جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 17
نقش شفاعتی پیامبر و اهل بیت مطهر از طریق مفهوم حوض کوثر: بررسی انتقادی اندیشه های محمود ایوب [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Mahdi MORAVVEJI (مهدی مروجی)
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: محمود م. ایوب در آثار خود به ویژه در سال های 1398، یک الگوی اسلامی از رستگاری را توسعه داده است رنج رستگاری در اسلام. ایوب با این فرض که رستگاری تحقق از طریق رنج است یک الگوی جایگزین اسلامی از رستگاری در چارچوب شفاعت (شفاعه) را پیشنهاد کرد تشیع اثنی عشری به نظر او شفاعت پاداش مستقیم مصائب و شهادت است اهل بیت(ع) تا بندگان خود را از جهنم و عذاب الهی نجات دهند. با این حق شفاعتی. حوض الکوثر در الگوی رستگاری محمود ایوب در تشیع نمادی از ثواب و عنایات خاندان مقدس و اثبات نهایی آنهاست. رنج کشیدن. این مقاله به نقد اندیشه های محمود ایوب در مورد ارتباط انحصاری بین شفاعت و رنج در تشیع و استدلال می کند که امتیاز شفاعت پیامبر و خاندان مقدس به خاطر مقام والای ایشان در پیشگاه خداوند است که حتی بدون آن تثبیت شد رنج‌هایشان، اما آن رنج‌ها و محرومیت‌ها مقام‌های بلندشان را تقویت کرده است موقعیت یعنی خداوند هیچ درخواستی از پیامبر و اهل بیت را رد نمی کند از جمله شفاعت آنها نه فقط به خاطر تحمل رنج و شهادتشان، بلکه به خاطر محبت و احترام خداوند نسبت به آنها که دلایل متعددی دارد. بنابراین، شفاعت کننده حق پیامبر و اهل بیت در روز قیامت بیان حق تعالی است نسبت به پیامبر و خاندان پاک احساس می کند و مقام والای ایشان را به همگان نشان می دهد موجودات علاوه بر این، هدف دوم شفاعت که محمود ایوب نیز با آن موافق است، این است عنایت خداوند برای بهره مندی از کسانی است که زندگی نیکو داشته اند ولی میزان اعمال بدشان زیاد است بیش از میزان اعمال نیکشان است و مستحق مجازات هستند. در نهایت، این مقاله پیشنهاد می کند که بر اساس هدف دوم از شفاعت، اگر چه خداوند بخشنده و مهربان در تشیع اثنی عشری خدای قابل قبولی نیست، او ممکن است شباهت هایی به آنچه مسیحیت ترسیم می کند داشته باشد. خدای دلسوز و قابل قبولی که از رنج مردمش رنج می برد، به ویژه در آثار یورگن مولتمن
حديث الثقلين؛ سندا و دلالة
نویسنده:
اسعد حسین علی‏ شمری؛ ناظر: مها‌ عا‌مر اسدي
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة الهدی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
حديث الثقلين سنداً و دلالة نوشته اسعد حسین علی‏ شمری، کتابی است که به جهت تحلیل سندی، دلالی و مصداقی حدیث شریف ثقلین به همراه پاسخ به شبهات حول این حدیث نوشته شده است. درواقع این کتاب برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ارشد نویسنده با راهنمایی استاد أ.م.د مها عامر اسدی و با توجه به مبانی سید کمال حیدری است که به زبان عربی در زمان معاصر و در یک جلد منتشر شده است. ساختار کتاب دارای مقدمه مؤلف و متن در سه فصل است. فصل اول شامل چهار مبحث و فصول دوم و سوم هرکدام دارای دو مبحث است. گزارش محتوا مؤلف در مقدمه، از چگونگی انتخاب موضوع، روش نگارش و فصول کتاب سخن به میان آورده است. سپس به زندگی‌نامه آیت‌الله سید کمال حیدری اعم از اسم و نسب، مکان تولد و رشد، اساتید و آثار ایشان می‌پردازد. در ادامه به سبک نوشتاری سید کمال حیدری در آثارش و شیوه مناظرات او اشاره می‌کند. فصل اول کتاب، مجموعه مباحثی پیرامون سند حدیث ثقلین است. نویسنده برخی نقل‌ها و صیغ مختلف حدیث شریف ثقلین را مطرح می‌کند. نسائی حدیث «إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ، أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الآخِرِ: كِتَابَ اللهِ، وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»، که به حدیث ثقلین مشهور است را در دو کتاب سنن کبری و خصائص امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرده است علاوه بر او، طحاوی در کتاب مشکل الآثار، حاکم نیشابوری در کتاب مستدرک و ابن‌کثیر دمشقی در کتاب البدایة و النهایة و تفسیر القرآن العظیم، این حدیث را ضمن حدیث غدیر در حجة‌الوداع نقل کرده‌اند. نویسنده در ادامه، حدیثی نقل می‌کند که در آن، «خلیفتین» به‌جای «ثقلین» آمده است. حدیث «إِنِّي تَرَكْتُ فِيكُمُ الْخَلِيفَتَيْنِ كَامِلَتَيْنِ: كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِي، وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ»، احمد بن حنبل در دو کتاب مسند و فضائل الصحابة، ابن ابی‌عاصم در کتاب السنة، طبرانی در کتاب معجم الکبیر، هیثمی در کتاب مجمع الزوائد و منبع الفوائد، حافظ سخاوی در کتاب استجلاء ارتقاء الغرف بحب اقرباء الرسول و ذوی‌الشرف، سیوطی در کتاب جامع‌الصغیر، سمهودی در کتاب جواهر العقدین، آلوسی در کتاب روح‌المعانی و... به نقل این حدیث پرداخته‌اند. این روایت به الفاظ دیگری نیز آمده است؛ طحاوی در مشکل الآثار این روایت را چنین نقل نموده است: «إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ مَا إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ، لَنْ تَضِلُّوا، كِتَابَ اللهِ سَبَبُهُ بِأَيْدِيكُمْ، وَ أَهْلَ بَيْتِي». احمد بن حنبل در کتاب مسند، عبد بن حُمید در کتاب المنتخب من مسند عبد بن حمید، ترمذی در جامع الکبیر، ابن حجر عسقلانی در كتاب المطالب العالية و... این روایت را چنین نقل نموده‌اند. حدیث ثقلین در منابع شیعی نیز به‌وفور یافت می‌شود؛ کلینی در کافی و صدوق در خصال ازجمله کسانی هستند که این روایت را نقل نموده‌اند. نویسنده در ادامه مباحث بخش اول، به ذکر مواقع، مناسبات و مکان‌های متعددی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به بیان حدیث ثقلین پرداخته‌اند، اشاره دارد؛ عرفات در سال حجةالوداع، مسجد خیف، غدیر خم، مسجد نبوی و منزل حضرت از مواردی است که پیامبر به بیان این حدیث پرداخته‌اند. ایشان در ادامه، به دلایل و شواهدی مبنی بر تواتر این حدیث اشاره می‌کند. نویسنده در ادامه مباحث این فصل، در مبحث دوم می‌گوید: در برخی از منابع، متن روایت به‌گونه‌ای دیگر آمده است و الفاظ آن تغییر پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که جای «کتاب‌الله و اهل‌بیتی»، «کتاب‌الله و سنتی» دیده می‌شود. کسانی چون ابن عبدالبر به نقل از [[موطأ الإمام مالك|موطأ مالک این‌چنین نقل نموده‌اند. این روایت به چهار طریق در منابع اهل سنت نقل شده است. مؤلف به بررسی سندی آن چهار طریق می‌پردازد و تمام اسناد را ضعیف یا مرسل می‌داند نویسنده در مبحث سوم این فصل، به تنقیص نظرات ابن‌تیمیه، ابن‌جوزی و بخاری درباره تضعیف سند روایتی که در آن «و عترتی» وجود دارد، می‌پردازد مبحث چهارم به بررسی سند حدیث کساء و مکان صدور آن اختصاص یافته است. فصل دوم به دلالت حدیث ثقلین طی دو مبحث اختصاص یافته است. ایشان در مبحث اول، علاوه بر مباحث لفظی اهل‌بیت، مصادیق آن را با توجه به آیات تطهیر، مودت و مباهله استخراج نموده است و می‌گوید: برای محققین بعد از جستجو در آیات مذکور، هیچ شکی باقی نمی‌ماند که مراد از اهل‌بیت علیهم السلام، کسانی جز علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها و فرزندان ایشان نیستند؛ آنان که زیر عبای پیامبر گرد آمده و پیامبر برایشان خصوصیت‌های ویژه‌ای بیان فرمودند. نویسنده در مبحث دوم، به دلالت اجزاء حدیث ثقلین می‌پردازد و از اتصال این حدیث با حدیث «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» نتیجه می‌گیرد که ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از مصادیق مهم عترت و تمسک به آن از مهم‌ترین وصایای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. فصل سوم به طرح و رد شبهات در دو مبحث اختصاص یافته است؛ نویسنده در مبحث اول به شبهات حول آیه تطهیر پاسخ می‌دهد. ایشان در این قسمت از کتاب، شبهاتی از قبیل دخول زوجات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مصادیق اهل‌بیت علیهم السلام، عدم برداشت عصمت از مضمون آیه و منظور از اراده در آیه شریفه اراده تشریعی است را پاسخ می‌دهد. نویسنده در مبحث دوم، به شبهه تعارض حدیث ثقلین با حدیث خلفا راشدین پاسخ می‌دهد. سپس به بررسی خلفای راشدین و مصادیق آن، «اثنی عشر» و مصادیق آن، نظرات اهل‌بیت درباره خلفای دوازده‌گانه می‌پردازد مؤلف در خاتمه کتاب، می‌گوید: بعد پشت‌ سر گذاشتن فصول کتاب، به این نتیجه می‌رسیم که حدیث ثقلین قطعاً ثابت و صحیح السند است بلکه متواتر است زیرا این حدیث را بیشتر از بیست نفر از صحابه روایت کرده‌اند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امت خود را بدون جانشین نگذاشته است. از دلالت این حدیث شریف حقانیت مذهب شیعه در اصول و فروع استفاده می‌شود.
معاد شناسی جلد ۹
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: انتشارات علامه طباطبایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معاد شناسی»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. دوره کتاب های «معاد شناسی» نگارش سخنرانی های مجالسی است که توسط علامه طهرانی با عنوان معاد برگزار می شده است. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوین و مباحث جلد نهم عبارتند از: عمومیّت‌ معاد برای‌ تمام‌ موجودات‌ زمین‌ و آسمان، شفاعت و مسائل کلی آن، شفاعت‌ کنندگانِ روز قیامت، اصناف‌ شفیعان‌ در روز قیامت، کسانی‌ که‌ مورد شفاعت‌ واقع‌ می‌ شوند، حقیقت‌ شفاعت‌ و ثبوت‌ آن. منبرِ وسیله‌ و پرچم‌ حمد، در روز قیامت‌ از آنِ رسول‌ الله‌ و آل‌ اوست. ساقی‌ حوض‌ کوثر و نهرهای‌ بهشت.
امام شناسی جلد 13
نویسنده:
محمد حسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«امام شناسی» از مهمترین آثار علامه طهرانی بشمار می‌ رود که در ۱۸ جلد تدوین شده است. این کتاب مجموعه‌ ای است از بحث های تفسیری، فلسفی، روائی، تاریخی، اجتماعی درباره امامت و ولایت به طور کلی و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام و ائمه معصومین علیهم‌السّلام بالخصوص که به صورت درس های استدلالی علمی متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلی و نقدی پیرامون ولایت می‌ باشد. این مجموعه که شامل ۲۷۰ درس است در سال ۱۳۹۱ هجری قمری در ماه مبارک رمضان برای برخی از دوستان ایمانی تدریس شده است. اهم مباحث جلد سیزدهم عبارتند از: تفسیر آیه و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل... و بیان برخی وقایع غزوه احد و پایداری امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام در دفاع از جان پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم، اعتراف عثمان به فرار خود در جنگ احد، روایات صریحه رسول خدا در فرار عمر در روز احد، امر رسول خدا به آوردن قلم و دوات برای نوشتن وصیت و منع عمر از آوردن قلم و دوات و نسبت یاوه گوئی به پیامبر، بحث مشروع و مستوفی در سند حدیث ثقلین و تواتر آن در روایات شیعه و عامه، مقاماتی که رسول خدا به حدیث ثقلین لب گشوده‌ اند، بحث در سند و دلالت حدیث ثقلین، روایات خاصه و عامه در تعیین دوازده امام.
 حوض کوثر کجاست؟ حقیقت حوض کوثر چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در تفسير كوثر معاني فراواني گفته شده است از جمله 1 – نهري است در بهشت. 2 – كوثر عبارت است از حوض پيامبر (ص) كه در روز قيامت افراد فراواني اطراف آن گرد مي آيند. پيامبر فرمود: كوثر نهري است كه خداوند به من وعده فرمود و داراي خير كثير است. حوضي ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حوض كوثر كه در بهشت است براي چه كساني است؟ حوض كوثر چه كساني را سيراب مي كند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در حوض كوثر، آب گوارايي وجود دارد كه در روز قيامت مومنان را سيراب كرده و از عطش نجات خواهد داد .البته كساني از اين حوض سيراب خواهند شد كه در دنيا نيز از ساقي آن يعني وجود مقدس پيامبر اکرم( صلی الله علیه و آله ) و خاندان پاكش كسب نور و فيض كرده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کوثر به چه معناست و مقصود از حوض کوثر چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كلمه «كوثر»از «كثرت»است به معناى خيركثير. کوثر،حوضى است در بهشت يا صحراى محشر كه خداوند به پيامبراسلام (ص) عطا كرده است ومؤمنان هنگام ورود به بهشت از آب آن سيراب مى ‏شوند. «كوثر» نام كوچك‏ترين سوره قرآن نيز هست. خداوند در اين سوره در مقام ياد كرد نعم بیشتر ...
معنای کوثر چیست؟ و حوض کوثر دارای چه اوصافی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
«کوثر» بر وزن «فوعل»؛ وصفى است که از «کثرة» گرفته شده و به معناى «خیر کثیر و فراوان» می‌باشد.[1] گستره‏ معنایى این واژه چنان وسیع و جامع است که مصادیق بی‌شمارى از جمله «خیر بی‌نهایت» را نیز می‌تواند شامل شود.[2] براى واژه‏ «کوثر» که در سوره‏ مبارکه ک بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
این قسمت حدیث ثقلین که می فرماید: عترت و قرآن از هم جدا نمی شوند تا این که در حوض کوثر بر من وارد شوند... یعنی چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
الف) یعنی معارف و هدایت های قرآن، از طریق اهل بیت (ع) قابل استفاده است. بنابراین هر کس برای راه یابی به معارف قرآن از مسیر معارف و آثار اهل بیت (ع) حرکت کند، از آن سرچشمه حظّ وافرخواهد برد؛ ولی در غیر این صورت بهره اندکی از حقیقت نصیبش خواهد شد. قرآ بیشتر ...
امام شناسی جلد 1
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«امام شناسی» از مهمترین آثار علامه طهرانی بشمار می‌ رود که در ۱۸ جلد تدوین شده است. این کتاب مجموعه‌ ای است از بحث های تفسیری، فلسفی، روائی، تاریخی، اجتماعی درباره امامت و ولایت به طور کلی و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام و ائمه معصومین علیهم‌السّلام بالخصوص که به صورت درس های استدلالی علمی متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلی و نقدی پیرامون ولایت می‌ باشد. این مجموعه که شامل ۲۷۰ درس است در سال ۱۳۹۱ هجری قمری در ماه مبارک رمضان برای برخی از دوستان ایمانی تدریس شده است. در جلد اول به مطالب زیر اشاره شده است: لزوم عصمت انبیاء و ائمه علیهم السلام، حقیقت عصمت و لوازم آن، امتیازات مخلصین در قرآن کریم، ولایت تکوینی امام بر نفوس، منصب امامت بالاتر از نبوت و اساس تعالیم اسلام است، لزوم تبعیت از اعلم و لزوم اعلمیت امام، افضلیت امیرالمؤمنین در جمیع فضائل نفسیه و اعتراف عمر به اعلمیت امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام، علت مخالفت معاندین با خلافت امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام.
  • تعداد رکورد ها : 17