جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 27
تحلیل گونه های روایتی و ویژگی های راوی در مجموعه داستانی «قصه های تازه از کتاب های کهن» مهدی آذر یزدی
نویسنده:
نیکروز یوسف, کشاورزی سودابه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در این مقاله از میان عناصر داستان به بررسی راوی و ویژگی های آن در قصه های تازه از کتاب های کهن اثر «مهدی آذریزدی» پرداخته می شود. ابتدا تعریفی از گونه های روایتی بر اساس نظریات «ژپ لینت ولت» ارائه شده است. سپس گونه های روایتی دنیای داستان ناهمسان و انواع آن (متن نگار، کنشگر و بی طرف) و دنیای داستان همسان و انواع آن (متن نگار و کنشگر)، همچنین روایت گیر و انواع آن (روایت گیر برون داستانی و روایت گیر درون داستانی) در قصه های این کتاب بررسی می شود.آذر یزدی در روایت داستان های این کتاب به ترتیب از گونه روایتی نا همسان متن نگار، گونه روایتی نا همسان بی طرف، گونه روایتی نا همسان کنشگر و گونه روایتی همسان متن نگار بیشترین استفاده را کرده است. با توجه به اینکه گونه روایتی ناهمسان متن نگار در مجموعه یادشده، بیشترین کاربرد را داشته و نویسنده از ویژگی همه چیزدانی و مفسری راوی در این گونه روایتی برای شناخت آسان شخصیت ها و انتقال مفاهیم تربیتی و اخلاقی استفاده کرده است، می توان گفت آذریزدی هنگام آفرینش داستان ها به مخاطب کودک توجه ویژه ای داشته است.
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
استنباط احکام فقهی از قصص قرآن از منظر اهل تسنن
نویسنده:
علی خواجه پساوه ئی جمال الدین
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
قرآن کریم به عنوان نخستین و مهم ترین منبع احکام شرعی، پاسخگوی تمام نیازهای بشر در تمام زمینه هاست؛ از این رو، اکثر احکام فقهی این معجزه الهی بدون تفصیل است و همواره در قالب امر و نهی نیست؛ بلکه گاهی در لابه لای دیگر معارف قرآن، مانند مباحث اعتقادی، اخلاقی و امثال و قصص قرار می گیرند. قصص، یکی از موارد و مضامین سراسری، تکرارشونده و تاثیرگذار قرآن کریم محسوب می شوند و افزون بر اینکه دربردارنده نکته ها و عبرت های فراوانی هستند؛ در بسیاری از موارد در نقل و لابه لای آنها احکامی بیان شده است و شاید میدان استنباط و تفقه باشند.به کارگیری قصص قرآن در راستای استنباط احکام، دستاوردهای فراوانی در مسائل مختلف از جمله در زمینه معاملات و امور اجرایی و قضایی دارد؛ چنانکه این امر در آثار علمای مذاهب مشهود است و آنان احکام زیادی از آیات قصص استخراج کرده اند؛ از جمله: مشروعیت قرعه و جعاله و ضمانت و وکالت و اجاره، اطلاق اسم فرزند بر دخترزاده و حرمت غنا و موسیقی.
صفحات :
از صفحه 245 تا 275
کارکرد روایت در «یک هلو و هزار هلو»
نویسنده:
جعفر جهانگیر میرزاحسابی، علی عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
روایت دارای ساختاری است و اصطلاح ادبی که برای ساختار روایت به کار می رود پیرنگ است. پیرنگ باید ابتدا، وسط و انتها داشته باشد. بر این باور هستیم که اگر عنصری از پیرنگ کاسته شود اساس داستان به هم می ریزد. در این مقاله سعی می شود به عنصر طرح در «یک هلو و هزار هلو» پرداخته شود. چرا این عنصر و نه عناصر دیگر؟ زیرا با بررسی این موضوع نگارنده می خواهد بداند که این اثر ویژگی های یک روایت را دارد یا نه؟ و چرا؟ به همین منظور ابتدا به تعریف روایت نزد ولادیمیر پروپ می پردازیم و آنگاه به بررسی این اثر می پردازیم تا بتوان پاسخی برای پرسش های مطرح شده به دست آورد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
قصه پردازی مولانا در غزل
نویسنده:
حمیدی سیدجعفر, گراوند علی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ذهن مولانا، به واسطه اشتغال خانوادگی به وعظ و قصه، چنان به قصه پردازی خوگرفته است که در هیچ یک از آثارش از تاثیر آن بر کنار نمانده است. چنان که حتی در غزل نیز قصه گفته است که کاملا بدیع و منحصر به فرد است. این قصه ها گاه بسیار کوتاه هستند و در یک یا دو بیت ارایه می گردند و گاه نیز نسبتا طولانی هستند. قصه های غزلیات شمس دارای انواع مختلفی چون قصه های رمزی، قصه های تمثیلی، قصه های انتزاعی، قصه های برساخته و قصه های واقعی و تاریخی هستند.
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
روایت و دامنه زمانی روایت در قصه های مثنوی
نویسنده:
امامی نصراله, مهدی زاده فرد بهروز
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 129 تا 160
روایت های مطایبه آمیز هزار و یک شب
نویسنده:
حسینی سروری نجمه, صرفی محمدرضا, مدبری محمود, محسنی نیا ناصر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
مطایبه جهان طرفه ای از واقعیت های معکوس است که همزمان به واقعیت و ضد آن می پردازد. بنابراین برای بررسی دقیق متن مطایبه آمیز باید به اشکال، انواع و شگردهای مطایبه توجه کرد. مطایبه می تواند به شکل هزل، هجو و یا طنز ظاهر شود و شوخی های مبتنی بر هر یک از این اشکال را می توان در قالب های لطیفه، حکایت، قصه و... بیان کرد.در این مقاله ضمن تعریف انواع و اشکال مطایبه و ذکر نمونه هایی از قصه های مطایبه آمیز هزار و یک شب، ابتدا این حکایت ها از لحاظ عنوان به سه دسته طبقه بندی گردیده، سپس از منظر صفات نوعی تیپ- قهرمان قصه ها مطالعه شده و در نهایت شگردهای خنده آور این قصه ها، از جمله واژگونگی موقعیت، عدم تجانس، تضاد و اغراق و تصادف، پایان غیرمنتظره، اعمال غیرعادی اشخاص و ... مورد واکاوی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 157 تا 186
الاسلام ينتشر
نوع منبع :
کتاب , عکس،نمودار و جدول
منابع دیجیتالی :
بررسی نظریه فطرت از دیدگاه قرآن و ارتباط آن با تربیت
نویسنده:
عظمت مدارفرد فاطمه، بدخشان نعمت اله
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
فطرت انسانی از جمله موضوعات اساسی در شناخت انسان است که در قرآن کریم و متون اسلامی توجه زیادی به این مساله شده است. در این نوشتار ابتدا با روش بررسی اسنادی، معنای فطرت از دیدگاه متفکرین اسلامی بیان می گردد و سپس با روش توصیفی تحلیلی، به تبیین چگونگی ارتباط فطرت با تربیت به عنوان یکی از عوامل اساسی در شکوفایی فطرت، پرداخته می شود و در نهایت الگوی «تربیت دینی» و اهداف مهم و برخی روشهای آن، به عنوان الگوی برتر جهت هدایت فطرت معرفی می گردد.
صفحات :
از صفحه 25 تا 54
خاطرات کودکی یا مبانی آفرینش قصه نزد آناتول فرانس
نویسنده:
ذات علیان غلامرضا, زارعی برزی میترا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
برای اینکه بتوان به راز خلاقیت ادبی آناتول فرانس در حوزه قصه هایش دست یافت، ابتدا باید به شناخت این نویسنده توانا پرداخت. البته آثار او که همچنان سزاوار بازخوانی است با پیش داوری های بسیاری از نویسندگان به فراموشی سپرده شده است، ولی چاپ کامل آثار این نویسنده بزرگ در مجموعه پلئیاد و نیز اکران فیلم هایی با الهام از آنها سبب می شود تا توجه ما دوباره به سوی او سوق داده شود.برای دوری از اطناب کلام و نیز رعایت اختصار، بررسی در باب قصه های او را به بخش اول یکی از آثارش با نام کتاب دوست من محدود کرده ایم که شش قصه را در بردارد. تمامی این قصه ها خاطرات کودکی آناتول فرانس را که در چهارچوب زمان مشخصی نمی گنجد، به تصویر می کشد. این قصه ها که روایتی منفرد هستند و با روایت های قبل و بعد از خود پیوستگی ندارند- و شاید این عدم پیوستگی ناشی از فراموشی باشد- فقط بر یک ماجرا و یک واقعه متمرکز شده اند. در قصه های او با روایت حوادث تخیلی روبرو نیستیم؛ بلکه شاهد رخدادهایی رئالیستی و رگه هایی طنزگونه هستیم که راوی-نویسنده پس از گذشت زمانی طولانی آنها را برای ما تعبیر و تفسیر می کند. قصه های آناتول فرانس حادثه ای را بازگو و سازوکارهای آن حادثه را در طی مسیری کوتاه و دقیق تحلیل می کند. این حادثه، گرچه برای خواننده تا حدی شگفت انگیز به نظر می آید، حاصل تخیل نویسنده نیست؛ بلکه حادثه ای است که خود را به روشنی همچون واقعیت به ما می نمایاند.این جنگ قصه ها ما را منزل به منزل با خود به سفری می برد که لحظه روایت آنها، چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ مکان، با وقوع حادثه بسیار فاصله دارد. این زمان و مکان بر اساس خاطرات نویسنده که با اندوهی دلنشین رنگ گرفته است، بازسازی می شود.
صفحات :
از صفحه 101 تا 112
زمان و السرد المجلد 3
نویسنده:
پل ریکور؛ مترجم: سعید غانمی؛ مصحح: جورج زیناتی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الکتاب الجدید المتحدة,
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 27