جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 58
توجیه شرایط مقدمات برهان
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
چکیده :
منطق‌دانان برای مقدمات برهان علاوه بر یقینی بودن، شش شرط دیگر ذکر کرده‌اند. پرسشی که در این تحقیق بدان پاسخ داده می‌شود، این است که چرا منطق‌دانان علاوه بر یقینی بودن مقدمات، شروط دیگری را مطرح کرده‌اند. آیا آنان در افزودن این شرایط درصدد تحقق برهان بودن هر برهانی بوده‌اند یا اهداف دیگری را در نظر داشته‌اند؟ به‌نظر می‌رسد منطق‌دانان در بیان این شرایط، چند هدف متفاوت را تعقیب می‌نموده‌اند. برخی از آن‌ها برای محقق ساختن برهان‌ها و برخی دیگر برای محقق ساختن مسائل برهانی در یک علم برهانی بوده است.
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
بررسی تبعیت دلالت از اراده از منظر ابن‌سینا و خواجه نصیر طوسی
نویسنده:
فردین جمشیدی مهر، علیرضا کهنسال
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
چکیده :
برخی از منطق‌دانان بر این باورند که دلالت تابع اراده است و تا اراده‌ای محقق نشود، دلالتی صورت نمی‌گیرد. ابن‌سینا، خواجه نصیر طوسی و دبیران کاتبی از این دسته‌اند. برخی دیگر از بزرگان منطق نظیر قطب‌الدین رازی در این امر به مخالفت برخاسته و دلالت را تنها تابع علم به وضع دانسته‌اند. تتبعات تاریخی نشان می‌دهد که این مسئله از زمان ابن‌سینا و به‌توسط شخص وی مطرح شده است. از این رو تلاش کرده‌ایم که نظر ابن‌سینا به صورت کامل، تقریر و دربارۀ اختلافات دو تن از شارحین بزرگ کلام وی یعنی خواجه نصیر طوسی و قطب رازی داوری شود. عده‌ای از اصولیون به‌نام نیز که در یک مسئلۀ اصولی اختلاف نظر داشته‌اند، استطراداً به این بحث پرداخته و تفسیر دیگری را بیان کرده‌اند و مدعی شده‌اند که مراد عَلَمین (ابن‌سینا و خواجه نصیر) چیزی جز تفسیر آنان نبوده است. این نوشتار در صدد مقایسۀ نظر اصولیان و منطق‌دانان نیست و ذکر پاره‌ای از نظرات در اصول فقه تنها نشان‌دهندۀ وجودِ برداشت‌ها و تفسیرهای دیگر از کلام ابن‌سینا و خواجه نصیر می‌باشد. در این مقاله به شرح و جرح اقوال مشهور پرداخته و نتیجه گرفته‌ایم که در این باب نظر صائب همان قول قطب‌الدین رازی صاحب محاکمات است.
صفحات :
از صفحه 19 تا 30
نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه درباره حسن و قبح عقلی
نویسنده:
حسین موسوی راد، جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , نبوت , اخلاق دینی , الله , ابن سینا: ابوعلی سینا , فلسفه اخلاق (اِتیک) , عدلیه , عقل نظری , عقل عملی , القسط , وجوب معرفت , صدق و کذب , اعتباریات , بدیهیات عقل عملی , 09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam , حسن و قبح , عدلیه ( شیعه ) , قاعده حسن و قبح عقلی , ادراک حسن و قبح , معرفت حسن و قبح , خاتمیت , معرفت حسن و قبح عقلی , اخلاق , اولیات , اخلاق دینی , محمدرضا مظفر , حسن و قبح عقلی , صفات فعلیه , قطب‌الدین رازی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , محمد رضا مظفر , امور اعتباریه صرف , افعال واجب(حکمت نظری) , توحید ذاتی , علم اخلاق , عدالت(فقه) , اصل اخلاقی , فلسفه اخلاق (عام) , بدیهیات اولیه , عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) , عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , عدلیه (معتزله) , استحاله اجتماع نقیضین , معیار حسن و قبح عقلی , بداهت حسن و قبح عقلی , قضایای ذاتی , ثبوت اصل اخلاقی , مشهور به معنای اعم , ملاک صدق و کذب , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
در میان فلاسفه، مشهور است که اصل حسن و قبح عقلی، امری مشهور و از آرای محموده است و اعتباری جز بنای عقلا ندارد؛ و از این رو، در جدل قابل استفاده است. اما به نظر می‌‌‌‌‌رسد این اصل، یکی از یقینیات است و در برهان قابل استفاده می‌‌‌‌‌باشد. در این مقاله ابتدا دیدگاه مشهور فلاسفه نقد شده و نیز توجیهات مربوط به این دیدگاه ناصواب ذکر شده است. در مرحلۀ بعد، دو دیدگاه معاصر دربارۀ معیار حسن و قبح عقلی، بررسی شده و در نهایت، دیدگاه «بدیهی بودن حسن و قبح قضایای ذاتی عقل عملی» برگزیده و تبیین شده است.
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
نفی تشبیه خداوند به مخلوقات با محوریت آیه «سبحان الله عمّا یصفون إلّا عباد الله المخلَصین» (الصافات،159 -160 )
نویسنده:
محسن احتشامی نیا، طاهره قادری ریزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, پاییز و زمستان/1393
صفحات :
از صفحه 89 تا 104
مطالعه تطبیقی حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
عزت الملوک قاسم قاضی ، موحد صمد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, پاییز و زمستان/ 1393
صفحات :
از صفحه 132 تا 160
تعدد معانی واژه‌ها و عبارت‌های قرآن
نویسنده:
حسن صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, بهمن/1386
تأملی پیرامون رجعت و رجعت کنندگان از نگاه عقل و نقل
نویسنده:
حسین حبیبی تبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, پاییز/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ناصر مکارم شیرازی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , مجمع البیان فی تفسیر القرآن , کتاب بحارالانوار , قوم بنی اسرائیل , عبدصالح , بازگشت به دنیا , رجعت , آیات رجعت , معاد(کلام) , اهل بیت(ع) , رجوع اجزای بدن , معاد جسمانی , کمال حقیقی انسان , محمدرضا مظفر , تناسخ , علامه مجلسی , شیخ حر عاملی , شیخ مفید , سید مرتضی , شیخ طوسی , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , ناصر مکارم شیرازی , جهنم , بهشت , استقامت , تعالی انسان , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , دین یهود (ادیان سامی) , فخر رازی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , جلال الدین سیوطی , زمان ظهور , حضرت عیسی(ع) , حضرت موسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , حکمت رجعت , انتقام از ستمگر , امید بخشی , نصرت دین , حسین حبیبی تبار , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 23 تا 50
بررسی دلالت آیه 83 سوره نمل بر رجعت از دیدگاه فریقین
نویسنده:
عزالدین رضانژاد، رمضان پای برجای
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, بهار/1395
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
جستاری در نسخ شرایع آسمانی
نویسنده:
جعفر نکونام، لیلا حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, بهار و تابستان/1389
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
بررسی تطبیقی حسن و قبح و ثمرات آن در اندیشه شیعه، معتزله، اشاعره و ماتریدیه
نویسنده:
محمدکاظم عمادزاده، مسعود راعی، روح الله روح الهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , فعل قبیح , 09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam , عدلیه (مذاهب کلامی) , حسن و قبح , قاعده حسن و قبح عقلی , ماتریدیه (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , امر بین امرین , اهل بیت(ع) , حسن و قبح عقلی , عدل الهی , حسن و قبح نقلی (شرعی) , قاعده قبح عقاب بلابیان , اخلاق اسلامی و دینی , اخلاق عملی , محمدرضا مظفر , حسن و قبح ذاتی , علامه مجلسی , شیخ مرتضی انصاری , آخوند خراسانی , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , عدالت , دروغ , علامه حلی , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , ارسطو , افلاطون , سید مصطفی محقق داماد , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , کلما حکم به الشرع حکم به العقل , تکلیف بالایطاق , مدرک عقلی , مدرک نقلی , پایه اخلاق جاودان , مسعود راعی , اخلاق عملی , فیاض لاهیجی
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
  • تعداد رکورد ها : 58