جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
رؤیت
>
رؤیت خدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 179
عنوان :
الشیعة بین الاشاعرة و المعتزلة
نویسنده:
هاشم معروف حسنی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
الغیبة: نعمانی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
الاربعین فی اصول الدین: فخر رازی
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
رجعت ,
عصمت ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
احادیث عصمت انبیا ,
امامت ,
حسن و قبح ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
کلام ,
نبوت ,
وجوب لطف ,
وعد و وعید ,
اراده الهی ,
زیدیه ,
سمع الهی ,
کیسانیه(غلات شیعه) ,
عصمت امام (ع) ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
مرتکب گناه کبیره ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
آیات جبر و اختیار ,
فرق اسلامی (فرق) ,
احادیث عصمت امام ,
بصر الهی ,
شماره ديويي:
297/41
چکیده :
الشّیعَة بَیْنَ الْاَشاعِرَة وَ الْمُعْتَزِلَة کتابی کلامی به زبان عربی نوشته سید هاشم معروف الحسنی. این کتاب علاوه بر ذکر تاریخ تشیع و فرقههای منتسب به آن به مباحث کلامی و اعتقادی عمدهترین فرقههای اسلامی نظیر اشاعره و معتزله پرداخته و از تاریخ و چگونگی پیدایش آنها سخن گفته است. محتوای کتاب در پنج بخش اصلی تدوین یافته و نویسنده در ذیل آن به مباحث مربوطه پرداخته است. بخش اول: نخستین فرقههای اسلامی بخش دوم: خوارج بخش سوم: فرقههای منتسب به شیعه (مغیریه، منصوریه، جناحیه، خطابیه، غرابیه، نمیریه، سبعیه، کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه) بخش چهارم: مذاهب اعتقادی (مرجئه، معتزله، اشاعره) بخش پنجم: مذاهب و عقاید (صفات سلبیه، صفات ثبوتیه، رؤیت خداوند، نبوت، امامت، عصمت، شفاعت، احباط، مرتکب گناه کبیره، وعد و وعید، بدا، رجعت و ...)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة تحفة الجلساء برؤية الله للنساء
نویسنده:
جلال الدين السيوطي؛ حقَقها وخرَج أَحاديثَها وعلَق علیها: عبدُ السلام بنُ محمدِ بنِ عبدِ الله العامر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیت خدا
,
عقاید اشاعره
,
رویت الهی
,
رویت حق
,
رویت الهی توسط زنان
چکیده :
جلال الدین سیوطی در این رساله که بر اساس نظریه اشاعره (بر خلاف شیعه و معتزله) بر این باور است که مردمان در روز قیامت خداوند را خواهند دید، این پرسش را مطرح می کند که آیا زنان هم خداوند را می بینند؟ نظر او این است که فقط در روزهای عید زنان خداوند را خواهند دید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحار الانوار المجلد ۴ : الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
نسخه چاپی-بیروت
وضعیت نشر :
بيروت: دار احیاء التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاویل قرآن
,
مکتوب حدیثی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
رؤیت خدا
,
تنزه الهی از رویت
,
احادیث شیعه
,
جوامع حدیثی
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شماره ديويي:
297/212
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه ای از آموزه ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می شود). در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش هایی از آن بارها به چاپ رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائد الشیعة الاثنی عشریة و اثر الجدل فی نشاتها و تطورها حتی القرن السابع من الهجرة
نویسنده:
عبدالله جنوف
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دار الطلیعه للطباعه و النشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
عقاید شیعه
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
13. علم کلام
,
اصول دین
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
الغیبة: نعمانی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
نکت الاعتقادیه: شیخ مفید
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
اعتقادات: صدوق
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
رجعت ,
صفات الهی ,
احادیث رجعت ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
وجوب امامت ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
نص بر امامت ,
امر بین امرین ,
تشبیه ,
تقیه ,
عالم برزخ ,
امامت به تنصیص امام ,
نص امام ,
بازگشت مردگان ,
احوال قبر ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
خالق (اسماء فعل) ,
عصر غیبت ,
حقیقت عرش ,
چکیده :
هذا كتاب في عقائد الشيعة الأثني عشرية، وقد اخترنا دراستها لأنّ عقائد الفرقة تحدّد كيفيّة توحيدها ربَّها وموالاة إمامها، وكيفية إدراكها لنفسها، وطريقة تنظيم إجتماعها، ووجوه معاملة مخالفيها، وهيئة تصوّرها للآخرة ومصير الناس فيها، فدراسة العقائد بهذا التصوّر تقليبٌ لرؤية كونيّة وبحثّ عن أصلِ الإجتماع ومحورِه وعللِ إختلالِه وأسباب إتزانه وإعتداله. واتخذنا الجدل مدخلاً إلى دراستها، وأردنا به ما جرى بين الإثني عشرية والفرق الإسلامية من إختلاف وحجج ومناظرة، وما خالف فيه الإمام الإمام، وما صحَح به علماؤها آراء نظرائهم وأسلافهم من أهل فرقتهم، وما استعمله الأئمّة وأعلام الفرقة لسياسة الأتباع بتثبيتهم على العقيدة حيناً، وإثارة وجدانهم وأمانيهم تارةً، وتخويفهم وإقصاء بعضهم تارةً أخرى، وبيّنا أن الجدل مناظرةٌ بالكلام، وحرمانٌ من الزكاة ومن التقدّم إلى إمامة الصلاة، وإفتاءٌ بمخالطة المخالف ومقاطعته، ومدافعةٌ للحيرة والشكّ، ومقاومةٌ للإنشقاق، وتبشيرٌ بالشفاعة والجنّة، وتخويفٌ من النار، وسمّينا هذه العمليّة المركبة المستمرّة: "هندسة العقيدة". وساءلنا قول الإثني عشرية إنّ عقائدهم وحيٌ إلهيٌّ وتعليمٌ نبويٌّ وتبيين إمام، ففحصنا عن نشأتها وتكوّنها، وجمعها وتأليفها، وتهذيبها وتصحيحها، وتكرارها وشرحها، وبيّنا أن العقيدة صناعةٌ بشريةٌ نشأت أطواراً، وتأليفٌ كلاميٌّ التأم بالإعتراض على المخالف والإقتراض منه، وتدبيرٌ حاذقٌ ألف بين الخبر والنظر والأسطورة لسياسة الأتباع، وأنّ الغلوَّ والإعتدال صوتان في الفرقة يتناوبان ولا يتنافيان، والتشبيه والتترية مذهبان فيها متداخلان، والجبرَ وحرّيّة الفعل مقالتان بها فاشيتان. وألتزمنا في الكتاب الإستشهاد الدقيق والقصد في التأويل والإنصاف في البيان والإستنتاج، فمن أكبر مقاصدنا أن يكون هذا البحث مدخلاً إلى نقد العقائد الكلاميّة نقداً علمياً، وباعثاً لمن ألِفَ التقليدَ على مراجعةِ نفسه وطلبِ الحقيقة في غير الخضوع والتسليم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المعتزله بین القدیم والحدیث
نویسنده:
محمد العبده, طارق عبد الحلیم
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیرمنگام - انگلیس: دار الارقم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
اصول عقاید معتزله
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلامی معتزله
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam ,
19. مسایل کلامی ,
افعال عباد ,
امتناع رؤیت ,
رؤیت خدا ,
وعد و وعید ,
استحاله رؤیت بصری خدا ,
اصل توحید ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
عدل الهی ,
حدوث قرآن ,
خالق افعال عباد ,
خلق نفسی قرآن ,
اثبات وجود خدا ,
حسن و قبح عقلی ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
قدر ,
اعجاز قرآن ,
چکیده :
کتاب حاضر در چند بخش تدوین شده است: بخش اول درباره علم کلام و ماهیت آن ، ماخذ اهل سنت در علم کلام ، بخش دوم درباره عقائد معتزله یعنی توحید، عدل ، وعد و وعید و منزله بین المزلتین و امر به معروف و نهی از منکر می باشد، بخش سوم تطورات فکری و سیاسی معتزله در قرون مختلف ، و فصل چهارم درباره تطورات معتزله در عصر حدیث می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الميزان القسط المنهج والتطبيق في دراسة ونقد روايات رؤية الله سبحانه وتعالى
نویسنده:
علي بن محمد بن عامر الحجري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
موقع بصيرة الإلكتروني,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
امتناع رؤیت
,
امکان رؤیت
,
رؤیت خدا
,
امکان رؤیت بصری خدا
,
رؤیت خدا در قیامت
,
اباضیه (خوارج)
,
6- اباضیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دفع شبه التشبيه بأكف التنزيه
نویسنده:
عبدالرحمن بن علی ابن جوزي؛ محقق: حسن سقاف
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عمان/ اردن: دار الامام النووی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اهل سنت
,
تشبیه
,
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
استوی بر عرش ,
جسمیت خدا ,
جسم بودن خدا ,
حنابله (فرق کلامی) ,
رؤیت خدا ,
عقیده تشبیه ,
تشبیه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
جسم الهی ,
نظر به وجه الهی ,
مغالطه تجسم ,
جسمیت الهی ,
چکیده :
کتاب دفع شبه التشبيه بأكف التنزيه اثر عبدالرحمن بن علی ابن جوزي می باشد. مؤلف کتاب که از علمای حنبلی مذهب در قرن ششم می باشد، این کتاب را در رد بعضی از علمای حنبلی مثل ابن حامد و ابن الزاغوانی، که برخلاف احمد بن حنبل امام این مذهب آیات و صفات خبری را بر ظاهر آنها حمل می کردند و این صفات را زائد بر ذات دانسته، و از تأویل آن خود داری کرده، و برای خدا صورت و دست و جهت و... اثبات می کردند، نوشته است. این کتاب دارای یک مقدمه و چهار فصل و یک خاتمه می باشد. در فصل اول مؤلف به بیان هفت خطا و اشتباه کسانی که درباره صفات خبری کتاب نوشته و آنها را بر ظاهرشان حمل کردهاند پرداخته است. در فصل دوم به این سوال پاسخ داده که چرا پیامبر اکرم از الفاظ موهم تشبیه استعمال کرده است؟ وی در این فصل همچنین به سه دلیل برای سکوت و عدم تفسیر سلف بر چنین احادیث را بیان کرده است. مؤلف در فصل سوم آیات صفات خبری و تفاسیر آنها، و در فصل چهارم احادیثی را که به آنها احادیث صفات اطلاق می شود را مورد بررسی کرده است. وی متذکر می شود که احادیث دارای نقاط دقیق و حساسی هستند و آفاتی دارند که فقط علماء فقیه این ها را می دانند، لذا مؤلف 60 حدیث را در این رابطه در این فصل تبیین می کند. در خاتمه هم مؤلف دوباره بر نفی این افکار از احمدبن حنبل تأکید می کند. و در پایان حسن بن سقاف محقق کتاب، حدیث «رأیت ربی فی أحسن صورة» را نقل کرده و اقوال محدثین را درباره آن بیان می کند، وی این حدیث را ضعیف و جعلی می داند. همچنین جناب حسن بن علی سقاف انتساب کتاب «الرویة» به دار قطنی را با بیان ادله کافی رد می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی رویت خدا در تفسیر شیخ طوسی و تفسیر ماتریدی
نویسنده:
غلامحسین اعرابی, سعید زعفرانی زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات رؤیت الهی
,
امتناع رؤیت
,
رؤیت خدا
,
صفات خبریه
,
تنزه الهی از رویت
,
الصفات الخبریة
,
تنزه الهی از رویت
,
آیات رؤیت الهی
,
صفات خبریه
,
تفسیر تبیان (کلامى و اجتهادى)
,
تاویلات اهل السنة: ابومنصور ماتریدی
چکیده :
در چند آيه قرآن کريم از رويت خداوند و نيز از نظر کردن در قيامت به خدا سخن به ميان آمده است. مجسمه و مشبهه خداوند را همچون آدميان داراي جسم و اعضا و جوارح مي پنداشتند و تعابيري نظير «وجه اله» و «يد اله»را که در برخي آيات قرآن درباره خدا به کار رفته است، به معناي ظاهري آنها حمل مي کردند. در مقابل، معتزله و اماميه بر آن بودند که ذات باري نه جسم و جهت دارد و نه ديده مي شود. در اين مقاله، رويت الهي با روش تطبيقي ديدگاه دو مفسر و متکلم يعني شيخ طوسي (ت 460 ق) صاحب تفسير التيبان و ابومنصور ماتريدي (ت 333 ق) بنيادگذار فرقه ماتريديه و مولف «تاويلات اهل السنه » بررسي شده است. شيخ طوسي همچون ديگر علماي شيعه و به تبعيت از احاديث و ارشادات ائمه معصومين (ع) رويت خداوند را چه در دنيا و چه در آخرت نپذيرفته و آن را منافي با توحيد دانسته و استدلال هايي نيز براي آن آورده است. در مقابل، ماتريدي اگرچه در مباحث توحيدي تنزيه گراست، اما در زمينه رويت الهي به ظاهر برخي آيات و روايات تمسک کرده و رويت خداوند در قيامت را پذيرفته و معتقد است که مومنان، خدا را در قيامت رويت خواهند کرد. البته به نظر او، کيفيت اين رويت مشخص نيست و اصطلاحا اين رويت بلا کيف است. آنچه ماتريدي نفي کرده، ادراک خداوند و احاطه بر اوست و نه رويت الهي.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی دیدگاه شیعه و اهل سنت در صفات خبری با تکیه بر مساله رویت
نویسنده:
محمد معینی فر, فاطمه سادات مشیریان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امتناع رؤیت
,
رؤیت خدا
,
صفات خبریه
,
تنزه الهی از رویت
,
الصفات الخبریة
,
صفات خدا
,
تنزه الهی از رویت
,
آیات رؤیت الهی
,
صفات خبریه
کلیدواژههای فرعی :
وهابیت (فرق اسلامی) ,
وهابیت (فرق کلامی) ,
نقد بر وهابیت ,
نقد عقاید وهابیت ,
آثار نقد وهابیت ,
آثار نقد شیعه بر وهابیت ,
مقالات نقد وهابیت ,
چکیده :
از جمله مباحث مهم علم کلام اسلامي، صفات خبريه است که مذاهب مختلف اسلامي، ديدگاه هاي مختلفي درباره آن اتخاذ کرده اند. در اين ميان، برخي متهم به تشبيه، عده اي متهم به تجسيم و برخي ديگر هم متهم به تعطيل شده اند. حتي فرقه اي مانند وهابي ها پا را از اين هم فراتر گذاشته اند و مخالفان خويش در باب صفات خبري را تکفير کرده اند. گاهي معدودي از فرق اسلامي، شيعه را متهم به تشبيه و تجسيم کرده اند، اما در طول تاريخ، علماي شيعه اين تهمت هاي واهي را رد کرده اند و گفته اند موضع شيعه در قبال صفات خبري، همان موضع اهل بيت پيامبر اکرم، يعني تنزيه، است. زيرا در روايات وارد شده از امامان معصوم (ع)، درباره صفات خبري به سه نظريه مهم، يعني اثبات به تشبيه، نفي صفات و اثبات بدون تشبيه اشاره شده است که نظريه اخير، همان ديدگاه تنزيهي شيعه است. در تحقيق پيش رو، کوشيده ايم با تقسيم بندي منظمي، انظار مختلف در باب صفات خبري و ادله مطرح شده در اين زمينه را به صورت تطبيقي و با تکيه بر رويت الاهي ذکر کنيم و به تنها حالت رويت الاهي، که همان رويت قلبي است، اشاره کنيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات خبری از نگاه ابنتیمیه و دیوبندیه
نویسنده:
محمد باغچیقی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
قم: موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
صفات خدا
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
مکتب دیوبند
,
صفات خبریه
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
وجه (صفات خبریه الهی) ,
ید (صفات خبریه الهی) ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
وجه (صفات خبریه الهی) ,
ید (صفات خبریه الهی) ,
رویت خداوند در قیامت ,
چکیده :
این مقاله به بررسی تطبیقی دیدگاه ابن تیمیه و مکتب دیوبندیه در مبحث تاویل صفات خبری می پردازد. در این مقاله مشخص می شود که دیوبندیه با ابن تیمیه، در مسأله تاویل صفات خبری از جهاتی اتفاق نظر و از جهاتی دیگر، اختلاف نظر دارد. ابن تیمیه در تمام صفات خبری، اصل را بر ظاهرگرایی گذاشته و به هیچوجه تاویل را نپذیرفته و حتی اهل تاویل را افرادی منحرف می داند؛ اما علمای دیوبندیه در مسأله رویت خداوند در قیامت، مانند ابن تیمیه تمسک به ظاهر آیات و روایات نموده و آن را اثبات می کنند. در مسأله اثبات جهت و مکان برای حق تعالی، برخلاف ابن تیمیه، این دو صفت را از خداوند سلب می کنند؛ ولی در مورد صفات دیگری نظیر (یدالله، وجهالله، استوای بر عرش)، دچار اختلاف آرا شده اند. برخی نیز مانند ابن تیمیه ظاهرگرا شده و برخی دیگر برخلاف او قائل به جواز تاویل هستند. در این نوشتار پس از معرفی اجمالی ابن تیمیه، مکتب دیوبندیه و صفات خبری، بهبررسی تطبیقی دیدگاه ابن تیمیه و دیوبندیه راجع به مصادیق صفات خبری میپردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 179
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید