جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
>
سُوَر
>
سوره حجرات
>
آیه 12 حجرات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
اخلاق رسانه، مقایسه منشورات جهانی با دستورهای اسلامی
نویسنده:
غلامحسین گرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق حرفه ای
,
قوانین اخلاقی
,
رسانه
,
اخلاق رسانه
,
منشورات جهانی
,
اخلاق اسلامی خبررسانی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت گرایی ,
آیه 116 انعام ,
پیشینه ,
صحت خبر ,
مسئولیت ,
آیه 6 حجرات ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 53 اسراء ,
آیه 36 اسراء ,
آیه 17 زمر ,
آیه 122 توبه ,
آیه 71 آل عمران ,
امانت داری ,
احترام به حریم خصوصی ,
صیانت از خبر ,
چکیده :
با توجه به گستردگی نقش رسانه های جمعی در جهان معاصر و کارکرد ویژه آنها در شکل دهی افکار عمومی و نیز با توجه به وجود زمینه های مناسب برای انحرافات اخلاقی فعالان این عرصه، اهتمام به رعایت ارزش های اخلاقی در این حوزه ضرورت بیشتری یافته است. در غرب، منشورات اخلاقی متعددی در قرن بیستم درباره حرفه خبررسانی از سوی موسسات و مراکز بزرگ مرتبط تنظیم و ارائه شده است. در اسلام نیز توجه ویژه ای به مسئله خبررسانی شده است. در این مقاله ضمن ارائه گزارشی از منشورات جهانی اخلاق رسانه و مقایسه آن با دستورات اخلاقی اسلام برتری های اخلاق اسلامی در این زمینه تبیین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد رویکردهای تفکیک آداب از اخلاق (ارائه رویکرد جدید)
نویسنده:
اصغر هادی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
آداب و رسوم
,
ادب
,
خلق
,
علم اخلاق
,
آداب
,
عادات
,
رسوم و عرف
,
تفاوت آداب و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
گزاره های اخلاقی ,
علم اخلاق ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 2 حجرات ,
آیه 61 نور ,
آیه 128 نساء ,
تعریف اخلاق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اخلاق پژوهان در برابر این پرسش که «چگونه آداب را از اخلاق تفکیک کنیم؟» پاسخ های گوناگونی به دست داده اند، اما هیچ یک برای استفاده در تمام مکاتب و رویکردهای اخلاقی جامعیت لازم را ندارد. در مقاله پیش رو تلاش شده است ضمن نقد پاسخ های پیشین، معیاری جدید در تفکیک آداب از اخلاق عرضه گردد تا در تمام مکاتب و رویکردها کارگشا باشد.پس از ذکر مقدمه، نخست با بیان معانی لغوی «آداب» و «اخلاق» و تعاریف و اصطلاحات آن دو، به امکان تفکیک آداب از اخلاق و سپس به تفکیک هایی پرداخته ایم که صاحب نظران میان این دو قائل شده اند. در پایان نیز معیاری جدید به دست داده ایم که در تمام مکاتب و رویکردهای اخلاقی ازجمله رویکرد اخلاق قرآنی و روایی (مأثور) قابل استناد باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غیبت و پیامدهای اجتماعی آن در تعالیم اسلامی
نویسنده:
دل آرا نعمتی پیرعلی، مهری طاهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
رذایل اخلاقی
,
غیبت
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
آیات و روایات غیبت کردن
,
پیامدهای غیبت
,
آثار فردی غیبت
,
فواید غیبت نکردن
,
پیامدهای اجتماعی غیبت
کلیدواژههای فرعی :
انسجام خانوادگی ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 36 اسراء ,
آیه 1 هُمَزه ,
آیه 148 نساء ,
آیه 11 قلم ,
آیه 214 شعراء ,
اشاعه فحشا ,
آیه 10 حجرات ,
آیه 19 نور ,
تفسیر آیه 12 حجرات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
غیبت، اعظم مهلکات و اشد معاصى است و به اجماع جمیع امت و صریح قرآن و احادیث پیغمبر صلی الله علیه وآله و ائمه اثناعشر علیهم السلام حرمت آن ثابت است و در روایات بسیاری هم این عمل زشت تقبیح شده و عذاب سختی برایش بیان گردیده است. غیبت یکی از گناهان و لغزش های بزرگ زبان است که دراصطلاح به معنای پشت سر مومن بدگویی کردن با گفتار یا اشاره است و در آیه دوازدهم از سوره مبارکه حجرات به صراحت و در آیات دیگر از جمله آیه 148 نساء، 19 نور، 36 اسراء و آیه یک سوره همزه به تلویح از آن نهی شده است. علت این نهی را در پیامدهای مهلک فردی واجتماعی آن می توان دانست. هدف دراین تحقیق تبیین برخی از پیامدهای اجتماعی غیبت بر اساس تعالیم اسلامی و به ویژه توجه به آیات قرآن کریم و سیاق آنهاست که به روش توصیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. براین اساس برخی از پیامدهای فردی غیبت عبارت است از: خروج از ولایت خداوند، حبط اعمال و عذاب الهی و خروج از دایره ایمان و از مهم ترین پیامدهای اجتماعی آن نیز می توان به ترور شخصیت و هتک حرمت مومن، تضعیف روابط خانوادگی و اجتماعی، ترویج ضد ارزش ها و عدم پویایی و سلامت جامعه اشاره نمود. از جمله اهداف اجتماعی نظام اخلاقی اسلام از تحریم غیبت، بهینه سازی روابط اجتماعی، تقویت همبستگی خانوادگی، حفظ حرمت و کرامت افراد و در نهایت ایجاد جامعه سالم و پویا است. نتیجه بررسی غیبت درنظام اخلاقی اسلام از رذائل اخلاقی محسوب شده و در فرهنگ اسلامی ازعوامل انحطاط و خسران فرد و جامعه تلقی می شود که موجب اختلال در بهداشت روانی فرد و وحدت و انسجام جامعه می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهای ارتقای سلامت روانی فرزندان، برگرفته از سبک زندگی اهل بیت (ع)
نویسنده:
حسن نجفی، علی نقی فقیهی، اکبر رهنما
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیره انبیا
,
سلامت روانی
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
فرزندپروری
,
تربیت فرزند
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
تربیت در سیره اهل بیت
,
روایات تربیت فرزند
,
سلامت روان در اسلام
,
رشد عواطف فرزندان
,
سلامت روان فرزندان
کلیدواژههای فرعی :
تربیت دینی ,
ایمان ,
01. خداشناسی (کلام) ,
سبک زندگی اسلامی ,
مثبت اندیشی ,
آیه 18 فاطر ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 045 بقره ,
آیه 2 صف ,
توکل ,
تواضع ,
سخاوت ,
رضا به رضای الهی ,
ابراز احساسات و عواطف ,
احترام متقابل ,
کارکرد تربیتی خانواده ,
تحمل پذیری ,
نقش محبت در تربیت ,
قناعت در روایات ,
تقوا در روایات ,
ارتباط عاطفی با فرزندان ,
پرورش احساس مسئولیت ,
فضیلت جویی ,
خوش رویی در روایات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
سؤال پژوهش این بود که: «اهلبیت(ع)، چه راهکارهایی برای تربیت فرزندان ارائه کردهاند؟»؛ به این منظور، سخنان و رفتارهای اهلبیت(ع) در این موضوع، مورد جستجو و طبقهبندی و توصیف و تحلیل نظری قرار گرفت؛ این راهکارها در سه گروه کلی: شناختی، عاطفی و رفتاری طبقهبندی شد؛ خانواده به صورت یک سیستم متعامل در هر کدام از این حیطهها ایفای نقش میکند. در حیطۀ شناختی، به اموری مانند: 1) معرفت به خدا؛ 2) ایمان به خدا؛ 3) تقوا؛ 4) توکّل به خدا؛ 5) رضایت و تسلیم در برابر مقدرات الهی؛ 6) همسویی گفتارها و رفتارها با اوامر الهی؛ و در حیطۀ عاطفی به اموری مانند: 1) محبّتورزی؛ 2) ارتباط عاطفی؛ 3) ابراز عواطف مثبت؛ 4) پرورش احساس مسئولیت؛ 5) پرورش مثبتاندیشی؛ 6) پرورش تحملپذیری؛ 7) مایه شادی و نشاط بودن؛ 8) پرورش فضیلتجویی؛ و در حیطۀ رفتاری به اموری مانند: 1) خوشرویی؛ 2) تکریم متقابل؛ 3) بخشش؛ 4) هدیه دادن؛ 5) برقراری رابطه کرامتی و عزّتی؛ 6) برخورد فروتنانه؛ 7) شکرگزاری و 8) قناعتپیشگی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهبری اخلاق مدار، ثمره پارادایم مدیریت اسلامی
نویسنده:
مجتبی رفیعی، علیرضا علی احمدی، محمد موسوی، محمد کرمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
تئوری رهبری
,
پارادایم مدیریت اسلامی
,
رهبری اخلاقی
,
اخلاق حق محور
,
تصمیم گیری اخلاقی
,
مدیریت اخلاق
,
رهبری اخلاق مدار
,
اخلاق حق محور
کلیدواژههای فرعی :
حساسیت اخلاقی ,
قضاوت اخلاقی ,
نظریه پرستش ,
دین و اخلاق ,
فلسفه اخلاق اسلامی ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 147 بقره ,
پارادایم ,
رهبری خدمتگذار ,
سند جامع اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
مقاله حاضر به تبیین یک تئوری نوین در حوزه تئوری های رهبری پرداخته است. بدین منظور با مرور گسترده ادبیات موضوع و شرح تئوری های رهبری اخلاقی که پیش ار این در ادبیات علمی غرب بسط پیدا کرده بود، تئوری نوینی در این حوزه براساس موازین اسلامی و سیر منطقی مفاهیم استخراج شده در این حوزه، با عنوان رهبری اخلاق مدار ارائه شده است. برای تبیین تئوری حاضر پس از مطالعات و بررسی گسترده در مورد تشابه و تمایز موجود در ادبیات موضوع در حوزه مدیریت اسلامی و توجه به اینکه در تئوری پردازی و بسط علوم انسانی اسلامی، توجه به خلقت و شناخت انسان بنیان کار محسوب می شود، به تبیین پارادایمی جامع در حوزه مدیریت اسلامی پردخته شده است. سپس براساس این پارادایم و با بهره گیری از فلسفه اخلاق اسلامی و همچنین نظر خبرگان حوزه اخلاق، به تعریف و تبیین مفهوم اخلاق کاربردی پرداخته شده است. در نهایت الگوی رهبری اخلاق مدار بر بنیاد تعریف به دست آمده استوار شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوری از رذائل اخلاقی و نیل به جامعه مطلوب انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد سلطانی رنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
جامعه اخلاقی مطلوب
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
رذایل اخلاقی
,
حسد
,
عیب جویی
,
غرور
,
غیبت
,
بد گمانی
,
تکبر (اخلاق)
,
تمسخر
,
دروغ گویی
,
پرهیز از تکبر
,
آثار حسد
,
دوری از رذایل اخلاقی
,
نکات اخلاقی علامه طباطبایی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 110 مؤمنون ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 79 توبه ,
آیه 173 سوره آل عمران ,
دروغ گویی در قرآن ,
نکوهش تکبر ,
پیامدهای غیبت ,
آثار فردی غیبت ,
پیامدهای اجتماعی غیبت ,
تفسیر آیه 12 حجرات ,
آیه 75 آل عمران ,
پرهیز از دروغگویی ,
آثار تمسخر ,
دوری از بدگمانی ,
آثار رذایل اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اسلام دینی است که هدف اساسی آن تربیت فرد دیندار و بناکردن جامعه ای با شالوده صحیح اخلاقی، مطابق با اهداف و احکام دینی است، جامعه ای ارزشمند که با فضایل اخلاقی، میان مسوولیت های اجتماعی و ایمان اسلامی ارتباطی انفکاک ناپذیر به وجود آورده باشد. از جمله مسائل مهمی که به مثابه لوازم قطعی و حقیقی ایجاد چنین رابطه قوی به شمار آمده و در معارف قرآنی نیز بر آن تاکید شده است، دوری اجتماع انسانی از رذایل اخلاقی و ارتکاب بدان هاست؛ زیرا جامعه مطلوب انسانی با فضیلت ها پیوند عمیق و ناگسستنی دارد، نه با رذیلت ها. همچنین ترویج رذایل اخلاقی، رابطه انسان با خدا را برهم زده و ارتباطات اجتماعی با هم نوعان را در برخوردهای اخلاقی مختل می کند. مرحوم علامه طباطبایی (ره)؛ وجود رذایل اخلاقی در جامعه اسلامی را عامل سستی ایمان و اعتقادات انسانی و باعث از بین رفتن دادوستدهای معنوی و عواطف مستحکم آنان برشمرده و به عنوان حجابی سنگین در مسیر توسعه مطلوب اخلاقی برمی شمرد. نگارنده در این مقاله سعی دارد، با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی (ره)؛ مهمترین ویژگی هایی که به عنوان رذایل اخلاقی در جامعه انسانی، مانع آشکارشدن حقانیت و شکوفایی در مسیر مطلوب و نیز سدی در برابر حرکت روح افزا به سوی فضایل اخلاقی می گردند را ذکر و بررسی کند و بر دوری جامعه مطلوب انسانی از آن ها تاکید نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 10 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسى شایعه در قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
داستان افک
,
شایعه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شایعه در قرآن
,
شایعه سازان
,
شایعه پراکنان
,
عوامل شایعه پراکنى
,
مبارزه با شایعه
,
اهداف شایعه
,
شایعات درباره پیامبر
کلیدواژههای فرعی :
آیه 146 آل عمران ,
اعتمادسازی ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 60 اعراف ,
آیه 101 اسراء ,
آیه 36 اسراء ,
آیه 12 نور ,
آیه افک ,
آیه 13 نمل ,
آیه 36 قصص ,
آیه 36 صافات ,
آیه 186 شعراء ,
آیه 38 توبه ,
آیه 58 توبه ,
آیه 161 آل عمران ,
آیه 144 آل عمران ,
شایعه شهادت پیامبر ,
چکیده :
تبیین و تحلیل عوامل، زمینهها، بسترهاى شایعه و راههاى مبارزه با آن از منظر قرآن است. نویسنده، پس از تعریف شایعه، به نمونههایى از شایعات در قرآن اشاره کرده و شایعات عصر پیامبر را از جمله، شایعات درباره شخصیّت پیامبر، شایعات درباره خانواده پیامبر، شایعات درباره شهادت پیامبر و شایعات درباره صحابه را از نگاه قرآن مورد بررسى قرار داده و در مورد شایعه سازان، شایعه پراکنان، بستر شایعه و زمینههاى اصلى شایعه، به تفصیل بحث کرده است. سپس به عوامل اصلى شایعه پراکنى - گزارش بودن، رهایى از فشار، خشنود ساختن دیگران، برون رفت از سکوت - و اهداف شایعه پرداخته و دلایل باور پذیرى شایعات را مستند بودن شایعات، درستى برخى از شایعات، سادگى برخى از مردم، احتمال درستى شایعات و بدبینى بر شمرده است. در ادامه راهکارهاى مبارزه با شایعات را به دو مرحله پیشگیرى و درمان تقسیم نموده و مهمترین راهکار براى گروهى که شایعات درباره آنها ساخته و پخش مىشود را اطلاع رسانى سریع و دقیق واعتماد سازى دانسته و شایعه پراکنان را به خوشبینى و حسن نیّت، هوشیارى و اطمینان از درستى شایعه توصیه کرده است. در پایان به مرحله درمان اشاره کرده و تکذیب شایعه، تقویت سازى، خنثى سازى، کیفر شایعه سازان و شایعه پراکنان را مهمترین راهکارهاى جلوگیرى از انتشار شایعه دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 70 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شواهد روان شناختی و عصب شناختی بر تجلی نقصان ادراک خود و دیگران در غیبت : سال ششم، شماره 20 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
وحید نجاتی, فاطمه قابضی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادراک خود
,
ادراک دیگران
,
نورون های آینه ای
,
غیبت
,
غیبت
,
مطالعات عصب شناختی
,
دلایل غیبت کردن
,
آیات و روایات غیبت کردن
,
تبیین روان شناختی غیبت
,
تبیین عصب شناختی غیبت
کلیدواژههای فرعی :
خود اصیل ,
آیه 12 حجرات ,
بد گمانی ,
خود فراموشی ,
چکیده :
تصور افراد از خود و نحوه ادراک خود، بر برداشت آنها از دیگران بسیار اثرگذار است. در مطالعه حاضر، متون رشته های روان شناسی و عصب شناسی مورد بررسی قرار گرفته و غیبت بر اساس خود طرح واره، تأیید خویشتن و اثر برتر از میانگین و نقش آنها در ادراک دیگران تشریح شده است. سپس ارتباط این سازه با رفتار غیبت کردن بیان شده و غیبت با مبانی عصبی شبکه نورون های آینه ای و تقلید تبیین شده است. بر اساس یافته های این پژوهش با کمک مطالعات مداخله ای آتی می توان از طریق کسب آگاهی دقیق از نقاط قوت و ضعف خود و همچنین با استفاده از سیستم عصبی بازدارنده تقلید، از بروز غیبت پیشگیری نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همزیستی مدارا و گفتگو در قرآن : دوره اول، پیش شماره سوم : حبل المتین
نویسنده:
ماموستا محمد شاورانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گفتگو
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
مدارا
کلیدواژههای فرعی :
کنترل خشم ,
اشارات قرآن به سیره پیامبر ,
اقامه برهان(افعال انبیاء) ,
آیه 008 یوسف ,
آیه 015 توبه ,
آیه 010 حشر ,
اصل گفتگو ,
حق مداری ,
جدال به احسن ,
نرم خویی ,
بیان و کنترل خشم ,
گوش دادن موثر ,
تکریم انسان ,
آیه 35 غافر ,
آیه 20 غافر ,
آیه 30 فصلت ,
آیه 46 عنکبوت ,
آیه 23 حشر ,
آیه 6 حجرات ,
آیه 9 حجرات ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 47 حجر ,
آیه 111 بقره ,
آیه 53 اسراء ,
آیه 36 اسراء ,
آیه 135 نساء ,
آیه 127 نحل ,
آیه 4 قلم ,
آیه 40 شوری ,
آیه 17 زمر ,
آیه 60 توبه ,
آیه 53 احزاب ,
آیه 200 آل عمران ,
تقوا در قرآن ,
دوستی ,
شجاعت ,
صبر ,
عصبیت ,
آیه 159 آل عمران ,
اخلاق گفتگو ,
آیه 54 مائده ,
آیه 63 فرقان ,
پرهیز از تکبر ,
پرهیز از ظن ,
چکیده :
در مقاله حاضر به بررسی، دسته بندی و تحلیل آیاتی از قرآن کریم که در موضوع گفتگو و مداراست، پرداخته می شود. این مقاله شامل سه بخش اصلی است، ابتدا اصول و روش گفتگو در قرآن؛ سپس اخلاق گفتگو در قرآن؛ و سپس بخش آخر مدارا از دیدگاه قرآن بررسی می شود. در بخش اول اموری چون: مجادله و بحث احسن، ارائه برهان، حق جویی و پرهیز از ظن و گمان، شجاعت و استماع سخن دیگران مطرح شده است. در بخش دوم به رعایت اخلاص و تقوی، رعایت کرامت و ادب، تواضع و پرهیز از تکبر، صبر و گذشت، حفظ آرامش و نرم خویی، پرهیز از تهمت و الگوگیری از سیره نبوی پرداخته شده است. در بخش سوم و پایانی، به اموری که در قرآن در راستای ایجاد مدارا و همدلی است، پرداخته می شود؛ شامل اموری چون: نفی تعصب و خشونت، مدارا و عقل جمعی، مدارا و اخوت، مدارا در توجه به مشترکات.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهای قرآنی وحدت و تقریب : دوره دوم، شماره 3 و 4 : حبل المتین
نویسنده:
عبدالصمد مرتضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت
,
تقریب
,
آگاهی
,
علم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اختلاف (تعارض)
,
رشد و تفکر
کلیدواژههای فرعی :
انسجام اسلامی ,
اختلاف در آفرینش ,
تکفیر ,
اعمال عبادی ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
اصول اخلاقی ,
حل اختلاف ,
راهکار قرآنی ,
رویکرد قرآنی ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 11 حجرات ,
آیه 213 بقره ,
آیه 1 انفال ,
آیه 59 نساء ,
آیه 86 نساء ,
اصلاح میان مردم ,
آثار وحدت اسلامی ,
ایجاد وحدت ,
گفت و گو دینی ,
چکیده :
با تلاوت و مطالعه قرآن کریم متوجه میشویم که در این کتاب جاوید الهی از دو نوع اختلاف سخن به میان آمده که یکی مطلوب و دیگری نامطلوب است. اختلاف در طبایع بشری و اختلاف در ماهیت جهان هستی و حتی اختلاف در نوع برداشت و تفسیر از دین، از جمله اختلافات مطلوب است اما اختلاف از روی لجاجت، جهالت و تعصب و پس از هویدا شدن حق و مانند آن از جمله اختلافات نامطلوب به شمار میآید. قرآن کریم که جامع ترین کتاب قانون برای بشریت و برترین برنامه برای زندگی انسانهاست راهکارهایی را برای حل اختلاف و جهت تحقق تقریب ارائه داده که بسیار حایز اهمیت است. مهمترین این راهکارها که در مقاله مورد نظر به طور مفصل بدان پرداخته شده است عبارت اند از:رجوع به قرآن و سنت برای حل اختلاف.التزام به اعمال و فرامینی که برای ایجاد همبستگی مؤثرند.توجه و التزام به «اصلاح ذات البین».توجه و عنایت به فرامین اخلاقی و سلوک اجتماعی.گفتوگو و تعامل علمی میان دانشمندان دینی و غیره.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید