جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 61
نقش قبیله قریش در دور کردن حضرت علی (ع) از خلافت اسلامی
نویسنده:
علی اکبر عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1391
چکیده :
قبیلۀ قریش در آستانۀ ظهور اسلام مهم‌ترین قبیلۀ عرب بود و درمیان سایر قبایل نفوذ داشت. این نفوذ بعد از ظهور اسلام هم ازبین نرفت و تأثیراتی بر جامعۀ اسلامی گذاشت. بااینکه رسول خدا(ص) و امیرال12ن(ع) خود از بنی‌هاشم قریش بودند، ازدست قریش متنفذ اذیت و آزار بسیاری دیدند. افراد متنفذ طوایف مختلف قریش به‌جهت غرور و جایگاه مهمی که دربین اعراب داشتند و به‌علت انتظارات بالا و اینکه امام علی(ع) در دوران رسول‌الله(ص) قهرمانانشان را کشته بود و هم به‌ این دلیل که امام(ع) آنان را با دیگران برابر می‌‌دید و برای آنان اعتباری بالاتر از دیگران قائل نبود، مدام علیه حضرت علی(ع) کارشکنی می‌‌کردند، تا آنجا که ابتدا از خلیفه‌شدن ایشان ممانعت کردند و پس از رسیدن آن بزرگوار به خلافت، به‌فکر تضعیف قدرتش بودند و بیشترین نقش را در این زمینه داشتند.<br /> در این مقاله، با روش تحلیلی ـ توصیفی، به این پرسش پاسخ داده شده است که قریشیان چه نقشی در دورکردن امام علی (ع) از خلافت اسلامی داشتند.
صفحات :
از صفحه 53 تا 68
حکمت و حکیمان در قرآن
نویسنده:
محمدرضا مصطفی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ابن سینا: ابوعلی سینا , یقین , حکمت , ادیان ابراهیمی , الانبیا , حکمت نظری , اسماء الهی , حکمت الهی , فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) , معقول , اولیاء , تهذیب , اولیاء الله , ادیان ابراهیمی , ادراک معقول , انبیاء(ع) , حکمت , حکمت عملی الهی , قرآن , اخلاق اسلامی , اشراق , حکیم الهی , وحی الهی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت نظری , حکمت عملی , حکمت الهی , خیر کثیر , اصطلاحنامه علوم قرآنی , قرآن , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , فضایل اخلاقی , خود سازی , یقین , تفسیر «التحریر و التنویر» , موهبت الهی , آل ابراهیم , ملا مهدی نراقی , فخر رازی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) , شهود(اسماء اول عرفان نظری) , حکمت‌ عملی , حکمت در اخلاق , آثار حکمت , معرفت متقن , عمل صائب , اقسام حکمت , تفسیر بحرالمحیط , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
حکمت موهبتی الهی است که خدای سبحان آن را به هر کسی که بخواهد اعطا می‌کند. حقیقت حکمت، معرفت متقن و برهانی و عمل صائب و درست است که اگر کسی از آن بهره‌مند شود، به خیر کثیر دست می‌یابد. از آنجایی که اعطای حکمت از سوی خداوند گزاف نیست، افرادی می‌توانند از آن برخوردار شوند که زمینه‌های آن را در خود فراهم نمایند. از این رو انسان‌هایی چون انبیا و اولیای الهی و کسانی که رهرو راه آنها باشند، این شایستگی دریافت حکمت را پیدا می‌کنند.
صفحات :
از صفحه 71 تا 88
روش هاى تربیتى اسلام در تحقق عدالت اجتماعى
نویسنده:
اصغر یوسف زاده وفایى، احمد رهنمایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره, آبان/1394
صفحات :
از صفحه 77 تا 91
اعتدال، فرمانی الاهی و سنتی تکوینی
نویسنده:
محمد ذبیحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, زمستان/1392
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
باز خوانی شبهه "منافات برده داری با شخصیت انسان" از منظر اسلامی
نویسنده:
رضا باقی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ناصر مکارم شیرازی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اسرای جنگی , موالی , انسان , برده داری , اخلاق دینی , حقوق بشر (مسائل جدید کلامی) , استعمار , علامه مجلسی , شیخ حر عاملی , شیخ مفید , علامه طباطبایی , ناصر مکارم شیرازی , محمد بن یعقوب کلینی , قرآن , جنگ , کرامت نفس , علامه حلی , آموزه انسان در اسلام (آموزه‌ها‌ی ادیان) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , محمد بن جریر بن یزید طبری , ابن کثیر(دمشقی)، اسماعیل بن عمر , ابن شهر آشوب , ابن منظور , ابوبکر (خلیفه اول) , مونتسکیو , حضرت موسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , جامعه صدر اسلام , تاریخ‌ صدر اسلام , مفهوم برده , قن , مولی عتاقه , بردگی حقیقی , بردگی شخصی , سرچشمه بردگی , شخصیت برده
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
معنای امام در معنويت شيعی
نویسنده:
هانری کربن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت, بهار/ 1391
صفحات :
از صفحه 75 تا 97
تحلیل حقیقت اصحاب سر پیشوایان معصوم (ع) و نسبت آن با عرفان
نویسنده:
محمد عیسی جعفری، یدالله یزدان پناه
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , علوم باطنی , ساحت دین , اهل بیت(ع) , قرآن , معارف اهل بیت (ع) , عرفان اسلامی , اصحاب سر , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , سلمان فارسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , قرآن , امام خمینی , معرفت باطنی , عرفان اسلامى , عبدالله جوادی آملی , فخر رازی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , سید حیدر آملی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , فهم دین , امامان معصوم علیهم السلام , امامان معصوم علیهم السلام , علوم ظاهری , اصحاب سر و عرفان , بازشناسی اصحاب سر , سرّ آل محمد (ص) , سید یدالله یزدان پناه , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
شواهد متقن نقلی و عقلی، دین را برخوردار از سطوح مختلف ظاهری و باطنی معرفی می‌کند؛ و پیامبر و به تبع وی، دیگر پیشوایان معصوم، این دین را به میزان فهم و درک افراد عرضه می‌دارند. بدین ترتیب، زمینۀ بهره‌مندی افراد مختلف از آن به فراخور استعدادشان فراهم می‌آید. روشن است که همگان به همۀ سطوح دین دسترسی ندارند و تنها افراد خاصی بنا بر ظرفیت وجودی‌شان شایستگی ارتباط با همۀ این سطوح را پیدا می‌کنند. پیش‌تر و بیش‌تر از همه، آورندۀ دین و مفسر واقعی آن، حضرت ختمی مرتبت(ص) با همۀ سطوح ظاهری و باطنی آن مرتبط است و در مرحلۀ بعد کسانی که ساختار وجودی‌شان همانند او است و باب و میراث‌دار علم او هستند، از ویژگی یادشده برخوردارند. دستۀ دیگر، کسانی‌اند که هرچند همانند دستۀ دوم نیستند، در این زمینه با آنان مشابهت دارند و از قابلیت‌های خاصی برای ارتباط و پیوند با ساحت‌های باطنی دین برخوردارند. تعدادی از آن‌ها در زمان حضور پیشوایان معصوم و از طریق آنان به این ساحت ها راه یافته‌اند و احیاناً خود واسطۀ اتصال و پیوند دیگران به آن پیشوایان و ساحت‌های دین شده‌اند. حال، اینان چه کسانی‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ این نوشتار با توصیف شخصیتی و تحلیل داده‌های تاریخی نشان ‌می‌دهد که آنان دسته‌ای از اصحاب و یاران معنوی پیشوایان معصوم بوده‌اند که از تیزبینی و خوش‌فهمی خاص و ظرفیت درونی ویژه‌ای برای فراگیری علوم و معارف باطنی دین برخوردار بوده‌اند و آن پیشوایان، برای این امر ایشان را برگزیده بودند. به ایشان اصطلاحاً اصحاب سرّ گفته می‌شود.
صفحات :
از صفحه 35 تا 61
افضلیت امام از دیدگاه فرق کلامی
نویسنده:
علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , امامت , معتزله , ولایت , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , اشاعره , الامامیه , الخلفاء الراشدین , امام شناسی , صحیح بخاری , شایسته‌سالاری , افضلیت امام , امام شناسی , اشاعره (اهل سنت) , امامت , سنت الهی , معتزله (اهل سنت) , امامت فاضل , امامت مفضول , افضلیت ظاهری امام , وصی بلا فصل پیامبر(ص) , قرآن , سنت های الهی , أهل السنة , امامت مفضول , مصلحت عامه , سید مرتضی , شیخ طوسی , علامه طباطبایی , قرآن , علامه حلی , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , فخر رازی , ابوبکر باقلانی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , خلفای راشدین , عثمان بن عفان (خلیفه سوم) , معاویة بن ابی‌سفیان , حضرت ابراهیم(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , امامت ظاهری , امام شناسی کلامی , شرط امامت , امام از نظر شیعه , امام از نظر سنت , خلافت امام حسن (ع)
چکیده :
<br /> یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیّت او از سایر افراد امّت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او در نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است. متکلمان امامیه به اتفاق افضلیت از هر دو حیث را از شرایط ضروری امامت می دانند. این مسأله برای اولین بار از طرف شیعیان مطرح گردید تا با تکیه بر افضلیت امامان خود، احقّ بودن ایشان برای امامت را اثبات کنند. در افرادی که از طرف امام به حکومت نصب می شوند مثل والیان، امیران و قضات، اگرچه افضلیت مطلق شرط نیست، ولی ایشان نیز باید در آنچه بر آن ولایت می یابند، از رعایای خود افضل باشند و در هیچ حال تقدّم مفضول بر فاضل جایز نیست. اما متکلمان اهل سنّت در این مسأله دیدگاه واحد و ثابتی نداشته اند. گروهی در مقام نظر از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی ترتیب خلفا را به ترتیب افضلیت آن ها دانسته اند. اما اکثر معتزله و اشاعره امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل رأی داده اند. هرگروه در اثبات مدّعای خود به دلایلی از کتاب، سنّت، اجماع، و عقل تمسک کرده اند. با عنایت به که پذیرش هریک ازاین دو مبنا تاثیر عمیقی در ترسیم ساختار نظام سیاسی – حکومتی اسلام دارد، این مقاله در پی آن است که به تبیین و نقد دیدگاه ایشان در این خصوص بپردازد.
صفحات :
از صفحه 173 تا 207
  • تعداد رکورد ها : 61