جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
چ. قرن نهم هجری قمری
>
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
غیاثالدین منصور دشتکی میان دو راهی وحدت شهود و وحدت وجود
نویسنده:
الهه زارع، عباس جوارشکیان، مرتضی حسینی شاهرودی، قاسم کاکائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
, پاییز/زمستان/1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذوق تأله
,
اعتبارات ماهیت
,
وحدت شخصی وجود
,
وحدت شهود
,
تشان
,
مساوقت علم و وجود
,
نقد تصوف
,
وجود لابشرط مقسمی
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید فنایی(اخلاق اسلامی)
,
انحصار وجود در واجب
,
عبدالله جوادی آملی
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
فنا
,
اصطلاحنامه تصوف
,
قاسم کاکایی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
عدم ثبوتی (احکام اعیان ثابته)
,
مقامات(اثباتی)
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
اصل علّیت
,
عباس جوارشکیان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 223
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح دوبیت از حافظ در آثار عرفانی امام خمینی
نویسنده:
شایسته شریعتمدای
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران, بهار و تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
معرفت خدا
,
غزلیات حافظ
,
امام خمینی
,
حافظ شیرازی
,
شرح غزل های حافظ
,
حافظ شناسی
,
عرفان اسلامی
,
اشعار حافظ شیرازی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
,
عرفان در اندیشه امام خمینی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
ادبیات عرفانی
,
شناخت
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
مولوی
,
سیمرغ در عرفان
,
عرفان حافظ
,
عرفان و شعر
,
آثار عرفانی امام خمینی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 46 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی تلاشهای عقلی متکلمان و فیلسوفان اسلامی در مسأله حشر حیوانات
نویسنده:
طوبی کرمانی، کرامت ورزدار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
معتزله
,
اشاعره
,
انسان شناسی
,
اراده
,
حشر حیوانات
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
شعور
,
مراتب ادراک
,
آکل و مأکول
,
برهان غایت
,
امکان عقلی معاد
,
نفس حیوانی
,
قرآن
,
تجرد خیال
,
ادراکات خیالی
,
امکان عقلی حشر
,
علت حشر
,
اعواض
,
شعور حیوانات
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
علت معاد
,
حیوان شناسی
,
نفس مجرد حیوان
,
مسأله عوض
,
تکلیف حیوان
,
برهان علت غایی
,
بازگشت به مبدأ
,
حدود ادراک
,
شعور باطنی حیوان
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اعواض
,
تجرد خیال
,
علم نفس
,
معتزله (اهل سنت)
,
ادراک تخیلی
,
ادراک حسی
,
شبهه آکل و مأکول
,
حشر حیوانات
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
خواص نفس حیوانی
,
اعاده معدوم
,
تشخص
,
معاد(فلسفه)
,
قرآن
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
طوبی کرمانی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
اراده
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در این نوشتار، تلاش متکلمان و فیلسوفان اسلامی در باب حشر حیوانات، از دو جنبۀ امکان عقلی حشر و علت آن، بررسی شده است. پاسخهای متکلمان به سؤال اول، مختلف است. برخی با توجه به اینکه اساساً هیچ مجردی غیر از خداوند را قبول ندارند، حشر حیوانات را نیز همچون حشر انسان، به صورت جمع کردن مجدد اجزای پراکنده شده، میدانند؛ برخی دیگر، به دلیل تساوی رتبی حیوان و انسان، منکر نفس مجرد در حیوانات شده و حشر آنها را انکار میکنند؛ و گروهی نیز با دلیلی مبتنی بر استقرا، در صدد اثبات نفس مجرد در حیوانات برآمدهاند. اما از منظر فیلسوفان، نفس حیوانی در مرتبۀ ادراکی خیالی سکنا دارد؛ به همین دلیل، فارابی نفوس حیوانی را به دلیل عدم ادراک عقلی، غیرمجرد میانگارد. در آثار بوعلی و شیخ اشراق در باب تجرد خیال، دوگانگی به چشم میخورد که مدعای قویتر، انکار تجرد خیال و بالتبع، منکر تجرد نفوس حیوانی و حشر آنها هستند. صدرالمتألهین با اثبات تجرد خیال، گامی نوین در توجیه امکان عقلی حشر نفوس حیوانی برداشته است. متکلمان دربارۀ سؤال دوم، بر مسألۀ عوض تأکید کرده است که به دلیل عدم جامعیت، مورد نقد است. علامه طباطبایی با بحث اختیار و شعور درحیوانات، به نوعی تکلیف در حیوانات، قائل شده است. صدرا در این مسأله، از طریق برهان علت غایی، اثبات میکند که تمام موجودات به سمت مبدأ بازخواهند گشت؛ و گرنه دچار تناقض و خلف خواهیم شد. این پژوهش با نگاهی متفاوت، و با طرح دیدگاهی نو، نشان میدهد که میتوان حشر حیوانات را حشر برخی از انسانها به صورت حیوانات مختلف در روز قیامت به شمار آورد که در واقع، همان عدم صعود از مرتبۀ حیوانی به مرتبۀ انسانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده فرعیه و ثبوت الثابت
نویسنده:
عسکرى سلیمانى امیرى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, تابستان/1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
وجود رابط
,
حمل منطقی
,
وجود محمولی
,
قاعده فرعیه
,
معرفت شناسی اسلامی
,
قطبالدین رازی
,
ابن سینا
,
عدم
,
حقایق خارجیه
,
عدم
,
معدوم ثابت
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
فخر رازی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
عسکری سلیمانی امیری
,
هلیه بسیطه(مقابل هلیه مرکبه)
,
وجود ذهنی
,
نفس الامر(اصطلاح وابسته)
,
اقسام حمل
,
گزاره فلسفی
,
ثبوت شیء لشیء
,
ثبوت ثابت
,
قاعده سالبه به انتفاى موضوع
,
حمل فلسفی
,
محمول ذهنی
,
موضوع ذهنی
,
اوصاف انتزاعی
,
سلبیات
,
قاعده فرعیه: ثبوت شیء لشیء فرع لثبوت المثبت له
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی تبیین فلسفی نظریه وحدت شخصیه وجود از دیدگاه محقق دوانی و صدرالمتالهین
نویسنده:
باقر حسین لو، حامد ناجی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
اسفار
,
وحدت
,
دوانی
,
اصالت ماهیت
,
فیض مقدس
,
ظهورات وجود منبسط
,
کثرت
,
وحدت شخصی وجود
,
علت و معلول
,
علم نفس
,
وحدت شخصی وجود
,
قاعده فرعیه
,
شئون وجود
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
وجود لابشرط مقسمی
,
حکمت متعالیه
,
وحدت
,
اصالت وجود
,
وحدت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
برهان بسیط الحقیقه
,
قرآن
,
وجود لابشرط
,
آقا محمدرضا قمشه ای
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
جهان شناسی عرفانی
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
اشتراک انتسابی مفهوم وجود
,
مجازی بودن ماهیت
,
مظاهر وجود
,
ارتباط طولی شئون وجود
,
اضافه اشراقیه شئون وجود
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
آقا علی زنوزی (مدرس)
شاپا (issn):
2383-0689
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین معنای خلافت الهی از منظر جلالالدین دوانی و غیاثالدین منصور دشتکی : معرفت اخلاقی
نویسنده:
محسن جاهد، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار و تابستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
هدفداری عالم
,
حکمت خالده
,
سعادت
,
تکلیف از نظر کانت
,
خلافت الهی
,
صفات متقابل
,
کمال علمی و عملی
,
انقیاد ممکنات
,
اعتراض فرشتگان
,
غایت آدمی
,
امانت الهی
,
اسفار انسان
,
تشبه به اجرام سماوی
,
اشراق علمی
,
لذات عقلی
,
قاعده توسط بین اضداد
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
هری اوسترین ولفسن
,
حضرت آدم(ع)
,
سحر کاوندی
,
محسن جاهد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
سعادتگرایی متفکران یونان، با ترجمة آثار یونانی به جهان اسلام راه یافت. ارسطو در مباحث اخلاقی خود «ائودایمونیا» را محور مباحثش قرار داد. این واژه در ترجمههای مسلمانان به «سعادت» ترجمه شد و به لحاظ مفهومی تورات مهمی را سپری کرد. متفکران مسلمان بعدها این واژه را با مفهوم «خلافت الهی» پیوند دادند. ازآنجاییکه فهم درست و تعیین دقیق معنای «خلافت» در مباحث انسانشناسی و اخلاق اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است، همواره بین مفسران، فلاسفه و عرفا در فهم و تفسیر خلافت انسان در آیه «إنی جاعل فی الأرض خلیفة» اختلافنظر بوده و بحثهای فراوانی درگرفته است.<br /> <br /> دوانی، استحقاق آدمی برای دریافت مقام خلافت را در توانایی انسان برای دریافت صفات متقابل دانسته و تحقق آن را منوط به کمال علمی و عملی کرده است. منصور دشتکی دیدگاه وی را نپذیرفته و به تفصیل اندیشة دوانی و استدلالهای او را رد کرده است. وی بر این باور است که خلافت بدینمعناست که آدمی ظلّ خداوند در میان ممکنات گردد. همانطور که آفریدگان مطیع و منقاد حق تعالی هستند، مطیع و منقاد انسان گردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملى در یک نقد
نویسنده:
حسن معلمى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
وحدت شخصی وجود
,
جعل
,
موجودیت
,
اختصاص جعل به ماهیت
,
جعل وجود
,
امور عامه
,
ماهیت ( عام )
,
اصالت وجود
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
نظریه اضافه اشراقی
,
رابطه جعل و اصالت
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت تجسم اعمال از دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
باقر سیدی بنابی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
موجود مادی
,
شناخت حقایق اشیاء
,
تجسم اعمال در کلام
,
گواهی حس
,
احساس ثبات
,
تجسم عمل در برزخ
,
تجسم عمل در قیامت
,
بعد باطنی عمل
,
تبدیل عرض به جوهر
,
قیام استقلالی جوهر
,
استحاله انعدام اعراض
,
امکان اعاده عرض
,
الدنیا مزرعة الاخرة
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سید بن طاووس
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عالم ماده
,
معتزله (اهل سنت)
,
تجرد نفس ناطقه
,
معاد جسمانی
,
محمدحسین کاشف الغطاء
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
محمد حسین کاشف الغطاء
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
جعفر سبحانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
سید بن طاووس(طاوس)
,
حکم عقلی
,
عرض
,
جوهر
,
تجسم اعمال
,
معاد(فلسفه)
,
قرآن
,
امام مبین ( قرآن )
,
امام خمینی
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
فخر رازی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
سید باقر سیدی بنابی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات جلال و جمال از دید کلامی و عرفانی اسلامی
نویسنده:
راهب عارفی میناآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت, تابستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
رابطه ذات و صفات
,
اسمای الهی
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
صفات الهی
,
صفات ثبوتیه
,
صفات سلبیه
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
صفات ثبوتیه ذاتیه
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصل امر به معروف و نهی از منکر
,
اصل توحید
,
اصل عدل
,
اصل وعد و وعید
,
ذو الجلال و الاکرام (اسماء ذات الهی)
,
منزلت بین منزلتین
,
جلال
,
صفات خدا
,
ابن میثم بحرانی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
شیخ مفید
,
علامه طباطبایی
,
صفات قهریه
,
جمال
,
تفسیر قرآن
,
قرآن مجید
,
امام خمینی
,
13. علم کلام
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
واصل بن عطا
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 92 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید خاصی و تفسیر آیات متشابه از منظر ملاصدرا
نویسنده:
احمد عبادی , داود صائمی , احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
اختلاف تشکیکی
,
تأویل
,
مجسمه
,
کرسی
,
برهان
,
وحدت وجود
,
ذوق تأله
,
تشکیک در وجود
,
مراتب هستی
,
تشبیه
,
میزان
,
توحید خاصی
,
توحید عامی
,
آیات متشابه
,
عرش
,
تفسیر آیات متشابه
,
کثرت وجود
,
کثرت موجود
,
اشتراک وجود
,
توحید وجوب وجود
,
وحدت در کثرت
,
نظام معرفتی صدرایی
,
وحدت فعل حق تعالی
,
شهود و برهان
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
عرفان اسلامی
,
حسن حسن زاده آملی
,
تفسیر قرآن
,
احمد بهشتی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
احمد عبادی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
0
چکیده :
آیات متشابه در طول تاریخ علوم اسلامی از جمله مباحث چالشبرانگیز بوده است. صدرالمتألّهین شیرازی در اصول هستیشناسی خود قائل به نظریه توحید خاصّی در مقابل دیدگاه توحید عامی است. وی معتقد است بدون آنکه نیازی به تأویل آیات متشابه یا قول به تجسم در باب ذات باریتعالی باشد میتوان بر مبنای اصول فلسفیـ عرفانی دیدگاه توحید خاصّی ظواهر الفاظ آیات را حفظ کرد و همه آیات متشابه را بر ظاهر معنای آنها حمل کرد. اما بر مبنای نظریه توحید عامی نمیتوان آیات متشابه را بر ظاهر الفاظ حمل کرد، بلکه یا باید آنها را تأویل کرد، یا قول به تجسم در باب واجبالوجود را پذیرفت. با توجه به چندتباری بودنِ مسئله متشابهات قرآن، ملاصدرا در این مسئله رهیافت میانرشتهای اخذ کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید