جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
راه های معرفت
>
تعقل(معرفت شناسی)
>
تحلیل عقلی((تصوری و تصدیقی)، قسیم ترکیب عقلی و تقسیم ذهنی)
>
استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل خارجی و تحلیل ذهنی و خارجی)
>
استدلال غیر مباشر(مقابل استدلال مباشر)
>
استقراء
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
مقرر في توضيح منطق المظفر مع متنه المصحح المجلد 2 التصديقات
نویسنده:
رائد الحيدري
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تمثیل(منطق)
,
استقراء
,
منطق
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة العلم في القرن العشرين: اربعة موضوعات رئیسیة
نویسنده:
دونالد جيلز؛ ترجمه ودراسه: حسین علی؛ مراجعه وتقدیم: امام عبدالفتاح امام
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: التنویر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
استقرا
,
علم و فلسفه
,
فلسفه علم
,
فلسفه و علم
,
استقراء
,
استقراء گرایی(اصطلاح وابسته)
,
فلسفه علم در قرن بیستم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استقراء و قیاس در علوم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Friedrich Stadler (auth.), Friedrich Stadler (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
استقرا و قیاس
,
استقرا
,
قیاس
,
فلسفه علم
,
استقراء
,
قیاس
,
استقراء (اصطلاح وابسته)
,
Déduction قیاس - استنتاج (فروغی)
,
Induction استقراء (فروغی)
,
Deduction قیاس - استنتاج (مجتبوی)
,
Induction استقراء (مجتبوی)
,
induction استقراء (فولادوند)
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقالات این جلد به روشهای استنتاجی اصلی میپردازد که میتوان برای انواع مختلف شواهد تجربی به کار برد. هدف این مشارکتها - همراه با نظرات انتقادی - توسط محققان مشهور در زمینه فلسفه علم، رفع تقابل سنتی بین استقراءگرایان و قیاسگرایان است. آنها روش های مختلف تبیین و توجیه در علوم را در زمینه های مختلف و با اهداف متفاوت بررسی می کنند. این جلد شامل مطالبی در مورد روش های علوم، به ویژه در مورد استقراء، استنتاج، ربایش، قوانین، احتمال و تبیین است، از منطق، ریاضیات، طبیعی تا علوم اجتماعی. آنها یک ارزیابی مجدد کثرت گرایانه بسیار موضوعی از رویه ها و استدلال روش شناختی و بنیادی ارائه می دهند، به عنوان مثال. با تمرکز بر بیزی و هوش مصنوعی. آنها دومین کنفرانس بین المللی در وین با موضوع "استقرا و استنتاج در علوم" را به عنوان بخشی از شبکه علمی "دیدگاه های تاریخی و معاصر فلسفه علم در اروپا" که توسط بنیاد علمی اروپا (ESF) تامین می شود، مستند می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاستقراء في مناهج النظر الإسلامي: نموذج "الموافقات" للإمام الشاطبي
نویسنده:
يونس صوالحي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
استقراء
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه اسلامی
مدرس:
سید حمید طالب زاده
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
وجود و ماهیت ,
مسائل علم ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه اسلامی ,
قیاس ,
استقراء ,
قیاس ,
استقراء (اصطلاح وابسته) ,
اصول موضوعه ,
اشتراک معنوی ,
عرضی ذاتی و غیرذاتی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی بنیادین و روش شناسی کاربردی در علوم اجتماعی؛ با تأکید بر رویکرد رئالیسم و نومینالیسم
نویسنده:
حمید پارسانیا,محمد طالعی اردکانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
استقراء
,
نومینالیسم
,
روش شناسی بنیادین
,
کاربردی
,
فرضیه
,
استقراء
چکیده :
«روش شناسی بنیادین» و «روش شناسی کاربردی» دو روش شناسی متفاوت، اما در ارتباط با یکدیگرند. در این نوشته، ضمن پرداختن به حدود این دو نوع روش شناسی، نمونه ای از ارتباط این دو حوزه با یکدیگر را در حوزه نومینالیسم بررسی می کنیم. پس از بررسی تاثیر نومینالیسم در روش شناسی بنیادین، تأثیرهای آن در روش های استقراء، فرضیه- استنتاجی و مصاحبه، که مربوط به روش های کاربردی است، ارائه می شود. وجه مشترک این روش ها این است که آنها در مسیر رسیدن به علم، کلّی را منکر می شوند. سازوکار این انکار در هر روش متفاوت است؛ معیار تحقیق پذیری و پسینی دانستن علم در استقراء، انکار شرط ضرورت در مقدّمه شرطیه روش فرضیه- استنتاجی، و در نهایت، پناه بردن به نظریه آزمایی در روش پوپر و برساختن کلّی در فرایند -گرایش خاصی از- مصاحبه، نومینالیسم را به حوزة روش کاربردی کشانده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنقيح الأسس المنطقية للإستقراء : شرح نظرية الصدر في الأساس المنطقي للمنهج العلمي، تنقيح النظرية وإضافة آراء جديدة
نویسنده:
حسین علی دشتی
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار المورخ العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه منطق
,
نظر شهید صدر در مورد استقراء
,
استقراء
,
ایمان
,
کتب منطق
کلیدواژههای فرعی :
عرض ذاتی(منطق) ,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی) ,
استقراء تام (مقابل استقراء ناقص) ,
استقراء ناقص ( مقابل استقراء تام) ,
حجیت استقراء ,
معضل منطقی استقراء ,
منطق ذاتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقرر فی توضیح منطق المظفر مع متنه الصحاح و اجوبه تمارینه المجلد2
نویسنده:
السید رائد الحیدری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: منشورات ذوی القربی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه منطق
,
کتب منطق
,
منطق قدیم
کلیدواژههای فرعی :
تناقض قضایا ,
قضایا ,
قضیه حملیه ,
قضیه موجهه ,
قضیه منفصله مرکب از منفصله و حملیه ,
سور قضیه حملیه ,
قضیه حملیه سالبه ,
قضیه حملیه شخصیه ,
قضیه حملیه مهمله ,
موضوع ( مقابل محمول ) ,
قضیه حملیه سالبه جزئیه ,
عکس مستوی ( قضیه ) ,
عکس نقیض قضیه حملیه ,
عکس مستوی موجهات ,
عکس مستوی قضیه حملیه ,
تمثیل(منطق) ,
قیاس اقترانی ,
قیاس خلف (منطق) ,
قضیه حملیه(مقابل قضیه شرطیه) ,
استقراء ,
استقراء تام (مقابل استقراء ناقص) ,
استقراء ناقص ( مقابل استقراء تام) ,
قیاس استثنایی (مقابل قیاس اقترانی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدرضا مظفر
کد کنگره:
BC 7023 /م6 م5
چکیده :
این کتاب که به زبان عربی نوشته شده شرح و توضیح عبارات و اصطلاحات کتاب "منطق" تالیف شیخ محمدرضا مظفر است که شارح توضیحات خود را به صورت پاورقی ذیل متن اصلی کتاب آورده است. این مجلد شامل مباحث مدخل (منطق و تعریف آن، علم و تعریف و انواع آن) مباحث الفاظ، مباحث کلی (کلی و جزئی، متواطی و مشکک، مفهوم و مصداق)، معرف، و موضوعات مربوط به تعریف و اقسام آن است. محتوای مجلد حاضر درباره قضایا و احکام آنها می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرس و تقرب به صدق در علم: قرابت میان ذهن و طبیعت
نویسنده:
حسن امیری آرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود خدا
,
فلسفه علم
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
قرابت میان ذهن و طبیعت (فلسفه علم)
,
نظریه خود اصلاح گری (فلسفه علم)
کلیدواژههای فرعی :
تقرب به صدق (فلسفه علم) ,
استقراء ,
استقراء (اصطلاح وابسته) ,
استنتاج قیاسی- فرضی (فلسفه علم) ,
روش خوداصلاحگر (فلسفه علم) ,
نظریات پیشرفت بر اساس صدق (فلسفه علم) ,
نظریه صدق آنی (فلسفه علم) ,
چالرز سندرس پرس و روش های استنباطی (فلسفه علم) ,
حقیقت علمی، روان شناختی و روش شناختی ,
مدل استنباطی تحقیق (فلسفه علم) ,
استنتاج آماری (فلسفه علم) ,
استنتاج ضرورری (فلسفه علم) ,
توجیه قرابت میان ذهن و طبیعت (فلسفه علم) ,
فرض وجود سازگاری طبیعی (فلسفه علم) ,
چکیده :
بر اساس نظریة خوداصلاحگری در بحث پیشرفت علم، علم از روشی استفاده میکند که با بهکارگیری درست آن، میتوان در گزارهها و باورهای علمی جرح و تعدیل انجام داد و در نتیجة این روش خوداصلاحگر تقرب باورهای علمی به صدق روزبهروز بیشتر خواهد شد. چالرز ساندرس پرس، فیلسوف شهیر آمریکایی، یکی از مدافعان مشهور این دیدگاه است. او برای این روش خوداصلاحگر ساختاری سهمرحلهای قائل است: استنتاج قیاسی- فرضی، استنتاج و استقراء. در این مقاله سعی دارم پس از توضیح این ساختار سهمرحلهای و نیز انتقادهای وارد بر آن، با توجه به آثار پرس، دربارة توجیه این ساختار بحث کنم. در توجیه این ساختار نقش فرض قرابت میان ذهن و طبیعت مشخص و جایگاه فرض وجود خداوند و نیز سازگاری طبیعی ذهن با طبیعت در توجیه این قرابت نیز بحث و بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمایز روش دیالکتیکی سقراط و افلاطون
نویسنده:
داریوش درویشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
روش دیالکتیکی
,
تعریف(علوم قرآن)
,
استقراء
,
آموزة مُثل
چکیده :
روش دیالکتیکی، ریشه های مشخصی در اندیشة فلسفی یونان پیش افلاطونی دارد. این ریشه ها را می توان از هراکلیتوس و پارمنیدس تا سوفیست ها یافت، و از آن جا می توان نخستین کاربرد منظم آن را نزد سقراط مشاهده کرد، هرچند زنون الئایی از جانب ارسطو به غلط به عنوان مبدع روش دیالکتیکی معرفی شده است. افلاطون در این روش میراث دار سقراط محسوب می شود، اما تمایز آشکاری میان روش دیالکتیکی سقراط و افلاطون مشاهده می شود. تمایزی که با تکیه بر آموزة مُثل آشکارتر هم می شود. این تمایز مبتنی بر تعارض آموزة مُثل با نادانی سقراط است؛ سقراط روش دیالکتیکی را به این دلیل به کار می گرفت که، نشان دهد روش منطقی اش او را از اظهار نظر قاطعانة مبتنی بر دانایی بر حذر می دارد؛ وظیفة او فقط ویرایش است، ویرایشی که انتهایی بر آن متصور نیست. اما افلاطون با واردساختن آموزة مُثل در این روش، آن را به کلی دگرگون می کند؛ با ورود این آموزه روشن می شود که انتهای روش دیالکتیکی، کشف «مثال» موضوع مورد بحث است.در این مقاله می خواهیم نشان دهیم که:1. ریشه های روش دیالکتیکی در اندیشة فلسفی یونان پیش افلاطونی کشف شدنی است؛2. زنون الئایی احتمالاً ربط خاصی به روش دیالکتیکی ندارد؛3. آموزة مُثل از آن افلاطون است، نه سقراط؛4. افزوده شدن این آموزه به روش دیالکتیکی، تأثیر روشنی در تعیین پایانة جست وجوی منطقی دارد؛ یا به عبارت بهتر، روش دیالکتیکی در پرتو آموزة مُثل، با روش دیالکتیکی بدون این آموزه، متمایز است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید