است که توسط الزامات مسئولیت معرفتی هدایت می شود، دیدگاه تازه ای در مورد نظریه دانش ارائه می دهد. از این منظر جدید، کد پرسش‌هایی درباره دانش مطرح می‌کند که تمرکز متفاوتی با آن‌هایی دارد که به طور سنتی در دو نظریه معرفت‌شناختی پیشرو، یعنی بنیادگرایی و انسجام‌گرایی مطرح می‌شوند. در حالی که این رویکردها را رد نمی کند، این موقعیت جدید از تمرکز اولیه بر روی محصولات معین دور می شود و به سمت بررسی فرآیندهای همیشه در حال تغییر حرکت می کند. او با این استدلال که دانش هرگز به‌عنوان یک انتزاع بی‌اساس وجود ندارد، بلکه از طریق گفت‌وگو بین «دانش‌مندان» معتبری که در زمینه‌های اجتماعی و تاریخی خاص قرار دارند، پدیدار می‌شود، او به طور گسترده از نمونه‌هایی از تجربیات اجتماعی زیست‌شده استفاده می‌کند تا روش‌هایی را که انسان‌ها از دیرباز در آن تلاش کرده‌اند تشخیص دهند. و به مسئولیت های معرفتی خود برسند. این نسخه از مسئولیت معرفتی شامل پیشگفتار جدیدی از کد لورن است.
تفکر بوم شناختی: سیاستِ موقعیتِ معرفتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lorraine Code (لورن کد)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: چگونه تفکر بوم‌شناختی می‌تواند معرفت‌شناسی را که قادر به پرداختن به دغدغه‌های فمینیستی، چندفرهنگی و دیگر دغدغه‌های پسااستعماری باشد جان بخشد؟ با شروع از یک رویکرد معرفت‌شناختی ضمنی در عملکرد علمی راشل کارسون، کد لورن منابع خلاقانه و بازسازی‌کننده بوم‌شناسی را برای نظریه‌ای دانش شرح می‌دهد. او عقلانیت ابزاری، فردگرایی انتزاعی و استثمار مردم و مکان‌هایی را که معرفت‌شناسی‌های غربی مشروعیت بخشیده‌اند، نقد می‌کند تا سیاستی از مکان معرفتی را پیشنهاد کند، حساس به تأثیر متقابل ویژگی‌ها و تنوع، و متمرکز بر عملکرد معرفتی مسئولانه. کد با تکیه بر نظریه و عمل بوم‌شناختی، معرفت‌شناسی طبیعی‌شده، و نظریه‌های فمینیستی و پسااستعماری، نمونه‌های گسترده‌ای از روان‌شناسی رشد، و از دو نهاد «طبیعی» تولید دانش - پزشکی و قانون- تحلیل می‌کند. این نهادها خود را به ناتورالیسم بازسازی شده وام می دهند. آنها، در عمل، از نظر تجربی-علمی مطلع هستند، به طور خاص موقعیت دارند، و به صورت محلی تفسیر می شوند. با سوژه های انسانی به عنوان "اشیاء" دانش آنها، آنها الزامات مسئولیت را در پروژه بزرگتر Code استناد می کنند. این کتاب طیف وسیعی از ادبیات در فلسفه، علوم اجتماعی و اندیشه اخلاقی-سیاسی را مورد بحث قرار می دهد. بسیار نوآورانه، مکالمات سازنده ای را در تئوری فمینیستی و در اخلاق و سیاست دانش به طور گسترده تر ایجاد می کند.
راهنمای نظریه معرفت [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Adam Morton (آدام مورتون)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Wiley,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ویرایش سوم این متن بسیار تحسین شده برای دوره های مقدماتی معرفت شناسی ایده آل است. با فرض کم یا عدم دانش فلسفی، دانش آموزان مبتدی را از طریق نقاط عطف در معرفت شناسی راهنمایی می کند و موضوعات مهم تاریخی و همچنین موضوعات و بحث های جاری را پوشش می دهد.
درسگفتار عرفان نظری و عملی
مدرس:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
چکیده :
دوره 1 : عرفان نظری و عملی یک شاخه از عرفان اسلامی است. عرفان نظری به تبیین و اثبات وحدت شخصی وجود و تعینات الهی و انسان کامل می‌پردازد. عرفان عملی نیز عبارت از منازل السائرین است. استاد عبدالحسین خسروپناه در 9 جلسه به مباحث هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی عرفانی پرداخته است. همچنین در 31 جلسه منازل عرفانی و منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری شرح داده شده است. این دروس از سال1391 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز و در فروردین 1394 به اتمام رسیده است. انجمن حکمت و فلسفه
جست وجو ي معقوليت حاكم بر آرا ي ريچارد فولي
نویسنده:
مهدی معین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ريچارد فولي درزمرة نظريه پردازان مشهور درباب معرفت شناسي و معقوليـت محسـوب مي شود. نظرية او در معرفـت شناسـي «مبنـاگرايي انفسـي» (subjective foundationalism) است. با مطالعة آثار او مشخص مي شود كه اتخـاذ چنـين موضـعي در معرفـت شناسـي به دليل پروراندن نظرية معقوليت سازگار با آن بوده اسـت. «مبنـاگرايي» حاضـر در ايـن نظريه وجه مميزة آن با ديدگاه هايي همچون انسجام گرايي و «انفسي بودن» آن در تقابل بـا نگاه آفاقي نحله هايي مثل اعتمادگرايي است. فولي براساس اين موضع معرفـتشـناختي نظريــه اي بــديع دربــاب معقوليــت مــي دهــد كــه معرفتــي بــودن و مهــمتــر از آن معطوف به هدف بودن (goal oriented) از ويژگي هاي آن است. وي همچنين بـاور مقبـول (reasonable belief) را جـايگـزين بـاور معقـول ( rational belief) در نظريـة معقوليـت مي كنـد. نظريـة معقوليـت فـولي، بـه دليـل احتـوا بـر مفـاهيمي چـون منظـر، اسـتدلال مناقشه ناپذير (uncontroversial argument) ، تأمل عميق، عميقتـرين مـلاك هـاي معرفتـي (deepest epistemic standards)، و غيره، نوعي ذهني گرايي و نسبي گرايي را تداعي مكند كه البته از آن مبراست. در اين مقاله تلاش مي شـود، ضـمن بررسـي و بازسـازي نظريـة معقوليت فولي، معقوليت حاكم بر خود اين نظريه نيز ازطريق پـيگيـري اسـتلزامات آن كشف شود. اين تلاش با احالـة هريـك از عناصـر مقـوم نظريـة معقوليـت او بـه بنيـاد وجودي آن عنصر صورت ميگيرد. مـدعاي مقالـه دربـارة معقوليـت حـاكم بـر نظريـة معقوليت فولي آن است كه اين معقوليت نه به اعتبار ملاك هاي منطقـي، بلكـه بـه اعتبـار احوال و عناصر وجودي آدمي تأمين مي شود.
  • تعداد رکورد ها : 693