جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال الهی
>
مخلوقات
>
عباد
>
مکلَّف
>
انسان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
تعداد رکورد ها : 1264
عنوان :
سیالیت وجود آدمی از منظر کییرکگور و ملاصدرا
نویسنده:
مهدی خادمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
جان
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
انسان
,
سیالیت
,
وجودگرایی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
دیالکتیکشناسی
,
کییرکگور، سورن
,
نفس (فلسفه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
بدون شک، دو متفکر بزرگ عالم غرب و اسلام، يعني کرکگور و ملاصدرا، توجه خاصي به بحث سيلان انسان و حرکت او به سوي تحصيل ماهيت خويش داشته اند که در تاريخ تفکر کم سابقه به نظر ميرسد. کرکگور که خود، بنيانگذار اگزيستانسياليسم نيز به شمار ميرود، انسان را داراي وجودي سيال ميداند که ميتواند از پايينترين مراحل وجودي خويش به بالاترين مراحل آن صعود کند. این موجود، در هر لحظه، تعالی میجوید و از آنچه در آن لحظه است، پای خود را فراتر میگذارد. کرکگور معتقد است که انسان، آن موجودی است که عمل میکند. بنابراین، انسان دائماً ماهیتش تغییر میکند. درواقع، کرکگور به شدت از مقولات جوهری و ایستا دربارة انسان پرهیز میکند و بر اين نکته تأکيد ميکند که انسان، موجودی است که خود را در مرحلة عمل میسازد. در اين تفکر انسان بهواسطة عمل اختیار، امکانات وجودی خویش را به منصۀ ظهور میرساند.آدمی نهایتاً، آنچه واقعاً انتخاب میکند، میشود.بنابراین، آدمی هیچگاه موجودِ قطعی و تعیین شدهای نیست؛ بلکه همیشه آن چیزی است که باید تعیین شود. من باید تعیین کنم که آیا خودِ خویش هستم؟در تفکر ملاصدرا نيز انسان بر اساس حرکت جوهریای که دارد هویت خاص و مرتبة وجودی ثابتی ندارد؛ بلکه در وعاء طبیعت و به مقتضای حرکت جوهری و اتحاد و یگانگی با بدن، دائماً در حرکت بوده و از مرتبهای به مرتبة دیگر منتقل میشود. بنابراین انسان، مراتب وجودی متفاوتی دارد و در هر آنی از آنات به موجودی تازه منقلب میشود و از هر مرتبۀ آن ماهیت خاصی انتزاع میشود.انسان، بر اساس حرکت جوهری که در ذات وجودش قرار دارد، باید آرام آرام حرکت کند تا نفس خود را از جسمانیت رهانیدهو لباس تجرد را بر آن بپوشاند. اما گرچه ميان اين دو متفکر دربارة سيلان وجودي انسان، شباهتهايي ديده ميشود؛ اما با بررسي دقيق آراء آنها اين نتيجه گرفته ميشود که ميان کرکگور و ملاصدرا در اين خصوص اختلافات بنياديني وجود دارد که ناشي از نوع نگاه آنها به انسان و حرکت وجودي اوست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان تربیت شده در نهجالبلاغه
نویسنده:
فاطمه بیان مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
خداباوری (دئیسم)
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
انسان
,
تربیت
,
خود سازی
,
خود شناسی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
هدف از این پژوهش تعیین ویژگیهای انسان تربیت شده در نهجالبلاغه با روش توصیفی- تحلیلی است. چارچوب نظری که مبنای این کار قرار گرفته است انسان را برآمده از رابطههایی میداند که فرد با خدا، خود و دیگران برقرار میکند. بر این اساس هستیشناسی خداباورانه، انسانشناسی خداباورانه و خودشناسی خداباورانه مورد بحث قرار میگیرند. هستی شناسی خداباورانه به این معناست که نظام هستی و همهی موجودات آن، مخلوق خداوند هستند و رحمت و لطف بیکران او، شامل همهی موجودات میشود. رابطه خدا با مخلوقاتش به گونهای است که آنی هم از آنها غافل نیست و بیعنایت او هیچ موجودی قادر به ادامه حیات نمیباشد. بر اساس انسانشناسی خداباورانه شناخت درست انسان در پرتو اعتقاد به وجود خداوند امکانپذیر است. خودشناسی خداباورانه نیز شناخت خود را در پرتو اعتقاد به وجود خداوند و نوع رابطهای که میان آن دو برقرار است میداند. در این چارچوب با رجوع به نهجالبلاغه و سخنان علی (ع) به معرفی انسان تربیت شده پرداخته شد. اولین ویژگی انسان تربیت شده داشتن نگاه توحیدی است. سایر ویژگیها شامل موارد ذیل میباشد: هدفداری، اجتماعی بودن، متعهد و مسوول بودن، متفکر و معقول بودن دارای تقوای الهی بودن، مالکیت بر خویشتن، پرهیز از خودپسندی، عدل و حقگرایی، متهم کردن نفس، بیمناک بودن از ستایش دیگران، کرامت نفس، گوش سپردن به دانش، مقدم داشتن اطاعت خداوندی بر همه چیز، بلند همت بودن، دارای خوف و رجاء بودن و.... می باشد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبنای انسان شناسی فلسفی – سیاسی در جمهور افـلاطـــون
نویسنده:
فاطمه موسیوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
علوم انسانی
,
انسان
,
اخلاق
,
عدالت
,
جمهور
چکیده :
چکیده
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبادی انسان شناختی اخلاقی در نهج البلاغه
نویسنده:
محمدرضا باقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
انسان
,
اخلاق
,
انسان شناسی اخلاقی
چکیده :
مطالعه سرچشمهها و خاستگاههای پیدایشی انسان و منطقههایی از پیکر مرموز او که چاقوی تشریح قدرت شکافتن آن را نداشته و رفتارهای ظاهری عجیب، قابل تأمّل، چندوجهی و متضادّ او، بیانگر وجودی عمیق و نامرئی در انسان دارد و ما را اوّلاً در شناخت خود انسان و ثانیاً تعدیل، اصلاح و اثرگذاری بر رفتارهای انسان، یاری میرساند. نهجالبلاغه حاکی از مکتب و نظام انسانشناختی بسیار عمیقی، در این باب است چرا که مصاحبت و شاگردی علی# با رسول گرامی اسلام از سویی و درگیری عملی ایشان با انسانهای رنگ به رنگ و دارای مشکلات اخلاقی عدیده از سویی، آن حضرت را در جایگاه «ممتازترین معلم انسانشناسی و اخلاق زیستی» قرار میدهد که سرشار از بهترین راهکارها برای بنای صحیح ساختمان انسان و انسانیّت، اصلاح کجرفتاریها، تربیت اصولی او، التیام دردها و مرهم زخمهای انسان در تمام طول تاریخ بوده و هدف از اجرای پایاننامه رسیدن به اُفقی هموار و چشماندازی شفاف از انسان، و در پرتو آن، وصول به حوزههایی از وجود بشر که بتوان با بررسی، تحلیل، کاوش، شناخت صحیح و در نهایت با تأثیر در آنها، بر هر چه اخلاقی شدن او اُمید بست. روش ما در حالت کلی همان شیو? کتابخانهای به صورت مطالعه متن نهجالبلاغه، استخراج موضوعات، تبویب ابواب، یافتن ارتباطات مفهومی ـ پیوندهای معنایی و در آخر تأمّل در جانمایه یک موضوع و نتیجهگیری از کلام امام علی# است. نتایج به دست آمده حاکی از 1. نظام انسانشناختی حقیقی و بسیار راستین، عمیق، چندسویه و 2. نگرشهای انسانشناسانه کاملاً مرتبط با حوزه اخلاق، اساسیترین دردهای بشر و ارائهکنند? راهکارهای درمان آنها که اغلب تاکنون و پس از قرنها رمزگشایی نشده و به صورت «متن خام» باقی مانده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیرات امانت انگاری وجود انسان در اخلاق فردی و اجتماعی
نویسنده:
کلثوم راوه یی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
انسان
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
,
امانت انگاری
,
امانت انگاری
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
چکیده :
چکیدهامانت انگاری نگاه ویژه انسان به خود و جهان است.چنین نگاهی ترجمان عملی جهان بینی توحیدی اوست که خداوند را مالک حقیقی خود و اعضا و جوارحش می داند، و بدون اذن مالک نمی تواند در آن تصرف کند. در این نگاه که آیات و روایات اسلامی همواره آن را برای ما به تصویر میکشد، انسان و اعضا و جوارحش در برابر خداوند، مسئول و پاسخگو است. از ثمرات چنین بینشی آن است که انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود کارکرد اخلاقی بهتری داشته باشد.در این نوشتار که با روش درون دینی و تحلیل مفهومی و گزاره ای و نیز استفاده از توضیح و تبیین، مسأله امانت و امانت انگاری مورد واکاوی قرار گرفته است. هر چند میتوان از متون دینی مسأله امانت انگاری وجود انسان و توجه به آن را بدست آورد، اما در نگاه دانشمندان اخلاق تأثیر چنین مسأله ای در اخلاق فردی و اجتماعی به ندرت یافت میشود که گویای این است که در آموزه های اخلاقی بیش از پیش به معارف اسلامی بویژه آیات و روایات نیاز است. در این نوشتار ضمن بیان ضرورت پرداختن به مسأله و توجه بیشتر به امانت انگاری، به مبانی آن که شامل خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی است پرداخته شده و مولفه های ان یعنی امانت دهنده، امالنت گیرنده، علم به امانت و موضوع امانت مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی مکاتب رقیب چنین دیدگاهی از جمله دیدگاه های مادیگرا و انسان محور، ما را به برجستگیهای دیدگاه اخلاق اسلامی در این زمینه رهنمون خواهد شد.در فصل پایانی تأثیرات امانت انگاری وجود انسان در کسب فضایل فردی و اجتماعی مانند بزرگی و صلابت نفس،صبر، قناعت، تواضع، حسن ظن، عفو و دفع و رفع رذایل فردی و اجتماعی از قبیل جزع، دون همتی، ضعف نفس، کبر،غضب، حسد بر مبنای باور به مالکیت خداوند و امانت بودن انسان مورد توجه قرار گرفته و به تبیین آن ها پرداخته شده است.واژگان کلیدیتوحید محوری، امانت انگاری، امانت، مالکیت،انسان، اخلاق فردی و اجتماعی، اومانیسم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی انسان شناسی و استلزامات تربیتی آن در مثنوی مولوی
نویسنده:
پروین خدادادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
انسان
,
human
,
human
چکیده :
این تحقیق در تلاش است به اثبات این موضوع دست یابد که انسان شناسی سهل الوصول ترین راه برای رسیدن به خداشناسی است،لذا سعی بر این است که با هدف انسان شناسی واستلزامات تربیتی آن،این موجود مستثنای در خلقت را به خویش وهمنوعانش شناسانده ودر صورت توفیق در این امر؛ در حدّ وسعِ این پژوهش،وی را از خودبیگانگی به خودشناسی واز خدابیگانگی به سوی خداشناسی رهنمون گردد.لذادرپژوهشحاضر،هدف اصلی شناساندن انسان وچگونگی شیوه ی تربیتی او از دیدگاه مولانا می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا، انسان و نسبت میان آن دو از دیدگاه فیلون اسکندرانی و ملاصدرا
نویسنده:
زینب فروزفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فیلون اسکندرانی
,
دین
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
انسان
,
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
این پایان نامه در پی معرفی فیلون اسکندرانی، یکی از بزرگترین فیلسوفان، متکلمان و عارفان یهودی قرن اول میلادی است که علی رغم تأثیر شگرفی که آرائش بر فیلسوفان بعدی بهویژه فیلسوفان مسلمان داشته است، آنچنانکه شایسته است شناخته شده نیست. او اولین کسی بود که در نظام فکریـ فلسفیاش در پی تلفیق و وفق دادن فلسفه با دین برآمد. در این رساله نظریات فیلون درباره خدا، انسان و نسبت میان آن دو، در کنار آراء ملاصدرا درباره موضوعات مذکور بیان شده است؛ چراکه با وجود تفاوت آنان به لحاظ دینی و فاصله تاریخی بسیاری که بینشان هست، شباهتهای فراوانی بین آراء و عناصر تشکیل دهنده نظام فکری و فلسفیشان ملاحظه میشود. آراء فکری و فلسفی فیلون و ملاصدرا تلفیقی از عقل، وحی و عرفان است و نظریاتشان درباره مسئله خدا، انسان و نسبت میان آن دو که از موضوعات بسیار مهم و اساسی هر نظام فلسفی میباشد، وجوه اشتراک بسیاری دارد. چنانکه هر دو با اندکی تفاوت در تبیین مفهوم خدا، میان تشبیه و تنزیه جمع میکنند و انسان را موجودی میدانند که شبیه خداست و مهمترین جزء وجودیش همانا عقل او است. همچنین آنان انسان را اشرف مخلوقات و خلیفه خدا بر روی زمین برمی شمارند.این پایان نامه شامل سه بخش است. بخش نخست به بیان دیدگاههای فیلون اختصاص دارد که خود مشتمل بر سه فصل است، فصل اول خدا از دیدگاه فیلون، فصل دوم انسان و در فصل سوم هم نسبت میان خدا وانسان از دیدگاه فیلون مطرح میشود. در بخش دوم نیز تلقی ملاصدرا از موضوعات مذکور بیان میگردد. در بخش سوم نیز یک جمعبندی و نتیجهگیری از دو بخش گذشته ارائه شده است ، در این بخش وجوه اشتراک و افتراق دیدگاههای دو اندیشمند درباره موضوع مورد نظر، مورد اشاره قرار گرفته است و در حقیقت این بخش حاوی گزارشی از وجوه اشتراک و افتراق نظریات فیلون و ملاصدرا میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه انسان و خدا به روایت بوناونتوره و نجم رازی
نویسنده:
ساعدهسادات میریطامه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
خدا (اسماء ذات الهی)
,
انسان
,
عرفان اسلامی
,
رابطه
,
رابطه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
نجم رازی، عبداللهبن محمد
,
بوناونتوره قدیس
,
هنر و علوم انسانی
,
بوناونتوره قدیس
چکیده :
این مطالعهی تطبیقی درصدد است که رابطهی انسان با خدا را از دیدگاه نجم رازی (مرگ 654 هـ. ق)و بوناونتوره( مرگ1274 میلادی) مقایسه کرده و شباهتها و تفاوتها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. روش تحقیق و مطالعه در این پژوهش تطبیقی، عقلی وجمع آوری مطالب به روش اسنادی وکتابخانهای است.بررسی محقق در این حوزه نشان داده که در افکار و اندیشههای ادیان مسیحی و اسلامی میتوان نقاط مشترک زیادی را تبیین کرد؛برخی از اشتراکات به دلیل ماهیت ثابت جایگاه انسان و خدا و جهان تبیین میشود و برخی ازتفاوتهانیز در نوع نگاه به این مقولات بیان میگردد. نتایج این مطالعه نشان داد که در دیدگاه نجم رازی و بوناونتوره بر نقش پیامبر به عنوان پل ارتباطی و میانجی بین رابطه انسان با خدا تأکید شده است.نجم رازی و بوناونتوره عامل اصلی ایجادکنندهی رابطه انسان با خدا را در تربیت و پرورش میدانند؛ اما تفاوت-های دیدگاه ی در تعریف تربیت و پرورش دارند. نجم رازی و بوناونتوره هر دو بر تقدم خودشناسی بر خداشناسی تأکیددارند؛ولی نظریات آنها در مراحل و تکامل خودشناسی تفاوتهای ماهوی دارد. هم نجم رازی و هم بوناونتوره در ایجادارتباط انسان با خدا مراتبی قائل هستند؛ اما تکامل و مراحل این رابطه از نظر آنها بایکدیگرمتفاوت است. در معرفت شناسی نجم رازی قلب چون جایگاه عشق و محبت خداست، بسیار با ارزش و از جهت اینکه دل یا قلب تجلیگاه حق و محل ظهور اوست، عرض زمینی پروردگار به شمار میرود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه و نقش «دعا و تلاش» در سرنوشت انسان از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
حمیدرضا آرونی کاشانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
روایت
,
سرنوشت
,
اهل بیت(ع)
,
انسان
,
قرآن
,
نیایش
,
معارف اسلامی
,
تلاش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دعا
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
دعا از تعالیم عالیه دینی و نعمتهای ارزشمند الهی است که از سوی خداوند به وسیله رسولانش برای رشد و تعالی بشر به انسانها ارزانی شده است. در قرآن و مکتب اهل بیت(ع) از دعا و مناجات به عنوان یک اصل مهم عبادی یاد شده و آثار و برکات فراوانی برای آن قایل شدهاند. متأسفانه امروزه به علت عدم شناخت کافی از قدر و منزلت دعا و آثار سازند? آن، این امر مغفول مانده است؛ لذا در این پایاننامه به جهت ضرورت بحث، پس از ذکر مقدمات، فصل دوم به «اهمیت دعا و جایگاه آن» اختصاص یافته است. از طرفی مشاهده میکنیم که قرآن و روایات در تشویق و تحریض انسان به کار و تلاش در بهرهمندی از امور مادی و معنوی سفارشهای فراوانی نمودهاند و آن را به عنوان یک اصل اساسی معرفی میکنند و از تنبلی و کسالت ـ که بنا بر برخی روایات آفت دعاست ـ نهی کردهاند. بر همین اساس، فصل سوم پایاننامه به «اهمیت و جایگاه سعی و تلاش» اختصاص یافته است.همچنین در بسیاری از اذهان اینطور تصور شده است که این دو اصل در مقابل یکدیگر قرار دارند به طوری که گمان میکنند وقتی به دعا میپردازند باید از تلاش کردن دست بردارند و برعکس وقتی که دست به تلاش و کار میزنند دیگر نیازی به دعا کردن نیست، در حالی که باید توجه داشت که رعایت این دو اصل توأماً ما را به رشد و کسب فضایل و کمال واقعی میرساند. دعا و تلاش، مکمل یکدیگرند که اگر به نیت اطاعت از خدا و ولی خدا انجام پذیرند عبادت محسوب میشوند و خواستههای دنیوی و اخروی ما را برآورده میکنند. بنابراین ضرورت دارد که بدانیم این دو اصل هر دو لازم الرعایه بوده و از نظر اهمیت و جایگاه همتراز یکدیگرند؛ لذا در فصل چهارم پایاننامه تحت عنوان «رابطه متقابل دعا و تلاش» بهطور مخصوص به ارتباط بین این دو موضوع پرداخته شده است؛ گر چه در هر یک از دو فصل پیشین نیز به رابط? صحیح و متعادل بین این دو اصل توجه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی آراء مفسرین در خصوص هدف آفرینش انسان از منظر قرآن
نویسنده:
سکینه مسعودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
انسان
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
چکیده :
بهترین راه خداشناسی، توجه به فلسفه ی آفرینش است. و قرآن کریم بهترین نسخه ی شفابخش آدمی است که به جای تبیین علوم مختلف، انسان را در فضای علمی قرار می دهد تا او را به سوی کشف حقایق هستی و کسب علم و دانش سوق دهد.از منظر قرآن کریم، انسانِ نخستین یعنی آدم و حوا از گِل(طین) آفریده شده اند، و تکثیر نسل انسان به وسیله ی نطفه انجام گرفته است. (ولقد خلقنا الانسان من سلاله من طین ثمّ جعلناه نطفه فی قرار مکین...). از نگاه قرآن، انسان عبث و بیهوده آفریده نشده است ( أفحسبتم أنّما خلقناکم عبثا)، بلکه آفرینش او هدفمند بوده است (و ما خلقتُ الجن و الانس الّا لیعبدون). هدف عالی و غایی از آفرینش انسان، وصول به مبدأ نور هستی است(إنّ الی ربّک الرُّجعی)، و پدیده های هستی وقتی کمال نهایی خود را می یابند که به قرب الهی برسند. در این نوشتار، آرای مفسرین قرآن کریم در خصوص فلسفه ی آفرینش انسان از منظر قرآن، مورد نقدبررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
تعداد رکورد ها : 1264
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید