جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عشق عرفانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
بررسی تطبیقی عشق عرفانی از دیدگاه لسان الدین بن الخطیب و فخرالدین عراقی
نویسنده:
نعیمه خبازیاشرف
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخرالدین عراقی
,
عشق عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
عشق و عبادت الهی
,
لسان الدین بن الخطیب
,
عراقی، ابراهیم بن بزرگمهر
,
ابن خطیب، محمدبن عبدالله
چکیده :
در طول تاریخ بشری زبان عشق را میتوان یگانه زبان انسانی دانست که در حوزهی وحدت تمدن، فرهنگ و ادبیات اقوام مختلف به کار برده میشود. بدون شک در بررسی زوایای عرفان اسلامی، (به ویژه در ادبیات ایران و اندلس) مبحث عشق از اهمیت فوق العادهای برخوردار بوده و میباشد. مقوله عشق از مهمترین موضوعات در عرفان اسلامی است، چندان که بدون در نظر گرفتن آن، عرفان و حکمت متعالیه قابل فهم نیست. از مهمترین کتاب هایی که در ادبیات ایران به طور مستقل به موضوع عشق میپردازد؛ لمعات فخرالدین عراقی است و در حوزه نظم، عشاق نامهی وی عشق نامهای کامل به شمار میآید. از آخرین رسالاتی نیز که در قرن هشتم هجری در حوزه عرفان اسلامی در اندلس، پیرامون عشق الهی نگارش یافته است، کتاب روضه التعریف بالحب الشریف لسان الدین بن الخطیب است که به شکل کنایی درخت عشق و محبت الهی را ترسیم میکند. لذا مبانی مکتب عرفانی این دو اثر بر پایهی عشق استوار است؛ چرا که با عشق آغاز میشود و با عشق پایان مییابد. با این تفاوت که لمعات عراقی در برگیرندهی مهمترین مبانی عرفان نظری است و حال آنکه روضه التعریف, علاوه برعرفان نظری مبادی عرفان عملی را نیز در بر دارد. همچنین در این میان اندیشههای آنها پیرامون عشق الهی, گاه با هم تطابق کامل دارند و گاه در نتیجهی تفاوت در شیوهی بیان این دو ادیب، باهم متفاوت میشود که تفاوت آن نیز بیشتر در میان مباحث علمی، فلسفی، منطقی و حکمی است که گاه با بیان علمی دقیق و گاه در قالب تعبیرهای عارفانه و شاعرانه بیان میشود.در این تحقیق به شکل تطبیقی اندیشههای عشق محورانه این دو ادیب در قلمروهایی چون: عدم تعریف به ذات عشق، سریان عشق در جهان هستی، جدایی عشق از شهوت، وحدت وجود، عشق و حیرت و.... مورد بررسی قرار گرفته است.از مهمترین یافتههای این پژوهش آن است که این دو ادیب علت فاعلی و غایی جهان هستی را از عشق میدانند و بر این اعتقادند که جهان از عشق هستی گرفته و برای عشق پدید آمده است؛ لذا عشق در همه موجودات سریان دارد تا آنجا که وجود را برابر با عشق می-دانند. عقیده وحدت وجود و مبانی مربوط به آن نیز در دو کتاب نمود خاصی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در تأثیر احمد غزالی بر رامون لول: نمود عشق در عرفان اسلامی و مسیحی
نویسنده:
روح اله زارعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان: دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عشق عرفانی
,
عرفان مسیحی
,
مقام محبت
,
مقایسه عرفان اسلامی و مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
عشق و جمال پرستی ,
مقام حیرت(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و فناء و خلت) ,
مقام سکر ,
تخیل(راه های معرفت) ,
معنای عرفانی خورشید ,
بندگی عاشق ,
صور خیالی عشق ,
آینه بودن عشق ,
قدرت عاشق ,
سکرآوری عشق ,
ابدیت معشوق ,
عشق و علم ,
چکیده :
در این پژوهش کوشش به عمل آمده است تا تأثیر عشق عرفانی- اسلامی به گونه ای که در سوانح العشاق احمد غزالی آمده است بر عشق عرفانی- مسیحیِ دفتر عاشق و معشوق اثر رامون لول کاتالونیایی که یکی از معروفترین آثار عرفانی مسیحی در قرون وسطی به شمار می آید بررسی شود. لول در یکی از آثار خویش اشاره می کند که به روش نیایش عرفای مسلمان بر آن شده است تا اثری مشابه بیافریند ولی به منبع یا منابع اصلی اشاره نمی کند. با استناد به ساختار دو اثر، زبان، شیوه های دستیابی به اهداف در این دو اثر، تعریف عشق، عاشق و معشوق، صور خیال و استعارات و تشبیهات نتیجه گرفته می شود که به احتمال قریب به یقین، منبع الهام بخش رامون لول، رسالۀ سوانح العشاق بوده است، زیرا شباهت های این دو اثر آنچنان فراوان است که گاه این گونه می نماید که لول دست به ترجمۀ آزاد این اثر اسلامی زده و فقط رنگ و بویی مسیحی بدان بخشیده است. در مقالۀ حاضر علاوه بر این موارد، تفاوت ها و تشابهات عشق عرفانی در دو کیش اسلامی و مسیحی، به اشاره مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اجمالی اندیشه های مشترک مولانا و ابن فارض
نویسنده:
ابوالحسنی محمدعلی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
ابن فارض
,
مولانا
,
وحدت شهود
,
عشق عرفانی
چکیده :
عرفان اسلامی، مکتبی فکری و فلسفی است که سالک را از راه شناخت حق و حقیقت بر مبنای کشف و شهود عارفان به سرمنزل مقصود می رساند. عرفا، مفاهیم قرآن و احادیث را به باطن انسان و جهان درون تطبیق داده و در نهایت، اندیشه ای ناب عرضه کرده اند؛ این ویژگی به عیان در آثار مولانا و ابن فارض مشهود است. سلوک عملی و معاملات عرفانی و تجربیات سلوک صوفیان تا قرن هفتم، پشتوانه گرانبهای تصوف و عرفان است، اما در قرن هفتم با ظهور محیی الدین و شاگردان او، تحولی شگرف در عرفان و تصوف به وجود آمد، و به موازات این تحول عرفانی در قالب فلسفی، در همین عهد دو شخصیت سترگ، یعنی مولانا و ابن فارض خوش درخشیدند. مولانا بنا بر سیره پیران طریقت به معاملات عرفانی پرداخت، و با وسعت نظر، مثنوی خویش را دکان وحدت نامید، و از ذکر مباحثی چون وحدت وجود و وحدت شهود دریغ نکرد. با این تفاوت که وحدت وجود مولانا با وحدت وجود امثال محیی الدین تفاوت هایی داشت. ابن فارض در شور و مستی و عشق و جمال و جلال چونان محیی الدین و مولانا بود و کلام او بیشتر صبغه وحدت وجودی داشت؛ اگرچه گاهی به مذاق وحدت شهودیان هم سخن می گفت. در این مقاله با تبیین اشتراکات مولانا و ابن فارض، پیرامون مباحثی چون جمال و جلال، عشق و سماع، عقل، تعدد ادیان، زیباپرستی عرفانی سخن به میان آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق ایجابی عرفانی به روایت ترزا آویلایی و جلال الدین مولوی
نویسنده:
بخشعلی قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
اخلاق ایجابی
,
اخلاص عارفان
,
اخلاق عرفانی مسیحی
,
ترزا آویلایی (1515-1582 م)
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
روابط انسانی ,
انجیل ,
ابلیس ,
سلوک عملی ,
عزلت نشینی ,
اخلاق سلبی ,
رابطه انسان با خود ,
الهیات عرفانی ,
عشق عرفانی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
انسان و خدا ,
انسان و طبیعت ,
شهوات ,
علم اخلاق ,
قرآن ,
حلم ,
اخلاص ,
تواضع ,
مجاهده ,
غضب ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
فنا ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
فقر عرفانی ,
تخلق به اخلاق الهی ,
نفس شناسی عرفانی ,
وصال الهی ,
عرفان ایجابی ,
عرفان سلبی ,
خاکساری ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
اخلاق ایجابی مجموعه فضایل و ملکات جاری در تمام جوامع بشری، و ضامن قوام و دوام حیات جامعه انسانی است. از آن جهت که در عرفان دستیابی به بطون نهایی این فضایل مورد توجه است، این گونه فضیلت ها عرفانی هم تلقی می شوند و در سیروسلوک در مقام عمل، تنها به جنبه های مشترک آنها اکتفا نمی شود، بلکه عارفان به آخرین مراحل آن عطف توجه می کنند. البته این موضوعات از آن جهت که اخلاقی اند، با موضوعات عام اخلاقی تفاوتی ندارند، اما عارفان نه به لایه های ظاهری و عام آنها، بلکه به ژرفای آنها می پردازند. ترزا آویلایی (1515-1582 م) و جلال الدین محمد مولوی (604-672 ق) عارفانی از دو سنت مسیحی و اسلامی اند که در آثارشان عنایت ویژه ای به اخلاق ایجابی عرفانی هم چون فروتنی، اخلاص، عفو و ... داشته اند و بر اهمیت و جایگاه آنها در سلوک عرفانی تاکید ورزیده اند. اخلاق در آثار عارفان یاد شده از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چندان که بدون توجه به آنها سلوک ناممکن می شود. در این میان، ترزا آویلایی به حدی به فضیلت اخلاقی - عرفانی فروتنی اهمیت می دهد که می توان عرفان وی را عرفان فروتنی دانست که بدون توجه به آن سلوک به سرانجامی نمی رسد. نظر مولوی هم کم و بیش در این مقوله شبیه ترزاست و تخلق سالک به فروتنی را مانع نفوذ شیطان در وجود او، و عامل رسیدن به مقام امیری انسان بر کائنات و دستیابی به وصال الاهی می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم رنج از دیدگاه مولوی
نویسنده:
فاطمه لاجوردی، زینب ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الم
,
مولانا
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
عشق الهی ,
انسان شناسی عرفانی ,
جذبه حق ,
تکامل روح ,
جبر و اختیار(کلام) ,
محبت ,
اراده الهی ,
خالق ,
عرفان اسلامی ,
عشق عرفانی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
سالک ,
عارفان (مسلمان) ,
جهان شناسی عرفانی ,
سیرتکاملی روح انسان ,
وصال الهی ,
رنج حقیقی ,
فیض مدام ,
رنج مذموم ,
رنج مطلوب ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
رنج پدیده ای انسانی و فراگیر است که در طول تاریخ مورد توجه مکاتب فلسفی، عرفانی و روان شناختی بوده است. با نگاه به بحث های مربوط به رنج با موضوع و یا پرسشی مشترک مواجه می شویم و آن این است که رابطه رنج و شر با خدای آفریننده و آفرینش مبتنی بر خیر چیست؟ خداباوران به این پرسش پاسخ های متفاوتی داده اند و کوشیده اند تا توجیه مناسبی برای این پرسش بیابند. یکی از آنان جلال الدین محمد بلخی (604 ـ 672 ق) است. موضوع رنج در اندیشه وی، با تاکید بر مثنوی معنوی، از دو جهت دارای اهمیت است: نخست اینکه ریشه ها و مبانی فکری او که برگرفته از تفکر اسلامی است، و دوم تاثیر اندیشه های برهان الدین محقق ترمذی که طریقه اش بر پایه ریاضت و ملامت بود، و نیز شمس تبریزی، که بر عشق و جذبه تاکید داشت. مولوی، به عنوان مسلمانی دین دار، در مسیر شناخت انواع رنج و راه های مقابله با آنها از راه جهان بینی دینی وارد می شود. او ابتدا به آفرینش هدفمند الهی اشاره می کند، سپس با مطرح کردن بحث جبر و اختیار، که از یک سو با آفرینش، و از سوی دیگر با مفهوم رنج در ارتباط است، رنج حقیقی را برگرفته از عشق الهی توصیف می کند و راه درمان آن را به اختیار تسلیم جبر الهی شدن، و در نهایت، وصال با حقیقت مطلق می داند. استفاده مکرر وی از احادیث و روایات اسلامی، نشان دهنده تاثیر آموزه های اسلامی بر اندیشه اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی عشق الاهی و کارکرد آن در قوس صعود و نزول از دیدگاه ابنعربی
نویسنده:
قاسم کاکایی، منصوره رحمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق الهی
,
محبت
,
ابن عربی
,
مقام محبت
کلیدواژههای فرعی :
فتوحات مکیه ,
عشق الهی ,
محب ,
عشق طبیعی ,
بقا ,
ودود (اسماء صفات الهی) ,
آیه ود ,
حرکت حبی ,
الهیات عرفانی ,
ود ,
محبوب ,
حب ذاتی حق ,
عشق عرفانی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
وحدت وجود ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
تجلی الهی ,
فنا ,
جهان شناسی عرفانی ,
استجلاء محب ,
تجلیات ربوبی(مقابل تجلیات الهی اسمائی) ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) ,
مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت) ,
عشق روحانی ,
حرکت حبی وجود ,
عشق در قوس صعود ,
عشق در قوس نزول ,
جذبه عشق ,
القاب محبت ,
حب طبیعی ,
حب روحانی ,
سبب ایجاد عالم ,
نفخت فیه من روحی ,
عاشق و معشوق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
عشق از دیدگاه ابنعربی، عارف بزرگ اسلامی، از اسرار الاهی است و همچنانکه قلم تاب نوشتن از عشق را ندارد، حد و تعریف منطقی هم قادر به تحلیل چیستی عشق نیستند. هر کس عشق را تعریف کند در واقع آن را نشناخته است. کسی میتواند عشق را بیابد که جرعهای از این جام نوشیده باشد. نزد ابنعربی مقام عشق بس شریف است، چراکه اصل و اساس هستی و انگیزهی تجلیات جمال مطلق و گوهر هستی انسان، کاملترین آینهدار جمال ربوبی، جز عشق نیست. پردهی مستوری پریروی عالم را عشق کنار زد و او خود را در قالب تجلیات به نمایش گذاشت و از آنجا که از جمیل جز جمال نخیزد، کل هستی معشوق ذات حق است. اول عاشق خود اوست و از سویی معشوق حقیقی نیز جز او نیست و همگان به جذبهی عشق به سوی او رواناند. در این مقاله، برآنیم که به تفصیل این مطالب بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثير عشق بر سلامت معنوی نزد فروم و مولوی
نویسنده:
محمد عبدالرحيمی، محمد تقی فعالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
محبت
,
اریک فروم
,
سلامت معنوی
,
عشق عرفانی
,
روانشناسی دینی
,
عرفان تطبیقی
,
مقام محبت
,
عشق و سلامت معنوی
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
بیماری روحی ,
کتاب کلیات شمس ,
سریان عشق در هستی ,
راز ,
03. انسان شناسی Human nature ,
شناخت ,
واقع بینی ,
تنهایی ,
جدایی ,
معرفت عرفانی ,
مهرورزی ,
نی ,
قرب الهی ,
علم نفس ,
وحدت وجود ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
تواضع ,
عقل(قوه عاقله) ,
درد روحی ,
سلامت بدن ,
هنر عشق ورزیدن ,
عشق راستین ,
عشق دروغین ,
بنام زندگی ,
نیازهای اصیل ,
داستان حضرت یونس (ع) ,
طب سایکوسوماتیک ,
عیوب نفسانی ,
عشق و شناخت ,
زایش و آفرینندگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مولانا و فروم، هر دو، «عشق» را يکی از عوامل اصلی ايجاد سلامت روحی و روانی (سلامت معنوی) دانسته اند و عشق راستين و سالم را، هنر انسان های سالم و رشديافته خوانده اند. «عشق» در آموزه های آنها نقش محوری دارد و به رغم فاصله زمانی و مکانی، و اختلاف فرهنگ ها و تفاوت رويکردها، می توان اشتراکات فراوانی در کلام آنان مشاهده کرد، که اين مطلب حکايت از قرابت روان شناسی فروم با عرفان مولوی در اين موضوع دارد. برای نمونه، هر دو به «التيام بخش بودن و نقش درمانی عشق»، «عامل پيوند و اتحاد بودن عشق»، «لزوم پيراستگی از رذايل اخلاقی و آراستگی به فضايل اخلاقی در پيوند عاشقانه»، «زاده دانش و زاينده شناخت بودن عشق»، «آموختنی بودن عشق»، «مولد عشق بودن عشق»، «آفرينندگی و زايندگی عشق»، و «توام بودن عشق با رنج، و بلاکشی و صبوری عاشق» اشاره کرده اند. تفاوت های فروم و مولانا در موضوع عشق بيشتر به تفاوت جايگاه و رويکرد، و تفاوت در افق ديد و سطوح کلام آن ها برمی گردد، نه تضاد منطقی که جمعشان محال باشد. از اين رو، می توان گفت که رابطه «موضوع عشق» نزد مولانا و فروم رابطه «عموم و خصوص» يا رابطه «کل به جزء» است و شواهد بسياری را در عرفان مولوی می توان ذکر نمود که در انديشه های فروم بيان نشده باشد. فروم «عشق» را ضرورتی برای «رشد و سلامت روان انسان» می داند، ولی مولوی آن را عامل «قرب و رجعت به آستان الهی» نيز می بيند و از رهگذر سلامت معنوی، در صدد رساندن انسان به بهشت و سعادت ابدی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه های رابطه انسان با خدا از نظر ترزا و مولوی
نویسنده:
بخشعلی قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
مولانا
,
عرفان اسلامی
,
عرفان تطبیقی
,
عرفان مسیحی
,
خداشناسی عرفانی
,
انسان شناسی عرفان مسیحی
,
انسان شناسی عرفان اسلامی
,
خداشناسی عرفان اسلامی
,
خداشناسی عرفان مسیحی
,
ترزای آویلایی
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
مسیح ,
عشق الهی ,
نیایش قلبی ,
تجسد خداوند در عیسی (از آموزههای مسیحی) ,
دعا ,
اختیار انسان ,
عنایت الهی ,
وصال حق ,
داستان گنبد پیروزه ,
حکایت دژ هوش ربا ,
دژ هوش ربا ,
دژ درون ,
عشق عرفانی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
دین مسیحیت (ادیان غرب) ,
پیر (عرفان) ,
سالک ,
عرفان یهودی ,
مشرب عرفانی مولوی در نیایش ,
دژ هوش ,
طریقه کرملی پابرهنه ,
رابطه عاشقانه در عرفان ,
سالک مسیحی ,
نیایش ذهنی ,
نیایش سکوت ,
نیایش وصال ,
نماد شیخ در عرفان ,
ازدواج روحانی سالک ,
وصال نهایی ,
قوای نفسانی سالک ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
خدا اساسی ترین موضوع عرفان است. از این رو، تمام کوشش عارفان در جهت ایجاد رابطه با او صورت می گیرد. در طول تاریخ و در سنت های عرفانی مختلف راه های گوناگونی برای ایجاد رابطه انسان با خدا پیشنهاد شده است. در دو سنت بزرگ عرفانی مسیحیت و اسلام نیز عارفان در این زمینه هم نظریه پردازی کرده و هم راه هایی در عمل پیموده اند. هر چند که این راه ها دارای مشابهت هایی هستند که امکان تطبیق آنها را فراهم می آورد، اما اختلافاتی نیز دارند که به مبانی رویکرد آنها به رابطه انسان و خدا برمی گردد. خدا در مسیحیت، در قالب عیسی وارد جریان تاریخی بشریت می شود و با تجسد خود نحوه دیگری از رابطه را رقم می زند. بدیهی است که چنین خدایی با خدای متعالی و نامحدود اسلام قابل مقایسه نخواهد بود. با وجود این در هر دو سنت خدا جنبه تشخص دارد و همین امر موجب آن شده است که بتوان میان آنها مقایسه و تطبیق به عمل آورد. ترزای آویلایی و جلال الدین محمد مولوی از برجسته ترین عارفان این دو سنت دینی اند، که موضوع رابطه با خدا را مبنای سیر و سلوک خود قرار داده بودند. در این پژوهش کوشیده ایم تا موضوع رابطه انسان با خدا را از دید این دو عارف بررسی کنیم، نظرات آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا برای تحقیقات بیشتر در زمینه عرفان تطبیقی راهگشا باشد. روش نگارنده در این مقاله پدیدار شناختی و تحلیلی تطبیقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنایی، شعر و عرفان
نویسنده:
داوود عظیم بگلو,شیرین تاجفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنایی
,
معشوق آسمانی
,
معشوق زمینی
,
تحول فکری سنایی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
شناخت خدا ,
ذات و صفات الهی ,
سبک خراسانی ,
عشق عرفانی ,
سالک ,
چکیده :
در این مقاله سعی شده است، آغاز شعر عرفانی، و این که معشوق در سبک خراسانی زمینی بوده و حکیم سنایی از شاعرانی بود که در اواخر سبک خراسانی قرار داشت که در دوره جوانی به معشوق زمینی پرداخته است، و در اواخر زندگانی به عنوان اولین فاتح قله های معشوق عرفانی به معشوق آسمانی روی آورده است و این که گشاینده راه شعر عرفانی است و راهنمای شاعران عرفانی دوره های بعد از خود یعنی سبک عراقی شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، همچنین بحث مختصری در مورد نحوه تحول فکری و علت این که معشوق زمینی را رها کرده و به معشوق آسمانی روی آورده، بحث شده است. در نهایت شخصیت دو بعدی سنایی در این مقاله هنگام مطالعه گویا و روشن شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی انتقادی به اندیشه های عرفانی خواجه عبداله انصاری
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامd واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه عبدالله انصاری
,
حنبلی
,
اهل ظاهر
,
13. علم کلام
,
عرفان عملی
,
طریقت
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام سکر
,
مقام صحو
کلیدواژههای فرعی :
عشق عرفانی ,
مذاهب اسلامی ,
سَماع ,
صوفیان (صوفیه) ,
علم از دیدگاه خواجه عبداالله انصاری ,
تعلیم و تربیت از دیدگاه خواجه عبداالله انصاری ,
چکیده :
خواجه عبداالله انصاری (396-481ق) عارفی حنبلی است كه در انديشه های خود به تلفيقی از آراء اهل ظاهر و باطن رسيده، شريعت را با طريقت همراه نموده و طريقت صحو را با سكر آشتی داده است. ابتكاری نوين در عرفان عملی و تبيين علمـی مراتـب سـير و سـلوك دارد و عرفان و تصوف را با اخلاق تلفيق نموده و چه در تفسير قرآن و چـه در بيـان مراتـب سـير و سلوك همواره با آيات قرآنی و احاديث آغاز نموده و قرآن و سنّت را مبنای اصلی انديشه های خود قرار داده و اگر چه در مذهب حنبلی متعصب بوده و به متكلمين، فلاسفه و ديگر مذاهب اسلامی تاخته، اما در سلوك عرفانی و لطافت روحی و نثر مسجع با آثار متعدد خود كـه امـلاء نموده راهی نو در ادبيات عرفانی فارسی گشوده اسـت بـرای علـم تقسـيم بنـديهـايی دارد و طرحی جديد برای تعليم و تربيت ارائه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید