جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
05.فیلسوفان و منطقدانان
>
01.فیلسوفان
>
01.فلسفه در ایران : اشخاص
>
1 .فیلسوفان مکتب اصفهان
>
طبقه اول : موسسان مکتب اصفهان
>
میرداماد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 111
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای لیندا زاگزبسکی و استاد مرتضی مطهری در باب علم پیشین الاهی و اختیار انسان : فصلنامه اندیشه دینی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی، زینب امیری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
مرتضی مطهری
,
جبر و اختیار
,
ضرورت نظام جهان هستی
,
قضا و قدر
,
اختیار انسان
,
لیندا زاگزبسکی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
علم ازلی الهی
,
اختیار انسان
,
سازگارگرایی
,
جبرگرایی
,
دیسپنساسیونالیسم
,
امکان استقبالی
,
امکان احتمالی
,
ناسازگارگرایی
,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی)
,
خدا و اختیار انسان
,
شبهه جبر
,
ماهیت زمان
,
مرتضی مطهری
,
علم میانی
,
ارسطو
,
ویلیام آکامی
,
لیندا زاگزبسکی Linda Zagzebski
,
ویلیام اکام
,
بوئتیوس گرایی
,
مولینا گرایی
,
آکام گرایی
,
ممکن استقبالی
,
آکام گرایی تومیستی
,
شبهات کلامی
,
عبدالرسول کشفی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مسألهی علم پیشین الاهی و اختیار انسان یکی از مسائل اساسی فلسفهی دین است که از دیرباز، ذهن متکلمان و فیلسوفان را به خود معطوف نموده است. بر اساس این مسأله، ازآنجاکه علم مطلق الاهی مستلزم خطاناپذیری آن است، ازاینرو اگر خداوند در زمان t1 بداند که فاعل S فعل a را در زمان t3 انجام میدهد، آنگاه S در زمان t3 فعلی جز a را نمیتواند انجام دهد. ازاینرو، علم پیشین الاهی در تعارضی ظاهری با اختیار انسان است. این مقاله میکوشد آرای لیندا زاگزبسکی (فیلسوف دین معاصر) را با دیدگاههای استاد مرتضی مطهری در این باب مقایسه کند. در این راستا، ابتدا به بررسی پاسخهای سهگانهی کلاسیک به این مسأله (بوثیوسگرایی، آکامگرایی و مولیناگرایی) از منظر زاگزبسکی میپردازد و نشان میدهد که زاگزبسکی ضمن پذیرش برخی از عناصر این دیدگاهها و تلفیق آنها با یکدیگر، سه راهحل بدیع ارائه میکند. مقاله سپس به بررسی دیدگاه استاد مطهری در دو بخش جبر و اختیار و قضا و قدر میپردازد و در پایان، وجوه شباهت و افتراق آرای دو متفکر را نشان میدهد. یافتهی پژوهش آن است که هر دو متفکر سازگاری علم پیشین الاهی را با اختیار انسان میپذیرند، اما «آکامگرایی تومیستی» و دو راهحل دیگر زاگزبسکی بهرغم نکات مثبت و درخور پذیرشی که دارند، در نشان دادن این سازگاری ناتوان است، در حالیکه راهحل استاد مطهری راهحل دقیقی برای اثبات این سازگاری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوآوری های فیلسوفان اسلامی در پاسخ به شبهه شر
نویسنده:
نفیسه فیاض بخش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , تابستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
قضای الهی
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
میرداماد
,
شیخ اشراق
,
ابن سینا
,
عوالم وجود
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
شر
,
خیر
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
عدمی بودن شرور
,
موطن شرور
,
فیض خدا
,
نفیسه فیاض بخش
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصالت وجود و اصالت ماهیت؛ مواجهه دو مسئله فلسفی یا دو نظام فلسفی؟
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا
,
اصالت ماهیت
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشارات و تنبیهات
,
کتاب المشاعر
,
حکمت مشاء
,
حرکت اشتدادی
,
نظام فلسفی
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
حرکت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
اصالت وجود
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
اشتداد وجود
,
مسئله فلسفی
,
تصویر از عالم
,
رضا اکبری
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
مسئلة اصالت وجود و اصالت ماهیت در ابتدا ممکن است به صورت دو مسئلة مقابل هم جلوه نمایند ولی درواقع دو نظام با مجموعهای از اصول در تقابل با یکدیگر قرار گرفتهاند که در صف مقدم آن دو، اصالت وجود و اصالت ماهیت قرار دارند. برای مثال، توجه به دلیل مبتنیبر حرکت اشتدادی نشان میدهد که ملاصدرا نظام مبتنیبر اصول اصالت ماهیت، نفی حرکت اشتدادی در ماهیت، و تلقی خاص مشائیان از حرکت در کیف را مورد نقد قرار داده است. از سوی دیگر اصالت وجود بهتنهایی در مواجهه با حرکت اشتدادی کارایی ندارد و نیازمند قرارگرفتن در نظامی متشکل از نظریات اصالت وجود، وحدت وجود، و اشتداد وجود است. بنابراین ملاصدرا نوع نگاه خود به عالم و تصویر برآمده از آن را در مقابل نوع نگاه طرفداران اصالت ماهیت و تصویر برآمده از آن نگاه قرار داده و به صحت تصویر خود حکم کرده است هرچند که در مقام انتقال تصویر ذهنی خود از واقعیت به دیگران، مجبور به تقطیع بخشهای متفاوت این تصویر از یکدیگر و آوردن آنها در یک ترتیب خطی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل متناقض نمایِ «ثبوت عقول مجرده درصقع ربوبی در عین اثبات ماهیت برای عقول»، از منظر صدرالمتالهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اسفار
,
توحید
,
علم الهی
,
ملاصدرا
,
عالم عقول
,
الله
,
صقع ربوبی
,
ممکن الوجود
,
جوهر (منطق)
,
عالم امر
,
اشارات و تنبیهات
,
امکان ذاتی
,
طبیعت وجود
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
جوهر
,
جوهر مجرد
,
عقل ( جوهر )
,
عقل ( جوهر )
,
ماهیت ممکن
,
امکان ذاتی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
علم واجب
,
عالم ( امکانی )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
ماهیت حقیقی
,
ماهیت اعتباری
,
سید جلال آشتیانی
,
ابونصر فارابی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عالَم امر
,
اقسام جوهر
,
ماسِوی الله
,
قاعده ترکب
,
مطلق تعین وجودی
,
نوعیت مجردات
,
انقسام ماهیت
,
العرشیه
,
قاسمعلی کوچنانی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بنابر قاعدۀ ترکّب هر ممکنی از وجود و ماهیت، ماهیت به معنای منطقی خود یا همان "حدّ الشیء"، برای تمامی ماسوی الله که ممکن هستند ثابت است. همچنین برهان های اثبات توحید واجب الوجود نیز، غیر از واجب الوجود واحد را متّصف به امکان ذاتی می نمایند. با این حال و طبق تصریحات صدرالمتالهین، جایگاه عقول مجرّده در صقع ربوبی بوده که طبق اذعان ایشان، مقام «أمر» و خلوّ از امکانات ماهوی است.<br /> مسالۀ اصلی این پژوهش، تبیین دقیق این تناقض ظاهری بوده که بر اساس شیوۀ تحلیلی – توصیفی و در ضمن اشاره به کلماتی از صدرالمتالهین در اثبات و نفی ماهیت از مفارقات نوریه صورت می پذیرد. پس از تبیین تناقض ظاهری، سعی بر بیان رهیافتی برای جمع بین اثبات و نفی ماهیت از عقول مجرده می شود که همانا پیشنهاد معنایی متفاوت از ماهیت منطقی بوده که أعمّ از آن نیز می باشد. معنا مذکور "مطلق تعیّن وجودی" است که با استفاده از آن، مواضع اثبات و نفی ماهیت از عقول توجیه و تبیین می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وظایف و کاربرد خیال در مشاهدات صوری از نظر ابن سینا
نویسنده:
علیرضا اژدر، محمدصادق جمشیدی راد، علی علم الهدی{ودیگران}
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلگرایی
,
اتصال به عقل فعال
,
عالم مثال
,
حی بن یقظان
,
نظریه نفس ابن سینا
,
عوالم هستی
,
عقل انسان
,
علم النفس ملاصدرا
,
حقایق عقلی
,
رساله سلامان و ابسال
,
اصالت حس
,
خیال منفصل
,
خیال متصل
,
مکاشفه صوری
,
لذت و الم
,
عالم خیال (متصل و منفصل)
,
ابن سینا
,
انواع ادراک
,
مکاشفه عرفانی
,
مکاشفه عرفانی
,
خصوصیات خیال
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد خیال
,
ابن سینا
,
علم نفس
,
فلسفه بوعلی
,
وحی ( قرآن )
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
سید مصطفی محقق داماد
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
ابن عربی
,
میرداماد
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بخش زیادی از بحثهای کشفی، علمی و فلسفی را با محوریت خیال میتوان تبیین کرد. کاربرد خیال در مباحث هستیشناسی و معرفتشناسی عرفان، همواره مورد توجه اهل نظر در علوم فلسفی و شهودی بوده است؛ در این میان، خیال نقشی اساسی را در تحقق و تبیین بخش عظیمی از مکاشفات پیش روی عارف ایفا میکند. از نظر ابنسینا، خیال به دو روش در شهودات عرفانی تأثیر گذار است: اول) خیال سالک با ادراک صور کمالی و حقیقی و لذت از آن، او را به سوی اتصال به حقایق هستی سوق میدهد؛ دوم) آنگاه که عارف پا به عرصهی سلوک عملی میگذارد تا به حقیقت راه یابد، با انواع مشاهدات و مکاشفات، مانند مکاشفهی معنوی و مکاشفهی صوری مواجه میشود. در مکاشفهی صوری، صورتهایی که در ابتدا موجودات عقلی و مجرد هستند توسط قوهی خیال به صور جسمانی تنزل یافته، در رؤیا و بیداری ادراک میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میرفندرسکی: فیلسوفی مشائی یا اشراقی؟ (Mir Findirisky, a Peripateic or Illuminationist Philosopher?)
نویسنده:
حسین کلباسی اشتری (Hossein Kalbasi Ashtari)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, تابستان/1388
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
قصیده یائیه
,
میرفندرسکی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
نظام هستی
,
حکمت
,
معرفت حقیقت
,
ابوالقاسم فندرسکی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه مشاء
,
وحدت تشکیکی وجود
,
اصطلاحنامه تصوف
,
حسین کلباسی اشتری
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-3238
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان انتزاع مفاهیم کثیر از حیثیت واحد در مسئله توحید صفات از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ملاصدرا
,
کثرت اسما و صفات
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عینیت
,
معقول ثانی
,
عینیت اسماء الله با ذات
,
توحید ذات
,
توحید صفات
,
مفهوم
,
مصداق
,
رابطه مفهوم و مصداق
,
کثرت اسمایی و صفاتی
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
نسب اربع
,
صفات خدا
,
هلیات بسیطه
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حیث تعلیلی
,
حیث تقییدی
,
حکمت متعالیه
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
عینیت صفات ذاتیه
,
معقول ثانیة فلسفی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
کثرت اسماء و صفات
,
کثرت صفات
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
هلیه بسیطه(مقابل هلیه مرکبه)
,
انتزاع مفهوم کثیر
,
انتزاع مفهوم کثیر
,
حیثیت اطلاقیه
,
حیثیت حکایتگری
,
کثرت مجازی
,
حسن ابراهیمی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
عینیت و توحید صفات الهی در کلمات صدرالمتألهین، برپایۀ انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیّت واحد بنا نهاده شده است. این انگاره با مسئلۀ اتحاد مفهوم با مصداق و همچنین حیثیِت حکایتگری آن به راحتی سازگار نمی افتد. در این نوشتار، توحید صفات و ذات، اصلی مفروض در برابر پرسش از امکان انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیّت واحد قرار داده شده و معیار صدرالمتألهین شیرازی در پاسخِ بدان تبیین می گردد. از این روی، در این جستار ابتدا دیدگاه او دربارۀ ارجاع صفات الهی به معنا و حیثیت واحد بیان گردیده و سپس به تشریح مناقشۀ انتزاع کثیر از واحد و تناقضی که صدرا نیز بدان ملتفت است، پرداخته می شود. در ادامه با مداقّه در حیثیات اطلاقی و تعلیلی و تقییدی و انواع آن ها از منظر حکیم ملاصدرا، امکان انتزاع مفاهیم کثیر از واحد بما هو واحد در بحث صفات باری تعالی، به شیوه ای تحلیلی توصیفی اثبات گردیده و کثرتِ صفات در خارج، به کثرتی مجازی با حیثیتی واحد در خارج، ارجاع داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضیه لابتیه (قسمت دوم)
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پاییز/1374
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهایه الحکمه
,
قضیه لابتیه
,
قضیه منطقی
,
تقریر میرداماد از قضیه لابتیه
,
تقریر ملاصدرا از قضیه لابتیه
,
تقریر ملاهادی سبزواری از قضیه لابتیه
,
فرضى بودن عقدالوضع
,
مساوقت قضیه لابتیه با قضیه شرطیه
,
قضیه متعارفه
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
افراد مقدره
,
عدم مطلق
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضیه حملیه
,
قضیه شرطیه
,
قضیه هلیه بسیطه
,
ابونصر فارابی
,
هلیه مرکبه(مقابل هلیه بسیطه)
,
علیرضا قائمی نیا (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مسئله بداء (در اندیشه غالب متکلمان و فلاسفه شیعه)
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی، محمدمهدی احمدی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: جامعه المصطفی العالمیه, زمستان 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
متکلمان شیعه
,
بداء در لغت
,
تغییر در علم خداوند
,
اعتقاد به بدا
,
اهمیت اعتقاد به بدا
,
علامه مجلسی
,
بدا در اخبار
,
آموزه بداء در شیعه
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
لوح محفوظ
,
لوح محو و اثبات
,
بداء
,
سید عبدالله شبّر
,
فخر رازی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
تفسیر بداء
,
رابطه بداء با نسخ
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی حکمی آموزه بداء در آراء دانشوران شیعی
نویسنده:
حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, بهار/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادله امامیه در اثبات بداء
,
بدا در اخبار
,
تفاوت بداء و نسخ
,
آموزه بداء در شیعه
,
نسخ در لغت و اصطلاح
,
آیه 2 انعام
,
آیه 29 الرحمن
,
بداء در مکتب کلامی شیعه
,
آیات بداء
,
آیه 38 رعد
,
آیه 39 رعد
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نسخ ( افعال )
,
امتناع نسخ
,
اعتقاد به بدا
,
ابن ابی جمهور احسایی
,
علامه مجلسی
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
شیخ طوسی
,
لوح محو و اثبات
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ابن عربی
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
حامد ناجی اصفهانی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 111
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید