جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 171
آیا علی ـ علیه السّلام ـ عالم الغیب بودند، آیا علی ـ علیه السّلام ـ عالم به ما کان و ما یکون بودند، یعنی از آدم تا قیامت علم داشتند و ادعا هم کردند که هر چه می‌خواهید از من بپرسید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مأموريت انبیا و اوصیای الهی ـ عليهم السّلام ـ محدود به مكان و زمان خاصّي نبوده، بلكه رسالت پيامبر و امامت امامان ـ عليهم السّلام ـ، جهاني و جاوداني است. چگونه ممكن است كسي چنين مأموريت گسترده‌اي داشته باشد، در حالي‌كه هيچ گونه آگاهي جز بر زمان و محيط بیشتر ...
نسبت به کار حضرت علی ـ علیه السلام ـ که در بستر پیامبر خوابید اگر بگوییم حضرت علم غیب داشته و می دانسته که شهید نمی شود، کارحضرت ارزش نخواهدداشت،وازطرفی هم نمی توان گفت حضرت علم غیب نداشته است این شبهه چگونه قابل دفع است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اولا: شجاعت، ایثار، فداکاری، و از جان گذشتن و دیگر کارهای از این قبیل در صورتی که با انگیزه درست و در راستای اهداف بلند انسانی و اسلامی انجام گردد ارزش و کمال محسوب می شود و در تحقق این افعال از افراد، علم و آگاهی از عاقبت و سرانجام آن شرط نیست بطور بیشتر ...
شبی که حضرت علی ـ علیه السلام ـ در بستر پیامبر خوابیدند اگر بگوییم که حضرت علم لدنی (غیب) داشتند می دانستند شهید نمی شوند و ارزش کار پایین می آید. و نمی توان گفت حضرت علم غیب نداشتند چون غیر ممکن است. شبهه را برایم رفع کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سوال مورد نظر را با تبيين و توضیح دو نکته پی می گیریم: الف: شجاعت، ایثار، فداکاری، و از جان گذشتن و دیگر کارهای از این قبیل در صورتی که با انگیزه درست و در راستای اهداف بلند انسانی و اسلامی انجام گردد ارزش و کمال محسوب می شود و در تحقق این افعال از بیشتر ...
حدیث (انا مدینة العلم و علی بابها) را اهل سنت تضعیف کرده اند، نظر علمای شیعه در این مورد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گرچند برخي از اهل سنت در سند اين حديث اشكال كرده اند، اما بطور كلي احاديث پيامبر گرامي اسلام-صلي الله عليه و آله- در شأن و منزلت علي-عليه السلام- از آن جمله درباره علم آن حضرت آنقدر زياد است كه تضعيف و تشكيك در برخي از آنها توسط افرادي ناآگاه به متون بیشتر ...
آیا علی ـ علیه السّلام ـ عالم الغیب بودند، آیا علی ـ علیه السّلام ـ عالم به ما کان و ما یکون بودند، یعنی از آدم تا قیامت علم داشتند و ادعا هم کردند که هر چه می‌خواهید از من بپرسید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مأموريت انبیا و اوصیای الهی ـ عليهم السّلام ـ محدود به مكان و زمان خاصّي نبوده، بلكه رسالت پيامبر و امامت امامان ـ عليهم السّلام ـ، جهاني و جاوداني است. چگونه ممكن است كسي چنين مأموريت گسترده‌اي داشته باشد، در حالي‌كه هيچ گونه آگاهي جز بر زمان و محيط بیشتر ...
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در حدیث می فرمایند «انا مدینة العلم و علی بابها.» می توان از این حدیث این را فهمید که پس از عبور از باب علم دیگر به آن نیاز نیست و یا حد اقل می توان از در سبقت گرفت و به پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نزدیک تر از خود حضرت علی ـ علیه السلام ـ شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخست لازم است جهت آشنايي و اطلاع بيشتر با حديث شريفي که پرسش در رابطه با آن مطرح شده است، به شرايط و موقعيت و کيفيت و چگونگي صدور آن، اشاره نمايم تا زمينه فهم صحيح و درست از حديث فراهم شده و حقيقت روشن گردد: در روزهاي آخر عمر رسول خدا آن حضرت در حالي بیشتر ...
چرا ما اعتقاد داریم سخنان حضرت علی ـ علیه السلام ـ تماما درست است شاید علم امروزی و یا زنان امروزی همانند خطبه 80 نهج البلاغه نباشند و علم آن را باطل کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ قسمت اول سئوال اين است که: ما به دليل عصمت و علم بي پايان امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ و ديگر امامان ـ عليه السلام ـ اعتقاد به صحت گفته ها و رهنمودهاي آنان داريم با اين توضيح که بنا به دلائل عقلي و نقلي که در علم کلام بيان شده است امام و جا بیشتر ...
خانواده الگو در اسلام
نویسنده:
علی اکبر نوایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نوع تعاملات در نهاد خانوده، معرف ساختار و جهت و سبک زندگی است. خانواده ی فضیلت گرا، بستر رویش نسلی اثرگذار است و در چنین خانواده ای شخصیت های بزرگ تاریخی به ظهور می رسند که هر کدام از آنان، الگوی عملی و رفتاری در گذر تاریخ قرار می گیرند. الگوگیری از چنین خانواده ای، سازنده و تحول آفرین است و سبک و ساختار زندگی را جهتی تکاملی می دهد. چنین الگوی تحول بخشی، در تاریخ اسلامی درمحضر پیامبر اکرم(ص)، شکل یافت. آن الگو، کانون خانواده ی علی و زهرا(س) است که جامعه ی اسلامی، بنابر اصل گزینش الگو و مقتدا باید به آنان اقتدا نماید. در این کانون مقدس، تقرب به خدا، به عنوان اصلی محوری و اساسی، مورد توجه واقع گردید و ازدواج آنان با همین هدف والا و متعالی شکل یافت. ازدواجی که در عالم ملکوت رقم خورد. در ازدواج این دو نمونه ی عالم هستی، توجه به نیازهای جسمی و روحی همراه با همتایی و هم شأنی، سادگی و سهولت، عشق و صمیمیت مشهود و نمایان گردید. آنان، داری اهدافی متعالی بودند. اهداف والای آنان در چهار حوزه ی رفتاری متجلی گردید. 1 ) در ارتباط با یکدیگر: که در این مقوله، همدلی و وفاق، قناعت، مقاومت در سختی های معیشتی و... الگویی کامل را نشان داد. 2 ) پیوند با خدا: که در سه مقوله ی مهم معرفت، عشق به خدا و عبودیت و معرفت الهی سرآمد تاریخ اسلامی شدند. 3 ) در ارتباط با فرزندان: ایجاد کلاس عالی تربیتی و برآوردن شخصیت های بزرگ تاریخی ثمره ی این پیوند مبارک بود. این مهم، با روش های محبت، تکریم شخصیت و روش الگویی، مورد توجه آنان واقع گردید. 4 ) در خصوص پیوندها و تلاش در حوزه ی اجتماعی، در شبکه های اعضای خانواده، زنان مدینه، صاحب نفوذان و خواص جامعه ی آن روز، با پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم، پیوندهای مؤثر و روشن گری را ارائه نمودند.
صفحات :
از صفحه 3 تا 40
خصائص الائمه علیهم السلام (خصائص امیرالمومنین علیه السلام)
نویسنده:
محمد بن حسین شريف رضی؛ مصحح: محمدهادی امینی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: آستان قدس رضوی,
چکیده :
کتاب «خصائص الائمة»، به زبان عربی، تالیف سید رضی (م ۴۰۶)، عالم و فقیه بزرگ امامیه است که بر خلاف عنوانش فقط زندگانی و سخنان امیرالمؤمنین، علی علیه‌ السّلام را در بر دارد. سید رضی، در مقدمه، بیان کرده که در راه زیارت کاظمین، شخصی از او پرسیده است چگونه سادات موسوی- که باید واقفی باشند- به دوازده امام معتقدند؟ این موضوع، او را بر این داشته است که درباره زندگانی دوازده امام، کتابی تالیف کند. سید رضی در این کتاب روایاتی را که درباره حضرت علی (ع) است جمع آوری نموده و با اشاره به معجزات و سخنان آن حضرت تاریخ کامل و گویایی را از زندگانی آن حضرت ارائه نموده است. در این اثر، در مورد حضرت امیر علیه‌ السّلام، به موضوعاتی چون احوال شخصی و ویژگی‌ ها، نص بر امامت، احتجاجات، کرامات و پیش گویی‌ ها، لزوم ولایت او، پاسخ به پرسش‌ ها و قضاوت‌ ها، سخنان و وصیت‌ ها پرداخته شده است. مؤلف، از منابع خود سخن نگفته و اسناد همه روایات را به طور کامل نیاورده است، بلکه در برخی موارد سلسله اسناد را ذکر کرده و در مواردی بدون سند یا با اشاره به برخی راویان یا با تعبیر «روی» آورده است. از جمله موضوعات كتاب: خصائص امیر مؤمنان علی(ع). معجزات آن حضرت. علم آن حضرت به تنزیل قرآن. جنگ با خوارج در نهروان. سخنرانی پیامبر اسلام (ص) درباره حضرت علی (ع). سخن عمر درباره آن حضرت. سؤالاتی که از آن حضرت شده است. وصیت آن حضرت به کمیل. کلام آن حضرت درباره دنیا.
فرايند آگاهی شيعيان از علم غیب امامان
نویسنده:
عبدالحمید ابطحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این که محیط اجتماعی، حقایق معارف دینی را به تدریج درک می کند، امری روشن است؛ به تعبیر دیگر تلقی جامعه از دین، امری تاریخی است. این روند را در موضوعات مختلف می توان پی گیری کرد. نوشتۀ حاضر نشان می دهد که اطلاع از غیب در جامعۀ جاهلی، به ملائک یا جن سپرده شده است؛ از این رو نبی اکرم(ص) در آغاز دعوت با این پرسش مواجه می شدند که چرا ملک نیستند و یا متهم به جادوگری و کهانت می شدند؛ تا این که در اثر کثرت آیات و معجزات، نبوت ایشان پذیرفته شد و نتیجه، آگاهی از غیب -– در نظر جامعه -–به پیامبر (ص) منحصر شد.
صفحات :
از صفحه 68 تا 87
  • تعداد رکورد ها : 171