جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عدم ادراک ذات خدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
تحلیل تطبیقی نقش خودشناسی در معرفت به خدا از دیدگاه ملاصدرا و ابن عربی
نویسنده:
ابوذر رجبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
شناخت
,
خداوند
,
خود
,
امتناع
,
ابن عربی
,
علم نفس
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
رابطه انسان و خدا ,
فطرت ,
خداشناسی ,
امکان معرفت نفس ,
انسان شناسی عرفانی ,
حرکت اشتدادی نفس ,
خداجویی ,
شناخت حضوری وجود ,
عدم ادراک ذات خدا ,
مظهریت اسماء الله ,
شناخت ناپذیری انسان ,
برهان انفسی ,
فایده معرفت نفس ,
وجود ربطی نفس ,
اضطراری بودن برهان انفسی ,
حضوری بودن خودشناسی ,
پیامبر ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
چکیده :
شناخت خود یا نفس آدمی که از آن به خودشناسی یاد می شود، از مهمترین مباحثی است که از گذشته های دور مورد تأکید فلاسفه و عرفا بوده است. حکما و عارفان مسلمان با الهامگیری از آیات و روایات، به خصوص حدیث «من عرف نفسه عرف ربه» به طرح مهمترین راه خداشناسی، یعنی راه انفسی که همان خودشناسی می باشد، پرداخته اند. صدرالمتألهین و ابن عربی دو تن از بزرگترین فلاسفه و عرفای اسلامی در آثار مختلف خود به شیوه های گوناگون به خودشناسی و امکانپذیری یا عدم امکان شناخت خود اشاره کرده اند. ملاصدرا به صراحت از امکانپذیری خودشناسی سخن میگوید. ابن عربی نیز با دو تحلیل از شناخت نفس یاد می کند؛ گاهی از امتناع شناخت خود سخن می گوید و در برخی موارد از امکانپذیری آن. در این تحقیق به تحلیل دو نگره صدرایی و ابن عربی دراین باره می پردازیم و با بررسی دقیق روشن می سازیم این دو نگره هیچ تفاوتی با هم ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا خداوند متعال به ما ادراك حضورش را نداده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مگر ما در حضور خداوند نيستيم؟ الان ما در حضور خداييم يعني ما هر چه داريم ديد ما،شنيدن ما، همه چيزها در حضوراو است ما كه بدون حضور خداوند زندگي نمي كنيم ( هو معكم اينما كنتم) اگر مراد حضور ذات است اصلاً ذات خداوند حضور ندارد كه ما بخواهيم اين حضور را
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدم ادراک ذات خدا
,
ادراک حضوری خداوند
,
01. خداشناسی (کلام)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلایل وجودشناختی الاهیات سلبی
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، فاطمه استثنایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
خداشناسی
,
الهیات سلبی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
الهیات ایجابی
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
وحدت و بساطت خداوند ,
تشبیه ,
تنزیه ,
نفی صفات ,
تجلی خداوند ,
عدم ادراک ذات خدا ,
معناشناسی صفات ,
مرتبه ذات حق ,
وحدت مطلقه ,
ماهیت نداشتن خداوند ,
اطلاق ذات ,
تعینات ذات خدا ,
هستی شناسی الهیات سلبی ,
خلو ذات از کمالات ,
صفات خدا ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
الاهیات سلبی، در بعد معرفتی بر شناخت ناپذیری؛ و در بعد زبانی، بر بیان ناپذیری خدای متعال تاکید دارد. در بعد معرفتی، به دلایلی چون عدم توانایی احاطه بر خدای متعال، تعالی و فوق عقل بودن او، نقص معرفت معلول نسبت به علت و محدودیت قوای ادراکی انسان؛ و در بعد زبانی، به مفهوم ناپذیر بودن و صورت نداشتن امر متعالی و ... استناد می شود. منتقدان اشکالاتی چون تعطیل، ناکافی بودن معرفت سلبی، تعارض در گفتار و ... را بر این دیدگاه وارد کرده اند. در واقع، بیشتر طرفداران الاهیات سلبی، در عین تاکید بر نقص معرفت بشری، قائل به تعطیل نیستند و معرفت به خدای متعال را دارای مراتب می دانند. در الاهیات سلبی، سخن گفتن از او، به دلایلی چون سخن گفتن به واسطه اضطرار درونی، یا به قصد تعلیم دیگران است؛ و یا سخن ها و عبارات ایجابی ناظر است به تجلیات خدای متعال و آنچه پس از او هستند؛ هر کس به اندازه فهم خود و به همان میزان که آثار و ظهورات خدای متعال را یافته است، از او سخن می گوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر نگاه وجودشناسانه ملاصدرا به علم در برخی مباحث هستیشناسی
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی , مریم فخرالدینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
عشق
,
حقیقت علم
,
علم خداوند
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
هدفداری عالم ,
خداشناسی ,
حرکت اشتدادی نفس ,
سریان عشق در موجودات ,
عدم ادراک ذات خدا ,
مساوقت وجود و علم ,
نگاه هستی شناختی به علم ,
رابطه علم و مرتبه وجودی ,
علم حضوری حق به اشیاء ,
وحدت علم خداوند ,
رابطه تکامل علم و تکامل نفس ,
نحوه ادراک خداوند ,
تشکیک در حقیقت علم ,
وجود علم در اجسام ,
شوق در هیولی اولی ,
تاثیر علم شناسی بر هستی شناسی ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2345-3761
چکیده :
ملاصدرا در باب علم، دارای ابتکاراتی است که فلسفه او را از نظام های فلسفی پیشین، متمایز میسازد. وی با رویکردی وجودشناختی به علم، نگاهی متفاوت به مسائل مربوط به آن دارد. ابداعات صدرالمتألهین در این موضوع، زمینه ای مناسب برای حل مسائل دشواری که تا پیش از وی، پاسخ کامل و صحیحی برای آن ارائه نشده بود، فراهم کرد. در این نوشتار، تنها برخی از پیامدهای هستیشناختی نگاه وجودشناسانه ملاصدرا به علم، مورد بررسی قرار گرفته است، لیکن تبیین این مسائل، از چنان درجه اهمیتی برخوردار است که نگاه ما را به هستی، کاملاً دگرگون میسازد، مسائلی چون علم خداوند به مخلوقات، معرفت به خداوند، اثبات شوق و عشق در همه موجودات. بیشک ملاصدرا بدون اصول فلسفی خود و مسائلی که در حوزه علم به اثبات میرساند، قادر به تبیین عقلانی و صحیح این مسائل بسیار مهم نبوده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی وجودشناختی صفات الهی از دیدگاه ابنسینا همراه با نقد ملاصدرا
نویسنده:
محمد ذبیحی، اعظم ایرجینیا
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود شناسی صفات
,
ترادف صفات
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
ابن سینا
,
صفات خدا
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه مشاء
کلیدواژههای فرعی :
ملاصدرا ,
وحدت و بساطت خداوند ,
نظریه تعطیل ,
نفی صفات ,
صفات ذات ,
عینیت ذات و صفات ,
تشبیه و تنزیه ,
عدم ادراک ذات خدا ,
تقسیم صفات الهی ,
صفات حقیقیه ذات اضافه ,
اتحاد مفهومی صفات الهی ,
اتحاد مصداقی صفات الهی ,
چگونگی ساخت مفهوم ,
چگونگی انتزاع صفات خدا ,
لا صفتیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2345-3761
چکیده :
خداوند و صفات او مهمترین مسألهای است که فکر بشر را به خود مشغول نموده است؛ گواه بر این مدعا آثار فیلسوفان و متکلمان در طول تاریخ اندیشه بشر است. ابنسینا از مشاهیر حکمت مشا با نگاهی واقعگرا و برآمده از متن هستی کوشیده است تصویری دقیقتر از ذات و صفات خداوند ارائه نماید و بر شناخت هرچه بیشتر خالق هستی و زیبایی و اطلاق آن صحه گذارد. بررسی تقسیم صفات، عینیت صفات با ذات و تکثر و ترادف صفات در جای جای آثار گستردۀ ابنسینا روشن میسازد که ابنسینا هم تکثر و هم ترادف صفات را مطرح نموده است و طرح تکثر صفات بیانگر نظر دقیق او و ارائۀ ترادف صفات نمایانگر دیدگاه دقیقتر وی است و هر دو تبیین ابنسینا از این ادعای ملاصدرا که ترادف صفات موجب تعطیل میگردد مبری است؛ چراکه دقت ابنسینا در طرح ترادف صفات سبب شده است خداوند نه تنها از تکثر در خارج منزه گردد، بلکه از تکثر برآمده از حیثیات ذهنی نیز پیراسته گردد در حالیکه دیدگاه عینیت مصداقی و اختلاف مفهومی ذات و صفات خداوند از این ویژگی برخوردار نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابعاد وجودی، معرفتی و زبانی الاهیات سلبی دیونوسیوس مجعول : دوره 4 ، شماره 1 : جستارهای فلسفه دین
نویسنده:
امیر نصری ، عطیه کشتکاران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: انجمن فلسفه دین ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سلبی
,
الهیات ایجابی
,
الهیات(کلام جدید)
,
بعد وجودی الهیات سلبی
,
بعد معرفتی الهیات سلبی
,
بعد زبانی الهیات سلبی
کلیدواژههای فرعی :
بیان ناپذیری خدا ,
عدم ادراک ذات خدا ,
تشبیه ,
تنزیه الهی ,
سلب محض ,
تباین تام خالق و مخلوق ,
زبان الهیات سلبی ,
الهیات تفضیلی ,
تصور سلسله مراتبی عالم ,
مراحل الهیات دیونوسیوس مجعول ,
شیوه عرفانی دیونوسیوس ,
گذر از تشبیه و تنزیه ,
تاریکی فوق ذات ,
جهل مکتسب در الهیات سلبی ,
چکیده :
الاهیات سلبی پاسخی به پرسش از چگونگی سخن گفتن از ذات خداوند و امکان شناخت وی است که به صورت سلب زبانی نمود می یابد و از سه بُعد وجودی، معرفتی و زبانی قابل بررسی است. دیونوسیوس مجعول فیلسوف و عارف مسیحی اوایل قرون وسطی است که الاهیات سلبی وی تأثیر بسیاری بر عارفان پس از خود داشته است. شیوه الاهیاتی وی متشکل از چهار مرحله است: 1. ایجابی، که با حرکت نزولی از صفات کلی و انتزاعی امر متعالی آن ها را به مخلوقات متصف می کند؛ 2. سلبی، که در سیری صعودی به تنزیه خداوند از صفات و مفاهیم می پردازد؛ 3. تفضیلی، که با سلبِ سلب منکر صفات ایجابی و هم سلبی از خداوند می شود؛ 4. عرفانی، که سخن گفتن از خداوند را در سکوت و زبان را از بیان امر الوهی عاجز می داند. هر کدام از این مراحل بر اساس یکی از ابعاد الاهیات سلبی بنا شده اند و به سبب اشکالی منجر به مرحله بعد می شوند. در شیوه ایجابی با مبنایی وجودی و هستی شناسانه می آغازد و به علت مشکل معرفتی پیش آمده و تقید خداوند، به مرحلة سلبی روی می آورد. مرحله سلبی نیز منجر به انتساب صفاتِ متضادِ سلب شده و تعین و تقید خداوند می شود؛ لذا وی روش تفضیلی را در پیش می گیرد. در شیوه تفضیلی سلب توأمان صفات ایجابی و سلبی نوعی از آشفتگی زبانی را به وجود می آورد که راه کار دیونوسیوس در نهایت شیوه عرفانی و بیان عجز زبان از توصیف خداوند است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا با پیشرفت وسیع علم دانشمندان هنوز قادر به شناخت کامل خداوند نشده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
راه شناخت خدا: راه های پیش روی بشر برای خداشناسی، سه قسم است: الف: راه حس و علم تجربی، یا راه طبیعت؛ این راه به نوبه خود به سه راه دیگر تقسیم می شود: 1. راه تشکیلات و نظاماتی که در ساختمان جهان به کار رفته است؛ 2. راه هدایت و راهنمای
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدم ادراک ذات خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
شناخت خدا
,
ادله عقلی
,
اثبات وجود خدا
کلیدواژههای فرعی :
راه شناخت حصولی خدا ,
راه شناخت حضوری خدا ,
راه علمی شناخت خدا ,
راه آیات آفاقی ,
حس گرایی ,
آیات آفاقی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل در معرفت دینی و کاستی های آن
نویسنده:
حامد علی اکبرزاده , محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت دینی
,
شناخت
,
دین
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
عقلگرایی ,
اخباریون ,
حجیت عقل ,
جایگاه عقل در معرفت دینی ,
اخباری گری ,
سازگاری ایمان و عقل ,
تعریف عقل ,
میزان بودن عقل ,
موضوعات فرا عقلی ,
نگاه ابزاری به عقل ,
عقل به عنوان منبع شناخت ,
منابع شناخت دین ,
حدود عقل ,
عدم ادراک ذات خدا ,
عدم شناخت جزییات دینی ,
ناتوانی از شناخت نفس ,
انشای حکم دینی ,
چکیده :
مسئله نقش عقل و محدودیت های آن در شناخت معارف دین، همواره مورد بحث بوده است. برخی معتقدند که عقل هیچ نقشی در شناخت معارف دین ایفا نمیکند و گروهی دیگر نیز برای عقل نقشهای مختلفی به صورت حداکثری و حداقلی در شناخت قائل اند. در این مقاله بر اساس نگاه شیعی به مسئله عقل و دین تلاش شده است تا ضمن اثبات حجیت و اعتبار عقل در شناخت معارف، نحوه نقش آفرینی آن که به سه شکل عمده یعنی میزان، ابزار (مصباح) و منبع شناخت (مفتاح) است، ابتدا اثبات و سپس مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. ضمن اینکه محدودیتهای عقل در شناخت برخی عرصه های معرفتی تحلیل و به برخی مصادیق آن نظیر عدم ادراک ذات خداوند، عدم ادراک جزئیات دین، ناتوانی در نفس شناسی، ناتوانی از انشای حکم و اعمال مولویت، عدم امکان شناخت همه حقایق عالم و ناتوانی از درک برخی امور اخروی نظیر معاد جسمانی اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید