جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 353
انواع الهیات مدرن: از شلایرماخر تا بارت
نویسنده:
HUGH ROSS MACKINTOSH (هیو راس مکینتاش)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
بررسی تطبیقی آراء کلامی ابومنصور ماتریدی با علامه طباطبائی
نویسنده:
حیات‌الله ناطقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابومنصور محمد بن محمد ماتریدی در اوایل قرن چهارم در شرق جهان اسلام ظهور نموده و همانند ابوالحسن اشعری که در مرکز جهان اسلام برخاست به اتحاد طریق میانه در میان افراط و تفریطی که از سوی معتزله از یک سو و اهل حدیث و حنابله از سوی دیگر اعمال می شد همت گماشت وی علی رغم عظمت و تاثیر علمی عمیق بر متکلمان بعد از خود همچنان ناشناخته مانده و حتی آثار قلمی اش بجز تعداد اندک بصورت خطی باقی مانده و به نشر سپرده نشده است. در این نوشتار آرایی را که او در باب مباحث خداشناسی ابراز داشته با آراء علامه سید محمد حسین طباطبایی که یکی از ارجمندترین چهره های علمی شیعی است بصورت تطبیقی مورد ارزیابی قرار می گیرد. علامه و ماتریدی در مسایلی اتفاق و در مسایلی هم اختلاف نظر دارند. اختلاف نظرهایی که بین این دو دانشمند وجود دارد همگی به یک شکل نیست در برخی از مسایل هر دو نفر دیدگاه متفاوت دارند اما در برخی دیگر تفاوت دیدگاه وجود ندارد بلکه این مسایل از سوی ماتریدی با اجمال بیان شده ولی علامه با تفصیل بیان کرده است. مسایل مورد اتفاق ایشان که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است به صورت کلی عبارتند از: پذیرش حدوث زمانی عالم پذیرش برهان حدوث به عنوان یکی از براهین نتیجه بخش نادرست دانستن توصیف خداوند به وحدت عددی تعدادی از براهین اثبات توحید تفکیک بحث اسماء الهی از بحث صفات الهی تفکیک اسم از اسم اسم غیریت اسم و مسمی عدم توقیفیت اسماء الهی عینیت ذات و صفات حدوث قرآن و برخی از راه حل های مشترک در خصوص مشکله معناشناختی صفات الهی. مسایل مورد اختلافی که مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از: انحصار براهین خداشناسی در برهان حدوث وانحصار حدوث در حدوث زمانی از سوی ماتریدی و عدم پذیرش چنین انحصاری از سوی علامه تقریر متفاوت علامه از حدوث عالم که براساس حرکت جوهری استوار است شفافیت بیشتر سخن علامه در خصوص و حدت غیرعددی خداوند تفاوت جدی در برهان تمانع و برهان استخراج شده از آیه شریفه لوکان فیهما آلهه لا الله افسدتا سکوت ماتریدی درباره بسیاری از مباحث در ارتباط با اسماء الهی صفات فعلیه که ماتریدیان در این باره متفاوت با فرق دیگر اسلامی سخن گفته اند قائل شدن ماتریدی به کلام نفسی قائل شدن ماتریدی به تفویض در باب صفات خبری و قائل شدن وی به جواز رویت حسی خداوند در قیامت.
چیستی و چرایی الهیات روایی
نویسنده:
زهره علی پناهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در آغاز دهه هفتاد میلادی رویکردی خاص در الهیات باب شد به نام الهیات روایی ، که در پی آن بود تا مفهوم داستان و نیز موضوع نوع بشر را به عنوان موجودی داستان گو به موضوع محوری اندیشه پردازی های الهیاتی تبدیل کند. ویژگی اساسی الهیات روایی توجه خاصی است که به روایت و داستان های مرتبط با الهیات مسیحی و نقش آنها در زندگی مومنان دارد. روایت به عنوان نوع خاصی از ساختار متنی با کیفیت های پی در پی داستان مانند خود بازتاب ادعاهای دینی و بیان ایمان مسیحی است. پیروان این مکتب همانند دیگر جنبش های الهیاتی معاصر، اندیشه پردازی های خود را با سوال از شرایط انسان بودن در جهان آغاز و کلید پاسخ به آن را در توجه به روایت و داستان می دانند. استدلال آنان این است که تجربه بشر ضرورتا دارای شکل روایتی است و در نتیجه می توان آن را در شکل یک روایت درک کرد. متالهان این مکتب تاکید می کردند که وظیفه الهیات پرداختن به روایت و اندیشه پردازی نظام مند در مورد آن است. امروزه توجه و علاقه جدید به روایت بخاطر جایگاه آن در انجیل و ماهیت تاریخی ایمان مسیحی افزایش یافته است. مدتهای مدید، بحث روایت بوسیله الهیات نظام مندی که آنرا به سطح یک موضوع نمایشی تقلیل می داد، مورد غفلت قرار می گرفت و از طریق یک نگرش برون زای تاریخی گری بهایی به آن نمی داد و بر مغایرت آن با واقعیت ها پای می فشرد. بر پایه این نقطه نظرها، متن ها به لایه های منابع ویرایش شده، فرم های ادبی ساده و دارندگان ایده هایی تقسیم می شدند که تاریخ از روی آنها ساخته می شد.
صفحات :
از صفحه 86 تا 99
سخنرانی جایگاه الهیات نزد ارسطو و ابن سینا
سخنران:
حامد روشنی راد
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حل مسئلۀ شر با تکیه بر نظریۀ انگیزش الهی(بررسی راهکار زاگزبسکی در حل مسئله شر)
نویسنده:
شیما شهریاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن فلسفه دین ایران,
چکیده :
مسئله شر یکی از مهم ترین انتقاداتی است که امروزه باور عقلانی به وجود یک خدای خیرخواه، عالم مطلق و قادر مطلق را به مخاطره می اندازد. لیندا زاگزبسکی از جمله فیلسوفان معاصری است که تلاش دارد با نگاه تازه ای، به حل این مسئله بپردازد. او با پیش کشیدن «نظریه انگیزش الهی» نشان می دهد که خداوند سرچشمة وجودی تمام خوبی هاست و انگیزه های او به لحاظ وجودی و متافیزیکی پایه تمام اوصاف و ارزش های اخلاقی اند. زاگزبسکی با تمسک به این نظریه اثبات می کند که براهین منطقی و شاهدمحور شر در اثبات نتیجه شان ناکارامد هستند. او در ادامه تلاش می کند تا با پی ریزی نظریه عدل الهی اش، علل احتمالی تجویز شر از جانب خداوند را بیان کند و نشان دهد که خداوند به دلیل عشق به اشخاص برخی از شرور را تجویز کرده است.
صفحات :
از صفحه 77 تا 95
درسگفتار از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی
مدرس:
رسول رسولی پور
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی: بررسی موردیِ دین گفت‌وگویی امام موسی صدر» کانون گفت‌وگوی مؤسسۀ امام موسی‌صدر با همکاری باشگاه اندیشه سلسله درس‌گفتارهای «از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی» را با حضور دکتر رسول رسولی پور، استاد فلسفه دانشگاه خوارزمی و دین پژوه و دیالوگ پژوه برجسته در فصل تابستان برگزار می‌کند. در این درس‌گفتارها، ضمن شرح انواع تلقی از دین‌ورزی بر اساس آرای دین پژوهان برجسته معاصر، مدل جدیدی از خداباوری با عنوان الهیات دیالوگی با بررسی موردیِ دین گفت‌وگویی امام موسی صدر طراحی می‌شود. ‌ عناصر دین‌ورزی گفت‌وگویی در آثار مارتین بوبر و مجموعه ۱۲ جلدی گفتارها و مصاحبه‌ها و مقالات امام موسی‌صدر با عنوان «گام به گام با امام» مبنای این جلسات مطالعاتی خواهند بود. دکتر رسولی‌پور، در جلسه معرفی این نشست‌ها که ۲۷ خرداد برگزار شد، به شرحی از چشم انداز درس‌گفتارها و موارد قابل طرح در آنها پرداخت. او ضمن اشاره به الهی‌دانان برجسته‌ چون مارتین بوبر، یان باربور، جان پوکینگهورن و سید حسین نصر، ارائه‌ خود از کلام جدید و اندیشه نوین دینی را منبعث از آثار این دانشمندان عنوان کرد. استاد فلسفه دانشگاه خوارزمی همچنین به ۹ مدل الهیات و دین ورزی بر اساس فصل دوازدهم کتاب «دین و علم» باربور، با این عناوین اشاره کرد: «الهیات کلاسیک، دئیستی، نوتوماسی، کوانتومی، لوگوسی، کِنوتیک، تحلیل زبانی، تجسّد و پویشی» که قرار است برای رسیدن به فهم عمیق‌تری از الهیات دیالوگی در این درس‌گفتارها بر آنها تامل شود. درس‌گفتارهای «از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی» در فصل تابستان ۱۴۰۰ هر پنج‌شنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح در باشگاه اندیشه به آدرس خیابان انقلاب اسلامی، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳ برگزار خواهد شد. گفتنی است این جلسات در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و حضور برای همگان آزاد و رایگان است.
سخنرانی گذار به الهیات نوین؟
سخنران:
علی‌اکبر احمدی افرمجانی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
سخنرانی طنز الهیاتی و اعتراض الهیاتی
سخنران:
سروش دباغ
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
سخنرانی دین چیست، تئولوژی چیست؟
سخنران:
بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
سخنرانی تئولوژی‌مداری و ایمان انحصاری
سخنران:
بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چه رابطه‌ای میان تئولوژی‌محوری و‌ ایمان انحصاری به یک دین خاص و یگانه وجود دارد؟ پاسخ به پرسش‌های اعضای گروه تلگرامی «گفتگوی الاهیدانان» ، برگزار شده در نشست‌های مجازی گروه تلگرام دکتر بیژن عبدالکریمی.
  • تعداد رکورد ها : 353