جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
تجرد
>
تجرد روح
>
تجرد نفس ناطقه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 100
عنوان :
بررسی انتقادی ديدگاه غياث الدين منصور دشتكی در معاد جسمانی
نویسنده:
عسکری سليمانی اميری، محمدرضا مدرسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس و بدن
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد جسمانی
,
معاد جسمانی
,
شبهات معاد جسمانی
کلیدواژههای فرعی :
روح مجرد ,
تجرد نفس ناطقه ,
شبهه آکل و مأکول ,
معاد روحانی ,
اعاده معدوم به مثله ,
معاد روحانی جسمانی ,
تناسخ ,
روح بخاری ,
روح حیوانی بشری ,
بدن مثالی اخروی ,
اجسام عنصری ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
آیات معاد جسمانی ,
چکیده :
غياث الدين منصور دشتكي از فلاسفة قرن نهم و دهم، نخستين فيلسوفي است كه ادعاي برهان عقلي بر معاد جسماني با بدن عنصري كرده است. وي از دو راه عقلي و نقلي به اثبات معاد جسم عنصري مي پردازد. در اين گفتار در پي بررسي استدلال هاي غياث الدين در اثبات معاد جسم عنصري هستيم. برهان عقلي وي مبتني بر بقاي تعلق نفس به بدن پس از مرگ است كه مورد نقد صدرالمتألهين واقع شده است؛ و مدعاي وي بر بازگشت نفس به بدن عنصري دنيوي، پس از شكل گيري مزاج كامل در قيامت است، كه مورد نقد آقاعلي مدرس قرار گرفته است. تمسك وي به آيات براي اثبات جسم عنصري نيز خالي از اشكال نيست. با نقد و بررسي ديدگاه وي به اين نتيجه رسيديم كه برهان عقلي و نقلي وي در اثبات معاد جسم عنصري ناتمام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسئله تجرد نفس در اندیشه ارسطو
نویسنده:
حسن عباسی حسین آبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجرد نفس ناطقه
,
تجرد عقل
,
احکام نفس
,
بساطت نفس
,
بساطت نفس ناطقه
,
عقل(منطق)
چکیده :
اندیشه ارسطو درباره تجرد نفس یکدست نیست و بحثی صریح و واضح دراین باره نداشته است؛ با تعریف نفس بهطور کلی و نیز بیان ویژگیهای نفس میتوان به نظری درباره آن دست یافت. آیا نفس برای ارسطو مجرد است یا خیر؟ اگر نفس مجرد است تجرد آن به چه معناست؟ آیا نفس به صورت کلی مجرد است یا جزیی از اجزای آن چنین است؟ برای ارسطو تجرد نفس به دو معناست: بسیط بودن و غیرجسمانی بودن. در این نوشتار برآنیم با دو روش سلبی و ایجابی دلایلی برای تجرد نفس نزد ارسطو ارائه کنیم. با سلب جسمانیت و ویژگیهای جسمانی از نفس مانند بیمکان بودن، بیمقدار بودن، جسم نبودن و ترکیب نداشتن، و ایجاب مدبر بودن، حیات داشتن، بسیط بودن و مفارق بودن عقل، دلایل را در سه دستهبندی نقد ارسطو از پیشینیان، ویژگیهای نفس و نیز مفارق بودن عقل بیان کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجرد نفس از نظر ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
اسحاق طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
انسان پژوهی دینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجرد نفس ناطقه
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چگونگى طرح و پیشرفت موضوع تجرد نفس انسانى توسط سه فیلسوف بزرگ ارسطو (384- 322 قم) ، ابن سینا (370-428 ه ق) و ملاصدرا مسأله ى این مقاله را تشکیل مىدهد. تعارض پارهاى از سخنان ارسطو منشأ اختلاف نظر شارحان او در این باره شده است. کسانى چون اسکندر افرودیسى (قرنهاى سوم و دوم قبل از میلاد) و ابن رشد (595-520 ه ق) قول به مادیت و فناپذیرى نفوس شخصى و ابن سینا و توماس آکوئیناس (1274-1227 م) باور به تجرد و بقاى آن را به ارسطو نسبت دادهاند. اشارات ارسطو مبنى بر تجرد و بقاى نفس و تأکید او بر بساطت آن حاکى از صحت نظر ابن سینا و توماس است. ابن سینا نیز با تکیه بر بخش ناپذیرى محلّ صور معقول و نیز بر پایه ى علم حضورى نفس به خود، تجرد نفوس شخصى را اثبات نموده است امّا ملاصدرا ادله ى او را اخص از مدعا و با مبانى او ناسازگار مىداند. صدرا خود چون به تجرد مثالى نفوس حیوانى معتقد است منعى در کاربرد ادله ى بوعلى نمىبیند و بر آن اساس، تجرد نفوس شخصى را اثبات مىکند. گرچه شناخت حقیقت نفس را منحصر در ارتباط عمیق با وحى و تعالیم خاندان عصمت و طهارت مىداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناداری زندگی در پرتو جاودانگی نفس از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
فروغ السادات رحیم پور ، محمّدجواد ذریّه ، زهرا آبیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
حکمت متعالیه
,
خلود نفس
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
نفس در حمکت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
معناداری زندگی ,
تجرد نفس ناطقه ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
فناء نفس(قسیم فناء روح و فناء در فناء و فناء از مطلق مغایرات) ,
مرگ و معنای زندگی ,
خدامحوری و معناداری زندگی ,
ایمانمداری و معناداری زندگی ,
اخلاقی زیستن و معنای زندگی ,
تاثیر جاودانگی بر معنای زندگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پرسش از معنای زندگی و جاودانگی انسان، از جملة دغدغههای بنیادینی است که از دیرباز ذهن اندیشهوران را به خود مشغول ساخته است. باور به حیات پس از مرگ و جاودانگی در نوع تفسیر انسان از زندگی و در معناداری یا بیمعنایی آن نقش مهمی دارد. ملاصدرا بر اساس عناصری از نظام فلسفی خویش همچون تجرد نفس، حرکت جوهری، حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس و با ارائة تبیینی متفاوت از پدیدة مرگ، ایدهای را مطرح کرد که فهم دقیق آن بر پیوند میان اعتقاد به جاودانگی نفس و معناداری زندگی صحه میگذارد. رویکردی که ملاصدرا برای اثبات جاودانگی نفس انسان برگزیده، فلسفی است و نمودهای آن در مسئلة معناداری قابل توجه است. با توجه به ابعاد جاودانگی انسان و معناداری زندگی در نظر ملاصدرا، انسان ایمانی، انسان عقلانی و انسان اخلاقی ملازم یکدیگرند. در این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی در ابتدا مؤلفههای مهم در جاودانگی و معناداری زندگی را بررسی خواهیم کرد، سپس نقش اعتقاد به جاودانگی نفس در معنای زندگی را با توجه به مبانی حکمت صدرایی تبیین میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رشحات الأخلاق فی باب التفكر
نویسنده:
محمد الشاه آبادی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مهدی یار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تذکر
,
تفکر
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام اعتصام
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
جامع السعادت (مهدی نراقی)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
اصحاب کهف ,
تجرد روح ,
محبت ,
تجرد نفس ناطقه ,
ماهیت علت غایی ,
توحید ذاتی ,
توحید(اخلاق اسلامی) ,
تفکر درخدا ,
تفکر در صفات خدا ,
تفکر در فضایل ,
تفکر در طاعات ,
تفکر در گناهان ,
سالک ,
مرتبه ایمان(عرفان نظری) ,
مقام قلب(قسیم مقام نفس و روح) ,
کد کنگره:
BP 225 /7 /ش2 ر5
چکیده :
گفتارهایی در قلمرو «اخلاق» است. نوشتار حاضر که در دو بخش کلی سامان داده شده، در بخش نخست متن عربی کتاب و در بخش دیگر ترجمه فارسی آن آورده شده است. محورهای اصلی مطرح شده در این مجموعه، موضوعات تفکر، تذکر و اعتصام میباشد که بیشترین حجم آن را موضوع تفکر در بر گرفته است. بر اساس محتویات این اثر تمام مراتب وجود عین ربط و تعلق است، ملاک احتیاج به علت همانا امکان ذاتی است و نه حدوث به شرط امکان، مراتب ایمان به حسب آثار و اخبار مختلف است، محبوب ذاتی و مطلوب اصلی مقربین همانا خداوند است و عامل حرکت یا موعظه حسنه و یا جدال احسن و یا حکمت برهانی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كشف الوجوه الغر لمعانی نظم الدر: شرح تائیه ابن فارض
نویسنده:
عزالدین محمود كاشانی؛ تصحیح و تحقیق محمد بهجت
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: آیت اشراق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
توحید صدوق
,
کتب عرفان نظری
,
کتب عرفان نظری اهل سنت
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
شرح گلشن راز: لاهیجی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
پیامبر شناسی ,
صفات الهی ,
محبت ,
اصل توحید ,
تجرد نفس ناطقه ,
معرفت ذات الهی ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
معرفت خدا ,
حقیقت روح(قسیم سر و قلب و نفس) ,
حقیقت نفس(قسیم روح و سر و قلب) ,
مراتب اسماء ,
مقام محبت ,
شماره ديويي:
892 / 7134 الف 168 ت / عن 1426
چکیده :
شرح ادیبانه و عرفانی قصیده تائیه ابن فارض است. قصیده تائیه ابن فارض که به نظم السلوک نامبردار شده، یکی از شاهکارهای عرفانی اسلامی و بیانگر سیر عرفانی و سلوک منظم به سوی سرمنزل مقصود و مقام قرب الهی است. عزالدین پس از دیباچه ادبی عرفانی، به طرح ده اصل در دو قسم و هر قسمی شامل پنج فصل پرداخته است و بسیاری از اصطلاحات عرفانی را در طی این فصول شرح داده سپس به شرح قصیده پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چهره اى متفاوت از ابن سينا: مرورى بر رساله اضحويه
نویسنده:
حسينعلى شيدان شيد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گزاره های دینی
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
معاد جسمانی
,
رساله اضحویه
کلیدواژههای فرعی :
گزاره های اعتقادی ,
معاد در قرآن ,
برهان انسان معلق درفضا ,
علم نفس ,
وجوب معاد ,
تجرد نفس ناطقه ,
وجوب معاد جسمانی ,
النجاة ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تناسخ ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
مرگ (فقه) ,
نفوس کملین ,
فلسفه دین ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
نفس شناسی سینوی ,
ماهیت معاد ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
رساله اَضحويه ابن سينا كه اثرى است درباره معاد، از برخى جهات با ساير نوشته هاى او متفاوت است. اين تفاوت عمدتا به سبب دو رأى صريحى است كه ابن سينا درباره معاد جسمانى و نيز در باب گزاره هاى اعتقادى دين، يعنى نصوص اعتقادى قرآن و روايات، در اين رساله ابراز كرده است. اين دو رأى كه هر دو مورد اعتراض مخالفان او بوده و البته مبتلا به اشكال است، در نوشته هاى ديگر او ـ دست كم بدين شيوه ـ تكرار نشده است. اين مقاله به روش تحليلى ـ توصيفى عهده دار معرفى اين رساله و مرورى بر بخش هاى مختلف آن، همراه با نقد و بررسى نكات اختصاصى آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين وجودشناختى متعالى يا ناسوتى شدن انسان با رويكرد حكمت متعاليه
نویسنده:
محسن ايزدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی ملاصدرا
,
علم النفس ملاصدرا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
عالم ماده ,
اهل بیت(ع) ,
تجرد نفس ناطقه ,
خلق آدم (ع) ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
الم ,
لذت ,
لذت عقلی ,
عقل فعال ,
علیت ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
تکامل عقلی ,
انسان متعالی ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
حس(قوه حاسه) ,
خیال(معرفت شناسی) ,
انسان ناسوتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بنا بر اصول فلسفى حكمت متعاليه، نفس انسان از جسم نشئت گرفته و نفس و بدن چنان در هم تنيده اند كه بدن از مراتب نازله نفس است؛ بدن مادى ـ كه مرتبه اى از مراتب وجود انسان است ـ و دنياى مادى ـ كه وجود انسان را احاطه نموده ـ زمينه ناسوتى و مادى شدن وجود انسان را فراهم كرده اند. بنابراين، اگر انسان با تلاش خود و استمداد از دين الهى، استعدادهاى فطرى خود را در قلمرو عقل نظرى و عقل عملى تكامل ندهد، استكمال او در مرتبه حس و خيال متوقف خواهد شد. به عقيده صدرالمتألهين تعداد اندكى از انسان ها به كمال عقلى نايل مى شوند. حس و خيال، ايستگاه (توقفگاه) تكامل بسيارى از انسان هاست. مقاله پيش رو با تبيين هستى شناختى و روش تحليلى ـ توصيفى و با رويكرد حكمت متعاليه، به بررسى و تبيين فرايند متعالى يا ناسوتى شدن انسان مى پردازد. تحقيقات فلسفى، آيات قرآنى، روايات معصومان عليهم السلام، مطالعات پسينى و تجارب تاريخى، نشان مى دهند كه انسان هاى متعالى و ملكوتى در اقليت و انسان هاى ناسوتى و دنيامدار در اكثريتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح بداية الحكمة للعلامة الطباطبائي المجلد1و2
نویسنده:
علامه طباطبایی، شرح و تحقیق:محمد مهدي المؤمن
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: ذوی القربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
بدایة الحکمة
,
کتب فلسفه اسلامی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
قدم عالم ,
تجرد نفس ناطقه ,
ماهیت ( عام ) ,
کم ,
کیف ,
کم متصل قار ,
زمان ( ماهیت ) ,
ماهیت علت غایی ,
علیت ,
وحدت وجود ,
تقابل تضاد ,
تقابل تضایف ,
تقابل تناقض ,
تقابل عدم و ملکه ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
نظام علی و معلولی ,
کم منفصل ,
حقیقت نفس(قسیم روح و سر و قلب) ,
اصل علّیت ,
عمومیت علم الهی ,
قدرت الهی ,
قواعد قوة و فعل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
BBR 1401 /ب43
چکیده :
بدایة الحکمه کتاب آموزش فلسفه نوشته شده توسط علامه طباطبایی است. بدایة الحکمه کتابی فلسفی به زبان عربی از تالیفات مرحوم علامه طباطبایی است. این کتاب در واقع چکیده فلسفه صدرائی موسوم به حکمت متعالیه است که با توجه به آخرین سیر تکاملی آن تنظیم شده است. علامه کتاب بدایة الحکمه را به درخواست بعضی از نزدیکانش به منظور تدریس فلسفه در حوزه های علمیه نگارش کرده و هم اکنون به عنوان نخستین متن درسی فلسفه برای جویندگان حکمت الهی معروف می باشد. علامه بدایة را در سال 1390 هـ.ق در حالی که 67 سال از عمرش می گذشت، تالیف نمود. رعایت نظم منطقی در چینش مراحل و فصول به گونه ای که از مطالب پیشین، مطالب پسین را می توان استنتاج کرد و اهتمام به مسائل مهمتر و کلیدی و اجتناب از مباحث غیرلازم (مانند طبیعیات) از ویژگی های این کتاب است. کتاب حاضر شرح کتاب شریف بدایه می باشد از محمدمهدی مومن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت براهین ابن سینا در اثبات مجردبودن نفس ناطقه بر مادی نبودن قوه خیال
نویسنده:
محمود صیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
تجرد نفس ناطقه
,
انسان شناسی فلسفی
,
فلسفه بوعلی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
تخیل(راه های معرفت)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
نفس شناسی سینوی
کلیدواژههای فرعی :
برهان انسان معلق درفضا ,
تجرد ,
صورت خیالی ,
فلسفه مشاء ,
صورت عقلی ( مجرد ) ,
عقل ( جوهر ) ,
ماده ,
احکام ماده ,
تقسیم ناپذیری صورت معقول ,
تقسیم ناپذیری صورت های خیالی ,
محاذات نداشتن صورت معقول ,
محاذات نداشتن صورت خیالی ,
ادراک صور معقول ,
امور نامتناهی ,
ادراک نفس ناطقه ,
ادراکات قوه خیال ,
ادراکات ذات در مقام خیال ,
آلات جسمانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
مجردبودن نفس ناطقه یکی از مباحث بسیار مهم در فلسفه ابنسینا و انسانشناسی او است. ابنسینا براهین متعددی بر اثبات این مطلب اقامه میکند. او با استفاده از وضع و محاذاتنداشتن صور معقول، قدرت نامتناهی نفس در ادراک اینگونه صور و بینیازی نفس ناطقه در برخی از ادراکات خویش از آلات جسمانی، این مطلب را اثبات میکند. با وجود این، وی منکر تجرد قوه خیال است و آن را مادی میداند. نگارنده در پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل این براهین، با بیان دلالت آنها تجرد قوه خیال را اثبات میکند و میگوید صور خیالی وضع و محاذات ندارند، قوه خیال قدرت نامتناهی در ادراک صور خیالی دارد و در برخی ادراکاتش از آلات بدنی و محسوس بینیاز است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 100
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید