جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
حقیقت و توجیه
نویسنده:
سعیده کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
عقلانیت , توجیه و ارزیابی باور , مبناگرایی (معرفت شناسی) , باور , عقلانیت فلسفی , چرخش زبانی , ایمان (فرجام شناسی) , یورگن هابرماس , توجیه , توجیه , توجیه معرفت , ریچارد رورتی , نومینالیسم , پراگماتیسم , ذهن گرایی , زمینه گرایی , مینی مالیسم , توجیه (مسائل جدید کلامی) , توجیه (مسائل جدید کلامی) , عقلانیت (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , پراگماتیسم , نظریه مبناگروی , نسبیت معرفت , شکاکیت معرفت شناختی , عقلانیت جدید , هرمنوتیک هابرماس , اصالت تسمیه(فلسفه) , حقیقت , مبناگرایی خطا ناپذیر , رابطه حقیقت و توجیه , عمل و گفتمان , شهود رئالیستی , شهود رئالیستی , نظریه سازگاری , گسست معرفتی , رفتارگرایی معرفت شناختی , ضد ذات گرایی , افلاطون , سازگاری باورها , رنه دکارت , جان دیویی , ریچارد رورتی , فریدریش نیچه , یورگن هابرماس , پارادایم‌ , باور موجه , ذهن گرایی , نظریه مطابقت , ایمان , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , فهم رئالیستی شناخت , چارچوب باور , پارادایم زبانی , تلقی بازنمایی , تلقی پراگماتیستی , آسایش متافیزیکی , افق تفسیر , رابطه دیالکتیکی پارادایمها , شکاکیت زمینه گرایی , واقعیت منفعل , سعیده کوکب , ویلیام جیمز (William James)
چکیده :
در چارچوب پارادایم زبانی، همواره مرتبط با تلقی حقیقت به عنوان سازگاری، این مسأله وجود دارد که چگونه می‌توانیم در پرتو دلائل قابل دسترس، ادعای حقیقی نامشروطی را بیان کنیم که ورای آنچه توجیه شده است، قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر در چارچوب زبانی، حقیقت یک قضیه را نمی‌توان مطابقت آن با چیزی در جهان دانست، زیرا در این صورت ما باید قادر باشیم از زبان خارج شویم، در حالی که از زبان استفاده می‌کنیم، پس چگونه حقیقت از توجیه قابل تشخیص است. در پاسخ به این سؤال دو نظریة اصلی مطرح می‌گردد: از یک طرف، ریچارد رورتی به دلیل رادیکال کردن پراگماتیکی چرخش زبانی، فهم غیررئالیستی از شناخت را مطرح می‌کند و حقیقت را با توجیه یکسان می‌داند. او معتقد است از آنجا که هیچ چیزی غیر از توجیه وجود ندارد و هیچ راهی وجود ندارد که از عقاید و زبانمان خارج شویم تا وسیلة آزمون دیگری غیر از سازگاری بیابیم، لذا مفهوم حقیقت اضافی است. از طرف دیگر، متفکرانی مانند یورگن هابرماس، سعی می‌کنند شهودهای رئالیستی را در درون پارادایم زبانی حفظ کنند. هابرماس معتقد است، ارتباط درونی بین حقیقت و توجیه وجود دارد و توجیهی که در یک چارچوب خاص به نحو موفق مطرح می‌شود، می‌تواند معطوف به حقیقتی مستقل از چارچوب باور موجه باشد. از نظر هابرماس برای تبیین رابطة درونی حقیقت و توجیه فقط می‌توان به عمل متقابل بین اعمال و گفتمان استناد نمود. فقط تأثیر متقابل دو نقش متفاوت پراگماتیک مفهوم حقیقت که در چارچوب‌های عملی و گفتمان عقلانی ایفا می‌شود، می‌تواند تبیین کند که چرا توجیه موفق یک باور مطابق با معیارهای خاص ما، در راستای اثبات حقیقت مستقل از چارچوب باور موجه است.
صفحات :
از صفحه 137 تا 174
ارزیابی دیدگاه نیکولاس ولترستورف درباره‌ی فلسفه‌ی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم
نویسنده:
محمدرضا بیات، علی اصغر درلیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1394
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
  • تعداد رکورد ها : 9