جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هنر و علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
تعداد رکورد ها : 951
عنوان :
رابطهی روح ایمان از دیدگاه آگوستین با تجربه دینی از دیدگاه شلایرماخر
نویسنده:
عفت خیزاب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
نگرش دینی
,
الهیات فلسفی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
نگرش فلسفی
,
شلایرماخر، فریدریش
,
هنر و علوم انسانی
,
شلایرماخر، فریدریش
,
روحالایمان (فلسفه)
,
نگرش فلسفی
,
شلایرماخر، فریدریش
,
آوگوستین قدیس
,
هنر و علوم انسانی
,
روحالایمان (فلسفه)
,
نگرش فلسفی
,
شلایرماخر، فریدریش
,
آوگوستین قدیس
,
هنر و علوم انسانی
,
آوگوستین قدیس
,
شلایرماخر، فریدریش
,
آوگوستین قدیس
,
آوگوستین قدیس
,
هنر و علوم انسانی
,
روحالایمان (فلسفه)
,
نگرش فلسفی
,
شلایرماخر، فریدریش
,
آوگوستین قدیس
,
هنر و علوم انسانی
,
نگرش فلسفی
,
روحالایمان (فلسفه)
,
آوگوستین قدیس
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه روح ایمان از دیدگاه آگوستین با تجربه دینی از دیدگاه شلایر ماخر نوشته شده است. یکی از مباحث مهم و پیچیده در ادیان، مسئله ایمان است. پرداختن به ماهیت ایمان و جایگاه آن درادیان از اصلی ترین مباحث متکلمان و فیلسوفان به شمار می رود. یکی از صاحب نظران توانا در این حوزه آگوستین قدیس است. آراء وی دامنه ای بسیار وسیع دارند و حوزه های گوناگونی را اعم از معرفت شناسی، اخلاق، خداشناسی، جهان شناسی، فلسفه، تاریخ و سیاست را در بر می گیرند. هم چنین در کنار ایمان، مفهوم تجربه دینی که محصول جدید مدرنیته است، مطرح شده است. این بحث نخستین بار توسط شلایر ماخر مطرح شد. وی سعی کرد تا با تعریفی جدید از دین آن را از گزند انتقادات روشن فکران مصون سازد. آراء و اندیشه های وی در زمینه دینی بر دیگر اندیشمندان دینی تاثیر گذاشت. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسشها است که منظور از ایمان و تجربه ی دینی در نظر آگوستین و شلایر ماخر چه می باشد؟ آیا میان روح ایمان از دیدگاه آگوستین با تجربه دینی رابطه ای وجود دارد؟ آیا ایمان دینی که شلایرماخر مطرح می کند با تعالیم اولیه کلیسا و دیدگاه آگوستین تفاوت های عمده ای دارد؟ آیا تجربه دینی وی می تواند اعتقادات دینی را توجیه کند؟ روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای و به صورت کتابخانه ای است و در راستای سوالات مطرح شده به نتایجی نیز دست یافته است که از جمله آنها می توان تفاوت دیدگاه آن دو اندیشمند در زمینه موضوعاتی همچون وحی الهی و ایمان ، تثلیت ، مسیح شناسی ، کلیسا و الاهیات اشاره نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعات حدیثی خاورشناسان و آسیب شناسی ان
نویسنده:
عالیه روح اله زاده اندواری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
حدیث پژوهی
,
علوم انسانی
,
سند
,
آسیب شناسی
,
انگیزه
,
مسلمانان
,
معارف اسلامی
,
انگیزه ها
,
حدیث
,
شبهات
,
شرق شناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
شرقشناس
چکیده :
در طول تاریخ اسلام حدیث همواره در تمام علوم اسلامی تأثیرگذار بوده و حتی محور و مبنای برخی از این علوم بهشمار رفته است.ازجمله کسانیکه در سدههای گذشته، بهویژه در عصر حاضر به مطالعات وسیعی دربارهی حدیث دست زده و منشأ آثار گوناگونی شدهاند، مستشرقان هستند، ازسوی دیگر، خاصه آنکه خاورشناسان ضمن ارائهی خدماتی در زمینهی حدیث و با ورود در عرصههای گوناگون آن، به طرح پرسشها و شبهاتی نیز پرداختهاند.از میان مستشرقان که به مطالعات حدیثی اقبال و اهتمام فراوان داشتند دوتن از مستشرقان دراین یکصدوپنجاهسال حدیثپژوهی غربیان، همچنان پرآوازه است؛ یکی گلدزیهر و دیگری شاخت، که بدین نکته پژوهشگران مسلمان و حدیثپژوهان غربی اعتراف دارند و بدینخاطر مطالعه و نقد و بررسی آراء و آثار مستشرقان در زمینهی حدیث و بهویژه آندو از اولویت بسیار برخوردار است.این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تحلیلی- انتقادی انجام شده با بررسیهای تاریخی، نادرستی ادعاهای خاورشناسان را ثابت کرده است. مطالعات بهدستآمده نشان میدهد، مستشرقان ازجهت اهداف و انگیزه و درنتیجه افکار و آثار علمی در یک سطح نبوده، بلکه طیف وسیعی از غرضورزان معاند تا محققان منصف را تشکیل میدهند. همچنین مطالعات حدیثی خاورشناسان غالباً بر اصول و ضوابطی مبتنی استکه نتایج آن برای مسلمانان غیرقابل قبول میگردد و ازآنجاکه مبانی نظری و اهداف مطالعات مستشرقان متفاوت از مطالعات مسلمانان است، روششناسی آنان در مطالعات حدیثی مسلمانان کارآیی لازم را ندارد.این پژوهش کوششی است در ارائهی اهم اهداف و عملکردهای مستشرقان و بیان شبهات و مسألهشناسی آنان در مطالعات حدیثی، و بیانی در ضرورت آسیبشناسی آن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد حدیثی در تفسیر کشفالاسرار و عده الابرار
نویسنده:
معصومهبیگم سیدحسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معارف اسلامی
,
تفاسیر اهل سنت
,
حدیث
,
تفسیر قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
میبدی، احمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
میبدی، احمدبن محمد
چکیده :
این رساله در نظر دارد به نقد و بررسی روایات در تفسیر کشف الاسرار و عده الابرار، اثر «ابی الفضل احمد بن ابی سعد بن احمد بن مهریزد المیبدی» بپردازد.میبدی مسلمانی عقیده مند از اصحاب حدیث است که به براهین عقلى اعتمادى ندارد و در فروع شافعی است اما در کلامپیرو مکتب اشعریون می باشد هر چند خود صریحاً عنوان نمی دارد. در عقیده او، قرآن قدیم است و بین ذات و صفات خدا تفاوت وجود دارد ضمن اینکه معتقد به رویت خداوند در آخرت است. تفسیر او تفسیر نسبتاً مفصلى استبه زبان فارسى آمیخته به عربى که تفسیر را به 3 نوبت تقسیم کرده است. نوبت اول، ترجمه فارسی آیات. نوبت دوم تفسیر به معنای متعارف شامل بحث در وجوه معانی، قرائت مشهور، سبب نزول، بیان احکام، ذکر اخبار و آثار و نوادری که تعلق به آیات دارد. ونوبت سوم مربوط به رموز عارفان و اشارات صوفیان است.میبدی به کوچکترین مناسبتی، در نوبت دوم تفسیرخود به ذکر داستان انبیاء ،اقوام سلف و وقایع زمان نزول وحی می پردازد که سرشار از اسرائیلیات وجعلیات است .خصوصاً در اموری که با عصمت انبیا: وپیامبر اکرم9 منافات دارد.برهمین اساس در ذیل آیاتی که سبب نزول محسوب می شوند ، رطب و یابس را به هم بافته و اقوال گوناگونی را نقل کرده است که خالی از اشکال نمی باشد .در بحث روایات مکی ومدنی میبدی تمام اقوال موجود را می آورد و در آخر قول درست را بیان می دارد ، در این بخش از روایات نیز گهگاه گفتار او با روایات صحیح ناسازگار است.او برای آیات منسوخ دامنه گسترده ای قائل است به طوری که آیات زیادی را منسوخ به آیه سیف می داند وحتی در این زمینه قائل به تحریف قرآن است.در بحث رویکرد او به اهل بیت :، او روایات اهل بیت : را در تفسیر قرآن ، بیش از هم مذهبانش (اهل تسنن) نقل کرده و روایات بسیاری را در فضیلت امام علی 7، فاطمه زهرا 8و اولاد پاک آنها آورده است، که این بخش از نقاط قوت تفسیر او محسوب می شود .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اسرائیلیات در تفسیر منهجالصادقین
نویسنده:
عصمت منصورزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر
,
قرآن
,
اسرائیلیات
,
قرآن
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
حدیث و علم الرجال
,
کاشانی، ملا فتح الله
,
منهج الصادقین فی الزام المخالفین (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
کاشانی، ملا فتحالله
,
منهج الصادقین فی الزام المخالفین (کتاب)
چکیده :
یکی از موضوعاتی که در حوزه فرهنگ اسلامی از جایگاه بسیار مهمیبرخوردار است، موضوع اسرائیلیات است. گروهى از عالمان متعصّب و دانشمندان آشنا به احكام و معارف تورات و انجيل، بهويژه آنان كه در ظاهر به آيين اسلام گرويده، بسیاری از روایات خرافی را وارد کتب حدیثی و تفسیر ی کرده اند. از جمله تفاسیری که این روایات وارد آن شده است؛ تفسیر منهج الصادقین فی الزم المخالفین است که توسط ملا فتح الله کاشانی به تحریر در آمده است. با اینکه منهج الصادقین؛ تفسیر ی جامع و با ارزش است و آیات قرآن را از جنبه های متعددی مورد بررسی قرار داده است اما در آن روایات اسرائیلی به چشم می خورد.لذا هدف از این تحقیق، بررسی و نقد روایات اسرائیلی موجود در این تفسیر است. کاشانی گاهی،این روایات را به منظور نقد بیان کرده است. ولی در برخی موارد، مخصوصا در داستان های انبیاء مانند داستان حضرت آدم(ع)، حضرت نوح(ع)، حضرت عیسی(ع)وحضرت موسی(ع)، حضرت سلیمان(ع)، حضرت ایوب(ع) و حضرت محمد(ص)؛ روایات اسرائیلی را؛ بدون هیچ نقدی آورده است. در این تحقیق این روایات از جهت متن و سند بررسی شده اند. چون با قرآن واحادیث معصومین(ع) مخالف هستند و با عقل و علم ناسازگارند و حس و مشاهده آنها را تایید نمی کند؛ رد شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فقهی و حقوقی تعدد زوجات
نویسنده:
زینب عچرش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ازدواج
,
قرآن
,
نظام حقوقی
,
معارف اسلامی
,
چندهمسری
,
چندزنی
,
حکم فقهی
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق اسلامی
,
قرآن
,
فقه جعفری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
تعدد زوجات یکی از مسائل بحثانگیز حقوق اسلام است که در طول تاریخ سوالات بسیاری از سوی موافقان و مخالفان در مورد آن مطرح شده است. از جمله اینکه فلسفهی تعدد زوجات چیست؟ چرا اسلام که پیامآور عدل است آن را پذیرفته است؟ اسلام چه تمهیداتی برای جلوگیری از ظلم به زنان در این نهاد اجتماعی اندیشیده است؟ و... اینگونه پرسشها ما را برآن داشت که در این پایاننامه که مشتمل بر هفت فصل است به بررسی این موضوع از منظر فقه و حقوق اسلامی بپردازیم. طی پژوهشهای انجام شده معلوم شد که اسلام مبتکر تعدد زوجات نبوده است، بلکه در ملل و ادیان گذشته، تعدد زوجات به شکل بیحد و حصر وجود داشته است و اگر اسلام تعدد زوجات را نمیپذیرفت در واقع صورت مسأله را پاک کرده بود. لذا اسلام برای ضابطهمند ساختن این پدیده، در گام اول آن را پذیرفت و محدود به چهار زن کرد و در گام بعدی جواز آن را مقید به عدم ترس از بیعدالتی نمود. همچنین در این پژوهش معلوم شد که جواز تعدد زوجات از منابع چهارگانهی فقه شیعه یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل، قابل استنباط است. ضمن اینکه اسلام تنها به جواز این نهاد اجتماعی اکتفا ننموده، بلکه در فقه اسلامی جزئیترین روابط مرد با زنانش و چگونگی اجرای عدالت میان آنها نیز بیان شده است. در نهایت پس از بررسی سیر تحول تعدد زوجات در حقوق ایران، روشن شد که قوانین موجود نهتنها ضامن حفظ حقوق زنان نیستند، بلکه از ضمانت اجرای کافی نیز برخوردار نمیباشند، که این امر باب سوءاستفاده از این قانون عالی اسلامی را برای سودجویان باز گذاشته است. لذا از قانونگذار اسلامی انتظار میرود این نقص در قوانین را به بهترین شکل اصلاح نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنگ نرم از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
فاطمه وجدیسیس
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
رهبری
,
بصیرت
,
جنگ نرم
,
باطل
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سنت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اززمانی که آدم آفریده شد، ابلیس بنای دشمنی با او و فرزندانش را گذاشت و قسم یاد کرد که آنها را گمراه خواهد نمود ، جنگ نرم آغاز گردید . فریب آدم و حوّا با سخنان زیبا و وعدهی حیات ابدی به واسطهی خوردن از شجرهی ممنوعه ، اوّلین جلوهی جنگ نرم شیاطین بوده است .شیاطین جنّ و انس همواره برای نابودی حقّ کوشیدهاند . شکنجههای جسمی و زندان و قتل ، جزء برنامهی ثابت و همیشگی دشمن بوده است . در عین حال از تأثیر گذاری بر افکار و اندیشهی طرفداران حقّ غافل نبودند. به مرور زمان دشمنان دریافتند که میتوان با تلاش و سرمایهگذاریروی افکار و احساسات طرفداران حقّ به نتیجه مطلوبتری رسید ، ضمن این که هزینههای جنگ سخت را هم ندارد . علاوه بر آن ، در این روش ، دشمن اغلب در قالب دوست و خیرخواه ظاهر میشود و این موضوع به پیشرفت کار اوکمک فراوانی میکند .برخی از این روشها به قدری ظریف و زیرکانه است که انسان هرگز فکر نمیکند که پشت این کار ، دست دشمن در کار است . استهزا در قالب شوخی و خنده ، تفرقهافکنی با نام استقلالطلبی و آزادیخواهی ، پخش شایعات ، تضعیف رهبری یا ایجاد شبهههای دینی با نام روشنفکری ، ترویج بیبندوباری به اسم آزادی و حقوق زن و ... شگردهایی هستند که دشمن به وسیلهی آنها در افکار و احساسات جامعهی اسلامی نفوذ میکند . امّا واقعیّت امر این است که دشمنان دین ، نه برای شادی مومنین ، دل میسوزانند و نه خواستار آزادی و سرافرازی آن-ها هستند . دلیل روشن این امر، آن است که همین افراد ، نهایت تلاش خود را در میدانهای جنگ سخت برای کشتن جوانان مومن ، و اسیر و زندانی نمودن آنها بکار بردهاند ؛ امّا چون نتیجه نگرفتند به این روشها متوسل شدند .در واقع هدف ، از بین بردن دین و اعتقادات و احساسات مذهبی مومنین است و تفاوت تنها در شیوهی نبرد است . همان-هایی که امروز ، با انواع برنامههای ماهوارهای ادّعای روشنگری ، آزادیبخشی و شادکردن دل جوانان را دارند ، همان-هایی هستند که سالها پیش، پدران و برادران همین جوانان را در جبهههای جنگ کشتند . دشمن ، همان است و هدف ، همان و تنها شیوهی مبارزه تغییر کرده است .این پژوهش ، نگاهی گذرا دارد به شیوههای جنگ نرم که در قرآن و حدیث آمده است. هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در قرآن کریم آمده است . هیچ دردی نیست مگر اینکه درمان آن را قرآن بیان فرموده است . در این موضوع نیز خداوند متعال ، آنچه باید بیان میشد ، به تفصیل ، فرموده است . اکنون وظیفهی ماست تا با تدبّر در آیات الهی ، شیوههای مبارزاتی دشمنان را شناسایی و تکلیف خود را از قرآن جویا شویم و چراغ راه زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهیم .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فقهی حقوقی حکم اجرای حدود
نویسنده:
عزتاله شاهرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
حدود
,
کیفر
,
معارف اسلامی
,
حکم قضایی
,
اجرا
,
تبدیل مجازات
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فقه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
بررسی حقوقی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
بررسی حقوقی
چکیده :
از مطالعه منابع کیفری اسلام روشن می شود که هدف اسلام از مجازات مجرم و گنه کار زجر دادن و تعذیب او و یا تنها به خاطر تسلی خاطر اولیاء دم و مجنی علیه نیست بلکه غرض تأدیب و تهذیب اخلاق مجرم وحفظ جامعه از مفاسد وشرور اجتماعی و جلوگیری از سقوط در پرتگاههای رذائل اخلاقی است .در قوانین کیفری اسلام علاوه بر روشهای مسالمت آمیز برخورد با جرائم قاعده ای وجود دارد که هدف از آن این است که حتّی المقدور از مجازات مجرمین خودداری گردد. اینقاعده اسلامی از حدیث معروف نبوی« اِدْرَءُ الْحُدودَ بِالشُّبَهاتِ » استخراج می شود. یکی دیگر از مواردی که از اجرای حدود و مجازات در جامعه اسلامی جلوگیری می کند توبه و بازگشت از گناه توسط مجرم است. البته اگر جرم به طریق شرعی و قانونی به اثبات رسد چاره ای جز اجرای حدود الهی و اعمال مجازات نیست زیرا صیانت جامعه و جلوگیری از فساد و تباهی جامعه ایجاب می کند که مجرم کیفر اعمال خلاف و ناهنجار خود را ببیند تا هم خود اصلاح گردد و هم جامعه انسانی از شرور مفاسد و افتادن در ورطه هلاکت سالم بماند و همان طور که از آیات قرآن کریم و روایات اسلامی استنباط می گردد در ثبوت حدّ شکی نیست و تعطیل و تأخیر در اجرای حدود الهی موجب خشم و غضب خداوند می گردد که آثار آن در شقاوت انسان و نابودی جامعه تأثیر فراوان دارد. نا گفته نماند که در مورد چگونگی اجرای حدود و کیفیت آن بین فقها اختلاف نظر وجود دارد ولی این اختلاف مربوط به اجرای حدود در زمان پیامبر(ص) و امام (ع) نیست زیرا همه فقها متفق القول هستند که حدود در زمان معصومین اجرا می شده و بحثی در لزوم و جواز آن نیست ولی اختلاف بر سر این است که آیا اجرای حدود در عصر غیبت امام (ع) جایز است و کما کان حدود در عصر غیبت نیز باید اجرا شود یا در عصر غیبت اجرای حدود جایز نیست و به جای آن باید از مجازات های دیگر مثل تعزیرات استفاده کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی محتوای نامه امام صادق (ع) در جواب مفضل بن عمر در خصوص مبانی فکری فرقه باطنیه
نویسنده:
علی شیر سلیم فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
باطنیه
,
فرقه (مذهبی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
اثیرالدین ابهری، مفضلبن عمر
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت (عرفان)
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
اثیرالدین ابهری، مفضلبن عمر
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت (عرفان)
,
اثیرالدین ابهری، مفضلبن عمر
چکیده :
اهمیت مسألهی ولایت و اعتقادات درست بر کسی پوشیده نیست و بخاطر اهمیت فراوان همین مسأله، خداوند پیامبران را برای هدایت و اصلاح انسان فرستاد و این امر همواره مورد بحث و گفتگو بوده است چرا که همیشه در اثر انحرافات فکری، افراط، بدفهمی و عدم شناخت صحیح اختلافاتی پیش میآمد و در نتیجه فرقهای انحرافی را تشکیل میدادند یکی از این فرقهها؛ فرقهی باطنیه بود که با تقطیعهای نادرست از احادیثِ ائمه علیهم السلام، و قائل به باطن بودن برای هر چیز، و افراط در این زمینه و تعدی و تجاوز از حدود الهی به فرقهای مشرک، کافر، دروغگو، متکاسل، متعدی از حدود الهی و گمراه تبدیل شدند بنابراین با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی و فناوری در عصر ارتباطات و تهاجمهای فرهنگی که برای مردم امروزی جامعهی اسلامی و خصوصاً نسل جوان با توجه به اینکه پایههای اعتقادی سست شده و جوانان به راحتی به هر طرفی گرایش پیدا میکنند؛ احساس میشد که در این زمینه باید طی تحقیقی به بررسیِ محتوای متن نامهی امام صادق علیه السلام که در جواب مفضل بن عمر در خصوص مبانی فکری فرقهی باطنیه نوشته است؛ پرداخته شود تا هم نقش بنیادین رئیس مذهب تشیع حضرت امام صادق (ع) در آن زمان، برای نگهداری شیعیان در برابر گروههای الحادی که در مسیر تخریب عقاید شیعیان کوشش میکردند، روشنتر شود و هم علاوه بر معرفی معیارهای صحیح و دفاع از موضع ولایت؛ دلایل انحرافباطنیه و بطلان عقاید این فرقهی ضاله؛ توسط امام (ع) آشکارتر شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین منشاء لفظ و معنای وحی از نظر فلاسفه و متکلمین
نویسنده:
حسنیه داورینسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
وحی
,
قرآن
,
عصمت پیامبران
,
لفظ
,
متکلمین
,
قرآن
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
وحی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
معنی (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
معنی (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
معنی (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
معنی (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
معنی (فلسفه)
چکیده :
پدیدهی وحی که یکی از پایههای اساسی ادیان توحیدی است به سبب نقشی که در عرصههای گوناگون زندگی بشر دارد، همواره مورد توجه اندیشمندان بوده و از جهات متفاوت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در این میان تبیین منشأ لفظ و معنای وحی به سبب برخی از مسائل مطرح شده در عصر جدید، از جایگاه ویژهای برخوردار است. میتوان یکی از مهمترین این مسائل را غیر وحیانی دانستن الفاظ وحی دانست که به واقع تکرار دعوی مشرکان در وحی نبودن قرآن است، که با ظاهری عقلی و دینی عرضه شده است. در این نوشتار سعی شده است برای تبیین این مسئله مباحث پیرامون آن، از جمله حقیقت وحی از نظر فلاسفه و متکلمین، دلایل لزوم عصمت در وحی، بررسی نقش پیامبر در وحی و مقایسهی وحی با تجربهی دینی که به شکلی نتیجهی غیر وحیانی دانستن الفاظ قرآن است، مورد تحلیل قرار گیرد و در پایان دلایل طرفین نیز مطرح شده و در منصهی نقد و کاوش گذارده شود.در مجموع بعد از بررسی موارد یاد شده این نتیجه که وحی منشئی واحد و الهی دارد، اثبات میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل روایات من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه
نویسنده:
امیرحسین گازرورنوسفادرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت انسان در اسلام
,
سعادت انسان
,
مرگ
,
نگرش دینی
,
معارف اسلامی
,
معنی شناسی
,
حدیث
,
مرگ (فقه)
,
دوران جاهلیت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم
,
محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم
,
هنر و علوم انسانی
,
محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم
,
سعادت انسان
,
هنر و علوم انسانی
,
محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم
,
سعادت انسان
چکیده :
نوشتار پیش رو بررسی وتحلیل روایات "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" است. که در منابع اولیه و معتبر فریقین به طرق مختلف از پیامبر اکرم(ص) وعترت پاک ایشان نقل شده است. هدف از انجام این تحقیق علاوه بر ارائهی مصادر و طرق نقل این روایت و روایات هم مضمون آن، معنا شناسی دقیق متن این احادیث است. در اهمیت مفاد این روایات همین بس که عدم معرفت نسبت به امام هر عصر مساوی با مرگ جاهلی دانسته شده است. در این پایان نامه با روش تحلیلی وتوصیفی و با مراجعه به منابع مختلف این روایات مورد بررسی قرار میگیرد. حاصل تحقیق آن است که روایات من مات... دارای اعتبار سندی و برخوردار از طرق مختلف و راویان متعدد است و اطمینان به صدور آن از معصوم? حاصل است و اینکه مرگ جاهلی مختص به دوران پیش از اسلام نیست. مستفاد این روایات آن است که هیچ عصری بدون امامی که از جانب خداوند متعال تعیین شده باشد نخواهد بود و نیز این نتیجه بدست آمد که مصداق امام زمان در عصر حاضر حضرت بقیه الله(عجل الله فرجه) می باشند وشناخت ایشان و پیروی از آن حضرت امری ضروری است که سعادت انسان وابسته به آن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
تعداد رکورد ها : 951
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید