جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
دین در فلسفه کانت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
عنوان :
دین و ارزش ها از دیدگاه کانت و فیلسوفان نو کانتی
نویسنده:
طیبه ماهروزاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نوکانتی
,
فلسفه دین کانت
,
دین از نظر کانت
,
کانت و دین
,
دین در اندیشه کانت
,
دین در فلسفه کانت
چکیده :
کانت عقل را به عقل نظری و عقل عملی تقسیم کرده است. او در عقل عملی، به تاسیس نظامی اخلاقی همت گمارد که بنیان آن بر قضایای اخلاقی پیشینی استوار بود. کانت با تقسیم عقل به نظری و عملی حیطه ی دانش را از ارزش جدا ساخت. ادیان الهی و برخی از فلاسفه ی اخلاق، دین را مقدم بر اخلاق دانسته و اخلاق را بر پایه ی دیانت استوار ساخته اند؛ در حالی که کانت تلاش نمود تا دین را بر پایه ی اخلاق استوار سازد و بنیاد دین را از الهیات به اخلاق، و از عقاید به رفتار تغییر دهد. با ارائه ی نظریات کانت، دین از حوزه ی استدلال بیرون رفت و صرفا از سنخ اخلاق به شمار آمد. بدین سان، زمینه ی لازم برای جدائی دیانت از علم و نیز جدائی دین از شئون مختلف اجتماعی فراهم شد. در میان فیلسوفان نوکانتی، ویندل باند ارزش ها را اساسی ترین مسئله در فلسفه می دانست. وای هین گر معتقد است آن چه برای ما ارزش مند است، در عالم واقع بی اهمیت است. هوف دینگ درباره ی واقعیت نهائی تردید دارد، اما آدمی را به تحقق بخشیدن ارزش ها می خواند. کوهن و دیگر فیلسوفان مکتب ماربورگ به نظریه ی حلولی که بر اساس آن دین و اخلاق یکی شناخته می شود، باور دارند. چنین دیانتی، قاعدتا، یا بدون خدا است و یا خدائی دارد که بیش از یک مفهوم نمی تواند باشد؛ یعنی دین تهی از باورهای متعالی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی توصیف عملگرایانه دین در فلسفه کانت و ابن سینا
نویسنده:
مهرداد امیری, حبیب حاتمی کن کبود, حسین فلاحی اصل
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
,
دین از نظر ابن سینا
,
فلسفه دین کانت
,
دین از نظر کانت
,
کانت و دین
,
دین در اندیشه کانت
,
دین در فلسفه کانت
,
دین در فلسفه ابن سینا
,
دین در اندیشه ابن سینا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بیان ضرورت وجود دین با تکیه بر وجه عملگرایانه ی آن از جمله شیوه های ایجاد ارتباط میان فلسفه و دین است. کانت به عنوان یکی از برجسته ترین فیلسوفان مدرن در مقابل نگاه نظری به دین با تاکید بر وجه عملی آن، دین را در امتداد اخلاق بررسی و با برشمردن وجوه مختلف ادیان آنها را تفکیک نموده و در نهایت با تکیه بر غیرشناختی، اعتدالی و عملی بودن دین معتقد است دین واقعی در رفتار، عمل و اجرای قوانین اخلاقی است . ابن سینا نیز به عنوان یکی از برجسته ترین فیلسوفان مسلمان در بسیاری از آثارش با تاکید بر جنبه ی عملیاتی دین در جامعه آن را به عنوان عنصری اساسی در حفظ عدالت ، انسجام و هماهنگی در جامعه و روابط اجتماعی تلقی و آن را تحقق عینی فیضی می داند که از جانب خداوند به نبی رسیده و ایشان آن را بر مردم ابلاغ نموده تا بدان وسیله هم سعادت دنیوی و هم سعادت اخروی را برای آنان تضمین کند جستار پیش رو در نظر دارد با نگاهی تحلیلی- توصیفی با تکیه بر وجوه برجسته ی عملی دین در تفکر کانت و ابن سینا به تبیین دیدگاه آنان در این حوزه پرداخته و وجوه اشتراک و افتراق آنان را در این حوزه معرفی نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی پیوند اخلاق با دین در فلسفه استعلایی کانت
نویسنده:
حبیبالله کاظمخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
,
دین در فلسفه کانت
چکیده :
کانت در زمره فیلسوفانی است که به دلیل موضعگیری ویژهاش در رابطه اخلاق و دین جایگاه ممتازی یافته است. این موضع کانت که اخلاق، مستقل از دین میتواند تکالیف اخلاقی را شناسایی کند و همین اخلاق خودبنیاد لزوماً به دین رهنمون میشود، سبب گردیده است متهم به تناقضگویی شود و حکم به وجود تعارض میان الهیات و اخلاق در فلسفه وی داده شود. نگارنده در نوشتار حاضر ضمن گزارش، شرح و تبیین چگونگی پیوند اخلاق و دین در چارچوب فلسفه استعلایی، کوشیده است نشان دهد که چنانچه موضع کانت در این زمینه در چارچوب نظام فلسفی ویژه وی و با در نظر گرفتن برخی ملاحظههای دیگر تحلیل و ارزیابی شود، رویکرد بهظاهر دوگانۀ کانت در قبال رابطه اخلاق و دین به موضعی واحد و سازگار مبدّل میگردد؛ به بیان دیگر، وی با دادن معنای جدید به دین و قائلشدن به منشأ واحدی برای اخلاق و دین میکوشد دغدغههای دینی، اخلاقی و معرفتشناسی خود را در یک نظام فلسفی جمع کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 78 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی استقلال اخلاق از دین در فلسفه استعلایی کانت
نویسنده:
حبیب الله کاظم خانی، مسعود امید
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
,
دین در فلسفه کانت
چکیده :
کانت در پاسخ به پرسش دیرین اندیشمندان در باب استقلال اخلاق از دین یا ابتناءاش بر آن، همانند برخی اسلاف خویش، به استقلال اخلاق از دین حکم میدهد. اما در مقام توجیه استقلال ادعایی پاسخی بدیع و متفاوت از اسلاف خویش میدهد که اجمالاً بدین شرح است: عقل عملی یا اراده محض، بهعنوان وجه عملی عقل محض، واجد مفاهیم و عناصری پیشین از قبیل خیر مطلق، تکلیف، امر مطلق، اصل خودمختاری اراده، اصل غایتمندی و ... است. این عناصری استعلایی دارای ویژگیهای سلبی مانند : غیر تجربی، غیرفطری، غیر عقلانی و ویژگیهای ایجابی از قبیل: پیشینی، صوری، کلی و ضروری، شرطیت وعینیت است. عقل عملی بواسطه این عناصر و ویژگیهاست که میتواند با اتکا به خود و بدون ارجاع و ابتناء به مراجعی بیرون از خود، حتی خدا، منشأ تصورات و تصدیقات اخلاقی قرار گیرد و احکام تألیفی پیشینی با دو صفت کلیت و ضرورت صادر نماید؛ بهگونهای که برای هر موجود عاقلی و در هر زمان و مکان، معنی دار، معرفت زا، نافذ و الزامآور باشد. مقاله حاضر با اتخاذ روشی توصیفی ـ تحلیلی و با شیوهای متفاوت کوشیده است تا اولاً با استخراج عناصر پیشین عقل عملی و ثانیاً با بیان ویژگیهای ایجابی و سلبی آنها، که کانتپژوهان در بحث از فلسفه اخلاق کانت کمتر بدان توجه دارند، چگونگی استقلال اخلاق از دین را از منظر فلسفه استعلایی توجیه و تبیین نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت اخلاق و دین در فلسفه کانت
نویسنده:
قدرت لله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار
,
سوبژکتیویسم
,
علم از نظر کانت
,
دین وحیانی
,
اراده
,
تکلیف (افعال الهی)
,
عقل نظری و عملی
,
مکتب اخلاقی کانت
,
دین و اخلاق
,
فلسفه کانت
,
دین عقلانی و اخلاقی ناب
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
دین در فلسفه کانت
,
شیء فی نفسه = نومن (فلسفه/متافیزیک)
کلیدواژههای فرعی :
تکلیف از نظر کانت ,
اراده نیک ,
نفی هدف ماوراء الطبیعی اخلاق ,
دین وحیانی ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
انقلاب کپرنیکی کانت (فلسفه) ,
احکام تالیفی پیشین ,
دین عقلانی و اخلاقی ناب ,
تعامل حس و فاهمه ,
چکیده :
اخلاق یا عقل عملی، رویه ای از تفکر کانت است که می توان گفت نوعی نتیجه یا پیامد عقل نظری است؛ کانت در نظریه اخلاقی خود با اتکا به اراده و تکلیف در انسان و اصل اختیار و آزادی او بر آن است تا فاعلیت و غائیت اصول اخلاقی را در خود انسان قرار دهد که در آن، انسان به عنوان فاعل فعل اخلاقی، خودش غایت آن نیز هست. انسان مورد نظر کانت که از لحاظ عقل نظری به واسطه محدودیت و ضعف قوای معرفتی خود اجازه ورود به عرصه مابعدالطبیعه را ندارد، با رویه عقل عملی که اراده و تکلیف صفات ممیزه آن است، قادر می شود اصول اساسی اخلاقی را پایه گذارد و حتی خود را تنها غایت فی نفسه آن قرار دهد، از این رو در این مقاله با فرض سوبژکتیویسم کانت در عقل نظری و محدودیت آن در ورود به عرصه مابعدالطبیعه، تلاش میشود ضمن بیان محورهای مهم اخلاق کانتی، نحوه وابستگی دین به اخلاق مورد نظر او و سازگاری یا ناسازگاریهای این دیدگاه با برخی نتایج آن بیّن گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اخلاق در فلسفه کانت بر پایه رساله شکست کل تلاشهای فلسفی در خصوص مساله عدل الهی
نویسنده:
محمد رعایت جهرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
,
دین در فلسفه کانت
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
"جایگاه دین و رابطه آن با عقل در فلسفه اخلاق کانت"
نویسنده:
حبیبه ملکی جمشید
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
کانت
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
Religion
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
امانوئل
,
امانوئل
,
kant
,
immanuel
,
الهیات و معارف اسلامی
,
kant
,
immanuel
,
الهیات و معارف اسلامی
,
امانوئل
,
kant
,
immanuel
,
دین در فلسفه کانت
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرچشمه های فلسفه ی دین در اندیشه های هیوم و کانت
نویسنده:
حمزه حاتمپوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
برهان نظم
,
شرک
,
کانت
,
فلسفه کانت
,
برهان نظم
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
فلسفه دین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت ، امانویل
,
هیوم ، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت، امانوئل
,
هیوم، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
هیوم، دیوید
,
هیوم، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت، امانوئل
,
کانت، امانوئل
,
هیوم، دیوید
,
کانت، امانوئل
,
هنر و علوم انسانی
,
دین در اندیشه کانت
,
دین در فلسفه کانت
,
دین در اندیشه هیوم
چکیده :
محور سخن همانگونه که از عنوان پایان نامه برمیآید بررسی فلسفهی دین از نگاه هیوم و کانت است. بررسی آراء دینپژوهی این دو از آن رو مهم است که از نخستین فیلسوفانی هستند که با شیوهای نو و برون دینی مفاهیم و آموزههای دینی را برمیرسند. هدف از این رساله آشنایی با نگرش این دو فیلسوف بزرگ باختر زمین است تا دریابیم که چرا پژوهش آنها را شیوهای نو در دینپژوهی مینامند. برای دستیابی به این مهم ضمن نگاه به آثار خود هیوم و کانتکتابهای شارحین را نیز مینگریم و این پرسش را پی خواهیم گرفت که آیا با توجه به مبانی فلسفی این دو نفر امکان خداشناسی نظری از نگاه ایشان وجود دارد؟ و آیا هیوم و کانت دین طبیعی را میپذیرند و اگر پاسخ مثبت است به چه معنا؟این رساله سه بخش اصلی دارد که در پارهی نخست به بررسی آراء هیوم میپردازیم. این بررسی را با کتاب تارخ طبیعی دین هیوم میآغازیم و سپس با نگاه به کتاب گفتگوهایی دربارهی دین طبیعی و پژوهش در بنیانهای فهم بشر سنجشهای فلسفی هیوم را درباره برهانهای نظم و کیهان شناختی و مسالهی شر می-نگریم. در آغاز پاره دوم نگاهی به مبانی شناختشناسی کانت و ایدهآلیسم استعلاییاش میاندازیم و سپس با توضیح فلسفهی اخلاق و بیان ویژگیهای خرد عملی کانتی به فلسفهی دین او وارد میشویم. در پارهی پایانی به صورتی گذرا برخی همانندیها و ناهمانندیهای این دو را بیان میکنیم.همانگونه که در روند نوشتار خواهیم دید شناخت نظری مفاهیم و اثبات عقلانی گزارههای فراطبیعی با توجه به مبانی هیوم و کانت ناممکن مینماید و این دو نمیتوانند سخن از شناخت مفاهیم دینی بزنند. البته با این تفاوت که کانت با جدایی بود از نمود گونهای دین طبیعی برای خود میسازد که نمایی کاملاً اخلاقی دارد. این رساله تنها آغاز راه بررسی و مقایسهی آراء این فیلسوفان است و هنوز پرسشهای فراوانی میماند که باید در آینده (البته با نگاه به این رساله) بدان پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسانی شدن علم و دین در فلسفه کانت
نویسنده:
قدرت اله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
اخلاق
,
انسانیت
,
احکام تالیفی پیشین
,
فلسفه کانت
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
نومن((اصطلاح وابسته)، مقابل فنومن)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
دین در فلسفه کانت
کلیدواژههای فرعی :
تکلیف اخلاقی ,
قانون اخلاقی ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
احکام ((کانت)، اصطلاح وابسته) ,
مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته) ,
اخلاق و دین نزد کانت ,
تعارضات عقل محض ,
قوه فاهمه ,
احکام مابعدالطبیعی ,
چکیده :
کانت یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان غرب در دوره مدرنیته بر اندیشه فلسفی و نیز بر مساله علم و دین بوده است، اهمیت این مساله از آنجاست که تاریخ فلسفه مدرن را می توان به دو دوره ماقبل و مابعد کانت تقسیم کرد؛ زیرا بر اثر فلسفه کانت بود که نگرش جدید انسان به هستی، که از دکارت شروع شده بود و به کمال نهایی خود رسید تا آنجا که بعد از کانت، فلسفه و مابعدالطبیعه به مسیر جدیدی قدم گذاشتند که در این رهگذر علم و دین معنا و هویت جدیدی را به خود گرفتند. موضوعات اندیشه فلسفی کانت را از جهتی می توان انسان، خدا و جهان و از جهتی دیگر علم، مابعدالطبیعه، اخلاق، دین و هنر دانست. در هر حال، کانت در آثار اساسی خود چون «نقد عقل محض»، «نقد عقل عملی و دین در محدوده عقل تنها»، انسان و تواناییهای او را محور اساسی پژوهش فلسفی خود قرار می دهد و این انسان دارای تواناییهای شناسایی، اخلاقی، دینی، هنری و غیره است که معرفت، اخلاق و دین برای ما در این پژوهش دارای اهمیت خاص است. کانت محور هستی را انسان قرار می دهد؛ زیرا او تقسیم عالم، فهم حقیقت، اخلاق، علم و دین را تنها در پرتو تواناییها و اراده و تکلیف انسان دارای معنا و اعتبار می داند که این همان علم و دین انسان مدار یا انسانی شدن علم و دین است. ضمن اینکه جهان واقعی این انسان نیز، همان جهان پدیداری و تجربی است؛ یعنی واقعیت دین و علم بیشتر در همین دنیای تجربی و تنها در حد و توانایی فهم و اراده انسان دارای اعتبار و ارزش است. در نتیجه، برای انسان هیچ واقعیتی فراتر از دنیای مادی و خواستها و تواناییهای او وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ارتباط عقل و دین در فلسفه های کانت و ابن رشد
نویسنده:
منوچهر قدیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
,
دین در فلسفه کانت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید