جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تکثر ادیان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
عن مفهوم التعددية الدينية : بحث في كثرة الأديان
نویسنده:
صادق لاريجاني
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تکثر ادیان
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
تکثر فهم دینی ,
قبض و بسط تئوریک شریعت ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
کثرت صراط ,
پلورالیسم دینی ,
تعدد قرائات ,
تکثرگرایی معرفتی ,
روش مناسب فهم دین ,
تکثرگرایی در اسلام ,
عوارض تکثرگرایی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه مذاهب اسلامي و مسيحي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعدد مذهب در اسلام از بعد رحلت پيغمبر بزرگوار اسلام شروع شد، عده اي معتقد بودند پيغمبر براي بعد از خود جانشين وخليفه اي از طرف خداوند معين نموده و آن را در سرزمين غديرخم در حضور 124 هزار نفر معرفي نموده و آياتي هم در اين زمينه نازل شد ولي عده اي معتق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکثر ادیان
,
تعدد ادیان
,
مذاهب اسلامی
,
مذاهب مسیحی
,
ادیان و فرَق دینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معرفت شناختی نظریه وحدت متعالی ادیان
نویسنده:
اکبر قربانی، سعید بینای مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت متعالی
,
شهود عقلانی
,
تمییز مابعدالطبیعی
,
1. ادیان religions
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
عرفان و شریعت
کلیدواژههای فرعی :
تکثر ادیان ,
عقل جزئی ,
عقل استدلالی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
شهود عقلانی ,
فلسفه (خاص) ,
تجلی الهی ,
مراقبه ,
طریقت ,
ظاهر و باطن دین ,
مراتب واقعیت ,
چکیده :
یکی از مسائل مهم در دین پژوهی تطبیقی و نیز در فلسفه دین و الهیات جدید، مساله نسبت میان ادیان است. از سویی تعدد و تنوع ادیان و از سوی دیگر جهانی شدن ناشی از دنیای متجدد، با افزایش توجه و نگاه پیروان ادیان به یکدیگر، دیدگاه هایی همچون حصرگرایی، کثرت گرایی و شمول گرایی را در باب نسبت ادیان به بار آورده است. در این میان، فریتیوف شوان و دیگر سنت گرایان به نظریه «وحدت متعالی ادیان» قائل اند. بنابر این دیدگاه، وحدتی حقیقی در ادیان وجود دارد که درونی و متعالی است. شوان با تاکید بر منشا الهی دین و با تمایز نهادن میان ظاهر و باطن دین یا شریعت و طریقت، و با بهره مندی از مفاهیم و کلیدهای راهگشایی همچون مطلق و نسبی، در بینش و نگرشی مابعدالطبیعی، تنوع ادیان را ناشی از گوناگونی وحی ها، متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های بشری می داند. از نظر او، کثرت صور قدسی مانع وحدت حقیقی ادیان در بالاترین مراتب وجود نیست و هرچند بیشتر انسان ها- که اهل ظاهرند، نمی توانند این وحدت برین را فهم کنند، عارفان اهل باطن، با شهود عقلانی و تحقق پذیری معنوی ناشی از تمییز مابعدالطبیعی و تمرکز بر حقایق عقلانی و معنوی، به دریافت وحدت درونی و متعالی ادیان نائل می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط تکاملی شرایع و تحلیل تأثیر آنها بر احکام فقهی قصههای قرآن و روایات قصص الانبیاء
نویسنده:
محمدکاظم شاکر، مجید بیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
مفسران امامیه
,
شریعت الهی
,
قصص قرآن کریم
,
سیر تکاملی تشریع احکام
,
ارتباط تکاملی احکام
,
شریعت اسلام
کلیدواژههای فرعی :
ادیان توحیدی ,
ادیان ابراهیمی ,
الانبیا ,
تکثر ادیان ,
نسخ شرایع و ادیان الهی ,
کتب آیات الاحکام ,
روش واحد شارع و متشرع ,
پیامبران اولوالعزم ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
نسخ شرایع ,
هدایت انبیا ,
پیامبران اولوالعزم ,
تکثرگرایی دینی ,
حکم فقهی ,
قصص الانبیا ,
کثرت گرایی دینی ,
حقیقت واحده الهیه ,
آیات الاحکام ,
کثرت شرایع ,
ادیان پیش از اسلام ,
شریعت محمدی (ص) ,
اختلاف ادیان ,
احکام مشترک ,
حقیقت واحده ,
ظهور احکام ,
اصل تکامل احکام ,
حجیت عملی احکام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
در تبیین چگونگی ارتباط شرایع الهی، فرض تباین و تساوی باطل و وجود احکام مشترک و متفاوت، فرض ثابتی است که در تقریر آن، احکام مشترک به سبب شارع واحد، و اختلافها نه به سبب وجود تکثرگرایی در شرایع الهی میباشد و نه به موجب نسخ شرایع؛ بلکه واقعیت امر چنین است که شریعت، حقیقت واحدهای است که سیر تکاملی تشریع احکام باعث ظهور برخی تفاوتها در آن شده است. این تقریر، اصلی را تأسیس مینماید که در فرایند تشریع احکام، اصل بر تکامل احکام است. بنابراین احکام هیچ شریعتی منسوخ نمیشود بلکه در دَوَران حکم کامل و اکمل تنها حجیت عملی خود را از دست میدهد. بدینجهت گزارههای فقاهتی مربوط به شرایع گذشته تا زمانی که شکل تکاملیافته آن حکم در شریعت اسلام احراز نگردد، حجیت دارد و هر گاه عمل به حکم اکمل (شریعت اسلام) به سبب محذوری متعین نباشد، حکم شریعت سابق متعین میگردد. به سبب این اصل، دامنه بینش فقیه علاوه بر قصههای قرآن به روایات قصص الانبیاء نیز توسعه مییابد و درباره رابطه احکام شرایع گذشته با شریعت اسلام به سه وجه تصور میشود: 1. بدون تغییر در شریعت اسلام احراز میشوند که عمل به آن برای همگان متعین است؛ 2. نه عین همان حکم و نه صورت تکاملیافته آن هیچ کدام در شریعت اسلام احراز نمیشود که در این صورت، حکم شریعت پیشین بر حجیت خود باقی است؛ 3. صورت تکاملیافته آنها در شریعت اسلام احراز میشود که در وضعیت عادی به حکم شریعت اسلام و در شرایط اضطراری به حکم شرایع قبلی عمل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن هیچ وقت دین را جمع نیاورده (ادیان) آیا این بدین معنی است که ما یک دین داریم و آن اسلام است و بقیه مکمل آن می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معناي دين در لغت به صورت روشن بيان نشده است و معاني و ريشه هاي مختلفي براي آن ذكر گرديده است. بعضي ها گفته اند كه اين كلمه عربي است كه به معناي حساب است و وارد زبان عربي شده است. بعضي ها معتقدند كه دين كلمه عربي خالص است به معناي عادت و استعمال. و بع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت واحد دین در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دین در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تکثر ادیان ,
تعدد ادیان ,
ادیان در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا به ادیان الهی از نظر اسلام و فقه پویای شیعه به چشم یک دین تحریف شده باید نگریست یا آنها را مانند اسلام و یا یک دین آسمانی بنگریم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تاريخ بشري شاهد ظهور پيامبران متعدد آسماني و همچنين اديان و شرايع متكثري بوده است. علل و ريشههاي اين تكثر را بايد در قابليتها، يعني اختلاف استعدادهاي انسانها و شرايط محيطي و اجتماعي جستجو كرد. سير حركت و تحوّل انسان در پذيرفتن و تحمل بار سنگين اما
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقانیت دین اسلام
,
تکثر ادیان
,
تعدد ادیان
,
ادیان از دیدگاه اسلام
کلیدواژههای فرعی :
نسخ شرایع و ادیان الهی ,
تحریف ماهیت ادیان ,
کثرت شرایع ,
ادیان تحریف شده (در مقابل ادیان تحریف نشده) ,
نسخ ادیان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا پیامبران بزرگ الهی هر یک با شریعت جدیدی مبعوث می شدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال با دقّت در محتواى اديان الهى روشن مى شود.درست است همه آنها توحيد را پايه اصلى دين قرار داده اند; ولى مسلّماً درك اقوام اوليّه از اين مسأله با درك كسانى كه هزاران سال بعد از آن روى كار آمدند يكسان نبوده و نيست. يا به تعبير ديگر ري
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکثر ادیان
,
نبوت
,
حکمت تعدد شرایع
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر کتاب حضرت موسی علیه السلام تحریف نمی شد آیا باز هم حضرت عیسی علیه السلام می آمدند و اگر کتاب حضرت عیسی علیه السلام تحریف نمی شد آیا باز هم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به پیامبری مبعوث می شدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حقيقت همه اديان توحيدى كه پيامبران الهى مروج و مبلغ آن بودهاند يكى است و بر اصول اعتقادى يگانه اي كه از جانب خداوند متعال بيان شده استوار است.اساسا در منطق قرآن كريم «اديان» نداريم؛ بلكه «دين» داريم و تمام پيامبران، منادى«دين واحد» بودهاند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکثر ادیان
,
نبوت
کلیدواژههای فرعی :
تعدد ادیان ,
کثرت شرایع ,
حکمت تعدد شرایع ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به این که دین خداوند یکى است، چه نیازى به تجدید نبوت ها و تعدد پیامبران است و چرا پس از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)نبوت تجدید نگردید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همان گونه كه در پرسش آمده است، دين الهى يك حقيقت بيشتر نيست و نبوت، يك فرايند پيوسته است، و اين، نكته اى است كه به روشنى از فرهنگ قرآن استفاده مى شود. از ديدگاه قرآن، دين خدا و اصول مكتب پيامبران ـ از آدم تا خاتم ـ يكى است[1]. تفاوت شرايع آسما
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکثر ادیان
,
نبوت
,
بسط تجربه نبوت تشریعی
کلیدواژههای فرعی :
تعدد ادیان ,
کثرت شرایع ,
حکمت تعدد شرایع ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا اخلاق جهانی با تنوع ادیان سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واقعيت اين است كه رابطة اخلاق با دين، گاهي بدين معنا تفسير ميشود كه اخلاق بدون اعتقادات ديني و دست كم بدون اعتقاد به خدا معنا ندارد، زيرا در واقع آن چه مشترك بين همه اديان است، اعتقاد به خداست. آن وقت گفته ميشود اخلاق منهاي دين غلط است يعني اخلاق م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
تکثر ادیان
,
تعدد ادیان
,
دین و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
دین و اخلاق ,
اتحاد دین و اخلاق ,
تعارض دین و اخلاق ,
اتحاد دین و اخلاق ,
تباین دین و اخلاق ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید