جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ
نویسنده:
محمد تقی یوسفی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1388
چکیده :
تناسخ آموزه‌ای است که از دیرباز، فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته است؛ بحثی که هم در فلسفه نفس، بازتاب‌های درخور توجهی دارد و هم در دیگر مباحث فلسفی. علاوه بر اینکه نمی‌توان از بازتاب‌های کلامی آن نیز غافل شد؛ از اینرو اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکری خویش به بررسی آن پرداخته و عمدتاً به امتناع عقلی آن گرایش نشان داده‌اند. فیلسوفان مشائی نیز بر امتناع عقلی تناسخ تأکید کرده‌اند و گاه تقریرهای جدیدی از دلایل گذشتگان ارائه نموده و گاه به دلایل جدیدی دست یافته‌اند. در این مقاله، تلاش شده تا دیدگاه مشائیان دربارة تناسخ ارائه شود. ابتدا نگاهی به تاریخچه آموزه تناسخ، گرایش‌های گوناگون در این‌باره، اصطلاحات تناسخ و انواع آن می‌شود و در نهایت مبانی انکار تناسخ طرح می‌گردد. بررسی دلایل ایشان، تعیین مقدار دلالت آنها و نقد و بررسی هر یک از آنها محور بحث‌های‌ بعدی است.
صفحات :
از صفحه 175 تا 202
تجلی و ظهور اسماء الهی در تفسیر حدیثی از امام صادق
نویسنده:
قوام الدین حسینی سیاهکلرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , ملا عبدالرزاق لاهیجی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , فصوص الحکم , عالم خلق , ظهور , مراتب اسماء الهی , صادر اول , اسم مکنون , مرتبه ذات حق , صادر اول , اهل بیت(ع) , امام صادق (ع) , قرآن , حق تعالی , وحدت مطلقه , اسم مستاثر , حجب نوریه , آموزه فیض , اسم اعظم الهی , صفات خدا , علامه مجلسی , میرزا حسن لاهیجی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , وحدت عامه , اسماء واجب(حکمت نظری) , فیض الهی , اسماء مستأثره الهی , اسمای حسنی , اسم مکنون , حق تعالی (اسماء ذات) , قرآن , امام خمینی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , ابن عربی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , میزان , اسم اعظم(الله) , ظهور اسماء ذاتی اولی , ظهور الهی , عالَم خلق , مراتب اسماء , مقام غیب الغیوبی ذات , امامان معصوم علیهم السلام , جعفر بن محمد، امام ششم , روایت باب حدوث اسماء کافی , تأخر ظهور اسماء , نقش اسم اعظم , ترتیب ظهور اسماء , وساطت اسماء محیطه , شهود معصومانه , کتاب التوحید , خلافت در ظهور ذات , تفسیر المیزان (کتاب) , فیاض لاهیجی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
قرآن و روایات منبع سرشار لطایف و دقایقی هستند که گاه بر قلم و زبان عرفای اسلامی جریان یافته است. روایت باب حدوث اسمای کافی یکی از خزاینی است که امام صادق7 از شهود معصومانة خود به روی مشتاقان معارف الهی گشودند. تأخر ظهور اسماء الهی از مقام ذات، نقش اسم اعظم و اسم مستأثر الهی در ظهور دیگر اسماء الهی، حجاب نوری بودن اسماء ظاهر برای اسم مکنون، ترتیب ظهور اسماء الهی، وساطت اسماء محیطه در ظهور دیگر اسماء الهی و نیز رساندن فیض به مخلوقات برخی از معارف بلند این حدیث هستند که در این نوشتار بدانها اشاره می‌شود.
صفحات :
از صفحه 39 تا 65
نفی اشتراک معنوی مفهوم وجود در عرفان و حکمت متعالیه
نویسنده:
مرتضی شجاری، لیلا قربانی الوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز و زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , فصوص الحکم , اشتراک معنوی وجود , حق و باطل , وجود شناسی ملاصدرا , وحدت تشکیکی وجود , عالم ماده , وحدت شخصی وجود , ابن عربی , وحدت شهود , الهیات عرفانی , اشتراک لفظی وجود , مجاز عرفانی , توجیه کثرت در عالم , محمدرضا مظفر , هستی شناسی اسلامی , هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) , علامه مجلسی , میرزا حسن لاهیجی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , علیت , وحدت وجود , کائن , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , مفهوم ممکن الوجود , کون و فساد , کون , عبدالله جوادی آملی , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , سید حیدر آملی , ابن عربی , جهان شناسی عرفانی , عرفان نظری , احکام وجود(عرفان نظری) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , وجود (اسماء اول عرفان نظری) , مجاز لغوی , کثرت تباینی موجودات , عرفان نظری و نفی اشتراک , ظاهر و مظهر , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 125 تا 143
تحلیل انتقادی دیدگاه متکلمان معتزلی در باب نظریه ثبوت
نویسنده:
لیلا کیانخواه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه تهران , بهار و تابستان / 1385
صفحات :
از صفحه 100 تا 121
نقدی بر ترجمه های فارسی آیه «و ظنوا انهم قد کذبوا»
نویسنده:
محمدرضا ستوده نیا، فاطمه طائبی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, بهار و تابستان/1392
صفحات :
از صفحه 1 تا 13
ادله توحید ذاتی در فلسفه مشاء و حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی ابوطالب دخت شورکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , توحید , حکمت متعالیه , برهان صدیقین (اثبات خدا) , اصالت وجود , ابن سینا: ابوعلی سینا , مشاء , ممکن الوجود , واجب الوجود , اشارات و تنبیهات , توحید در افعال , توحید در عبادت , توحید ذاتی , توحید صفات , وحدت تشکیکی وجود , عرشی , شبهه ابن کمونه , توحید نظری , جهان بینی اسلامی , کمال مطلق , واحدیت ذات , برهان سینوی , جهان بینی اسلامی , میرزا حسن لاهیجی , براهین توحید , بساطت واجب , مراتب توحید , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , ماهیت ممکن , اصالت وجود , بساطت واجب(امور عامه) , وحدت تشکیکی وجود , براهین توحید(حکمت نظری) , برهان صدیقین , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) , توحید ذاتی , توحید صفاتی(فلسفه)) , برهان صرف الوجود , واجب تعالی (اسماء ذات) , مفهوم ممکن الوجود , وجود کامل مطلق , سید جلال آشتیانی , ابونصر فارابی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , برهان صدیقین در حکمت متعالیه , ابن کمونه (Ibn Kammuna) , کتاب شفا (ابن سینا) , میرداماد , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
توحید در لسان اهل فلسفه و کلام و عرفان دارای اصطلاحات متفاوتی است. معروف‌ترین این اصطلاحات عبارت‌اند از: 1. توحید ذات 2. توحید صفات 3. توحید افعال 4. توحید در عبادت. در این میان، توحید ذاتی اولین و شاید عالی‌ترین مرتبه از مراتب توحید، و نیز زیربنای تمام مراتب توحید است، توحید ذات نزد فلاسفه و متکلمین به معنی یگانگی ذات مقدس خداوند می‌باشد و اینکه مثل و مانند و شریکی در مرتبه ذات ندارد، نه ترکیبی در درون ذاتش وجود دارد و نه خدای دیگری خارج از ذاتش. به تعبیر دیگر، توحید ذاتی مشتمل بر دو مقام «احدیت ذات» و «واحدیت ذات» است که فلاسفه و متکلمان اسلامی ادلة گوناگونی را بر هر دو مسئله اقامه کرده‌اند. نوشتار حاضر به بحث و بررسی پیرامون مهم‌ترین ادلة توحید ذاتی ـ آنهم در حوزة واحدیت ذات ـ از منظر فلسفه مشاء و حکمت متعالیه می‌پردازد، تا عقلانیت و حقانیت این بخش از توحید ذاتی را مبرهن سازد و، در ضمن، از مقایسة ادلة فلاسفة مشاء و حکمت متعالیه، سیر تکاملی فلسفه اسلامی در مسئلة واحدیت ذات نشان داده شود.
صفحات :
از صفحه 7 تا 37
  • تعداد رکورد ها : 16