جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه شیراز
>
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه فلسفه و کلام اسلامی
>
قاسم کاکایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 37
عنوان :
بررسی تطبیقی معنا و مفهوم قاعدهی «الواحد» از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
قاسم کاکایی، زهرا هوشمندی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
وحدت و کثرت
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
قاعده امکان اشرف
,
وجود منبسط
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
براهین قاعده الواحد
,
فیض منبسط
,
صادر نخستین
,
نظام فیض
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
آفرینش نخستین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
فلسفه بوعلی
,
عقل اول
,
علیت
,
وحدت وجود
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
قاسم کاکایی
,
ابن رشد
,
امر بسیط
,
پیدایش کثرت
,
مبانی قاعده الواحد
,
ربط کثیر به واحد
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در پژوهش حاضر، قاعدهی «الواحد لا یصدر عنه الاّ الواحد» با روشی تطبیقی-تحلیلی بین دو فیلسوف گرانقدر جهان اسلام، شیخ الرئیس ابوعلیسینا و صدرالمتألهین ملاصدرا، مورد بررسی قرارگرفته است. در آغاز، سعی شده تبیینی صحیح از معنای قاعده و ساختار آن و بداهت مفهوم وحدت و کثرت، منشأ ظهور قاعده و معتقدین و منکرین آن و دلایل اثبات قاعده و فروع قاعده ارائه شده، این نکته روشن گردد که جایگاه بحث از آن در فلسفهی اولی و ذیل مباحث مربوط به مفارقات و علت و معلول است. توضیح اینکه قاعدهی الواحد یکی از قواعد کلی و ثمربخش فلسفهی اسلامی است که نقشی اساسی در تفسیر مسألهی پیدایش منظم موجودات از همدیگر، بهویژه پیدایش نخستین معلول بر عهده دارد. فیلسوفان اسلامی با تحلیل و اثبات این قاعده، آفرینش نخستین معلول بهواسطهی واجب تعالی را اصلیترین مصداق این قاعده معرفی میکنند و معتقدند که بر اساس این قاعده، از واجب الوجود بسیط، تنها یک معلول به نحو بیواسطه صادر میشود. موضوع دیگری که در این مقاله از آن بحث میشود این است که این عالمِ (ماسوی الله) به ظاهر متکثر چگونه از ذات باریتعالی، که واحد من جمیعالجهات است، صادر یا ناشی شده است؟!
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غیاثالدین منصور دشتکی میان دو راهی وحدت شهود و وحدت وجود
نویسنده:
الهه زارع، عباس جوارشکیان، مرتضی حسینی شاهرودی، قاسم کاکائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
, پاییز/زمستان/1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذوق تأله
,
اعتبارات ماهیت
,
وحدت شخصی وجود
,
وحدت شهود
,
تشان
,
مساوقت علم و وجود
,
نقد تصوف
,
وجود لابشرط مقسمی
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید فنایی(اخلاق اسلامی)
,
انحصار وجود در واجب
,
عبدالله جوادی آملی
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
فنا
,
اصطلاحنامه تصوف
,
قاسم کاکایی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
عدم ثبوتی (احکام اعیان ثابته)
,
مقامات(اثباتی)
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
اصل علّیت
,
عباس جوارشکیان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 223
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه خیام و عطار
نویسنده:
قاسم کاکایی، محبوبه جباره ناصرو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ
,
مرگاندیشی
,
عمر خیام نیشابوری
,
حقیقت مرگ
,
بهشت و جهنم
,
جهان شمولی مرگ
,
قطعی بودن مرگ
,
فنای فی الله
,
مرگ طبیعی
,
عطار نیشابوری
,
مرگ ارادی
,
منطق الطیر عطار
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
قاسم کاکایی
,
عمر خیام
,
ابن عربی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
مرگ عارفانه
,
وادی حیرت
,
اعتقاد به جهان آخرت
,
کوزه گر دهر
,
غنیمت شمردن دم
,
حیرت از مرگ
,
سقراط
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
اندیشیدن درباره ی مرگ و سخنگفتن از آن یکی از بنمایه های رایج در ادبیات و جریان اندیشگانی یک قوم است. ادبیات هر ملت زمینهای مناسب برای بازتاباندن و شناسایی اندیشههای ایشان دربارهی مرگ خواهد بود. از سوی دیگر به دلیل ناشناختهبودن ماهیت این پدیده، پیوسته، دیدگاههای اندیشمندان مختلف با یکدیگر متفاوت و گاه متناقض بوده است. بررسی تطبیقی نگرش اندیشمندان گوناگون دربارهی مرگ، حقایق بسیاری را بر ما آشکار میکند که در بررسی جداگانهی اندیشهی ایشان، کمتر مجال بروز مییابد. در این جستار کوشیدهایم با رویکردی تطبیقی، به بررسی این پدیده، از دیدگاه خیام، رباعیسرای توانمند قرن پنجم هجری و عطار نیشابوری، شاعر و عارف توانمند قرن ششم بپردازیم. بررسی تطبیقی دیدگاههای این دو شاعر دربارهی مرگ نشاندهندهی این نکته است که اگرچه هر دو در برخی مسائل، مانند همگانی دانستن مرگ برای همه ی افراد، سرگشتگی دو شاعر در برابر مرگ، تأکید بر ناتوانی بشر از ارائهی راه چاره برای مرگ و... اندیشههای همگون دارند، در برخی موضوعات نیز با یکدیگر اختلاف دیدگاه دارند؛ برای نمونه عطار افزون بر مرگ طبیعی، به دو نوع مرگ ارادی و مرگ عارفانهعاشقانه قائل است؛ نومیدی مطرحشده در اشعار خیام، در اندیشهی عطار جایگاهی ندارد؛ مرگاندیشی عطار بیشتر التزام به توبه و بهندرت، التزام به لذتجویی را بایسته میداند، در حالی که در اندیشهی خیام، بیشتر تأکید بر لذتجویی و کمتر التزام به توبه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر اعتقاد به توحید افعالی بر پذیرش جبر و اختیار از نظر غزالی و ابن عربی
نویسنده:
قاسم کاکایی, آمنه یزدان پناه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران, بهار و تابستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
جبر determinism
,
کسب
,
مفوضه (غلات)
,
امر بین امرین
,
امر بین امرین
,
تفویض
,
ابن عربی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
امام خمینی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
امام الحرمین جوینی
,
قاسم کاکایی
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
انسان شناسی ابن عربی
,
اندیشه ابن عربی
,
تاریخچه جبر و اختیار
,
انسان شناسی غزالی
,
جبر و اختیار در دیدگاه غزالی
,
جبر و اختیار از نظر ابن عربی
,
جبر و اختیار در عرفان
,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه وحدت شخصی وجود (با رویکرد کلامی فلسفی)
نویسنده:
طاهره صاحب الزمانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
حادث
,
شواهد الربوبیه
,
وجود شناسی ملاصدرا
,
ملاک احتیاج به علت
,
جبر و اختیار(کلام)
,
وحدت شخصی وجود
,
طبیعت وجود
,
وحدت حقیقت
,
جهان خارج
,
فاتالیسم
,
رابطه وحدت و کثرت
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
حکمت متعالیه
,
امکان فقری
,
علیت
,
اصالت وجود
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
وحدت تشکیکی وجود
,
احکام امکان
,
توحید خواص
,
جبرانگاری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ارسطو
,
سید یحیی یثربی
,
قاسم کاکایی
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
بدیهیات اولیه
,
کثرات عالم
,
وحدت صورت
,
وحدت ماده
,
باور دینی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-0689
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضد عرفان در برابر تجربه گرایی رویارویی دو دیدگاه درباره عرفان و تجربه عرفانی در سده بیستم
نویسنده:
قاسم کاکایی ، اشکان بحرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران, زمستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
عرفان مسیحی
,
قاسم کاکایی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
فریدریش شلایرماخر
,
تجربه گرایی(مقابل عقل گرایی)
,
عرفان غربی
,
ضد عرفان
,
دین از دیدگاه ویلیام جیمز
,
عرفان پژوهی
,
معنابخشی به زندگی
,
ویلیام جیمز (William James)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محدوده و قلمرو معرفت در نظام معرفت شناسى حکمت متعالیه و فیلسوفان دکارتى
نویسنده:
قاسم کاکائى، حسن رهبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره, بهار/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
حکمت متعالیه
,
صدق
,
اصالت ماهیت
,
شهود عرفانی
,
کشف و شهود
,
فیض الهی
,
فاهمه
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
خداوند
,
الهام
,
حدود عقل
,
ادراک حسی
,
فیلسوفان صدرایی
,
فیلسوفان دکارتی
,
وضوح و تمایز
,
گواهی (معرفت شناسی)
,
حافظه (معرفت شناسی)
,
مراتب عقل
,
محدودیت منابع معرفت
,
متعلق معرفت
,
حد معرفت
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت متعالیه
,
قاسم کاکایی
,
رنه دکارت
,
باروخ اسپینوزا
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیالکتیک تعالی و حلول از دیدگاه مولانا و مایستر اکهارت
نویسنده:
قاسم کاکایی، اشکان بحرانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران , بهار و تابستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
ذات الهی
,
شناخت سلبی خدا
,
سلوک
,
اکهارت
,
دیالکتیک حلول و تعالی
,
دیالکتیک عروج و درون بود
,
عرفان اسلامی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
سالک
,
عرفان مسیحی
,
قاسم کاکایی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی)
,
فریدریش هگل
,
مولوی
,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک)
,
انسان بیرونی
,
انسان درونی
,
آگوستین قدیس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی پلورالیسم حقانیت با تکیه بر آراء عرفانی ابنعربی و مولوی
نویسنده:
هاجر آویش، قاسم کاکایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران , پاییز و زمستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوامر الهی
,
مولانا
,
وحدت دین
,
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
کثرت گرایی دینی
,
حقانیت ادیان
,
کثرت شرایع
,
سالک
,
قاسم کاکایی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ویلیام چیتیک
,
جان هیک
,
ابن عربی
,
مولوی
,
حضرت موسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
ایمان ایجادی
,
ایمان ایجابی
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیال از دیدگاه ابن عربی و مولوی
نویسنده:
ابراهیم رضایی، قاسم کاکائی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ایران, بهار و تابستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجودشناسی
,
مولانا
,
رؤیا
,
ابن عربی
,
خیال منفصل
,
خیال متصل
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عدم
,
قاسم کاکایی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
مولوی
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی)
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
عالَم طبیعت کلی(مقابل هباء)
,
خیال(معرفت شناسی)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
خیال نزد ابن عربی
,
معنای خیال نزد مولانا
,
ابراهیم رضایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 37
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید