جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (تهران)
>
پژوهشکده فلسفه علوم
>
گروه فلسفه علوم انسانی اسلامی
>
مهدى عبداللهى
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
در دفاع از مبناگروی: بررسی اشکالات کیث لرر بر مبناگروی
نویسنده:
مهدی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور پایه
,
بدیهیات
,
صدق
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
کیث لرر
,
صدق (صفات الهی)
,
صعود معرفتی
,
امکان (ممکن) طبیعی
,
انسجام گروی
,
مبناگروی سنتی
,
مبناگروی خطاپذیر
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
امور بدیهی
,
موجه سازی
,
کیث لرر
,
باور غیر پایه
,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه
,
بدیهیات اولیه
,
انسجام گروی((در توجیه)، مقابل مبناگروی)
,
مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف)
,
مبناگروی خطاپذیر(مقابل مبناگروی خطاناپذیر)
,
مبناگروی خطاناپذیر(مقابل مبناگروی خطاپذیر)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
استدلال تسلسل معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال دور معرفتی)
,
پایه نظام معرفتی
,
موجه سازی در سیاق اجتماعی
,
مبناگروی در موجه سازی
,
خطاناپذیری طبیعی
,
سلسله موجه سازی
,
توافق طرفین
,
نقض ناپذیری
,
مصداق باور خطاناپذیر
,
مقاومت ناپذیری
,
باور ناظر به احساس
,
ضرورت طبیعی
,
مبناگروی تلفیقی
,
تسلسل معرفتی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
مهدى عبداللهى
شاپا (issn):
0
چکیده :
کیث لرر، با تفکیک مبناگروی خطاناپذیر و خطاپذیر از یکدیگر، سه نقد عمده بر مبناگروی سنتی خطاناپذیر دارد. وی در نقد اول بر آن است که تنها تعداد بسیار اندکی از باورهای پایه وجود دارند و این تعداد محدود نمیتواند بمثابه پایة نظام معرفت بشری قرار گیرد. وی در نقد دوم بر نحوة ابتنای باورهای غیرپایه بر باورهای پایه اشکال میکند و، در نهایت، مهمترین دلیل مبناگرایان بر لزوم پذیرش این دیدگاه در توجیه معرفت را ـ که «استدلال از راه دور و تسلسل» میباشد ـ بدین صورت نقد میکند که سلسلة موجهسازی باورها لازم نیست تا بینهایت استمرار داشته باشد یا بهنحو دوری به یکی از حلقات پیشین سلسله مستند شود بلکه اگر فرآیند موجهسازی در یک سیاق اجتماعی انجام گیرد، وقتی به یک باور مورد توافق طرفین رسید، این جریان متوقف میشود.<br /> به اعتقاد نگارنده، هر سه نقد لرر ناتمام است. نخست آنکه لرر در بحث از باورهای پایه از بدیهیات عقلی بهکلی غفلت نموده است، دوم آنکه ارتقای معرفتی از بدیهیات به نظریات به کمک استدلال انجام میگیرد و، در نهایت، صرف توافق طرفین بر یک باور هرگز به معنای موجه بودن آن نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی دیدگاه استاد جوادی آملی در نسبت عقل و دین و تأثیر آن بر علم دینی
نویسنده:
مهدی عبداللهی، مصطفی صالحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
علم و دین
,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
معرفت دینی
,
عین الیقین
,
معنا شناسی دین
,
دین
,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
حی بن یقظان
,
خاتمیت
,
علم دینی
,
عقل و دین
,
عقل گرای حداکثری
,
مصادیق عقل
,
اعتبار عقل
,
حجیت علم
,
معرفت ظنی
,
لوازم عملی علوم
,
نگاه جمعی به موضوعات
,
عقل و دین
,
تیلیش
,
عبدالله جوادی آملی
,
مکتب تفکیک
,
تعارض عقل و نقل
,
آیت اله جوادی آملی
,
مهدى عبداللهى
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى تطبیقى ـ انتقادى اتحاد نفس با عقل فعال در فلسفه اسلامى
نویسنده:
مهدى عبداللهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), پاييز/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل فعال
,
عالم عقول
,
نفس آدمی
,
اتصال نفس به عقل فعال
,
استکمال نفس
,
عقل مستفاد
,
عقل منفعل
,
کمال نهایی نفس
,
علم النفس ملاصدرا
,
افاضه صور علمی
,
استحاله اتحاد دو موجود
,
وحدت علت فاعلی و غایی انسان
,
وجود فی نفسه عقل فعال
,
وجود فی انفسنای عقل فعال
,
امتناع تبدل انواع
,
حدوث عقل فعال
,
تعدد عقل فعال
,
اتحاد مجردات
,
عامل کثرت افراد نوع
,
تبدل ذاتی نفس به عقل فعال
,
عامل کثرت انواع
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
مهدى عبداللهى
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل فلسفی فنای فی الله از منظر صدرالمتألهین : دوره 14، شماره 53 : فصلنامه اندیشه دینی
نویسنده:
مهدی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اتصال نفس به عقل فعال
,
اتصال نفس به عقل فعال
,
سالک
,
رفع حجب حق
,
کمال نهایی انسان
,
فنای فی الله
,
علم حضوری به خداوند
,
علم بسیط
,
علم مرکب
,
عقل نظری و عملی
,
وحدت شهود
,
مرگ ارادی
,
وحدت وجود
,
مراتب توحید
,
ابن سینا
,
توحید قلبی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
ابن عربی
,
فنای علمی
,
فنای وجودی
,
تفسیر فنا
,
حجاب بین خدا و انسان
,
اهل دنیا
,
توحید لسانی
,
توحید برهانی
,
مهدى عبداللهى
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
فیلسوفان اسلامی در جستوجوی کمال خاص انسانی، به سراغ بعد عقلانی وی رفته، آن را به عقل عملی و نظری تقسیم نمودهاند. به اعتقاد ایشان، رهاورد تکامل عقل عملی و تسلط عقل بر قوای حیوانی، تنها آن است که راه را برای استکمال حقیقی انسان باز میکند؛ اما تکامل حقیقی انسان در بعد عقل نظری وی رخ میدهد که پس از طی مراتب عقل هیولانی، بالملکه و بالفعل، در نهایت، به درجهی عقل مستفاد رسیده، صورت تمامی عالم در وی نقش میبندد.<br /> اما صدرالمتألهین معتقد است که نفس، پس از وصول به مرتبهی عقل مستفاد، با عقل فعال متحد میشود، سپس تکامل خود را ادامه میدهد تا به «فنای فی الله» دست یابد که همان ادراک عین ربط بودن حقیقت نفس است. وی به مدد مبانی فلسفی خود، بهویژه نظریهی «فقر وجودی معلول» نشان میدهد که سالک الی الله، در این مرتبه، با ادراک حقیقت وجودی خویش، علم حضوری به حقتعالی نیز پیدا میکند و چون در این حالت، فقر محض خود و استغنای بیمنتهای حقتعالی را به قدر وسعت وجودی خویش ادراک میکند، از آن به «فنای فی الله» یاد میشود.<br /> به گفتهی ملاصدرا، وجود موهوم انسان او را از شهود خداوند متعال بازمیدارد و برای دستیابی به فنای فی الله، باید این حجاب را کنار بزند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در ماهیت کلام جدید
نویسنده:
مهدی عبداللهی، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها - دانشگاه معارف اسلامی, زمستان/1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات جدید
,
ماهیت کلام جدید
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
ماهیت کلام قدیم
,
انکار تجدد علم کلام
,
تغییر مداوم علم کلام
,
خاستگاه غربی کلام جدید
,
رسالت متکلم
,
روش علم کلام
,
نجات اخروی
,
تجدد در علم کلام
,
تجربه دینی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
عبدالحسین خسروپناه
,
فریدریش شلایرماخر
,
مهدى عبداللهى
شاپا (issn):
0
چکیده :
کلام جدید بهعنوان یکی از شاخه های پربسامد دین پژوهی، امروزه جایگاهی وزین در میان اندیشمندان دینی یافته است. در این میان، مسأله اصلی، پرسش از ماهیت کلام جدید است که آیا آنچه در خارج تحقق دارد، کلام جدید است یا مسائل کلامی جدید. به دیگر سخن، آیا وصف تجدد، حقیقتاً به خود کلام نسبت داده شده است، یا مجازاً؟ در پاسخ به این سؤال، دو رویکرد عمده در میان دین پژوهان وجود دارد. عده ای معتقدند کلام جدید، صورت تحولیافته کلام قدیم و استمرار آن است؛ ولی دسته ای دیگر، تفاوت آن دو را اساسی تر از آن می دانند که بتوان آنها را در طول یکدیگر انگاشت؛ بلکه باید آنها را دارای دو هویت معرفتی مستقل دانست.<br /> نگارنده در این نوشتار، ابتدا هشت تقریر از دیدگاه یکسان انگاری ماهیت کلام قدیم و جدید و سپس دیدگاه مبتنی بر تفاوت ماهوی آن دو را نقل میکند و سپس نظریه مختار را که همان دیدگاه دوم است، تقویت خواهد نمود. بهاعتقاد نگارنده، توجه به دو امر، یعنی تحول مداوم علم کلام و نیز خاستگاه غربی کلام جدید، ما را بر آن می دارد تا دیدگاه دوم را بر رویکرد نخست ترجیح دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قانون علیت به مثابه بنیان هستی شناختی خداشناسی عقلی
نویسنده:
مهدی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , پاییز/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
الحاد
,
وجود رابط
,
قانون علیت
,
علت فاعلی
,
حدوث
,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
فلسفه اسلامی
,
امکان فقری
,
امکان ذاتی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی فلسفی
,
اقسام علت
,
ساعت ساز لاهوتی
,
مهدى عبداللهى
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیادهای فلسفی علوم انسانی
نویسنده:
مهدی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی, پاییز/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال حقیقی انسان
,
هدف
,
فاعل بالقصد
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علوم انسانی توصیفی
,
افعال ارادی
,
علوم انسانی (سایر)
,
علوم انسانی هنجاری
,
علوم ارزشی
,
علوم توصیفی
,
مهدى عبداللهى
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید