جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
رویکردهای معرفت شناسی
>
معرفت شناسی مطلق
>
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی)
>
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
گفتار در روش درست به کار بردن عقل و جستجوی حقیقت در علوم [کتاب عربی]
نویسنده:
رينيه ديكارت؛ ترجمه و قدم له و علق علیها: جمیل صلیبا
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: المکتبه الشرقیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه جدید
,
فلسفه دکارت
,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر)
,
معرفت شناسی دکارتی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرية المعرفة ، في ضوء آخر تجليات عصر الحداثة، كارل بوبر مرتكزا
نویسنده:
عمار أبورغيف
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی مدرن
,
فلسفه غربی
,
فلسفه علم
,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر)
,
معرفت شناسی قاره ای
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي آراي معرفتشناختي ويلفرد سلرز
نویسنده:
عباسعلي اميري، محمد حسينزاده يزدي
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر)
,
معرفت شناسی معاصر
,
مبناگروی(مقابل انسجام گروی در توجیه)
,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
فاعل شناسا ,
فلسفه اسلامی ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
علم حضوری(راه های معرفت) ,
آگاهی مستقیم(مقابل آگاهی غیر مستقیم) ,
آگاهی غیر مستقیم(مقابل آگاهی مستقیم) ,
فضـای مـنطقی دلایل (معرفت شناسی) ,
نومینالیــسم روانشـناسانه (معرفت شناسی) ,
رفتارگرایی روششناسـانه در معرفتشناسی (معرفت شناسی) ,
مبناگرایی تجربهگرایان (معرفت شناسی) ,
داده (معرفت شناسی) ,
چکیده :
در طول تاريخ معرفتشناسي حملات فراواني به نظريه مبناگرايي شده است. بهجرئت ميتوان گفت که هيچکدام آنها به اندازه حملهاي که سلرز به مبناگرايي کرده، از اهميت برخوردار نيست. در واقع سلرز با نقد «داده» و اسطوره خواندن آن، که بنيان مبناگرايي تجربي را تشکيل ميدهد، اساس باورهاي غيراستنتاجي را براي منتهي شدن به معرفت فرو ميريزد. در پي نقدهاي سلرز به «داده» بحراني عميق دامنگير مبناگرايي تجربيمسلکان ميگردد که سلرز ميکوشد با طرح مبـاحث بديعي مانند فضـاي مـنطقي دلايل، نوميناليــسم روانشـناسانه و رفتارگرايي روششناسـانه در معرفتشناسي، راهحل مناسبي براي بحراني که خود آن را پديد آورده بيابد. بارزترين نتيجه حملات سلرز به مبناگرايي تجربهگرايان نفي «آگاهي مسـتقيم» فاعل شناساست. فيلسوفان مـسلمان بر اين باورند که نفي «آگاهي مستقيم» اساس هرگونه معرفتي در فاعل شناسا را ويران خواهد کرد و دسترسي به معرفت را از جانب وي مخدوش ميسازد. بررسي ديدگاه سلرز در نفي «آگاهي مستقيم» و ارزيابي راهحل جايگزين آن از اهداف مقاله حاضر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل و بررسي چيستي باور
نویسنده:
محمدحسن يعقوبيان، قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
معرفت شناسی معاصر
,
چیستی باور (معرفت شناسی)
,
تحلیل باور (معرفت شناسی9
,
باورهای متافیزیکی (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت جوئی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
دیدگاه روان شناختی ,
فلسفه (خاص) ,
اخلاق باور ,
رویکردهای معرفت شناسی ,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر) ,
تصدیق(مقابل تصور) ,
باور صادق موجه ,
باور عقلانی(مقابل باور عقلایی) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته) ,
ایمان ,
مساله گتیه ,
تفسیرگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم کارکردگرایی و بازنمود گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
ماتریالیسم علمی ,
اقسام باور (معرفت شناسی) ,
تحلیل عناصر باور (معرفت شناسی) ,
چکیده :
سير مباحث معرفتشناسي از تعريف سهبخشي افلاطون تا اشکالات گتيه و مباحث معرفتشناسي معاصر، بهتدريج از اهميت باور گذر کرده و بر صدق و بيش از آن بر توجيه متمرکز شده است. اين در حالي است که سرنوشت بسياري از مباحث آن دو مؤلفه، متکي به تحليل دقيق ماهيت باور است. ازاينرو مسئله اصلي اين پژوهش، بررسي چيستي باور و اقسام آن، و نيز توجه به نقش متمايزي است که باورهاي متافيزيکي در دستيابي به حقيقت و معرفت دارند. زمينه فلسفي و رويکرد تحليلي اين مقاله، اقسام مختلف باورهاي انسان را مدنظر قرار داده است؛ تنوعي که ناشي از مضمونهاي مختلف باورها و مبتني بر غايات و کارکردهاي متفاوت آنهاست که همه آنها لزوماً صدق و حقيقت را دنبال نميکنند و اين امر، خود گوياي تنوع فعل باور در اقسام مختلف آن شده است. در اين پژوهش، با توجه به ماهيت ترکيبي باور، متشکل از دو بعد ذهني و عاطفي، تلاش شده تا نگاه يکسويه ديدگاههاي فلسفي و روانشناختي به چالش کشيده شود و با نظر به تنوع باورهاي متافيزيکي و نقش بعد عاطفي و داشتههاي وجودي باورنده بر حقيقتجويي، در کنار سازوارگي شناختي و ذهني نظام باور، اهميت موازي اين دو بعد نمايان گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای توجیه باورهای مبتنی بر گواهی و حجیت خبر واحد (با تمرکز بر آرای الیزابت فریکر و شیخ انصاری)
نویسنده:
علیرضا دری نوگورانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم اصول فقه
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
خبر واحد
,
معرفت شناسی اسلامی(قسیم معرفت شاسی مسیحی، یهودی، بودایی و هندویی)
,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر)
,
معرفت شناسی معاصر
,
نقل (معرفت شناسی)
,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
حجیت ,
شروط توجیه ,
بنای عقلاء ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
نظریههای توجیه ,
خبر متواتر ,
دلیل نقلی(قسیم دلیل عقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) ,
خبر متواتر ,
توجیه معرفتی(مقابل توجیه غیر معرفتی) ,
عقل سلیم (اصطلاح وابسته) ,
توجیه مبتنی بر عقل سلیم ,
چکیده :
یکی از منابع مهم باورهای دینی در ادیان ابراهیمی گواهی است. مسائل معرفتشناختی پیرامون باور مبتنی بر گواهی هم در معرفتشناسی معاصر هم در بحث خبر واحد و متواتر در اصول فقه شیعه طرح شده است. در این مقاله، با بیان شباهتها و تفاوتهای اصلی میان شرایط کسب باور موجه از طریق گواهی در الیزابت فریکر از معرفتشناسان شاخص معاصر در بحث گواهی و شیخ انصاری از شخصیتهای شاخص اصولیِ شیعه این مسئله بررسی شده است که آیا میتوان مباحث این دو سنت فکری را در موضوع یادشده مقایسه کرد؟ به این منظور ابتدا مفاهیم کلیدی از جمله خبر و حجّت از نظر شیخ انصاری با گواهی و توجیه از نظر فریکر مقایسه شدهاند. سپس، در پرتو این مقایسه، شروط لازم برای کسب باور موجه از طریق گواهی از نظر هر دو متفکر مقایسه شدهاند. در نهایت، نشان داده شده است که به خاطر تفاوتهای بنیادین این دو نظریه، برخی شباهتهای ظاهری در واقع تفاوت هستند؛ با این حال، هرچند امکان مقایسه منتفی نیست، این مقایسه باید با نهایت دقت صورت گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة الحديثة : من ديكارت الى هيوم
نویسنده:
ابراهيم مصطفى ابراهيم
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
مراجع
وضعیت نشر :
مصر/ اسکندریه: دار الوفاء لدنيا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
تجربه گرایی هیومی ,
فلسفه جدید ,
فلسفه غربی ,
فلسفه اروپا ,
فلسفه هیوم ,
فلسفه دکارت ,
شکاکیت هیوم ,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر) ,
معرفت شناسی دکارتی ,
معرفت در فلسفه دکارت ,
شابک (isbn):
977-327-064-5
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سوبژکتیویسم دکارت: نقطه عزیمت فلاسفه عصر جدید
نویسنده:
سیمین اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کوگیتو
,
سوبژکتیویسم
,
فاعل شناسا
,
فلسفه غرب
,
فلسفه دکارت
,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر)
کلیدواژههای فرعی :
ابژه ,
خودگرایی ,
متعلق شناخت ,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه هگل ,
فلسفه کانت ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
معرفت شناسی کانت ,
تأملات (کتاب) ,
احکام تالیفی ,
من اندیشنده ,
کانت و سوبژکتیویسم ,
هگل و سوبژکتیویسم ,
خودگرایی و سوبژکتیویسم ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
در مقاله حاضر، ابتدا به توضیح مختصر «کوگیتو» دکارت و تاثیر آن در اصالت و قوام بخشی انسان پرداخته می شود. در واقع، دکارت با تاسیس اصل «کوگیتو» و تفسیر آن به عنوان بنیاد تزلزل ناپذیر هستی، یگانه «سوژه» حقیقی را «من» انسانی از آن جهت که فکر می کند، می داند. بر اساس تلقی دکارت، انسان به مثابه ماشینی است که برخورداری از نفس او را از سایر موجودات ممتاز می سازد. این وجه ممیزه، یعنی نفس، که ذات آن اندیشه است، همان است که در کل تفکر عصر جدید به صورت های مختلف مورد تامل قرار گرفته است. به علاوه، همین اصل مشهور دکارت، یعنی «میاندیشم، پس هستم» است که «سوبژکتیویسم» را در دل نظام فلسفی خود قرار میدهد؛ برای همین، «سوبژکتیویسم» یکی از مباحث اساسی و مهم فلسفه غرب است که در مراحل تکاملی آن، علاوه بر دکارت در عصر جدید، فلاسفه ای چون کانت و هگل آن را از لحاظ معرفت شناسی بررسی کرده اند. بالاخره به اندیشه «خودگرایی» به عنوان حد افراطی «سوبژکتیویسم» پرداخته می شود که البته دکارت از اینکه از سوبژکتیویته او برداشتی خودگرایانه به معنای ایدئالیستی شود، می گریزد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوع و نحوه گذر از «فکر می کنم» به «هستم» در کوجیتو
نویسنده:
مسعود امید
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کوژیتو
,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر)
,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض)
کلیدواژههای فرعی :
دکارت ,
اندیشه دکارت ,
چکیده :
از جمله مهم ترین پرسش های قابل طرح در مورد کوجیتوی دکارت این سوال است که گذر دکارت از "فکر می کنم" به "هستم" بر چه اساس و مبنایی است؟ به بیان دیگر نوع و سنخ این گذر چیست؟ مواردی که دکارت تحت عنوان: اطمینان دارم، علم به هستی ام دارم، اراده آزاده دارم (اراده می کنم یا آزادم)، فریب می خورم، شک می کنم و ... جگونه و بر اساس چه فرآیندی به "هسم" منجر می گردد؟ انکشاف کوجیتو بر جه مبنایی حاصل می شود؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر ویژگیهای روانی انسان در شکلگیری باور از منظر قرآن کریم با تأکید بر «خودبرتربینی»
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور پایه
,
باور
,
تکبر
,
03. انسان شناسی Human nature
,
قرآن
,
انسان شناسی دینی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تکبر (اخلاق)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
باور دینی پایه
,
انسان شناسی قرآنی
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
ایمان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
ظن ,
ابلیس ,
صدق ,
یقین ,
شک ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
وسوسه شیطان ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ابلیس ,
احساسات ,
توجیه ,
سجده بر انسان ,
سنت پیامبر (ص) ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
صدق ,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر) ,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی) ,
شک(تساوی طرفین) ,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته) ,
سنت معصومین(ع) ,
احساس ,
وهم(معرفت شناسی) ,
احتمال((اعم از یقین، ظن، شک و وهم)، اصطلاح وابسته) ,
مفهوم شناسی باور ,
سنت عقلی اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
معرفت و به طور خاص باور و اعتقاد آدمی، یکی از مهمترین ارکان در تعین هویت انسان و شکلگیری فرد و اجتماع است که از دیرباز مورد توجه و پژوهشهای فراوانی از منظرها و نیز از جهات مختلف بوده است. به حتم باورهای انسانی همانند سایر پدیدههای دیگر، همانگونه که در برخی از امور تأثیرگذار است، از عوامل و علل معرفتی و غیر معرفتی نیز اثر میپذیرد. قرآن کریم، این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری معرفت را با همه ابعاد آن مورد توجه قرار داده و ضمن بیان فرایندها و روندهای این تعامل، هنجارها و بایستههای این تعامل را برای دستیابی انسان به سعادت و کمال بیان فرموده است. این مقاله ضمن بیان نکاتی مقدماتی، برخی عوامل تأثیرگذار بر باور از دیدگاه قرآن کریم را ـ با تأکید بر مورد «تکبر» برمیرسد. اهمیت از این دست از مباحث، از آنرو است که یکی از راههای اسلامی سازی علوم، طراحی نظریهای سامانمند و جامع درباره هنجارهای باور بر اساس قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید