جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
02.فیلسوفان دین
>
فیلسوفان دین خداباور (مصادیق بررسی مجدد شود)
>
میرچا الیاده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 151
عنوان :
بررسی خویشکاری های آناهیتا و سپندارمذ در اسطوره و پیوند آن با پیشینه مادرسالاری
نویسنده:
رضا ستاری ,سوگل خسروی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
سپندارمذ
,
خویشکاری
,
ایزدبانو
,
آناهیتا (ناهید)
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
آداب دین زردشتی (آیین ادیان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
عصر مادرسالاری
,
اساطیر زرتشتی
کلیدواژههای فرعی :
امشاسپندان ,
ایزدان آب ,
اشی ,
اساطیر هند ,
اساطیر ملل ,
متون زردشتی ,
زن در اساطیر ,
آب در اساطیر ,
خدایان باروری ,
اشی یشت ,
اپام نپات ,
زمین در اساطیر ,
آب در دین زرتشت ,
چکیده :
پیش از ورود آریایی ها به نجد ایران، پرستش ایزدبانوی بزرگ نزد بومیان این سرزمین که دارای فرهنگ مادرسالار بودند، امر رایجی بود. آریایی ها پس از سکونت در ایران تحت تاثیر این فرهنگ، ایزدبانوانی را در آیین خود پذیرفتند. با آمدن دین زردشت، این ایزدبانوان از آیین جدید به بیرون رانده شدند، اما به سبب اهمیت شان دوباره پس از زردشت به آئین مزدیسنا بازگشتند. آناهیتا و سپندارمذ از جمله نامدارترین و مهم ترین این ایزدبانوان هستند. در مقاله حاضر ضمن پرداختن به پیشینه مادرسالاری و چگونگی پیدایش ایزدبانوان در اساطیر ایرانی، خویشکاری های این دو ایزدبانوی نامدار در فرهنگ ایران باستان بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصاویر بلاغی خورشید در شاهنامه و بازتاب اسطوره مهر در آن
نویسنده:
سیدرسول موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
شاهنامه
,
اسطوره های ایرانی
,
مهر (میترا)
,
اسطوره مهر
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان)
,
ادبیات
,
خورشید در اساطیر
,
خورشید در شاهنامه
کلیدواژههای فرعی :
سیمرغ ,
جهان بینی اساطیری ,
اسطوره و ادبیات ,
کوه البرز ,
اسطوره سیمرغ ,
کوه های اسطوره ای ,
ایزدان ایرانی ,
خورشید در اشعار ,
گاو در اساطیر ,
اسطوره پژوه ,
کوه در اساطیر ,
اسطوره در شعر ,
پرندگان در اساطیر ,
چکیده :
این مقاله نشان می دهد که اسطوره مهر به عنوان یکی از عناصر مهم خیال شاعرانه می تواند زمینه های ساخت تصاویر بلاغی، استعاری و تشبیهی را برای شاعر فراهم نماید. نویسنده کوشیده است روایت های اساطیری مهر را با مصادیق هنری آن در شاهنامه تطبیق دهد. مهر در شاهنامه صورت خیال شاعرانه و رنگ ادبی و اعتلای هنری و زیباشناختی یافته است. سایه روشن های سنت پرستش و ستایش مهر و آیین میتراییسم و آراسته شدن مهر به اوصاف انسانی در تصاویر استعاری و بلاغی، به ویژه در ترسیم طلوع و غروب، در شاهنامه مشهود است. پرندگان اساطیری نیز در ساخت تصاویر بلاغی نقش موثری دارند. در این مقاله سعی شده است خلاقیت هنری فردوسی در حوزه تصویرسازی بر مبنای اسطوره مهر بررسی و تحلیل قرار شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره در شعر ادونیس و شاملو
نویسنده:
سیدبابک فرزانه ,علی علی محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
ادونیس
,
شعر معاصر عرب
,
شعر معاصر فارسی
,
شعر شاملو
,
ادبیات
,
اسطوره در ادبیات معاصر
,
شعر آدونیس
,
اسطوره در شعر
,
آدونیس (شاعر)
,
اسطوره در اشعار شاملو
کلیدواژههای فرعی :
احمد شاملو ,
اوزیریس ,
شاعران معاصر عرب ,
تموز ,
اسطوره و ادبیات ,
اساطیر ملل ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
جایگاه اسطوره در ادبیات ,
شاعران معاصر ایران ,
چکیده :
زبان نمادین و اسطوره ای، در شعر معاصر جایگاهی درخور یافته است. اسطوره ها در هر سرزمینی بخشی از هویت، تمدن و فرهنگ آن سرزمین به شمار می روند و شاعران با بهره گیری از آنها، افزون بر اینکه شعر خود را هنرمندانه تر می سرایند، می توانند دغدغه ها، دل مشغولی ها و خواسته های خود را از طریق آنها با زبانی غیرمستقیم به جامعه منتقل کنند. شاعران معاصر ایرانی و جهان عرب نیز از به کارگیری اسطوره ها غافل نبوده و کوشیده اند از این طریق اهداف خود را بیان کنند. از میان این شاعران، ادونیس و احمد شاملو در شعر خود به اساطیر و افسانه ها توجهی ویژه داشته اند. در این مقاله با بررسی اسطوره در شعر این دو شاعر، به این نتیجه می رسیم که افزون بر گرایش این دو به بهره گیری از اسطوره، اونیس به بازآفرینی اسطوره ها می پردازد و شاملو خود به خلق اسطوره دست می زند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی علت تحولات نخستین انسان از یمه تا کیومرث، در اسطوره های زردشتی
نویسنده:
فاطمه وفایی ,ابوالقاسم اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
کیومرث
,
نخستین انسان
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
نخستین شاه
,
یمه
,
آفرینش انسان در اساطیر
,
اساطیر زرتشتی
,
جمشید در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی زرتشت ,
جهان بینی اساطیری ,
پادشاهان آرمانی ,
آریائیان ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
روییدن گیاه از انسان ,
اسطوره و دین ,
آفرینش در اساطیر ,
مشی و مشیانه ,
جمشید در اوستا ,
اساطیر در اوستا ,
اسطوره شناسی کمبل ,
جاودانگی در اساطیر ,
تاریخ اساطیری ,
پادشاهان اساطیری ,
چکیده :
اسطوره های زردشتی مثل تمام اسطوره ها از دوره ای به دورۀ دیگر دستخوش تغییر و تحولاتیشده اند. این تغییرات به دلایل متعددی صورت گرفته است؛ ازجمله تغییر ساختار اجتماعی، شیوه های تولیدی و نوع ادارۀ حکومت. این عوامل در ارتباطی دوسویه با باورهای دینی قرار دارند؛ یعنی هم از آنها تأثیر گرفته اند و هم بر آنها تأثیرگذاشته اند. اسطورۀ نخستین انسان نیز که بخشی از اسطورۀ آفرینش است، تغییر یافته است. پس از سکونت بخشی از قوم آریایی در نجد ایران، جامعۀ ایرانی شکل گرفت. به تدریج این قوم دستخوش تغییراتی شد و به این ترتیب، اسطورۀ ایرانی بنا به نیازهای جدید جامعۀ ایرانی و با توجه به شرایط جدید با این تغییرات سازگار شد. یمۀ آریایی(نخستین انسان) نقش مهم شاه نخستین و سپس شاه آرمانی را بر عهده گرفت و برخی از ویژگی های نخستین انسانی یمه به مهم ترین چهرۀ اسطوره ای زردشتی،یعنی نخستین انسان بدل شد. پژوهش حاضر به بررسی این دگرگونی می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 301 تا 332
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازیابی تکه های کهن الگوی مام مهین در شعر حافظ
نویسنده:
پریسا حبیبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زن
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
آنیما
,
حافظ شیرازی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
ایزدبانو
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
زن در شعر فارسی
,
اشعار حافظ شیرازی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آنیمای حافظ
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
مام مهین
,
زن در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
قضا و قدر ,
اسطوره های ایرانی ,
پری ,
سپندارمذ ,
اشی ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
اساطیر ملل ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
اسطوره پیرایی ,
پری در ادبیات فارسی ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
انواع کهن الگوها ,
کهن الگو و اسطوره ,
کهن الگو در شعر ,
اساطیر زرتشتی ,
زمین در اساطیر ,
زن در عرفان ,
چکیده :
در این نوشتار سعی بر آن است که نمودهای تغییریافته کهن الگوی مام مهین در شعر حافظ ردیابی شود. نمودهایی که بعد از متلاشی شدن شخصیت یگانه این عنصر مادینه قدرتمند، ابتدا در قالب خدابانوها به زندگی خود ادامه داد و سپس به ضمیر ناخودآگاه انسان منتقل شد و دوباره از طریق هنر بر ذهن و زبان نوع بشر جاری گشت. این جست وجو می تواند پاسخی برای این پرسش ها بیابد که آیا می توان گفت حافظ جزو آن دسته از شاعران نابغه ای است که فواصل تاریخی و جغرافیایی مانع بروز و ظهور آرکی تایپ ها در شعر او نشده است؟ مام مهین در ضمیر ناخودآگاه جمعی ایرانیان با توجه به پیشینه اساطیری زن سالارانه این سرزمین با چه کیفیتی می زید؟ آیا در یک نگاه کلی این تصویر به سمت قطب منفی تمایل دارد یا قطب مثبت؟ بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که شعر حافظ شعری است که بستر ظهور و تجلی تصاویر ناب و شفافی را از مام مهین فراهم آورده است و این موضوع از وسعت مشرب و شفافیت و در دسترس بودن ناخودآگاه حافظ سرچشمه می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی برخی مضامین پدیدآورنده میل جاودانگی با رویکردی اسطوره شناختی
نویسنده:
مجید منصوری ,حمید غلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
دایره
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
جاودانگی روح
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
بازگشت به دوران کودکی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
حقیقت انسان کامل
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
اساطیر باروری
,
انواع کهن الگوها
,
جاودانگی در اساطیر
,
اسطوره رستاخیز
کلیدواژههای فرعی :
میرچا الیاده ,
مرگ مولف ,
اسطوره های ایرانی ,
کیومرث ,
اساطیر ملل ,
نخستین انسان ,
همانندی انسان و خدا ,
اسطوره و دین ,
اسطوره و روانشناسی ,
آفرینش در اساطیر ,
آفرینش انسان در اساطیر ,
مشی و مشیانه ,
ازیریس ,
اساطیر مصر ,
قربانی در اساطیر ,
اسطوره پژوه ,
اسطوره شناسی کمبل ,
نویسنده شدن ,
چکیده :
نامیرایی و سیالیّت اسطورهها باعث شده است که آنها همواره در ناخودآگاه انسانها در طول اعصار تداوم یابند ویکی از اجزای جداییناپذیر زندگی آدمی محسوب شوند؛ به گونهای که تداوم زندگی بشر از لحاظ معناشناختی بدون حضور اسطورهها غیرممکن به نظر میرسد؛ زیرا اسطورهها همواره پاسخی شگرف، برای یکی از بنیادیترین بحرانهای انسان در تمام ادوار، یعنی میل به جاودانگی بودهاند. این پژوهش مضامین اصلی پدیدآورندۀ میل به جاودانگی و دلیل تقارن و استفاده از ساختارهای یکسان در آیینها و اقوام مختلف، برای رهایی از زمان و مکان و نیل به جاودانگی را با روشی تحلیلی- استنادی بررسی میکند. اسطورههایی همچون بازگشت ازلی، اسطورۀ باروری، رستاخیز، بازگشت به دوران کودکی، بازگشت به وحدت و اسطورۀ نویسنده شدن، از جمله بنمایههای اسطورهای هستند که گریزگاهی به جاودانگی در بطن آنها وجود دارد و به دلیل کارکرد مشترک ذهن اسطورهای (ناخودآگاه جمعی) ساختار شکلگیری مضامین نامبرده تقریباً یکسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 243
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه های نیل به نجات (اشراق) در تنتریسم بودایی
نویسنده:
سعید گراوند ,لیلا مفاخری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دعا
,
دین بودایی
,
تنتره
,
طریقت های تنتره ای
,
کاله چکره
,
عرفان بودایی
,
آیین (مراسم)
,
آیین بودای تنتریک (مذاهب بودایی)
,
آموزهی بودا (آموزههای بودایی)
,
آیین تنتریک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
رستگاری در ادیان
,
متون تنتره
,
وجره یانه
کلیدواژههای فرعی :
عرفان شرقی ,
ماندالا ,
تاریخ بودیسم ,
مودرا ,
چکیده :
برخلاف بسیاری از طریقت ها که امکان نیل به نجات را در چشم اندازی دوردست، بعد از این جهان و در التزام عملی به احکام و دستورات فرابشری میسر می دانند، در طریقت های تنتره ای به نحو بنیادین، این تفکر حضور دارد که امکان دستیابی به نجات ضمن مراسم و صور آیینی از طریق انجام اعمال جسمی و جنسی با رعایت شروطی خاص، در همین جهان نه تنها برای معتقدان به یک دین یا فرهنگ خاص، بلکه برای همه انسان ها بدون توجه به هر گونه نظام دینی و ارزشی امکان پذیر است. این تلقی دینی از نجات به نظر می رسد از آنجا ناشی می شود که در تنتریسم، انسان موضوع اندیشه بودایی است نه خدا. همچنین در سنن رازآمیز تنتره ای، «تن» نه توده ای خوارداشتنی و تحقیر آمیز، بلکه «معبد» مقدسی است که از طریق آن، انسان اگر بداند آن را چه طور به کار ببرد، می تواند به آسانی به نجات دست یابد. نگارندگان در این نوشتار، ابتدا به سیر تحول تاریخ تفکر بودایی پرداخته اند، سپس ضمن بیان قلمرو معنایی تنتره و طبقه بندی متون تنتره ای، امکان نیل به نجات را در تنتریسم بودایی در راه های منتره، کاله چکره، وجره و سهجه معرفی کرده اند و در نهایت، بر اساس گزارش تنتره ها، به بررسی تفاسیر مختلف این طریقت ها در باب نجات پرداخته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 257 تا 283
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویر استعاری کهن الگوی خورشید در ناخودآگاه قومی خاقانی و نظامی
نویسنده:
محسن ذوالفقاری ,الهام حدادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خورشید
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
نظامی گنجوی
,
خاقانی و نظامی
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
سمبل (نماد)
,
خاقانی شروانی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات
,
خورشید در اشعار
,
خورشید در اساطیر
,
کهن الگوی خورشید
کلیدواژههای فرعی :
نظامی گنجوی ,
اسطوره و ادبیات ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
اشعار نظامی ,
اشعار خاقانی ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان) ,
اسطوره و روانشناسی ,
خورشید در ادبیات ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
خورشید در دین زرتشت ,
چکیده :
طبق نظر یونگ، «کهن الگوها» در ناخودآگاه جمعی از طریق نمادها ظهور می یابند. خورشید، یکی از نمادهای طبیعی است که با قدرت و درخشندگی و زیبایی اش سابقه ای اسطوره ای در ذهن انسان دارد. در این جستار به بررسی این نماد در اشعار خاقانی و نظامی پرداخته می شود. هدف پژوهشِ پیش رو بر این است که تصویرسازی خاقانی و نظامی از کهن الگوی خورشید از ناخودآگاه جمعی آنها بن مایه گرفته و راز بقای اسطوره خورشید از طریق زبان نمادین شاعران تحت تاثیر ناخودآگاه جمعی است. در نهایت طبق بررسی ها مشخص شد دو صفت زیبایی و قدرت خورشید از عناصر بارز کهن الگو هستند که از ناخودآگاه جمعی دو شاعر سرچشمه گرفته است و حاصل این دو صفت، تصاویر استعاری ارزنده ای است که از اشعار آنها برداشت می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دگردیسی ایندرا به رستم
نویسنده:
محمدرضا نصراصفهانی ,علی صادقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
شاهنامه
,
ریگ ودا
,
رستم
,
ایندرا
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
اسطوره دگردیسی
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
اساطیر هند ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
تاریخ زردشت ,
اساطیر زرتشتی ,
چکیده :
شخصیت رستم در شاهنامه و ایندرا در ریگ ودا -کتاب مقدس هندی ها -آن قدر به هم شباهت دارد که هر دو در یک پژوهش کنار هم مقایسه و تحلیل شوند. این پژوهش با طرح شباهت ها در وظایف، اعمال و شخصیت هر دو اسطوره و با ذکر شواهدی از هر دو کتاب می کوشد این نظریه را تقویت کند که رستم دگردیسی/تغییر یافته ایزد ایندرا است، ایندرا که زمانی مورد ستایش هر دو قوم آریایی هند و ایران بود، در سال های بعد در ایران با عبور از صافی دین زردشت - که مجالی برای چند خدایی باقی نمی گذاشت - به شکل پهلوانی درآمد. نگاهی دقیق به رفتار و ویژگی های رستم در شاهنامه همان شخصیت ایزدی او را که هنوز در هند ایندرا نامیده می شود، به ذهن می آورد. در این پژوهش به سی مورد از این شباهت ها اشاره می کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 267
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره های ایرانی؛ برآیند دگرگونی های اجتماعی و جغرافیایی
نویسنده:
حمیدرضا اردستانی رستمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امیل دورکیم
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
دگرگونی اسطوره ای
,
اسطوره های ایرانی
,
تیشتر
,
آریائیان
,
کیومرث
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ثنویت زردشتی
,
شیطان در دین زردشتی
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
آیین زروان (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
اسطوره و دین
,
کارکردهای اسطوره
,
مکاتب اسطوره شناسی
,
اسطوره پژوه
,
اساطیر زرتشتی
,
دوزخ زرتشتیان
کلیدواژههای فرعی :
فروید ,
میرچا الیاده ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
ارنست کاسیرر ,
عصر آهن ,
ایران ویج ,
خدای شهید شونده نباتی ,
روییدن گیاه از انسان ,
ایزد گیاهی ,
گذر سیاوش از آتش ,
پارینه سنگی ,
عصر مردسالاری ,
مشی و مشیانه ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
خون سیاوشان ,
تاریخ زردشت ,
آتش در آیین زرتشتی ,
اهمیت آتش ,
جمشید در اوستا ,
ماکس فردریش مولر ,
اسطوره شناسی لوی استروس ,
عصر سنگ ,
آسمان در اساطیر ,
چکیده :
از جمله دیدگاه های مهم درباره اسطوره دیدگاه امیل دورکیم، جامعه شناس فرانسوی، است. دورکیم معتقد است که اسطوره ها ازلی نیستند، بلکه تابع عوامل تاریخی و به تبع آن، عوامل اجتماعی و جغرافیایی هستند. این دیدگاه درباره اسطوره های ایرانی نیز درست به نظر می رسد؛ از این رو، در این جستار اسطوره های ایرانی از این منظر بررسی شده اند. بر این اساس، باور به نخست از خاک بودن وجود انسان و آسمان در اسطوره های ایرانی ممکن است روایتی بازمانده از عصر حجر، از فلز بودن آن دو، اسطوره ای به جا مانده از دوره آهن، و باور به روییدن دو شاخه ریواس از نطفه گیومرت، اسطوره ای باقیمانده از زندگی کشاورزی اقوام هندواروپایی باشد. نظام مردسالارانه نیز اسطوره های خود را ساخته است؛ به این معنی که ایزد نرینه ای چون زروان، زاینده اورمزد و اهریمن است و این خویشکاری زنان را از آنان گرفته است؛ همچنین از آنجا که سرمای شدیدی بر سرزمین نخست آریاییان حاکم بوده است، به باور ایرانیان، برخلاف اورمزد که آتشین مزاج و مقدس است، اهریمن برخاسته از آنجا و خود از جنس سرما است. کوچ آریایی ها و گریز آنان از سرما در وندیداد در داستان جمشید تجلی یافته است. اسطوره تیشتر و ستیز او با دیو اپوش، دیو زندانی کننده آب ها، برآیند خشک سالی در ایران است. وضعیت ایزدان نیز ناشی از اوضاع سیاسی بوده است؛ چنان که اورمزد در هنگام تمرکز قدرت سیاسی در دوره ساسانی، تبدیل به خدای برتر مطلق می شود، درحالی که در حکومت ملوک الطوایفی پارتی که پادشاه قدرت مطلق نیست، اورمزد چنین جایگاهی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 151
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید