جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اشاعره
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 122
عنوان :
ترجمه نهج الحق و کشف الصدق
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ مترجم: علیرضا کهنسال
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: تاسوعا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
اصول دین
,
مسائل اعتقادی
,
فروع دین
,
مباحث فقهی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
حقانیت مذهب شیعه
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
ادله اثبات
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
معاد ,
جبر ,
معتزله ,
محمد ,
نبوت ,
ایمان ,
خلیفه ,
ابوبکر ,
علی ,
طلحه ,
امامیه ,
اشاعره ,
ذات (منطق) ,
امیر المؤمنین ,
صفات ,
تکلیف از نظر کانت ,
عدل ,
اجتهاد ,
حلول ,
عثمان ,
حدیث ثقلین ,
اراده ,
کسب ,
نماز ,
جهاد ,
نسخ ,
آیه ولایت ,
اجماع ,
عمر ,
زکات ,
حج ,
حسن و قبح شرعی ,
فاطمه ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
حدوث و قدم ,
عبادت حضرت زهرا س ,
قضاوت ,
مباهله ,
میراث ,
کفر ,
ازدواج ,
بیع ,
اجنهاد ,
روزه ,
تبلیغ ,
تطهیر ,
عیب ,
سوگند ,
طلاق ,
شناخت خداوند ,
بدن جسمانی ,
محسوسات ,
خبر ,
افعال ,
قضا و قدر الهی ,
معرفت خداوند ,
تعیین امام ,
متواتر ,
غصب فدک ,
حکمت و مصلحت ,
اعراض ,
طاعت و معصیت ,
عقاب و ثواب ,
استحسان ,
معامله ,
حجر ,
ودیعه ,
اجاره ,
هبه ,
جنایات ,
شکار ,
مودّت اهل بیت ,
اجتهاد ,
اراده ,
اجماع ,
صحابه پیامبر(ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شابک (isbn):
964-5749-03-4
چکیده :
«نهج الحق و کشف الصدق»، اثر علامه حلى است که توسط آقاى علیرضا کهنسال به فارسى با نثر بسیار ادبى ترجمه شده است. این کتاب از کتاب های استدلالی اعتقادی شیعه است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا موارد اختلاف اهل سنت با قرآن و سنت در اصول و فروع دین را بیان کند و حقانیت تشیع را با بیان ادله اثبات نماید. این کتاب علاوه بر مباحث اعتقادی، به بخشی از مباحث فقهی و اصول فقه هم پرداخته است. مترجم مى گوید: «شاید خواننده هوشمند، برخى از استدلال ها و مطالب کتاب را مکرر یابد، عذر ما پذیرفته است که مترجم را امانت باید؛ اما انگیزه علامه دو چیز بوده است: نخست آن که یک برهان مى تواند به حسب ضرورت در مواضع مختلف بکار آید و چون هر ذهنى را با گونه اى از بیان الفت است، گاه تکرار یک استدلال به عبارات گوناگون در اقناع ذهن کارگر مى افتد. دوم این که ممکن است یک مطلب به دو اعتبار در دو باب جاى گیرد.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میزان و تحلیل وحی
نویسنده:
مصطفی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سخن حضوری
,
نزول به تجلی
,
وحی
,
وحی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
جبرئیل ,
عهد عتیق ,
اللوح المحفوظ ,
تعامل عقل و وحی ,
سخن گفتن خداوند ,
وحی از پس حجاب ,
تحلیل مادی وحی ,
وحی به مثابه نبوغ پیامبر ,
رویای رسولانه ,
هدایت الهی ,
خلق قرآن ,
کلام نفسی ,
قرآن ,
نزول وحی ,
چیستی وحی (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
وحی بهمنزله «پیام الهی به پیامبران برای هدایت مردم»، پایه و قوام شرایع الهی و ارزندهترین گوهر آسمانی بر دامن زمینیان است و با سرشت و سرنوشت آدمی پیوندی ناگسستنی دارد. وحی، به علت کوتاهی دست بشر عادی در نیل به آن، در گیر و دار تحلیلهای گوناگون و گاه غلط افتاده است. کسانی آن را حاصل خلجان ذهنی یا نبوغ فکری و نتیجه عواطف شدید و یا تجربه دینی و حاصل رؤیای پیامبر پنداشتهاند. این تحلیلها نادرستاند و پیامدهایی ناپذیرفتنی مانند خطاپذیر و بشری شدن وحی دارند و با بیان دو طرف ارتباط، یعنی خدا و پیامبر ناسازگارند. به جهت نقش بی بدیل وحی و اهمیت تحلیل آن از یکسو، و جایگاه تفسیر گرانسنگ المیزان از سوی دیگر، این نوشته، تحلیل وحی از نگاه آن تفسیر را بررسی می کند. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و ارزیابی اطلاعات به صورت توصیفی و تحلیلی خواهد بود. بررسی ما نشان می دهد که تفسیر المیزان بر خلاف روش تحلیلهای دیگر، به سخن مبدأ وحی و گیرنده آن عنایت ویژه داشته است و با استفاده از آیات قرآن و روایات، وحی را سخن حضوری خداوند می داند که به صورت تجلی بر قلب پیامبران، بهطور مستقیم، از پس حجاب یا با واسطه فرشته نازل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفی شدن علم کلام، رویکرد ناموجه یا روند گریزناپذیر
نویسنده:
محمدمهدی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت کلام
,
17. فرق کلامی
,
تعلیم آموزه های دینی
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
عبد الرحمان بن محمد ابن خلدون ,
تأویل ,
معتزله ,
اشاعره ,
فلسفی شدن ,
عقلگرایی ,
نص گرایی ,
جریان های کلامی ,
هویت علم کلام ,
تعریف علم کلام ,
فلسفی شدن کلام ,
تعالیم وحیانی ,
تمسک به عقل ,
رکود کلام ,
آموزه های دینی ,
پویایی کلام ,
منشا پیدایش مسائل کلام ,
تطور علم کلام ,
ابن رشد ,
تطور روشی علم کلام ,
ضرورت تمسک به عقل ,
پذیرش معیار عقلانیت ,
تفکیک تعالیم خردپذیر و خردگریز ,
مقام دفاع ,
مقام استنباط ,
تاکید بر عقل گرایی ,
رکود فلسفه ,
امام محمد غزالی ,
قرآن ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
شاپا (issn):
0
چکیده :
موجه بودن فلسفی شدن دانش کلام از مسائلی است که درباره آن، مواضعی از نفی تا اثبات اتخاذ شده است. بدون توجه به معانی مختلف فلسفی شدن، نمی توان درستی یا نادرستی نگرش ها را اثبات کرد. این امر، گاه به معنای اتخاذ روش فلسفی در تبیین آموزه های دینی، گاه به معنای برگزیدن فلسفه خاصی به عنوان قالب تبیین معارف وحیانی، گاه به معنای به کارگیری برهان های فلسفی در اثبات آموزه های دینی و گاه به معنای تطبیق آموزه های وحیانی بر یافته های انسانی و... به کار رفته است.<br /> مخالفان این روند در دو دسته می گنجند. برخی از ریشه با رویکرد عقلی در تبیین معارف دینی به هر نحوی مخالف اند. عده ای دیگر به دلیل پیامدهای منفی، آن را ناخوش می دارند و مخالفت شان به دلیل امور عارضی است. موافقان نیز نگاه های متفاوت داشته اند. برخی به لحاظ روشی آن را درست انگاشته اند و برخی دیگر، به لحاظ محتوایی نیز به درستی این روند حکم کرده اند.<br /> در این نوشتار، اثبات شده است روندی که به تطبیق آموزه های وحیانی بر یافته های انسانی انجامیده است و بدون معیار به تاویل های ناروا و احیاناً انکار برخی از آموزه های دینی منتهی شده است، چه در به کارگیری روش فلسفی ریشه داشته باشد و چه در معانی دیگر، ناموجه است، ولی به طور کلی مقتضای تعالیم دینی و هویت دانش کلام، تولید یک دستگاه مفهومی معتبر و فرافرهنگی یا بهره گیری از دستگاه مفهومی مستقر بوده است. متکلمان به هردو رهیافت توسل جسته اند. گرچه خشنودی از دستگاه فلسفی خاص یا هر دستگاه مفهومی دیگر فاقد دلیل موجه است. فلسفی شدن دانش کلام نیز در رکود فلسفه تاثیر نداشته، یا دست کم نقش آن کم رنگ بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیار انسان از منظر قرآن و فیلسوفان
نویسنده:
جعفر انوارى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر
,
قضا
,
انسان شناسی
,
اختیار انسان
,
قوانین کلی الهی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
علم پیشین الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
جبر و اختیار در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
اشاعره ,
نظریه امر بین امرین ,
جَهمِیّه (فرقه کلامی) ,
قدریه ,
نظریه تفویض ,
کسب ,
نظام عمومی علیت ,
اولویت ,
اصل علیت ,
علم فعلی ,
اراده طولی ,
وجود ربطی انسان ,
جنبه سیاسی جبر و اختیار ,
اراده طولی ,
مساوقت وجود و ضرورت ,
محدودیت علم خداوند ,
توحید افعالى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
موضوع جبر و اختیار انسان یکى از مهم ترین موضوعات در قلمرو تفسیر و فلسفه به شمار مى رود که در گذر تاریخ، همچنان مورد پژوهش اندیشمندان بوده است. برخى از آنان انسان را موجودى مجبور پنداشته اند، ولى جمهور آنان بر دیدگاه اختیار انسان پافشارى دارند. آیات قرآن نیز به دو دسته تقسیم مى پذیرند: دسته اى جبرنمایند و دسته اى دیگر به گونه اى روشن اختیار را ثابت مى کنند. فیلسوفان براى اثبات دیدگاه اختیار، از ادله عدالت و حکمت الهى بهره گرفته اند. در این میان دیدگاه اختیار با چالش هایى روبه رو شده که بارزترین آنها مسائل مربوط به قضا و قدر و علم پیشین الهى به افعال اختیارى انسان است که برخى در برابر آنها با اظهار عجز از پاسخ و پذیرش ایراد، دیدگاه جبر را برگزیده اند. از سوى دیگر در گفتار مفسران و فیلسوفان پرشمارى نیز این موضوعات به گونه اى صحیح تبیین یافته و سخن مخالفان در بوته نقد نهاده شده است. بدین ترتیب پایه هاى دیدگاه اختیار انسان استوار مانده و هرگونه غبار ایراد و اشکال از چهره این دیدگاه برطرف شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل عدالت طبیعی متغیر همچون مبنای اعتبار هنجار حقوقی در حقوق اسلامی، با تاکید بر آرای شهید مطهری و علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی شهابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عدالت طبیعی تغییرپذیر
,
حقوق اسلامی
,
17. فرق کلامی
,
شخصیت ها
,
درباره مرتضی مطهری
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
اشاعره ,
حسن و قبح ,
علل اربعه ,
استحسان ,
حقوق طبیعی ,
عدالت طبیعی ,
کثرت گرایی حقوقی ,
قاعده حقوقی ,
اعتباریات ,
استعداد طبیعی ,
عقلانیت عملی ,
عدالت اعتباری ,
طبیعت تکوینی ,
امام خمینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شابک (isbn):
2251-6123
چکیده :
اندیشه عدالت طبیعی تغییرپذیر یا با محتوای متغیر حکایت از تعامل متافیزیک و واقعیت و نشان از عبور از اندیشه حقوق طبیعی کسانی چون کانت و لاک دارد و در حقوق غرب متأثر از رویکردهای جامعهشناختی و به طور کلی اندیشههای واقعگرایانه شکل گرفته است. دیدگاههای جامعهشناختی به حقوق میانهای با حقوق طبیعی و اندیشه عدالت طبیعی ندارند. با این حال، در تعدیل حقوق طبیعی کانتی که محتوایی مطلق و تغییرناپذیر دارد، سوق به سمت حقوق طبیعی و عدالت طبیعی متغیر مؤثر بودهاند. در حقوق اسلامی، اصل عدالت طبیعی و محتوای آن، یعنی قوانین طبیعی و حقوق طبیعی، حتی با همان ماهیت متافیزیکی محض، محل مناقشه است و پذیرش آن به منزله معیار سنجش اعتبار اراده تشریعی محل تردید است؛ چرا که معنایی جز ارتقای جایگاه عقل از منبع قاعده حقوقی به مبنای قاعده حقوقی نداشته، میتواند نوعی کثرتگرایی حقوقی در مبنای الزامآوری قاعده حقوقی و تعارض بین مبناهای الزامآوری را نتیجه دهد. با این حال، به نظر میرسد نظریه اعتباریات علامه طباطبایی که استاد مطهری به نتایج عملی آن با تردید مینگرد، همسو با اندیشه عدالت طبیعی متغیر است؛ عدالتی که میتواند روند و مکانیسمهای انعطافپذیرِ ایجاد قاعده حقوقی و به طور کلی نظام حقوقی را نتیجه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیاری بودن ایمان از منظر امامیه و اشاعره
نویسنده:
محمدعلی اخویان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
اختیار
,
فعل اختیاری
,
اختیار
,
اختیار انسان
,
ایمان
,
ایمان از نظر امامیه
,
ایمان از نظر اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
امامیه ,
اشاعره ,
نظریه کسب ,
شناخت ,
آیه لا اکراه فی الدین ,
روایات ,
امیال انسانی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
شناخت ,
قرآن ,
تصمیم گیری ,
میل ,
اکراه ,
احادیث و روایات ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
اکراه ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ناچاری و اضطرار ,
قلب کافر ,
افعال باطنی ,
مجازات کافران ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
چکیده :
در این مقاله بر آنیم تا مساله ایمان و اختیاری بودن آن را بررسی کنیم. مراد از اختیار آن است که انسان راه ها و گزینه های گوناگونی را پیش روی داشته باشد و با بررسی و سنجش آنها راه یا گزینه مطلوب خود را برگزیند. بنابراین بررسی، تصمیم گیری و انتخاب سه عنصر اساسی اختیار محسوب می شوند. بر این اساس می توان گفت: که اشاعره ایمان را امری غیر اختیاری و آن را تفضل و عطای الهی می دانند. از نظر آنان ایمان لطف حق است و انسان تنها وظیفه دارد لطف و عطای حق را استجابت کند. اما امامیه بر خلاف اشعریان، بر اختیاری بودن ایمان تاکید و در دیدگاه خود به دلایل متعدد عقلی و نقلی استناد می کنند. از نظر امامیه هر فعل اختیاری دارای حداقل سه عنصر آگاهی و شناخت، میل و گرایش و قدرت و توانمندی است. آنها در هر موردی از سه عنصر، شواهدی از آیات و روایات را می آورند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معجزه و قانون علیت
نویسنده:
رحیم لطیفی، علی پریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامات
,
اصل علیت
,
کرامت
,
نفس نبوی
,
اصل علّیت
,
هستی شناسی معجزه
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
اشاعره ,
جوهر نفس ,
افعال خارق العاده ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
قدرت خارق العاده پیامبران ,
قرآن ,
نظام اسباب ,
اصل نظام اسباب ,
امور خارق العاده ,
نظام علی و معلولی ,
قرآن ,
علت طبیعی ,
علت ورای طبیعی ,
علت فاعلی طبیعی ,
فعل مباشر خدا ,
علل طبیعی ناشناخته ,
تصرف در علل طبیعی ,
تاویل معجزه ,
تصرف در جهان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
پدیده معجزه در طول تاریخ ادیان، از زوایای گوناگونی، اندیشه دانشوران را به خود مشغول داشته است، در این میان نگاه هستی شناسانه فلاسفه به معجزه درخور اهمیت است. این که هر معلولی علتی مسانخ با خود را میخواهد، یک قانون عقلی فلسفی است، از طرف دیگر، «خارقالعاده» بودن که جنس و مقوم معجزه است، در ظاهر معلول بدون علت مسانخ را به نمایش میگذارد. حال پرسش این است که آیا معجزه معلول بدون علت است؟ تا پدیده خرد ستیز باشد؛ یا علت دارد ولی از سنخ علتهای طبیعی و مشهود و معروف بشر نیست؛ یا اصولاً نفس انبیاء به عنوان یک علت در صدور معجزات دخالت دارد. این نوشتار با تحلیل گونه های علت، معجزه را مستند به علل طبیعی غیر معروف و علل غیرطبیعی دانسته و دخالت نفس انبیاء در صدور معجزات را مستند ساخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله «رؤیت» در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
الله
,
رویت خدا
,
رؤیت خدا
,
رؤیت قلبی خدا
,
حکمت متعالیه
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
معتزله ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ایمان ,
فصوص الحکم ,
اشاعره ,
شهود عرفانی ,
الامامیه ,
رویت قلبی خداوند ,
مکتب مشبهه ,
بصیرت ,
ولایت الله ,
مرتبه توحید ,
ادراک ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت عقلی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
معتزله (اهل سنت) ,
ادراک انسان ,
استحاله رؤیت بصری خدا ,
اهل بیت(ع) ,
رؤیت قلبی خدا ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
لقاء الله ,
حجاب الله ,
ادراک و ابصار ,
لن ترانی ,
صفات خدا ,
متکلمین ,
قرآن ,
طاعت ,
استحاله رؤیت ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
حجاب بین خدا و انسان ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
مقام شهود ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام بصیرت ,
مقام توحید(عرفان) ,
لقاء حق ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
چشم ظاهر ,
علت صحت رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از جمله مباحث کلامی، بحث رؤیت، یعنی دیدن خداوند متعال است. مشبهه و مجسمه به تبع برخی از یهودیان، برای خدا جسم قائل شده و گفتهاند: حق تعالی را میشود دید. اشاعره گرچه خدا را مادی نمیدانند، گمان کردهاند در قیامت برای مؤمنین قابل رؤیت است و برای اثبات مدعای خود، ادله عقلی و نقلی آوردهاند. به عقیده معتزله و امامیه ادعای اشاعره با مبنای آنها در تضاد است. حضرت امام خمینی رؤیت را ممکن، ولی قلبی و از نوع حقیقت ایمان دانستهاند. ایشان معتقد بودند که ایمان به مقام توحید و ولایت، حجاب را از بین میبرد و علمی که منتهی به ایمان و خوف از خدا نشود، حجاب اکبر است. نیز ایمان را نور الهی دانستهاند که قلب را آماج تجلیات خدا قرار میدهد. همچنین ایشان بین ایمان و عمل صالح و لقاء الله، قائل به پیوند بوده و معتقدند: اگر انسان اهل ایمان و عمل صالح باشد، با عنایات الهی و به اندازه ایمان و اعمالش صاحب کرامات میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسسين و علماء نامدار اشاعره چه كساني هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اشاعره نامي است براي پيروان ابوالحسن اشعري[1]، او نواده ابو موسي اشعري (260 ـ 324) كه در آغاز غيبت صغري در بصره به دنيا آمد، پدرش اسماعيل بن اسحاق مكني به «ابي بشر» از طرفداران اهل حديث بود. اشعري در كودكي با عقايد اهل حديث خو گرفت،[2] او پس از آنكه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
تاریخ اهل سنت
,
فرقه های اهل سنت
,
مذاهب فقهی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
الاشاعره ,
خاندان اشعری ,
محدثان اشعری ,
مفسران اشاعره ,
اشعری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگي تاسيس و گسترش مذهب اشعري را توضيح دهيد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مذهب اشعريه از معروف ترين مذاهب كلامي در دنياي اهل سنت است كه در آغاز قرن چهارم هجري پديد آمد. قبل از آن، مذهب حنبليه، مذهب رسمي و معروف ميان اهل سنت بود. مؤسس مذهب اشعريه ابوالحسن علي بن اسماعيل اشعري است، وي به سال 260 هجري قمري در بصره به دنيا آمد
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
فرقه های اهل سنت
,
مذاهب فقهی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
الاشاعره ,
اشعریه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 122
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید