جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ح. قرن هشتم هجری قمری
>
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 725
عنوان :
تحلیل و مقایسه آموزه نجات از دیدگاه ابن تیمیه و ملاصدرا
نویسنده:
پدیدآور: مریم پوررضاقلی استاد راهنما: علیرضا قائمینیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نجات از دیدگاه ابن تیمیه تنها منحصر به مسلمانان شده است . وی عوامل نجات را ایمان عمل صالح، بر اساس متون اسلامی دانسته و غیر مسلمانان را در دایره نجات قرار نداده است. ملاصدرا بر اساس معرفت عقلانی و با تکیه بر استکمال عقل نظری و عملی نجات را منحصر به مسلمانان نداسته و تمام انسانهارا در دایره نجات قرار می دهد. دیدگاه ملاصدرا بر اساس عقل و دیدگاه ابن تیمیه بر اساس نقل ـ آن هم بخش های از نقل که با نظرات وی همخوان است ـ می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و ارزیابی گفتمان امامت در رویارویی ابن تیمیه و علامه حلّی در منهاج السنه و منهاج الکرامه
نویسنده:
ملیحه قنادیان ، محبوبه اسماعیلی ، میرزا محمد حسنی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تحلیل گفتمان امامت در اندیشه سیاسی علامه حلّی و ابن تیمیه بوده تا با برجستهسازی نقاط ضعف و دیدگاه آنان، براساس عقل، کتاب و سنّت، به نظریه معقولی از دین اسلام در باب مشروعیت سیاسی، رهنمون گردد. از اینرو، با روش تحلیل گفتمان میشل فوکو در بیان اشتراکات و افتراقات دو دیدگاه، نشان داده شد که ابن تیمیه، به دلیل خلط در مفهوم امامت، نتوانسته است در نظریهپردازی موفق عمل کند. دیدگاه وی اشکالاتی نظیر تناقضگویی، دخیل دانستن مردم در امر مشروعیتسازی، ارائه معیارهای غیر واقعنما، سکولاریزه کردن جامعه، مشروعیتبخشی به حکومتهای فاسد و خودکامه دارد. در مقابل، علامه حلّی به دلیل استفاده صحیح از عقل و نقل، توانسته است به صورت منطقی، دیدگاه خود را در باب مشروعیت سیاسی، مبتنی بر جهانبینی صحیح اسلامی قرار داده، آن را ناشی از اراده تشریعی خداوند متعال بداند که فقط از طریق نصب الهی محقّق میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات فکری عثمانیه و ابنتیمیه در مواجهه با فضائل اهل بیت (ع)
نویسنده:
طبسی ، محمدمحسن
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم - ایران: دارالاعلام لمدرسه اهل بیت (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه عثمانیه
,
نقد ابن تیمیه
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
عقاید ابن تیمیه
,
مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت (کلام)
,
کتب نقد ابن تیمیه
,
آثار نقد ابن تیمیه
,
ابن تیمیه و امامت
,
نقد امامیه بر ابن تیمیه
,
ابن تیمیه و فضائل اهل بیت
شابک (isbn):
9786007667798
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلفیگرایی: عوامل و پیامدهای سیاسی
نویسنده:
ملکزاده ، محمد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران - ایران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سروریه
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
سلفیه سروری
شابک (isbn):
9786001085031
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت انبیا از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابنتیمیه و آلوسی(ارزیابی و نقد)
نویسنده:
پدیدآور: علیاکبر علیزاده استاد راهنما: علی الهبداشتی استاد مشاور: حمید ملکمکان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
احادیث عصمت انبیا
,
عصمت از خطا
,
عصمت از گناه
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت از گناه در همه عمر
,
عصمت از گناه صغیره
,
عصمت از گناه کبیره
,
عصمت انبیاء (ع ) ازخطا
,
عصمت انبیاء از سهو
,
عصمت انبیا از معصیت
,
عصمت انبیا از نسیان
,
عصمت انبیا بعد از بعثت
,
عصمت انبیا در تلقی وحی
,
عصمت انبیا قبل از بعثت
,
عصمت عملی انبیا(ع)
,
وجوب عصمت انبیا
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
عصمت از کبایر سهوی
,
عصمت از کبایر عمدی
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
وجوب عصمت انبیاء
,
عصمت از نظر سلفیه
,
عصمت از نظر اهل سنت
,
عصمت انبیا از نظر اهل سنت
,
عصمت انبیا از نظر سلفیه
چکیده :
مسئله عصمت انبیا، از جمله مسائلی است که مباحث زیادی پیرامون آن در میان فرقههای اسلامی مطرح شده است. همه فرق مسلمین در عصمت انبیا در ابلاغ رسالت اتفاقنظر دارند، اما در غیر ابلاغ رسالت پیش و پس از بعثت اختلاف است. سلفیان با همه تشتّت آرا، ارتکاب گناهان کبیره و صغیره را از انبیا، پیش از نبوت و رسالت عقلاً ممتنع نمیدانند، اما پس از نبوت آنان را مصون از گناهان کبیره دانسته، در ارتکاب گناهان صغیره اختلاف دارند. همگی قائل به عصمت انبیا در مقام دریافت، حفظ و تبلیغ وحی و رسالت هستند. بیشتر آنان کذب و دروغ را در حال نبوت برای انبیا جایز نمیدانند، اما در مورد نسیان، وقوعش را از انبیا ممتنع نمیدانند. «ابنتیمیه» عالم سلفی با انتقادات شدید به مذاهب مختلف، عصمت مطلق انبیا را قبول ندارد و همانند «حشویه» و برخی از اهل حدیث عصمت را منحصر به دریافت، حفظ و ابلاغ وحی و رسالت میکند، اما در غیر این مورد به عصمت انبیا، پیش و پس از بعثت قائل نیست و فرقی بین نبی اکرم و سایر انبیا نمیگذارد. «آلوسی» از مفسران اهلسنّت و یکی از مخالفان عصمت مطلق انبیاست. وی بر آن است که از نظر عقلی و نقلی وقوع معصیت از پیامبر چه عمدی و چه سهوی منعی ندارد؛ بلکه به لحاظ عقلی در اسلام آوردن آنها بعد از کفر نیز مانعی وجود ندارد، اما پس از نبوت قائل به عصمت انبیاست. در باب آثار و لوازم دیدگاه سلفیه، به ویژه ابن تیمیه و آلوسی، از آنجا که قرآن کریم در نهایت اختصار و ایجاز نازل شده و به کلیات بسنده کرده، اگر به همین اکتفا شود بسیاری از معارف و تکالیف مبهم و بیمدرک میماند؛ ازاینرو باید فهم بسیاری از احکام در پرتو سنت میسّر شود؛ بنابراین همه مسلمین بر جایگاه والا و اعتبار سنّت اتفاقنظر داشته، منکر سنت را منکر ضروری دین اسلام میدانند. سنت به معنای گفتار، کردار و تقریر پیامبر مورد اتفاق است، اما به معنای گفتار، کردار و تقریر صحابه در آن اختلاف وجود دارد. منشأ سنت، وحیانی بودن آن و اعتبار سنت به گفتار و رفتار پیامبران است. اما انحراف سلفیان از جایی شروع شد که سنت را آثار رسیده از پیامبر و اصحابش دانستند و در ادامه در تعریف سنت و بدعت راه ابن تیمیه را پیمودند؛ ازاینرو به سنتستیزی، تاریخمندی و انکار حجیت و جاودانگی سنت دچار شدند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی حجّیتِ سنّت صحابه، با تکیه بر آراء ابنتیمیه
نویسنده:
حسن نقی زاده، علی حسینی سی سخت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی عدالت و حجّیت سنّت صحابه، از دیرباز، کانون توجّه اندیشمندان مسلمان، بهخصوص اهل سنّت بوده است؛ این مسأله بهقدری مهم بوده که سنّت صحابه، همردیف کتاب و سنّت پیامبر قرار گرفته و یکی از منابع دینی آنان در تفسیر و تبیین قرآن و سنّت پیامبر بوده است. همچنین صحابیبودن راوی و باور به عدالت ایشان، ازجملهی مهمترین مبانی حدیثشناسی اهل سنّت محسوب میشود، بهگونهای که فهم صحابی از قرآن و سنّت، موجب حجّیت بخشی از سیرهی صحابه و پذیرش احادیث نقلشده از آنان شده است. در این جستار با روش تحلیلی- انتقادی، آراء ابن تیمیه در این رابطه مورد بررسی قرار گرفته است. ابن تیمیه بهعنوان کسی که مبانی فکری وهّابیت را پایهریزی نمود، بهتبع سایر اندیشمندان اهل سنّت، با استناد به آیات و روایات، باور به حجّیت سنّت صحابه داشته و گونهای از عصمت را برای صحابی پیامبر، به خصوص شیخین قائل است که آراء و ادلّهی وی به نقد و بررسی گذاشته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد شبهات ابن تیمیه و قفاری درباره آموزهی تقیه در شیعه
نویسنده:
محمد عظیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تقیه یکی از آموزههایی است که ادله قرآنی، روایی و عقلی بر مشروعیت آن دلالت دارند. بر این اساس اختلافی در اصل جواز آن میان مسلمانان وجود ندارد، ولی به دلیل مختصات خاص تاریخی، شیعه بیشتر به آن شهرت یافته است. به این سبب مخالفان شیعه، آن را دستاویزی برای حمله به شیعه قرار دادهاند. ابن تیمیه سلفی و ناصر قفاری از وهابیان معاصر، تمسک شیعه به این آموزه را غالیانه دانسته-اند. منافقانه بودن، تعمیم نادرست، لسانی دانستن تقیه، اضرار به غیرو قوام آن بر امام شناسی نادرست از جمله شبهات آنان بر شیعه در این آموزه است. در جستار حاضر، این شبهات به روش توصیفی تحلیلی بر اساس منابع کتابخانهای مورد نقد قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان می دهد بر خلاف ادعای این دو، شیعه تقیه را تنها در شرایط اضطرار، به صورت موردی، به قدر ضرورت و مشروط به عدم اضرار به دیگران مجاز می داند. ادله جواز تقیه برعمومیت آن دلالت داشته و تنها تقیه در مقابل کفار را اثبات نمی کند. هم چنین مفهوم تقیه با نفاق مصطلح متفاوت بوده و نیز ادله این دو در روی-آوری شیعه به تقیه ناصواب می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوگیری از تفکر فلسفی چه پیامدهای منفی به دنبال دارد؟
نویسنده:
جعفر سبحانی؛ مترجم: مترجم: محمد صمد پور آذر شربیانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
هفتهنامه افقحوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
صفات خبریه
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
صفات خبریه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التوحيد (رسالة في)
نویسنده:
ابن تيميه، احمد بن عبدالحليم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 217-219
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات النزول بالبراهين العقلية و قواطع النقول
نویسنده:
ابن تيميه، احمد بن عبدالحليم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 725
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید