جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال اختیاری
>
افعال اختیاری انسان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 34
عنوان :
اخلاق در فلسفه اشراق
نویسنده:
محمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها - دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اشراقی
,
علم اخلاق
,
اخلاق اشراقی
کلیدواژههای فرعی :
نماز ,
افعال اختیاری ,
افعال اختیاری انسان ,
نظام احسن ,
عالم عقول ,
خیرخواهی ,
بازگشت به خویشتن ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تربیت ,
ملکه ,
ابتهاج ,
نظام نوری ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
رذایل اخلاقی ,
انصاف ,
خود سازی ,
خاموشی ,
ذکر ,
شب زنده داری ,
تلاوت قرآن ,
احسان به پدر و مادر ,
دعا ,
تضرع ,
هورقلیا ,
نور اقرب (حکمت اشراق) ,
عالَم طبیعت کلی(مقابل هباء) ,
مقام محاسبه ,
مقام محبت ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
7264 - 2228
چکیده :
چنانکه شهرت یافته، فلسفه اشراق فلسفه به رنگ عرفان است. اخلاق اشراقی نیز اخلاق عارفانه است و جهتگیری آن بهگونهای است که انسان را به مدد سلوک اخلاقی از تاریکیهای طبیعت و تعلقات دنیوی و از غربت غریب خویش رهایی میدهد تا او را به وطن اصلیاش بازگرداند. شیخ اشراق برای دستیابی سالک به تزکیه نفس و تصفیه دل و توفیق به بصیرت حقیقی براساس مبانی انسانشناختی و جهانشناختی سترگ، دستورالعملهایی را توصیه کرده است. این نوشتار درصدد تبیین معنا و مفهوم و نیز ماهیت و حقیقت اخلاق از نگاه فلسفه اشراق است و به مبانی انسانشناختی و جهانشناختی اخلاق اشراقی و سپس برنامهها و دستورالعملهای اخلاقی اشراقی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سهم انسان در ايجاد افعال(بررسى نظريه كسب)
نویسنده:
يزدان محمدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
افعال اختیاری
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
افعال اختیاری انسان
,
کسب
,
جبر اشعری
,
خلق افعال
,
خالق افعال عباد
,
خلق افعال اختیاری
چکیده :
انديشمندان اسلامى درباره سهم انسان در ايجاد افعالش، آراء متفاوتى ارائه داده اند. از متكلمان اسلامى، معتزله قايل به تفويض اند و جبريان اختيار انسان را نفى مى كنند، اما اشاعره نظريه «كسب» را ابداع كرده اند. در مقاله حاضر، با تحقيق در كتاب ها و مقالات كلامى، به انگيزه اشاعره براى بيان نظريه «كسب» و مهم ترين ادله عقلى و نقلى ايشان اشاره و عدم كفايت ادله شان اثبات شده است. همچنين تقريرات مختلف اشاعره از كسب، تبيين و نقد و بررسى گرديده است. اما افزون بر آنكه ادله اشاعره در اثبات مدعاى ايشان ناكافى است، تقريرهاى متعددشان از كسب نيز مفهوم صحيحى به دست نمى دهد. ازاين رو، نظريه «كسب» اسمى است بدون مسماى صحيح. در نتيجه، تلاش اشاعره براى مقابله با جبر به نتيجه نرسيد؛ زيرا بازگشت نظريه «كسب» به نظريه «جبر» است. ازاين رو، همه اشكالاتى كه متوجه جبريه است، بر كسبيه نيز وارد است، مگر برخى از اشاعره مانند جوينى و تفتازانى كه تقرير ايشان از كسب به نظريه اماميه (الامر بين الامرين) بازمى گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجه به اینکه هر موجودی ممکن است مگر خداوند که وجودش از خودش است و هر غیر واجبی را علتی است که تخطی معلول از آن محال است و هم چنین به این خاطر که اراده آدمی موجود است و گرنه منشا اثر نمی شد پس نتیجه می گیریم اراده انسان نیز با واسطه یا بی واسطه از طریق علل و معلول ها به خداوند می رسد و قابل تخطی نیست پس چگونه اختیار ممکن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در صدر اسلام در خصوص افعال انسان دو مذهب مشهور وجود داشت گروهى از اين روى كه افعال انسان متعلق ارادۀ غير قابل تخلف خدا است، انسان را در افعال خود مجبور مىدانستند و ارزشى براى اختيار و ارادۀ انسان نمىديدند، و گروهى انسان را در فعل خود مستقل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امتناع
,
اختیار انسان
,
خدا و اختیار انسان
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
افعال اختیاری انسان ,
افعال انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
این که گفته مىشود: "نیت اگر پاک باشد، کافى است و دیگر به اسبابى مثل ادعیه و زیارات نیازى نیست"؛ آیا صحیح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
افعال ارادى و اختیارى انسان برخاسته از "نیت" او هستند. توضیح این که، انسان عاقل اول نسبت به فعل مقصود و مطلوب، علم پیدا مىکند و سپس مزایا و ثمرات مثبت و منفى آن را بررسى کرده و بعد نسبت به اقدام (اگر براى او نافع یا مطابق میلش باشد) یا ترک آن (اگر ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نیت
,
افعال اختیاری انسان
,
تأثیر نیت بر عمل
,
تأثیر نیت بر نتیجة عمل
,
دعا و توسل
,
فلسفه توسل
کلیدواژههای فرعی :
ادعیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درّة الفاخرة فی تحقیق مذاهب الصوفیة و المتکلمین و الحکماء المتقدمین
نویسنده:
عبدالرحمن بن احمد جامی؛ محققان: بدیع الملک بن امامقلی عمادالدوله، نیکلاس هیر، علی موسوی بهبهانی؛ ناظران: مهدی محقق: چارلز آدامز؛ شارح: عبدالغفور لاری
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران - دانشگاه مک گیل: مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
افعال اختیاری انسان
,
اراده الهی
,
علم الهی
,
قدرت الهی
,
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
شناخت ذات خدا
,
13. علم کلام
,
آراء فلسفی - کلامی
,
کتب عرفان نظری
شابک (isbn):
964-5552-23-0
چکیده :
«الدرة الفاخرة فی تحقیق مذهب الصوفیة و المتکلمین و الحکماء المتقدمین»، به زبان عربى، نوشته نور الدین عبدالرحمن جامى صوفى، شاعر و ادیب شهیر قرن نهم هجرى، اثرى است که نویسنده در آن به محاکمه میان متکلمان و متصوفان و فلاسفه مى پردازد. کتاب، بدون آنکه داراى باب بندى و فصل بندى خاصى باشد، یازده مسئله را مطرح مى کند که همه آنها مدت چند قرن محل نزاع میان متکلمان و فیلسوفان و عرفاء بوده است. مسائل مطرح شده، به ترتیبى که در کتاب آمده، به قرار زیر است: 1. مفهوم وجود خدا و نسبت آن به ذات او، بدین معنا که آیا وجود حق عین ذات اوست یا زاید بر آن است؟ 2. وحدت خدا و ضرورت اثبات آن 3. ماهیت صفات خدا و ارتباط آنها با ذات او، بدین معنا که آیا صفات خدا عین ذات اوست یا زاید بر آن است؟ 4. ماهیت علم خدا و مسئله نسبت دادن علم به خدا، بدان صورت که معارض با یگانگى یا واجب الوجودى او نباشد؛ 5. علم خدا به جزئیات و مسائلى که از نسبت دادن اینگونه علم به خدا لازم مى آید؛ 6. ماهیت اراده خدا و اینکه آیا اراده، صفتى متمایز از علم اوست یا چنین نیست؟ 7. ماهیت قدرت خدا و مسئله وابسته به آنکه خدا، فاعل مختار است یا چنین نیست؟ 8. مسئله ازلى بودن عالم یا آغاز داشتن آن و بحث در اینکه آیا عالم قدیم مى تواند از فاعل مختار نتیجه شود یا نه؟ 9. ماهیت کلام خدا و مسئله قدیم بودن یا مخلوق بودن قرآن 10. افعال اختیارى بندگان و اینکه انجام گرفتن آنها به قدرت خداى تعالى است؛ 11. صدور عالم از خدا و بحث در مسئله امکان صدور معلول هاى مختلف از علت واحد. جامى، در مورد هر یک از این مسائل نخست، مذاهب متقابل متکلمان و فیلسوفان و سپس مذهب متصوفه را بیان مى کند، ولى مذهب صوفیه را تنها به صورت مذهب معقولى در مقابل مذاهب کلامى یا فلسفى نمایش نمى دهد، بلکه آشکارا آن را به صورت مذهب برترى معرفى مى کند، خواه بدان باشد که وى نظرهاى متقابل کلامى و فلسفى را در مورد مسئله واحد با هم سازش مى دهد و خواه بدان که وى از مسائلى که لزوما از مذاهب مورد قبول متکلمان یا فیلسوفان نتیجه می شود، اجتناب مى ورزد؛
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد کلامی و فلسفی خیر و شر
نویسنده:
حسن امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
نیستی انگاری شر
,
شر
,
هستی انگاری شر
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
اعیان ثابته ,
اشاعره ,
نظریه کسب ,
افعال آزاد ,
وحدت شخصی وجود ,
کمال اول ,
کمال ثانی ,
وحدت شخصی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
افعال اختیاری انسان ,
معتزله (اهل سنت) ,
خیر کثیر ,
شرّ قلیل ,
وحدت شخصی وجود ,
حسن و قبح ذاتی ,
شرور طبیعی ,
حسن و قبح ذاتی ,
شر اخلاقی ,
نظام احسن ,
شر اخلاقی ,
احکام اعیان ثابته(عرفان نظری) ,
رویکرد کلامی به مساله شر ,
رویکرد فلسفی به مساله شر ,
عدم کمال اول ,
عدم کمال ثانی ,
اصل عوض و انتصاف ,
نسبی انگاری شر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
رویکرد اشاعره نسبت به مسأله شرور، نیستانگارانه و رویکرد متکلمان معتزلی شیعی پیش از خواجهنصیر، هستیانگارانه بوده است؛ اما پس از وی، دیدگاه آنان متفاوت بوده است. از میان فیلسوفان، فارابی نخستین کسی است که به این مسأله پرداخته، میان شرور طبیعی و ارادی تفاوت گذاشته است. پس از او ابنسینا با نگاه نیستیانگارانه به صورت مفصل با تشقیق شقوق و بیان احکام هر کدام به صورت جداگانه به این مسأله پرداخته است. بعد از وی، بیشتر فیلسوفان متأثر از وی بودهاند؛ البته ملاصدرا در مفاتیحالغیب، دیدگاه نیستیانگارانه فیلسوفان را به چالش کشیده، دیدگاه عرفا را برگزیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بین علم الهی نسبت به اعمال و پیشامدهایی که در آینده برای انسان روی میدهد و اختیار انسان را چگونه باید جمع کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا براي اينكه شبهه را خوب تقرير كنيم، ميتوانيم اينگونه آن را مطرح كنيم كه يكي از انگيزههايي كه اشاعره را به عقيدة جبر سوق داده است مسئله علم گسترده و پيشين خداست كه بر تمامي موجودات جهان و از آن جمله افعال و رفتار آدمي احاطه دارد. چنين علمي از ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
علم الهی
,
علم خدا به آینده
کلیدواژههای فرعی :
افعال اختیاری انسان ,
افعال انسان ,
علم ازلی الهی ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
علم الهی به افعال انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از آنجا که خداوند فیاض مطلق است، چرا انسانها از همان اول در بهشت آفریده نشدهاند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خلقت انسان ها و تمام موجودات به گونه ای پی ریزی شده است که هدف خاص را به دنبال دارد. خداوند در قرآن می فرماید: «خلق الله السماوات و الارض بالحق»[1]؛ خداوند آسمان ها و زمین را به حق خلق کرد. پس خلقت آسمان ها و زمین از آن جهت که منسب به ذات حق هستند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فیاض بالذات (اسماء فعل)
,
خدای فیاض (اسماء فعل)
,
رابطه بهشت و عمل
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش انسان ,
هدف خلقت انسان ,
افعال اختیاری انسان ,
عبادت انسان کامل ,
فیض الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا سرنوشت در زندگی دخالت دارد؟ چه کسی سرنوشت ما را مینویسد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار
,
قضاء و قدر
,
عدل الهی
کلیدواژههای فرعی :
تقدیر ,
تقدیر الهی ,
افعال اختیاری انسان ,
اراده انسان ,
سرنوشت انسان ,
قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا انسان قادر به تغییر تمام تقدیرات الهی هست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به این پرسش، چند نکته را باید تذکر دهیم: اول. مفهوم قضا و قدر: واژه «قدر» به معنای اندازه، و «تقدیر» به معنای و اندازه گیری و چیزی را با اندازه ی معینی ساختن است و واژه «قضا» به معنای یکسره کردن و به انجام رساندن و داوری سنجش کردن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
عدل الهی
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
البداء ,
افعال اختیاری ,
افعال اختیاری انسان ,
بداء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 34
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید