جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 321811
جعفر برادر حسن عسکری پدر امام غائب می‌گوید که برادرش فرزندی نداشته است شیعه سخن او را قبول نمی‌کند، چون – به گفتۀ آنها – او معصوم نیست، و سپس ادعای عثمان بن سعید را که می‌گوید حسن فرزندی داشته است قبول می‌کنند با اینکه عثمان هم معصوم نیست! این تناقض چه توجیهی دارد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تولد امام زمان (عج) از راه‌های گوناگونی به اثبات رسیده است؛ مانند تصریح پدر ایشان که خود امام معصوم است؛ شهادت عدۀ بسیاری از انسان های مؤمن و صالح (که عثمان بن سعید یکی از آنها است)؛ اقرار علمای اهل سنت. اما جعفر برادر امام حسن عسکری گذشته از بیشتر ...
شیعیان می‌گویند: ائمه آن چه را که شده و آن چه را که می‌شود می‌دانند و هیچ چیزی بر آنها پنهان نمی‌ماند، و علی بن ابی طالب (رض) دروازۀ علم است؛ پس چگونه علی (ع) حکم مذی را نمی‌داند و کسی را نزد پیامبر (ص) می‌فرستد تا احکام متعلق به مذی را به او بیاموزد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اصل این که علم برای امام لازم است میان متکلمان اسلامی اختلافی وجود ندارد. اختلاف در کمٌیت و کیفیٌت آن است. متکلمان غیر شیعه علم اجتهادی و خطاپذیر را کافی دانسته­اند؛ چنان که علم همه جانبه نسبت به احکام شریعت را نیز لازم ندانسته­اند؛ ولی از بیشتر ...
وقتی امام علی (علیه السلام) می دانست که خداوند او را خلیفه کرده پس چرا با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرد؟! اگر بگویید قدرت و توانایی نداشت، پس کسی که قدرت ندارد صلاحیت امامت را ندارد، چون فقط کسی می تواند امام باشد که توانایی به دوش گرفتن بار امامت را داشته باشد. و اگر بگویید امام توانایی داشت اما او خودش از توانایی اش استفاد نکرد، پس این خیانت است و خائن نمی تواند امام باشد! و برای رهبری مردم نمی توان به او اعتماد کرد. و امام علی از خیانت و ... پاک است حاشا بر او که خائن باشد. پس پاسخ شما اگر پاسخ درستی دارید چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با نگاهی به تاریخ صدر اسلام روشن می شود که: اولاً: "هنوز پیامبر (ص) دفن نشده بود که واقعۀ سقیفه بنی ساعده شکل گرفت و عده ای با شخصی غیر از علی (ع) بیعت کردند در حالی که علی (ع) مشغول کفن و دفن رسول خدا (ص) بودند."[1] اما عده ای از اصحاب و بزرگ بیشتر ...
سلمان فارسی در زمان خلافت عمر فرماندار مدائن بوده است، و عمار بن یاسر فرماندار کوفه بوده است، این دو نفر از یاران و شیعیان علی بوده اند، پس اگر از دیدگاه آنها عمر مرتد و ستمگر بود، چرا آنها در زمان او پُست فرمانداری را قبول کردند، چون آنها هرگز ستمگران و مرتدان را یاری نمى کردند، زیرا خداوند متعال مى فرماید: "وَلا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ". (هود، 113). "و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب مى شود آتش شما را فرا گیرد".
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : توجه به نکاتی می تواند ما را در دست یابی به پاسخ و حقیقت یاری رساند: 1. شیعه هر چند انتقاداتی نسبت به خلفا دارد ولی آنها را مرتد نمی داند و اگر در برخی از روایات اهل سنت به صحابه پیامبر، نسبت ارتداد داده شده است آن را به ارتداد اصطلاحی معنا نم بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا بعد از نهی عمر در متعه، امام علی (ع) در زمان حکومتشان نص صریحی را در برداشتن این محدودیت فرمودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همان طور که مستحضرید بعد از رحلت پیامبر (ص) بدعت های زیادی؛ مثل فرق گذاشتن بین عرب و عجم در تقسیم بیت المال، روزه در سفر، شستن پاها در وضو، به جماعت خواندن نوافل ماه مبارک رمضان (نماز تراویح)، حرام کردن متعۀ حج و متعۀ زنان و... صورت گرفت. این بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
من انسان چقدر می توانم در تعیین جایگاه انسانهای دیگر که عند ملیک المقتدر است دخیل باشم؟جایگاه خلافت را چطور به هم نشان بدهیم ؟ چطور می توانم سمیع وبصیر باشم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروری است: 1. هر انسان به نوبۀ خود در عالم هستی تاثیر و تاثراتی دارد که بسته به وسع و گسترۀ وجودی هر فرد فرق می کند. انسان هر قدر در عالم هستی از سعۀ وجودی بیشتری برخوردار باشد می تواند در عالم موثرتر باشد ت بیشتر ...
آیا افراد ثروتمند، از تلاش و کوشش خود به ثروت می رسند یا از لطف و عنایت خداوند و بالعکس(فقرا)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : به طور مختصر، به نکات ذیل دقت فرمایید: 1 – خداوند؛ طبق حکمت خود؛ مقرر فرموده که افراد بشر؛ بدون در نظر داشتن اینکه آیا مؤمنند و یا کافر؛ در مقدار روزی با هم متفاوت بوده و چنین تفاوتی، وسیله­ای برای آزمایش آنها ­باشد. 2 – بر همین اساس، خداوند، بیشتر ...
رسول الله در جایی به شخصی که فقیر است و زن نمی گیرد میگویند ازدواج کن تا وضع مالی تو خوب شود. آیا هنوز همین طور است چرا در عمل کمتر جواب می دهد چرا متاهلان فقیر زیادند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هر چند که ما در روایات مشاهده می­نماییم که توصیه­های اکید به ازدواج شده و نیز بیان شده که ازدواج، رزق و روزی را افزایش داده[1] و یا اینکه اگر شخصی، تنها به دلیل ترس از عائله­مند شدن از ازدواج خودداری نماید، به خداوند بدگمان است[2]، اما تمام ای بیشتر ...
علل تجدید شرایع و تجدد آنها
نوع منبع :
کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
کلیدواژه‌های اصلی :
تفاوت دین و شریعت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
  • تعداد رکورد ها : 321811