جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
روش هاى گرایشى درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى در قرآن
نویسنده:
احمد توکلى، محمدجواد زارعان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, آبان/1394
صفحات :
از صفحه 45 تا 60
بررسی اثرپذیری اخلاق فلسفی حکمای مسلمان از حکمای یونان در تبیین مفهوم سعادت
نویسنده:
جعفر گل محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1389
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
تحلیلی از ویژگی‌های صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
1-کلام(گزیده موضوعات کلام) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , 2- گزیده موضوعات فلسفه دین(مسایل جدید کلامی) , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , صفات ثبوتی , ابن سینا: ابوعلی سینا , امکان فقری نفس , البداء , صفات جمال , صفات زائد بر ذات , اسمای الهی , صفات الهی , صفات الهی , اراده الهی , حدوث صفات الهی , سمع الهی , قیوم (اسماء تنزیه الهی) , شناخت سلبی خدا , قدرت خداوند , صفات خدا , صفات سلبی , ملا عبدالله زنوزی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , صفات واجب(حکمت نظری) , صفات ذاتیه ( الهی ) , قیومیت خداوند , قدرت واجب , بداء , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صفات ذات اضافه , اضافه اشراقی خالق و مخلوق , صفات فعل زائد بر ذات , عینیت صفات فعل و فعل , اضافه اشراقیه قیومی , لحاظ ذاتی صفت فعلی , اتصاف صفات به قیود , صفات فعلی وجودی , صفات فعلی عدمی , نسبت اضلال به خداوند , صفات فعلی ممتنع السلب , صفات فعلی ممکن السلب , صفات فعلی مباشری , صفات فعلی مبدئی , صفات فعلی تابعی , صفات فعلی حقیقت ذات اضافه , صفات فعلی اضافه محضه , اکتناه صفات فعلی , صفات فعل با واسطه , عبدالله جوادی آملی , ملا مهدی نراقی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی) , ظهور کمال اسمائی(مقابل ظهور کمال ذاتی) , ظهور کمال ذاتی(مقابل ظهور کمال اسمائی) , کعناشناختی صفات , اضافه اشراقی صفات فعلی , صفت بصیر , جهات امکانی صفت , قدم صفات الهی , جعفر شانظری , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , قاضی سعید قمی
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
الهیات طبیعی و رابطه علم و دین از منظر پلانتینگا
نویسنده:
مرتضی فقیهی فاضل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع), پاییز و زمستان/ 1396
صفحات :
از صفحه 123 تا 142
الاهیات الاهی و الاهیات بشری: نقدی روش‌شناختی
نویسنده:
سید حسن اسلامی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب, بهار / 1389
صفحات :
از صفحه 161 تا 190
بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در قرآن و روان‌شناسی
نویسنده:
علیرضا بخشایش
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1391
چکیده :
افراد در جامعه با یکدیگر متفاوتند. هر کدام هدف خاصی را دنبال می­کنند و براساس هدف، روش و مسیر متفاوتی را در زندگی انتخاب می­کنند. برخی افراد، بسیار معتقد و مستحکم هستند و در عین حال که در زندگی شخصی موفق­اند و استعدادهای وجودی خود را شکوفا کرده­اند، در جامعه نیز افرادی خلّاق و حامی دیگران هستند. آنها انسان­های کامل و خود ساخته‌ای هستند که در روان­شناسی انسان­گرایی (نیروی سوم)، به آنها انسان‌های خودشکوفا گفته می­شود. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه­ای به توصیف ویژگی­های خودشکوفایان از منظر قرآن و روان­شناسی پرداخته می­شود و در عین حال، کوشش می­شود تا معیارهای جامعی براساس آیات قرآن برای خودشکوفایی ارائه گردد. با بررسی جامع آیات در تفاسیر قرآن، نتایج مؤید آن است که انسان کامل، انسانی است که علاوه بر انجام واجباتی مانند نماز، زکات و ترک گناه و معصیت، مسؤولیت­هایی را بر عهده می­گیرد که فراتر از وظایف مؤمنان است. او کسی است که در جهت تکامل فردی و اجتماعی می­کوشد. با توجه به جامع بودن دیدگاه قرآن و نظر به جهانی بودن رسالت آن، شایسته است که دیدگاه قرآن به­جای نظریه­های مطرح شده توسط بشر در زمینه خودشکوفایی استفاده شود.
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
حدوث و بقای نفس ناطقه و نفس استعلایی از دیدگاه ملاصدرا و کانت
نویسنده:
محمد کاظم علمی سولا، طوبی لعل صاحبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز/ 1393
چکیده :
ملاصدرا و کانت، به عنوان دو فیلسوف مهم اسلامی و غربی، تأکید و تمرکز ویژه‌ای بر مسئلۀ «خود» یا «نفس» داشته‎اند. نفس از دیدگاه ملاصدرا معانی و مراتب گوناگونی دارد که در برخی از آن‌ها، منفصل از بدن وجود داشته و در برخی مراتب، عین بدن می‌شود و پس از طی مراحل نباتی و حیوانی، عنوانِ نفس ناطقه بر آن قابل اطلاق است. این نوشتار درصدد تبیین این امر است که حدوث نفس ناطقه با پذیرش عقل نظری ممکن می‌شود اما بقای آن، در فرایند رشد عقل نظری و عملی صورت می‌پذیرد. این مسئله با دیدگاه کانت به عنوان فیلسوفی معرفت‌شناس که پیدایش نفس استعلایی را در کارکرد عقل نظری یا معرفت یقینی، و بقای آن را صرفاً در کارکرد عقل عملی میسر می‌داند، قابل مقایسه است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
نقد و بررسی مبانی تجربه‌گرایی در علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
محمدتقی مصباح یزدی , حواس ظاهری , انسان شناسی , نقد , روش شناسی , علوم انسانی , روش شناسی علوم انسانی , معقول ثانی , اعتباریات , تبیین (منطق) , 03. انسان شناسی Human nature , حس گرایی , قوه عاقله (عقل) , نمادهای زبانی , تفهم , فیزیک , معقولات اولی , نمود عینی , روش شناسی علوم اجتماعی , طبیعت ‌گرایی , شیمی , تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) , روش شناسی , طبیعت گرایی فلسفی , روش شناسی علوم انسانی , محمدتقی مصباح یزدی , امور اعتباریه صرف , تفهم , حکم کلی , معقول ثانیة فلسفی , زیست‌شناسی , موضوع علوم انسانی , علوم انسانی (سایر) , معرفت شناسی علوم اجتماعی , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , حس گرایی (مانع معرفت) , عقل(قوه عاقله) , حواس خمس(اصطلاح وابسته) , تجربه گرایی علوم انسانی , منطق روش شناسی علوم , حالات و انفعالات , حالات انسان , فعل معنادار , رفتار معنادار , تاریخ علوم , نماد زبانی , تجربه‌گرایی = آمپریزم (فلسفه) , سید محمود نبویان , ویلیام جیمز (William James)
چکیده :
«تجربه‌گرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم،‌ باوجود نقدها و رقیب‌های جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربه‌گرایی در علوم انسانی از شیوه‌ها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره برده‌اند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستی‌شناختی یا معرفت‌شناختی آنها. به نظر می‌رسد نکته‌ای کلیدی که منتقدان تجربه‌گرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیده‌اند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روش‌شناختی آن است.‌ توجه به این نکته می‌تواند برخی کاستی‌های تجربه‌گرایی را آشکار کند.<br /> نقطهٔ عزیمت این مقاله را این اصل روش‌شناختی تشکیل می‌دهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین می‌کند. بر این اساس، سعی می‌شود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی به‌کار می‌روند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیهٔ منطقی، و اعتباریات محض‌اند و مطالعهٔ هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربه‌فرد می‌باشد. از این‌رو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هرچند در بررسی و مطالعهٔ برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمی‌تواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمدهٔ مسائل علوم انسانی به روش‌هایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همهٔ موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
صفحات :
از صفحه 119 تا 142