جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فرا اخلاق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
عنوان :
اعتباریات در فلسفه اخلاق علامه طباطبایی و مقایسه آن با رویکرد ناشناخت گرایی در فرااخلاق
نویسنده:
انشاالله رحمتی، لیلی حیدریان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتباریات
,
فرا اخلاق
,
ناشناخت گرایی
,
امور اعتباریه صرف
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی(وابسته اخص اعتباری(مجازی)(فلسفه اخلاق)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
نظریه احساس گرایی ,
نظریه شناختگرایی ,
اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی ,
اندیشه علامه طباطبایی ,
نظریات علامه طباطبایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
نظریه اعتباریات علامه با نظریه ناشناخت گرایی در فرااخلاق، از این حیث که هر دو جزء احکام انشایی هستند وجه تشابه دارد، ولی علامه برخلاف ناشناخت گرایان انشایی بودن را به معنی «بی معنی بودن» نمی دانند. در نظریه ناشناخت گرایان، جملات ارزشی عین ظهور عواطف اند نه معلول عقلانی عواطف و نه معناهایی حاکی از عواطف. در حالی که در اعتباریات علامه، ادراکات اعتباری و بیان «خوب» و «بد» تابع دواعی و نیازهای ما هستند، نه عین آنها. از آنجایی که علامه طباطبایی ادراکات و معانی را زاییده عوامل درونی دانسته و دارای ارتباط تولیدی [یعنی منطقی] با ادراکات و علوم حقیقی نمی داند، با عاطفه گرایان تشابه دارد. از نظر عاطفه گرایان احکام ارزشی و اخلاقی نسبی هستند، اصول ثابتی نداشته و اختیار حسن و قبح را به عواطف سرکش و متغیر انسان ها داده اند. ناشناخت گرایان آنچه را که مربوط به طبیعت مادی و تجربی است را ملاک امور اخلاقی می دانند در نتیجه نتوانسته اند از دام نسبی گرایی رهایی یافته و برون شدی از آن داشته باشند. ولیکن علامه با توجه به اعتقاد به وجود فطرت الهی در انسان که ویژگی مشترک همه انسان هاست و به کمال و سعادت آدمی ناظر است به ارزش هایی می رسد که به سبب داشتن مبنایی ثابت، دارای ثبوت و دوام بوده و ریشه در نهاد آدمی دارد بنابراین اعتباریات علامه طباطبایی که ریشه در سنت و فرهنگ غنی اسلام دارد و برگرفته از آموزه های وحیانی که خود دارای اصول محکم منطقی است در دام نسبی گرایی فرو نرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و نقد فلسفی در ویلیام جیمز [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sarin Marchetti
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فرا اخلاق
,
پراگماتیسم
,
فلسفه اخلاق
,
فلسفه ویلیام جیمز
,
اخلاق پراگماتیسم
چکیده :
ترجمه ماشینی: در کتاب اخلاق و نقد فلسفی در ویلیام جیمز مارکتی خواننده را دعوت می کند تا نقش اساسی جیمز در فلسفه اخلاق را به طور بنیادی بازنگری کند. مارکتی بر خلاف تفسیر استاندارد از کار خود به عنوان یک فیلسوف اخلاق استدلال می کند که جیمز علاقه ای به دفاع از یک نظریه اخلاقی نداشت، بلکه هدفش مشکل سازی روش ها و اهداف تحقیق فلسفی اخلاق بود. مارکتی با برجسته ساختن این ویژگی متافلسفی نوشتههای جیمز - مبتنی بر شیوه عملگرایانه متمایز فلسفی او که هدفش شفافسازی، و نه پایهگذاری فعالیتهای انسانی ما است - اندیشه اخلاقی جیمز را به عنوان تلاشی بلندپروازانه و تخیلی برای تنظیم فلسفه اخلاق معرفی میکند. روی ریل های بازتابنده مختلف در مقابل تلاش برای پیشبرد گزارشهای فرااخلاقی غیراخلاقی از اینکه اخلاق شامل چه چیزی است و نسخههای هنجاری در مورد چگونگی اجرای بهترین آن، جیمز اخلاق را بهعنوان تبیین انتقادی شیوههای تفکر و رفتار ما در میان اعمال معمولیمان به خاطر بازاندیشی میکند. بهبود آنها
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبیت گرایی اخلاقی به عنوان موضعی معرفت شناختی (دیدگاه دیوید ونگ)
نویسنده:
مسعود صادقی علی آبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرا اخلاق
,
نظریه دلالت
,
دیوید ونگ
,
نسبیت اخلاق
,
صدق منطقی (خبری)
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
آرمان اخلاقی ,
قواعد اخلاقی ,
نظام اخلاقی ,
گزاره اخلاقی ,
عینیت اخلاقی ,
زبان صوری (منطق) ,
نظریه دلالت ,
فلسفه زبان ,
نظریه معنایی تارسکی(اصطلاح وابسته) ,
نظریه توصیفی دلالت ,
تجربه اخلاقی ,
شرایط صدق ,
واقعیتهای اخلاقی ,
چکیده :
نسبیت گرایی معرفت شناختی در اخلاق، با پذیرش دست کم برخی تفاوت های اخلاقی به این تفاوت ها بر حسب ارزش های معرفتی مانند صدق و توجیه پذیری عطف توجه می کند. ارایه تحلیلی نسبیت گرایانه از گزاره های اخلاقی که هم اطلاق اصطلاحات معرفتی در آنها را بپذیرد و هم تفاوت های اساسی و اختلاف های حل ناشدنی را تبیین کند بخش محوری تلاش دیوید ونگ، فیلسوف چینی الاصل آمریکایی است که تحولات اخیر در فلسفه زبان را نیز مدنظر قرار داده است. این جستار در پنج بخش تنظیم شده است: مقدمه؛ تحولات اخیر در فلسفه زبان؛ نقص های نظریات نسبیت گرایانه پیشین؛ تحلیل نسبیت گرایانه ونگ از گزاره های اخلاقی؛ بررسی و نقد تحلیل نسبیت گرایانه ونگ.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرااخلاق از منظر اول شخص: مقدمه ای بر فلسفه اخلاق [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
by Catherine Wilson (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
Open Book Publishers,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فرا اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق
,
فرا اخلاق
چکیده :
ترجمه ماشینی: فرااخلاق از دیدگاه اول شخص در قالبی بدیع به موضوعات و مضامین اصلی فرااخلاق معاصر، مطالعه تحلیل تفکر اخلاقی و قضاوت می پردازد. متاتتیک کمتر به این موضوع میپردازد که چه اعمالی درست یا نادرست هستند تا اینکه منظور ما از «درست» و «نادرست» چیست. این کتاب با نگاهی به طیف وسیعی از موضوعات از جمله زبان اخلاقی، واقعگرایی و ضد واقعگرایی، دلایل و انگیزهها، نسبیتگرایی و پیشرفت اخلاقی، دانشجویان و خوانندگان عمومی را درگیر میکند تا درک آنها از اخلاق و گفتمان اخلاقی بهعنوان شیوههای فرهنگی افزایش یابد. کاترین ویلسون به طور ابتکاری از یک راوی اول شخص استفاده می کند تا گام به گام تاملات یک فرد را گزارش کند، که از موضع شکاکیت رادیکال شروع می شود، در مورد امکان دانش اخلاقی عینی. از خواننده دعوت می شود که این استدلال را دنبال کند و هر نکته اصلی را به چالش بکشد یا با آن موافقت کند. به تدریج، راوی به نتایج قطعی معینی درباره «بایدها» و هنجارها در ارتباط با نفع شخصی، احتیاط، هنجارهای اجتماعی و در نهایت اخلاق هدایت میشود. شک غلبه میکند و راوی به درک خوبی از چگونگی امکانپذیری دانش اخلاقی و پیشرفت اخلاقی میرسد، هرچند اغلب طولانی است. متا اخلاق از دیدگاه اول شخص که به صورت قابل دسترس نوشته شده است، هیچ آموزش قبلی در فلسفه را پیش فرض نمی گیرد و برای فیلسوفان، دانشجویان و خوانندگان عمومی علاقه مند به درک بهتر اخلاق به عنوان یک جستار فلسفی شخصی، خواندنی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارهای اخلاقی در پژوهشهای علوم انسانی
نویسنده:
ایمان محمدتقی, غفاری نسب اسفندیار
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
فرا اخلاق
,
اخلاق کاربردی
,
اخلاق هنجاری
,
اخلاق علمی
,
اصول اخلاقی در پژوهش
,
اخلاق کاربردی
چکیده :
زمینه: این مقاله نقش و اهمیت معیارهای اخلاقی را در تحقیقات علمی بررسی می کند. در دهه های اخیر که علم با اقتصاد پیوندهایی یافته، سبب نگرانی دانشمندان شده است. زیرا این پیوند ممکن است تحقیقات علمی را تابع منافع اقتصادی نماید. در واکنش به این نگرانی، مجامع علمی و دانشگاهها از بررسی و آموزش مسائل اخلاقی حمایت می کنند و در پی آن هستند که آموزشهای اخلاقی را در برنامه درسی و تحقیقاتی، هرچه بیشتر ادغام کنند. اکثر محققان علا قه مند به کشف حقیقت برای تاثیر دراصلاح و بهبود شرایط انسان و حفظ محیط طبیعی می باشند. با این حال، برخی از محققان ممکن است در پی کسب منافع اقتصادی و منزلت اجتماعی باشند. از این رو، برخی از عوامل می تواند در نتایج و کاربردهای تحقیقاتی مداخله کرده و باعث عدم اعتبار آن شوند. تحقیقاتی که از کمکهای مالی دولتی یا بخش خصوصی استفاده می کنند، ممکن است با فشارهای مالی و نهادی جهت تولید نتایج خاص روبرو شوند و همین امر ممکن است باعث نادیده گرفتن انسجام تحقیق از سوی محقق و بروز خطا و سوگیری شود و معیارهای اخلاقی و انسجام تحقیق نقض گردد.روش: در این پژوهش از روش اسنادی به عنوان یکی از روشهای مرسوم در تحقیقات علمی استفاده شده است. با توجه به هدف پژوهش متون و دیدگاه مرتبط، مورد بررسی قرار گرفت و داده ها و اطلاعاتی که در این زمینه فراهم آمد، مورد تحلیل قرار گرفت.نتیجه گیری: انجام تحقیقات علمی مستلزم صرف هزینه های مالی است. همین امر گاه سبب می شود که محققان با فشارهای مالی و نهادی جهت تولید نتایج خاص روبرو شوند، که باعث بروز خطا و سوگیری و نادیده گرفتن معیارهای اخلاقی در تحقیقات علمی می شود. از این رو، هر یک از رشته های علمی قواعد اخلاقی را برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ارائه کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 66 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقع گرایی مستلزم عام گرایی است
نویسنده:
سروش دباغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه علم
,
Particularism
,
Generalism
کلیدواژههای فرعی :
فرا اخلاق ,
عام گرایی در فرااخلاق ,
خاص گرایی در فرااخلاق ,
Causal outcome ,
Disposition ,
similar situations ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله می کوشیم تا دلیلی له موضع عام گرایانه در وادی اخلاق اقامه گردد. لازمه این مدعا این خواهد بود که تلقی خاص گرایانه درباره چگونگی رفتار یک خصوصیت اخلاقی مربوط در سیاق های گوناگون ناموجه است. برخلاف عام گراها، خاص گراها ایده کل گرایی را پذیرفته اند مبنی بر این که چگونگی مشارکت یک خصوصیت اخلاقی در سیاق های مختلف، کاملا وابسته به سیاق است. برای نقد این موضع در ابتدا باید توضیح داده شود که به چه معنایی خاص گرا و عام گرا هر دو واقع گرایند. پس از آن با وام گرفتن مفاهیمی هم چون «توان علی» و «قابلیت» از فلسفه علم، نشان داده خواهد شد که واقع گرایی در دو وادی علم و اخلاق مستلزم ذره گرایی و عام گرایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقع گرایی و ضد واقع گرایی و موضع اخلاقی کانت
نویسنده:
سروش دباغ، ابوالفضل صبرآمیز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق کانت
کلیدواژههای فرعی :
باور اخلاقی ,
فرا اخلاق ,
گزاره اخلاقی ,
شناخت گرایی اخلاقی ,
قضاوت اخلاقی ,
تیغ اکام ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
قانون اخلاقی ,
معرفت شناسی اخلاقی ,
معرفت گرایی ارزشی ,
شناخت گرایی قومی ,
ناشناخت گرایی اخلاقی ,
نیهیلیسم اخلاقی ,
طبیعت گرایی اخلاقی ,
غیرطبیعت گرایی اخلاقی ,
فوق طبیعت گرایی اخلاقی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مقاله پیش رو در صدد است با بیان جایگاه مبحث واقع گرایی و ضد واقع گرایی در فرااخلاق، تقریرهای مختلف واقع گرایی اخلاقی را بیان نموده، با بررسی آموزه های اخلاقی کانت، موضع وی را ذیل این تقسیم بندی تبیین کند. مبحث واقع گرایی و ضد واقع گرایی اخلاقی ارتباط وثیق با مبحث شناخت گرایی و ناشناخت گرایی در فرا اخلاق دارد، به طوری که بحث درباب یکی بدون پرداختن به دیگری عقیم خواهد بود. این مقاله نیز پس از توضیح کوتاهی درباره شناخت گرایی و ناشناخت گرایی اخلاقی، به شرح اقسام واقع گرایی و ضد واقع گرایی اخلاقی پرداخته، مهم ترین مکاتب و محورهای افتراق آن ها را بررسی کرده است. در ادامه، با شرحی کوتاه از مهم ترین آموزه های اخلاقی کانت، نشان داده شده که بسته به معنایی که از واقع گرایی مراد می شود، می توان کانت را واقع گرا و یا ضدواقع گرای اخلاقی دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قانون هیوم در پرتو واقعگرایی انسانمدار هیلاری پاتنم
نویسنده:
سعید عدالتجو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
فرا اخلاق
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
ناشناخت گرایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
درهمتنیدگی
,
پاتنام، هیلاری
,
قانون هیوم
چکیده :
این پایاننامه متکفّل بررسی قانون هیوم در پرتو واقعگرایی انسانمدار هیلاری پاتنم است، از آنجاییکهبخش عمدهای از تاریخ فرااخلاق جدالیست بر سر واقعنمون بودن و یا نبودن گزارههای اخلاقی لذا بررسی قانون هیوم که از یک هست نمیتوان بایدی استخراج کرد، راهی است برای نگاه نو به فرااخلاق.ادعّا بر اینست که قانون هیوم یک نکته ساده منطقی نیست بلکه بخشی است از یک نظام فلسفیو این متافیزیک امورِ واقعِ هیوم است که مبنای استنتاج ناپذیری هست از باید تلقی میشود. با بررسی قانون هیوم و پس از روشن شدن مفهوم واقع در هیوم، سیر تاریخی ناشناختگرایی و تلاش برای زدودن ارزشها از عالم به عنوان اموری که این سنّت آنها را فارغ از عینیت و تحقیقناپذیر، اموری که به خطا واقعیت انگاشته میشوند و جزئی از اثاث واقعی عالم نیستند تلقّی میکند و بررسی اشکالات فراوان وارد برآنها، درنهایت انگاره پاتنمی درهمتنیدگی که پاسخی است به طرد ارزشها.ارائه میشود.به اعتقاد پاتنم واقعگرایی به راه خطا رفته است که به امری چنین دور از فهم متعارف رسیده است و یا مانند هر بدیلی باید شرحی قانعکننده از این دگردیسی ارائه کند. امری که به اعتقاد پاتنمناممکن است. بدین معنا که رویکرد واقعگرایی علمی رویکردی نادرست بوده است و میتوان نسبت به اخلاق و علم، همچنان واقعگرا بود، بدون آنکه به یکی از آنها اصالت بخشید. تبیینی که بر این موارد میآید تا بدانجا که تلخیصش ممکن است نشان دادن تناقض در رویکرد واقعگرایی علمی در صور چندگانهاش وبدست دادن بدیلی عاری از تناقض، از واقعگرایی در مبادی هستیشناسانه و معرفتشناسانه آنست و نیز تبیینی که رویکرد جایگزین از دوگانه واقعیت ارزش و جایگاه اخلاق ارائه میکند و پاسخی که به نسبیگرایی اخلاقی میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه استاد لاریجانی در معناشناسی و هستیشناسیِ الزام اخلاقی
نویسنده:
حسین احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرا اخلاق
,
الزام اخلاقی
,
معناشناسی اخلاق
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی اخلاق
,
moral ideas
چکیده :
فرااخلاق به مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق میپردازد؛ فرااخلاق چهار مبحث ذیل را دربرمیگیرد: معناشناسی اخلاق، معرفتشناسی اخلاق، هستیشناسی اخلاق و مباحث منطقی. مهمترین بخش در معناشناسی اخلاق و تحلیل مفاهیم اخلاقی مفاهیمی هستند که در محمول جملههای اخلاقی به کار میروند و مفاهیم ارزشی و الزامی را دربرمیگیرند. مفاهیم ارزشی مانند «خوب» و «بد» است و مفاهیم الزامی مانند «باید»، «نباید» و «وظیفه». هستیشناسی اخلاق از وجود و نحوۀ وجود مفاهیم و جملههای اخلاقی بحث میکند. دربارۀ «الزام اخلاقی» مقالههای زیادی نگاشته شده است، ولی این تحقیق با تفکیک حیث معناشناسی از هستیشناسی مفهوم «الزام اخلاقی» دیدگاه استاد لاریجانی را بررسی میکند. ایشان با تفکیک مباحث معناشناسانه از هستیشناسانۀ «الزام اخلاقی» قدم مؤثری در تبیین مباحث فرااخلاقی برداشته است. نظریۀ ایشان در «الزام اخلاقی» شبیه نظریۀ جورج ادوارد مور در «خوب اخلاقی» است. بنابراین، ایشان در معناشناسی شهودگرا و در هستیشناسی واقعگرا به حساب میآید. اما مشکل این نظریه ادعایی بودن آن و ارائه نکردن دلیل معتبر است. تنها دلیل ایشان ارجاع به وجدان است ولی مخالف این نظریه نیز میتواند به وجدان تمسک جوید
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریۀ اصلاح شدۀ امر الهی: دیدگاه آدامز در باب رابطۀ امر الهی و الزام اخلاقی
نویسنده:
مهدی غفوریان ؛ مسعود صادقی ؛ مالک حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه امر الهی اصلاح شده
,
الزام اخلاقی
,
رابرت م. آدامز
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نظریه ارجاع
کلیدواژههای فرعی :
فرا اخلاق ,
اراده الهی ,
دین و اخلاق ,
نادرستی اخلاقی ,
الزام اجتماعی ,
ماهیت الزام اخلاقی ,
چکیده :
رابرت مری هیو آدامز کوشش میکند با ارائۀ تقریری جدید از نظریۀ امر الهی از آن دفاع کند. وی بیان میکند که نه خوبی اخلاقی بلکه فقط الزام اخلاقی را میتوان از طریق امر الهی توضیح داد. وی ابتدا با روش معناشناختی تحلیلی از معنای الزام اخلاقی به دست میدهد، سپس میکوشد با تعیین بهترین نامزدی که میتواند نقش معناشناختی الزام را ایفا کند ماهیت الزام اخلاقی را دریابد. از نظر آدامز مهمترین نقشی که از تحلیل معنایی الزام اخلاقی به دست میآید ویژگی میانفردی آن است. اوامر خداوند به سبب ویژگیهایی نظیر گناهکاری فرد در صورت نقض آنها و نیز عینیت آن اوامر بهترین نامزدی است که میتواند این نقش را به خوبی ایفا کند. وی با الهام از نظریۀ کریپکیـپاتنم بیان میکند رابطۀ میان امر خداوند و درستی/نادرستی عمل شبیه رابطۀ آب و H2O است. بنابراین نادرستی اخلاقی با مخالفت با اوامر خداوند خیرخواه و مهربان اینهمان است و به همین دلیل دارای ضرورت متافیزیکی است. برای دفاع از رأی آدامز شایسته است «دیگری» بر گفتگوی فرد با خویشتن نیز دلالت کند و مراد از دیگری فقط فرد دیگر نباشد: دیگری خود فرد را نیز در بر میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 221
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید