جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317567
آیا سوره قصص، آیه 5 با اهل بیت(ع) ارتباط دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سوره قصص، آیه ۵: وَ نُرِیدُ أن نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِی الْأرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ.[۱] و اراده کرده ایم که به مستضعفان در زمین، نعمت بخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان [روی زمین] قرار دهیم. بیشتر ...
ماجرای حدیث کسا در کجا رخ داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
هر چند برخى از احاديث ، به وقوع رويداد كسا در خانه برخى ديگر از همسران پيامبر(ع) اشاره دارند، ليكن ملاحظه و تأمّل در مجموع رواياتى كه در اين باره رسيده اند ، اثبات مى كند كه نزول آيه تطهير و وقوع رويداد كسا ، بى ترديد ، در خانه امّ سلمه واقع شده است. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا متن حدیث کسا در آخر مفاتیح الجنان معتبر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حديث كسا قطعى و غير قابل ترديد و بيانگر يكى از مهم ترين ويژگى هاى اهل بيت پيامبر خدا(ع) ، يعنى ويژگى طهارت و عصمت آنهاست؛ ليكن در اين اواخر، متنى به عنوان «حديث كسا» ، در ميان شيعيان ، شايع گرديده كه پايه و اساسى ندارد. نخستين محدّث معروفى كه بى اساس بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حضرت فاطمه(س) چند خطبه دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
طبق آنچه در نهج الحیاة، ص ۹۹ ـ ۱۲۹ آمده، چهار خطبه از آن حضرت نقل شده است: یک) در باره ی نکوهش پیمان شکنی دو) هنگام هجوم به خانه ی حضرت سه) در مسجد پیامبر چهار) عیادت زنان مدینه از او. بیشتر ...
آیا فائزه از نامهای حضرت فاطمه(س) است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این کلمه را به عنوان نام حضرت فاطمه(س) نیافتیم هرچند مفهومی خوب دارد و از واژه های قرآنی است. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آموزه هماهنگی با نظام کیهانی در فلسفه اشراق سهروردی
نویسنده:
بهروز دیلم صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
چکیده :
یکی از مهم‌ترین جریان‌های فکری در ایران اسلامی، جریان «حکمت اشراق» است. بنیان‌گذار این مشرب فکری، «شهاب الدین سهروردی» است که پیوندی بین اندیشه ایران باستان و اندیشه اسلامی ایجاد کرده است. سهروردی هماهنگی و سازگاری انسان و جامعه را با نظام کیهانی لازم می‌داند، چرا که معتقد است در پرتو آموزه هماهنگی با نظام کیهانی، وجود آدمی مشرقی و نورانی می‌شود. سهروردی همانند ایرانیان باستان، وجود را به عنوان «نور» تعبیر می‌کند. مفهوم نور از یک سو، با مفهوم «خره» و از سوی دیگر، با آیات سوره نور در قرآن کریم پیوند پیدا می‌کند. وی «خره» را نوری می‌داند که نفس و بدن به آن روشن می‌شوند. او در کتاب هیاکل النور، از آرمان رهایی نور اسیر شده در جسم سخن می‌گوید. هم‌چنین «عشق» را به مثابه اساس نظام کیهانی می‌داند که در تمام پدیده‌های جهان هستی جاری و ساری است. «هانری کربن»، حکمت اشراق را گذار از «حماسه پهلوانی» ایران باستان به «حماسه عرفانی» ایران در دوره اسلامی می‌داند.
صفحات :
از صفحه 116 تا 128
مصحف حضرت فاطمه(س) چیست و چه محتوایی دارد؟ این مصحف اکنون کجاست؟ مگر ممکن است جبرئیل بر غیر پیامبر نازل شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به چند حدیث در این زمینه توجه کنید: أبو بَصیرٍ عَنِ الإِمامِ الصّادِقِ(ع): إنَّ عِندَنا لَمُصحَفَ فاطِمَةَ(ع)، وما یدریهِم ما مُصحَفُ فاطِمَةَ(ع)؟! قُلتُ: وما مُصحَفُ فاطِمَةَ(ع)؟ قالَ: مُصحَفٌ فیهِ مِثلُ قُرآنِکم هذا ثَلاثَ مَرّاتٍ، واللّهِ ما فیهِ بیشتر ...
عدالت به عنوان فضیلت نفس
نویسنده:
مرضیه صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
چکیده :
مقاله حاضر درصدد تبیین عدالت فردی به عنوان فضیلت نفس و به مثابه برترین فضیلت در اخلاق در مقابل عدالت به عنوان عملی اجتماعی است. بحث عدالت فردی مقدم بر بحث عدالت اجتماعی است، زیرا با تربیت انسان، جامعه نیز بالطبع از افراد تربیت یافته برخوردار شده و در نتیجه، جامعه، ساختار سیاسی سالمی می‌یابد.جایگاه بحث حاضر، در اخلاق فضیلت مدار است که قائل به ارزش ذاتی فضایل بوده و درباره خصایل و عادات اخلاقی با تأکید بر ویژگی‌های درونی فاعل فعل بحث می‌کند. در بحث عدالت فردی، عدالت به مثابه یک فضیلت هدایت‌گر در طی طریق صحیح زندگی است. در این مقاله به بررسی و تبیین نظریات افلاطون، ارسطو و نیز حکیمان مسلمان، از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، ابن‌مسکویه و مرحوم نراقی و مقایسه آنها با یکدیگر پرداخته می‌شود.
صفحات :
از صفحه 58 تا 68
آیا این حدیث که در ماجراى فدک از پیامبر اکرم(ص) نقل مى کنند، صحیح است؟ ما گروه پیامبران ارثى به جا نمى گذاریم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اینکه پیامبر هیچ ارثى باقى نگذاشت براساس حدیثی است که ابوبکر در ماجراى فدک از قول پیامبر گفت: نحن معاشر الانبیاء لانورث؛ ما گروه پیامبران ارث برده نمى شویم (ارث بجا نمى گذاریم). حضرت فاطمه(س) در برابر ابوبکر فرمود که این حدیث با قرآن مخالف است؛ چر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اخلاق نیکوماخوس ارسطو
نویسنده:
کالوین پینکین
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
چکیده :
در این مقاله، نظریه اخلاقی ارسطو از رهگذر بررسی انتقادی کتاب اخلاق نیکوماخوس بررسی شده است. مفهوم محوری اخلاق ارسطو، مفهوم سعادت یا کامیابی است. سیر او در اخلاق به سوی مطلوبی است که فی‌نفسه مطلوب باشد نه آن که به دلیل چیزی دیگر مطلوب باشد. به تعبیر دیگر، ارسطو در پی خیر برین بود. ارسطو انسان سعادت‌مند را انسان فضیلت‌مند می‌داند و تحلیل ارسطو از فضیلت، تأثیری چنان درازآهنگ داشته که در عصر حاضر، با بازسازی نظریه او، اخلاقی پدید آمده که به اخلاق مبتنی بر فضیلت (virtue ethics) موسوم است.
صفحات :
از صفحه 36 تا 57
  • تعداد رکورد ها : 317567