جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 63
ابن سینا و گستره علم الهی
نویسنده:
شهاب الدین ذوالفقاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار / 1387
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا: ابوعلی سینا , علم ازلی الهی , رب النوع , علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد , علم الهی به جزئیات بروجه جزئی , علم الهی به جزئیات بروجه کلی , علم عنایی ذاتی خدا , ابن ‌سینا , ارتسام , وجود سعی , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , فلسفه مشاء , فلسفه بوعلی , مُثُل , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , شناخت صفات خدا , علم واجب , ابونصر فارابی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , افلاطون , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , قاضی عضدالدین ایجی , کلی((سعی)، اصطلاح وابسته) , خداشناسی مشائی , موانع تعلق علم , تکثر عالم به سبب علم , وحدت علم و عالم و معلوم , تأثر عالم از معلوم خارجی , سببیت علم به علت برای علم به معلول , امکان کثرت در ذات خداوند , لوازم ذات خداوند , نحوه تعقل خداوند و مبادی عالیه , نظریات در رابطه با تبیین علم خداوند به جزئیات , تبیین ملاصدرا از نظریه مشاء در باب علم الهی , اشکالات خواجه بر نظریه مشاء در باب علم الهی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 193 تا 212
براهین توحید در فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
رحیم قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , ملاصدرا , ابن سینا: ابوعلی سینا , استحاله دور و تسلسل , وجود واجب , ترکیب از وجود و عدم , حقیقت وجود , ضرورت ازلی حقیقت وجود , شبهه ابن کمونه , بی نیازی وجود از تعریف , جهان شناسی فلسفی , صفات الهی , برهان صرافت و محوضت واجب الوجود , برهان عدم تناهی واجب الوجود , الوهیت خدا , امتناع ماهیت بر خدا , قاعده «الواحد» , برهان سینوی , حرکت در مقولات , وجوب بالذات , الهیات(کلام جدید) , اثبات ناپذیری خدا , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , میرزا مهدی آشتیانی , حسن حسن زاده آملی , فلسفه الهی , حکمت متعالیه , حرکت جوهری , فلک الافلاک , عدم تناهی , تناهی ابعاد , اصالت وجود , بساطت واجب(امور عامه) , وحدت عالم , وحدت تشکیکی وجود , حمل حقیقه و رقیقه , تناسخ , براهین توحید(حکمت نظری) , احکام واجب الوجود , برهان امکان , برهان حرکت , برهان نفس انسانی , برهان حدوث , برهان صدیقین , توحید ذاتی , برهان بسیط الحقیقه , واجب تعالی (اسماء ذات) , برهان ان (منطق) , آقا محمدرضا قمشه ای , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , ابونصر فارابی , cosmology , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابوحامد غزالی طوسی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , قاضی عضدالدین ایجی , ابن کمونه (Ibn Kammuna) , برهان لمّ (مقابل برهان انّ) , برهان انّ (مقابل برهان لمّ) , برهان‌پذیری خدا , اقسام ضرورت , هندسه اقلیدسی , ترکیب وجود از جنس و فصل , بی سبب بودنِ حقیقت وجود , واجب بودن خداوند از همه جهات , براهین اثبات صفات خدا , تقریرات برهان صدیقین , برهان امکان عالم جسمانی , برهان الهیدانان , برهان طبیعیدانان بر اثبات خداوند , برهان وحدت عالم , امکان وجود عوالم دیگر , کرویت عالم , برهان ابوالبرکات بر حدوث نفس , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , حسن حسن زاده آملی
صفحات :
از صفحه 53 تا 84
نقد مسئله حدوث قرآن از دیدگاه قاضی سعید قمی با توجه به مبانی ملاصدرا
نویسنده:
محمد موسوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة, بهار و تابستان/1395
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
بازخوانی انتقادی از مقاله: «نقش پیش فرضها و مبانی کلامی در فهم و تفسیر آیات قرآن»
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی, تابستان/ 1386
کلیدواژه‌های اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , جعفر سبحانی , آیه قرآن , امامیه , تقدم عقل بر نقل , نقل , روایات , جسمانی , ملاقات خدا , 17. فرق کلامی , عدلیه (مذاهب کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , رؤیت خدا , معتزله (اهل سنت) , عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری) , بحث عقلی , رویت الهی , تاویل آیات , متکلمین , مناقشه , محقق حلی , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , ابراهیم همدانی , جعفر سبحانی , علامه طباطبایی , اصطلاحنامه علوم قرآنی , آیات , تفسیر به رأی , علامه حلی , سید هاشم بَحرانی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , شهاب‌الدین آلوسی بغدادی , محمود زمخشری , محمدهادی معرفت , فتح الله نجارزادگان , ابو هاشم جبایی , میرداماد
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
اعتبارسنجی نقد صدرا بر دلیل"مجموع ممکنات"
نویسنده:
نفیسه تحریرچی، علیرضا کهنسال
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
چکیده :
یکی از براهین اثبات خدا که تا پیش از صدرالمتألهین معتبر شمرده می‌شد، دلیلی مبتنی بر مفهوم مجموعۀ ممکنات و نیاز آن به علتی ورای خود بود. ابن‌سینا این برهان را بیان کرده بود و شیخ اشراق آن را بی‌نیاز از ابطال تسلسل می‌دانست. بی‌نیازی این برهان از ابطال تسلسل، به آن اهمیت فراوان می‌داد؛ ولی ملّاصدرا این دلیل را بدون ابطال تسلسل باطل پنداشت و به ضمیمۀ ابطال تسلسل، آن را برهان مستقلی ندانست. مقالۀ کنونی به تحقیق در باب این برهان و پاسخ به نقدهای صدرالمتألهین می‌پردازد؛ و در نهایت، این برهان را با نگرش مجموع به عنوان آینۀ سرایت حکم، معتبر می‌داند اگرچه نقدهای ملّاصدرا بر کسانی وارد است که برای مجموع، وجودی ورای آحاد می‌پندارند.
صفحات :
از صفحه 151 تا 176
افضلیت امام از دیدگاه فرق کلامی
نویسنده:
علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , امامت , معتزله , ولایت , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , اشاعره , الامامیه , الخلفاء الراشدین , امام شناسی , صحیح بخاری , شایسته‌سالاری , افضلیت امام , امام شناسی , اشاعره (اهل سنت) , امامت , سنت الهی , معتزله (اهل سنت) , امامت فاضل , امامت مفضول , افضلیت ظاهری امام , وصی بلا فصل پیامبر(ص) , قرآن , سنت های الهی , أهل السنة , امامت مفضول , مصلحت عامه , سید مرتضی , شیخ طوسی , علامه طباطبایی , قرآن , علامه حلی , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , فخر رازی , ابوبکر باقلانی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , خلفای راشدین , عثمان بن عفان (خلیفه سوم) , معاویة بن ابی‌سفیان , حضرت ابراهیم(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , امامت ظاهری , امام شناسی کلامی , شرط امامت , امام از نظر شیعه , امام از نظر سنت , خلافت امام حسن (ع)
چکیده :
<br /> یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیّت او از سایر افراد امّت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او در نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است. متکلمان امامیه به اتفاق افضلیت از هر دو حیث را از شرایط ضروری امامت می دانند. این مسأله برای اولین بار از طرف شیعیان مطرح گردید تا با تکیه بر افضلیت امامان خود، احقّ بودن ایشان برای امامت را اثبات کنند. در افرادی که از طرف امام به حکومت نصب می شوند مثل والیان، امیران و قضات، اگرچه افضلیت مطلق شرط نیست، ولی ایشان نیز باید در آنچه بر آن ولایت می یابند، از رعایای خود افضل باشند و در هیچ حال تقدّم مفضول بر فاضل جایز نیست. اما متکلمان اهل سنّت در این مسأله دیدگاه واحد و ثابتی نداشته اند. گروهی در مقام نظر از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی ترتیب خلفا را به ترتیب افضلیت آن ها دانسته اند. اما اکثر معتزله و اشاعره امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل رأی داده اند. هرگروه در اثبات مدّعای خود به دلایلی از کتاب، سنّت، اجماع، و عقل تمسک کرده اند. با عنایت به که پذیرش هریک ازاین دو مبنا تاثیر عمیقی در ترسیم ساختار نظام سیاسی – حکومتی اسلام دارد، این مقاله در پی آن است که به تبیین و نقد دیدگاه ایشان در این خصوص بپردازد.
صفحات :
از صفحه 173 تا 207
تبیینی نو از مساله عصمت و واکاوی نظریه سهو النبی (ص)
نویسنده:
موسی هاشمی تنکابنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , ناصر مکارم شیرازی , لطف , کتاب بحارالانوار , هدف بعثت انبیاء , پیامبر شناسی , عصمت , اشاعره (اهل سنت) , عصمت انبیاء (ع ) , معتزله (اهل سنت) , اسهاء نبی اکرم صلی الله علیه و آله , اهل بیت(ع) , عصمت پیامبر (ص) , سهو النبی(ص) , تنزیه محمد(ع) از فراموشی , علم النبی(ص) , شیخ حر عاملی , قطب‌الدین رازی , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , جعفر سبحانی , علامه طباطبایی , ناصر مکارم شیرازی , فراموشی , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , ابوالفتوح رازی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , نظریه خلق , نظریه لطف , نظریه تکامل عقلانی , نظریه ملکه نفسانی , ملکه عصمت , قول نبی (ص) , فعل نبی (ص) , پیروی از پیامبر (ص) , خاستگاه نظریه سهو النبی (ص) , قضا شدن غیر عمدی نماز , نماز شب پیامبر (ص) , سید موسی هاشمی تنکابنی , فیاض لاهیجی
صفحات :
از صفحه 157 تا 190
  • تعداد رکورد ها : 63