جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 57
استنتاج علّى و باورهای دینى بحثى در فلسفه دین دیوید هیوم
نویسنده:
محمد فتحعلى‌خانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دیوید هیوم براى آن‌که دربارة عقاید دینى به شیوه‌اى قابل تفاهم داورى کند، کوشیده است تا از حساب احتمالات بهره گیرد. وى دراستفاده از حساب احتمالات بر آرای ویژه‌اى در خصوص علیت و استنتاج علّى تکیه دارد. از نظر او، روابط علّى خاص میان پدیده‌ها، از طریق تکرار مشاهده تقارن یا توالى آن پدیده‌ها بر ما آشکار می‌شوند. حاصل این تکرار، تداعى طبیعى و غیرقابل اجتنابى میان پدیده‌هاى مقارن است. همه تداعى‌هاى از این قبیل قوّت و شدّت یکسانى ندارند. در مواردى که مشاهدات قبلى بدون استثنا و یکنواخت باشد تداعى قوى است و اگر یکنواخت نباشد، قوّت این تداعى به نسبت، تقلیل می‌یابد. حساب احتمالات کمک می‌کند تا با مشاهده هر یک از پدیده‌هاى متداعى بتوانیم احتمال وجود پدیده دیگر را محاسبه کنیم. در انجام این محاسبه، هیوم به احتمالات شرطى، احتمال پیشین و احتمال پسین توجه ویژه دارد و نحوة محاسبه خود را بر شکل ابتدایى قانون یا فرمولى مبتنى کرده که امروزه به فرمول بیز شهرت یافته است. نتیجة اعمال فرمول بیز بر سنجش برهان نظم و مبحث معجزه از نظر هیوم نشان دهندة غیرمنتج بودن برهان نظم و غیرقابل پذیرش بودن اخبار معجزه است. دراین مقاله نشان داده شده که هیوم در این قضاوت خود دچار مغالطه و مصادره به مطلوب است.
صفحات :
از صفحه 87 تا 118
دو تقریر از برهان جهان‌شناختی در مغرب‌زمین
نویسنده:
سید مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برهان جهان شناختی یکی از مهم ترین برهان های فلسفی و کلامی در حوزه سنت دینی ادیان مختلف بوده و هست. در سنت فلسفی کلامی مغرب زمین، هم تعبیرهای متفاوتی از این برهان ارائه شده و هم نقدهای بسیاری بر آن وارد گشته است. در این نوشتار هم مهم ترین تعابیر آن ارائه شده و هم نقدهای آن مورد توجه قرار گرفته و در موارد لزوم به اندازه اعتبار نقدها اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 11 تا 36
از اسارت هیومی [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Christopher Hitchcock (کریستوفر هیچکاک)
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: راه های زیادی برای اتصال دو شیء به یکدیگر وجود دارد: به عنوان مثال، می توان آنها را به هم متصل کرد، به هم متصل کرد یا به هم متصل کرد. و اتصال، پیوند، کراوات یا بند را می توان از زنجیر، طناب یا سیمان ساخت. هر یک از این روش های الزام آور به عنوان استعاره ای برای علیت استفاده شده است. اهمیت واقعی این استعاره ها چیست؟ آنها تعهد خود را به شیوه خاصی از تفکر در مورد علیت ابراز می کنند که در تز زیر خلاصه می شود: «در هر موقعیت مشخص، یک واقعیت عینی موضوع وجود دارد که آیا دو رویداد در واقع به رابطه علّی متصل هستند یا خیر. هدف پژوهش فلسفی تحلیل این رابطه عینی است. امیدوارم از طریق مثال‌های گوناگون، این تز به ظاهر بی‌ضرر را مورد تردید قرار دهم. مشکل در کلمه "هدف" نیست، بلکه در کلمه "the" است. هدف یک گزارش فلسفی از علیت نباید به دست آوردن رابطه علّی باشد، بلکه باید روش های متعددی را به دست آورد…
ایجاد تفاوت: مقالاتی در مورد فلسفه علیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Helen Beebee, Christopher Hitchcock, Huw Price
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایجاد تفاوت پانزده مقاله اصلی در مورد علیت و خلاف واقع توسط یک تیم بین المللی از کارشناسان ارائه می کند. در مجموع، آنها نشان دهنده وضعیت هنر در این موضوعات هستند. مقالات این جلد از زندگی و کار پیتر منزیس الهام گرفته شده است که زندگی دانشجویان، همکاران و دوستان را تغییر داد. موضوعات تحت پوشش عبارتند از: معناشناسی خلاف واقع، نظریه های عاملیت علیت، حساسیت زمینه ادعاهای علّی، مدل های معادلات ساختاری، مکانیسم ها، علیت ذهنی، استدلال طرد علی، اراده آزاد، و استدلال پیامد.
کتاب راهنمای علیت آکسفورد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Helen Beebee, Christopher Hitchcock, Peter Menzies
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: علیت موضوع محوری در بسیاری از حوزه های فلسفه است. در متافیزیک، فیلسوفان می خواهند بدانند علیت چیست و چگونه با قوانین طبیعت، احتمال، عمل و آزادی اراده مرتبط است. در معرفت شناسی، فیلسوفان بررسی می کنند که چگونه می توان ادعاهای علی را از داده های آماری استنباط کرد و چگونه علیت با ادراک، دانش و تبیین مرتبط است. در فلسفه ذهن، فیلسوفان می خواهند بدانند که آیا و چگونه می توان گفت که ذهن دارای کارآیی علی است و در اخلاق، آیا تمایز اخلاقی بین فعل و ترک وجود دارد و آیا ارزش اخلاقی یک فعل را می توان بر اساس آن قضاوت کرد. عواقب آن و علیت یک مفهوم مورد مناقشه در زمینه های دیگر تحقیق مانند زیست شناسی، فیزیک و قانون است. این کتاب مروری عمیق و جامع از این موضوعات و موضوعات دیگر و همچنین تاریخ بحث علیت از یونانیان باستان تا تجربه‌گرایان منطقی ارائه می‌دهد. فصل‌ها بررسی‌هایی از بحث‌های معاصر ارائه می‌کنند، در حالی که اغلب ادعاهای بدیع و بحث‌برانگیز را نیز مطرح می‌کنند. و هر کدام شامل کتابشناسی جامع و پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر است. بنابراین، این کتاب جامع‌ترین منبع اطلاعاتی در مورد علیت است که در حال حاضر در دسترس است، و برای دانشجویان سطح بالاتر تا فیلسوفان حرفه‌ای ارزشمند خواهد بود.
علیت در فلسفه اوائل دوره مدرن: دکارت، مقارنه گرایی، و هماهنگی پیشین بنیاد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Steven M. Nadler
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Penn State University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: سه روایت کلی از علیت در فلسفه مدرن اولیه برجسته است: کنش متقابل دکارتی، گاه گرایی، و هماهنگی از پیش تثبیت شده لایب نیتس. دست اندرکاران این جلد این نظریه ها را در زمینه فلسفی و تاریخی خود بررسی می کنند. آنها آن‌ها را هم به‌عنوان وسیله‌ای برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های خاص در رابطه با روابط علی و هم در رابطه‌شان با یکدیگر، به‌ویژه، مقایسه گاه‌گرایی و هماهنگی از پیش تثبیت‌شده به‌عنوان پاسخ‌هایی به متافیزیک و فیزیک دکارت و روایت دکارتی از علیت مورد خطاب قرار می‌دهند. فیلسوفان مورد بحث عبارتند از دکارت، گاسندی، مالبرانش، آرنولد، لایبنیتس، بیل، لا فورج، و دیگر شخصیت‌های کمتر شناخته شده.
جهان به مثابه اراده و بازنمود - جلد 1 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
شوپنهاور؛ مترجم: ای. اف. جی پاینه
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: Die Welt als Wille und Vorstellung اثر آرتور شوپنهاور یکی از مهمترین آثار فلسفی قرن نوزدهم است که بیانیه اصلی یکی از جریان های مهم تفکر پساکانتی است. بدون شک این بزرگترین کار شوپنهاور است. این کتاب که قبل از 30 سالگی فیلسوف تصور و منتشر شد و 25 سال بعد گسترش یافت، خلاصه یک عمر فکر است. به مدت 70 سال، تنها ترجمه انگلیسی خلاصه نشده این اثر، همکاری هالدن-کمپ بود. در سال 1958، ترجمه جدیدی از E. F. J. Payne ظاهر شد که به طور قطعی جایگزین ترجمه قدیمی تر شد. ترجمه پین ​​از این جهت برتر است که نزدیک به 1000 اشتباه و حذف در ترجمه هالدن-کمپ را تصحیح می کند و بر اساس نسخه قطعی کار شوپنهاور در آلمان در سال 1937 تهیه شده توسط دکتر آرتور هوبشر است. نسخه پین ​​اولین نسخه ای است که بسیاری از نقل قول های متن را به نیم دوجین زبان به انگلیسی ترجمه کرده است. بنابراین مفیدترین نسخه برای دانش آموز یا معلم است.
جدال غزالی و ابن رشد در باب علیّت
نویسنده:
مهدی اخوان
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
نفی ضرورت علّی یکی از موارد جدال اشعری مشربی چون غزالی با فیلسوفان است. وی در مسئلۀ هفدهم کتاب تهافت الفلاسفه دو لازمۀ نامقبول ضرورت علّی ( نفی معجزه و نفی قدرت مطلق خداوند) را مبنای حمله بر مفهوم علیت نزد فیلسوفان از جهات گوناگون قرار می دهد. ابن رشد در مقام فیلسوفی ارسطویی و مسلمان در تهافت التهافت با چالش های غزالی روبه رو می شود. در این جستار تلاش می شود پس از تقریر و تحلیل دقیق دیدگاه غزالی و سپس پاسخ های ابن رشد، به پیش فرض ها و لوازم آنها پرداخته و میزان توفیق و ناکامی آنها را در مدعیات خود بررسی کنیم.
تاملی در اقسام علل ناقصه: رویکرد انتقادی بر حصرگروی علل اربعه
نویسنده:
مصطفی موسوی اعظم، حسن ابراهیمی، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
چکیده :
تلقّی مشهور از علل ناقصه همان علل چهارگانه ارسطویی است. اما برخی متفکّران افزون بر علل چهارگانه، علل دیگری چون «معد»، «شرط» و «عدم مانع» را از زمره علل ناقصه بر شمرده ­اند. برخی بر علّیّت «معد»، «شرط» و «عدم مانع» به عنوان علّت ناقصه، دلایلی را ذکر می­کنند. مقاله می­ کوشد نشان دهد از آنجا که «معد» قابل انفکاک از معلول است نمی­ توان آن را به عنوان علّت در نظر گرفت؛ چرا که علّت و معلول بدون یکدیگر قابل فرض نیستند. از سوی دیگر قائلان به حصر عقلی علل اربعه، «شرط» و «عدم مانع» را بازگشت به علّت فاعلی یا علّت مادی می­ دهند؛ چرا که یا متمم فاعل­ اند و یا قابل، و نمی ­توان آنها را به عنوان علل مستقل در کنار علل اربعه در نظر داشت. اما از آنجا که اساساً استقلال علّی در علل ناقصه امکان پذیر نیست؛ نمی­ توان این مبنا را پذیرفت. در ثانی علّت غائی به عنوان یکی از علل اربعه، نقشی جزء متمّمیت فاعل ندارد و بر این اساس نمی­ توان آن را به عنوان قسمی از علل ناقصه دانست. اشکال دیگر بر علّیّت «عدم مانع» آن است که امر عدمی نمی ­تواند بر امر وجودی تاثیر گذار باشد؛ اما از آنجا که «عدم مانع» بازگشت به امر وجودی دارد، می­ توان آن را در کنار «شرط» به عنوان یکی از اقسام علل ناقصه برشمرد.
صفحات :
از صفحه 25 تا 48
  • تعداد رکورد ها : 57