جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه منطق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 478
عنوان :
بررسی و نقد سه دیدگاه در کیفیت حمل ذاتیات بر ذات و بر یکدیگر
نویسنده:
محمد مهدی کمالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حمل شایع صناعی (منطق)
,
فلسفه اسلامی
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
نوع
,
جنس
,
فصل
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق اسلامی
,
منطق قدیم
,
کیفیت حمل ذاتیات بر ذات
چکیده :
در رابطه با کیفیت حمل ذاتیات بر ذات و بر یکدیگر سه نظریه مطرح است. مشهور حمل جنس و فصل بر نوع و بر یکدیگر را حمل شایع صناعی دانستهاند. لیکن به اعتقاد علامه طباطبایی جنس همان نوع مبهم و فصل همان نوع محصل است و نوع ماهیتی تامه است فارغ از ابهام و تحصل. از اینرو ایشان بر خلاف مشهور حمل جنس و فصل بر نوع را اولی ذاتی میداند، اگرچه حمل جنس و فصل بر یکدیگر را شایع صناعی قلمداد نموده است. اما آیتالله جوادی آملی یک گام جلوتر از علامه طباطبایی نه تنها حمل جنس و فصل بر نوع را که حمل آن دو بر یکدیگر را اولی ذاتی معرفی کرده است. به اعتقاد ایشان هر حملی که در مدار مفهوم باشد، حمل اولی ذاتی است و حمل این سه مفهوم بر یکدیگر از این قبیل است. در این مقاله ضمن تبیین هر سه دیدگاه، به نقد و بررسی آنها پرداخته و در نهایت به این نتیجه دست یافتهایم که نظریه مشهور صحیح است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارههای منفصله نزد ابنسینا
نویسنده:
امین شاهوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق وجهی
,
منطق سینوی
,
ناسازگاری
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق قدیم
,
قضایای شرطی
,
گزارههای منفصله
,
خوانش ربطی-وجهی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این مقاله، در بخش اول، گزارههای منفصله بر پایة کتاب شفاء را بررسی میکنیم و نشان میدهیم که ابنسینا، برخلاف متأخرانی چون قطبالدین رازی، گزارههای منفصلة حقیقی اتفاقی را نمیپذیرد. در بخش دوم، دو خوانش کلی در باب گزارههای منفصلة ابنسینا معرفی میشود. بر اساس دیدگاه رشر، شهابی، فاخوری، نبوی و الجزر، گزارههای منفصلة ابنسینا تابعارزشی هستند، در حالی که از نظر استریت و چاتی دیدگاه ابنسینا در باب گزارههای منفصله در کتاب اشارات را میتوان وجهی دانست. در ادامة این بخش به ناکارآمدی هریک از این نظرها اشاره خواهیم کرد. در بخش سوم، با تأکید بر مفهوم «ناسازگاری» به مثابة هستة اصلی دیدگاه ابنسینا در باب گزارههای منفصلة حقیقی، دیدگاه ربطی ـ وجهی برای صورتبندی این گزارهها دقیقتر از دیگر خوانشها درنظر گرفته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق نزد فیلسوفان پیش از سقراط؛ (فیثاغوریان، سوفیستها، اتمیان)
نویسنده:
آرش کرامتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای پیش سقراطی
,
فیثاغورثیان
,
سوفسطایی
,
پیش سقراطیان
,
سوفسطاییان
,
فلسفه یونان
,
اصطلاحنامه منطق
,
اتمیان
,
اتمگرایی
,
فیثاغورس و فیثاغوریان
,
منطق قدیم
چکیده :
موضوع این پایاننامه عبارت است از بررسی دیدگاه فلسفی فیلسوفان پیش از سقراط (شامل سه مکتب فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان) به منظور شناسایی آرای منطقی آنها و تعیین اثرگذاری احتمالی این آرا بر منطق ارسطو. مهمترین منبعهای مورد استفاده درز این پایاننامه عبارتند از مجموعه آثار ارسطو، کتاب متفکران یونانی، تاریخ فلسفه یونان و کتاب Die Fragmente der Vorsokratiker. چهارچوب نظری این پژوهش عبارت است از توصیف و تحلیل دیدگاههای فلسفی و منطقی فیلسوفان پیشسقراطی (سه مکتب مورد بحث در این پایاننامه که در بالا اشاره شد) با بهرهگیری از منبعهای موجود و بررسی ارتباط احتمالی این دیدگاهها با دیدگاههای منطقی ارسطو در مرحله پس از آن. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان (لئوکیپوس و دموکریتوس) دارای دیدگاههای منطقی بودهاند؛ و پرسش فرعی عبارت از این است که آیا این دیدگاهها تأثیر مشخصی بر منطق ارسطو گذاردهاند یا تقابل مشخصی با آن داشتهاند. فرضیههای این پژوهش نیز عبارت هستند از اینکه به نظر میرسد در موردهایی مانند «کلّیات»، «مقولهبندی»، «ساختن گزاره»، «تعیین معیار صدق و کذب»، «گونهای از منطق استقرایی یا تمثیلی» و «تعریفهای منطقی»، بحثهای با اهمیتی نزد فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان جریان داشته که مورد توجه ارسطو بودهاند. این پژوهش به روش کتابخانهای صورت گرفته است. عمدة مفاهیم تخصصی این پژوهش را میتوانیم با تعریفهای ارائهشده در زیر ببینیم: - آرای منطقی: ارائة بحثهای مقدماتی و غیرنظاممند دربارة موضوعهایی مانند مقولهبندی، اثبات هندسی، صدق و کذب باورها و گفتارها، وجودداشتن یا نداشتن مفاهیم، ساختار جملهها و چگونگی استدلال. - منطق: یعنی روش استدلال درست. - دیالکتیک یا جدل: استنتاجی است که از مقدمههایی که به طور کلی پذیرفتهشدهاند، به متناقض یک تز دادهشده، استدلال میکنند. - جوهر: آنچه در زیر همه هستیهای دیگر است وتحلیل به آن پایانمیپذیرد. - مفهوم: ایدهای (کلی) است که از امور جزئی انتزاع شدهاست. - معیار یا پیمانة صدق وکذب: آنچه صادق بودن یا کاذب بودن یک گفتار، باور یا شناخت با آن مشخص میشود. - حد: آنچه مقدمههای قیاس ارسطو به آن تحلیل میشوند. - مقولهبندی منطقی: دستهبندی گفتارهای غیرمرکبی که هستی را بیانمیکنند و با ترکیب آنها، گزارههای صادق یا کاذبی دربارة هستی شکل میگیرد. - اصول اعداد فیثاغورسی: جفتهای متضاد در مکتبهای فیثاغورسی که آنها را اصول اعداد میدانستند. - اثبات هندسی: اثبات یک قضیة هندسی با شروع از اصول موضوع و بهکارگیری استدلالهای منطقی. - تقدم منطقی: مقدم بدون مؤخر قابل تصور است، اما مؤخر را نمیتوان بدون مقدم تصورکرد. - تقدم در وجود : اگر مقدم وجودنداشتهباشد، مؤخر وجودنخواهدداشت. در زمینة نقش جوهری اصول دهگانة اعداد و خود عددها (نزد فیثاغورسیان)، قراردادن انسان بهعنوان معیار تعیین صدق و کذب گفتارها و باورها و نفی واقعیت بیرون از او و نیز انکار امکان تناقضگویی (نزد پروتاگوراس و گرگیاس)، بهرهگیری از دیالکتیک (نزد گرگیاس)، انکار عینیتداشتن مفهومها و نفی وجود جوهری زمان (نزد آنتیفون)، ارائة استدلالهایی دربارة نامتناهیبودن شمار شکلهای اتمها و بخشناپذیری آنها (نزد لئوکیپوس)، به-کارگیری استدلالهایی- که امروزه مشخصنیستند- برپایة گواهی حواس برای اثبات اتمها (نزد اتمیان) و توجه به مفهومها و ارائة تعریف از چیزها (نزد پروتاگوراس، گرگیاس و دموکریتوس)دیدگاههای منطقی ارائهشدهاست و نیز فیثاغورسیان به ارائة استدلال برهانی در هندسه نزدیکشدهبودند. شاهدی نشاندهنده این که ارسطو در دیدگاههای منطقی خود، از فیثاغورسیان و اتمیان تأثیرپذیرفته یا تقابل ویژهای با آنها داشتهاست وجود ندارد، اما دیدگاه او در قراردادن واقعیت بیرونی به عنوان معیار صدق و کذب جملهها، در تقابل آشکار با دیدگاه پروتاگوراس و گرگیاس است. پیشنهاد میشود دربارة اثبات قضیههای هندسی که بنابر سندها توسط فیثاغورسیان انجامشدهاست، مطالعة بیشتری برای بررسی سیر تکاملی هندسه صورتگیرد. به تأثیرگذاری فیثاغورسیان بر افلاطون توجهشود. در مورد سوفیستها ضرورتدارد که برای فراهمآوردن پژوهشی کاملتر، به اندیشههای هراکلتیوس و پارمیندس و مکتب وی، پرداختهشود تا اثری که بر سوفیستها داشتند، آشکارگردد. بزرگترین مشکلی که در راه فراهمآوردن این پژوهش قرارداشت، زمان کم درنظرگرفتهشده برای انجام آن بود؛ که باعثشد تا این پژوهش از رشد بیشتر بازماند. از این رو نیازاست تا برای از میان برداشتن این مشکل، اقدام لازم صورتگیرد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار صوری و معنایی منطق شرطی در دو نظام منطقی قدیم و جدید
نویسنده:
مرتضی حاجحسینی گورتانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت مدرس,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق شرطی
,
ساختار نحوی
,
ساختار معنایی
,
استلزام معنایی (منطق)
,
اصطلاحنامه منطق
,
برهان (قسیم جدل و مغالطه)
,
تابع ارزش
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
منطق کلاسیک
چکیده :
مگاریون و رواقیون در شناسائی ترکیب شرطی تابع ارزشی و شروط صدق آن و قاعدههای مربوط به آن نقش بنیادین و اساسی داشتند و از این جهت درآمدی به منطق جدید محسوب میشوند ولی هیچ تاثیری بر منطق اسلامی نداشتهاند. منطقیان قدیم، گزاره شرطی متصله، را به اتفاقیه عامه و لزومیه تقسیم نموده و شروط صدق هر یک را مورد بحث قرار دادهاند. اتفاقیه عامه بر هیچ یک از انواع شرطی در منطق جدید قابل تطبیق نیست . و مثالهای لزومیه نیز بیشتر از نوع استلزام معنائی، شرطی علی و شرطی خلاف واقع است . یعنی منطقیان قدیم به استلزام مادی و استلزام اکید که از نوع استلزام منطقی است نپرداختهاند و در تبیین شروط صدق اتفاقیه عامه و لزومیه بر اساس مقتضیات جهان کنونی داوری کردهاند نه میزانهای منطقی محض . آنان همچنین به دلیل استفاده از زبان طبیعی به جایگاه منطقی سلب ، زمان یا حالت و نیز سورهای متعدد در گزارههای مرکب ، نپرداخته و در بیان صورت برهانها از نظام واحدی پیروی نکردهاند. لذا نظریه آنها در هر یک از نظامهای متعدد که از متون منطق قدیم استخراج میشود به صورت برهانهای ادرست انجامیده است . اینگونه صورت برهانها در متن رساله با علامت *ن مشخص شدهاند. منطقیان قدیم با برقراری تناظر بین منطق حملی و منطق شرطی، نظریه قیاسهای اقترانی شرطی را بر نظریه قیاسهای اقترانی حملی استوار نمودهاند. لذا گرچه در قالب زبان طبیعی، چنین به نظر میرسد که میتوان درستی صورت برهانهای شرطی معتبر و نیز درستی قیاسهای اقترانی شرطی معتبر را بر اساس قواعد قیاسهای اقترانی حملی توضیح داد، اما حقیقت این است که نطریه قیاسهای اقترانی شرطی منطق قدیم قادر نیست درستی تمام این صورت برهانها را توضیح دهد. و خلاصه اینکه الگوهای صوری ارائه شده برای شرطیها در منطق جدید در تبعیت از میزانهای منطقی محض از توفیق بیشتری برخوردار است و از میان آنها، الگوی صوری شرطی تابع ارزشی در استدلالهای دقیق و پیچیده ریاضی نتایج رضایتبخشی داده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ی قرون وسطایی اطلاق: دلالت شناسی پنهان در رساله ی «در پیرامون ابطال-های سوفیستی» ارسطو
نویسنده:
مهین باقری ؛ مهدی میرزاپور ؛ غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه قرون وسطی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق قدیم
,
منطق در قرون وسطی
,
«ابطال های سوفیستی» ارسطو
,
نظریه ی اطلاق
,
مغالطات منطقی
,
رساله ی «در پیرامون ابطال-های سوفیستی» ارسطو
چکیده :
نظریهی اطلاق (Supposition Theory) یکی از نظریههای مهم منطقی-دلالتشناسی است که در تألیفات و تفاسیر منطقدانان قرون وسطایی در ذیل بحث «ویژگیهای حدود» مطرح گردیده است. از آنجایی که این نظریه دارای پیامدهای منطقی، فلسفی و الاهیاتی مهمی است در این پژوهش به بررسی ریشهی مفهومی و تاریخی آن می پردازیم. مدعای اصلی این پژوهش وجود پیوندی معنادار به لحاظ تاریخی و مفهومی بین نظریهی قرون وسطایی اطلاق و نظریهی مغالطات ارسطو است که در رسالهی «در پیرامون ابطالهای سوفیستی» وی مطرح شده است. بررسی مورد به مورد مغالطات مطرح شده توسط ارسطو در مقایسه و تطبیق با تحلیلهای منطقدانان قرون وسطایی این فرضیه را تقویت می کند که نظریهی اطلاق همان دلالتشناسیِ پنهان در نظریهی مغالطات ارسطو است که توسط منطقدانان قرون وسطایی ماهیتی آشکار و مستقل پیدا کرده است و در دوران قرون وسطایی متأخر در برخورد با مشکلات دلالتشناسی مختلف در ابعاد گستردهتری نیز توسعه یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرا منطق، اخلاق و کلام
نویسنده:
همایش جهانی حكیم ملاصدرا
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: بنياد حکمت اسلامي صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
مقاله ها
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه منطق
,
فلسفه دین
,
فلسفه منطق
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مقدمه ابن خلدون
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم (علامه طباطبایی/ مرتضی مطهری)
کلیدواژههای فرعی :
دلیل ضرورت نبوت ,
معتزله (اهل سنت) ,
ارزش های اسلامی ,
رییس مدینه فاضله ,
حرکت جوهری ,
عکس ( قضیه ) ,
قضیه حملیه ,
عکس نقیض ( قضیه ) ,
حدود قیاس ,
قیاس اقترانی ,
حد وسط ,
حضرت قلب(انسانی) ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
وحی و عقل ,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین) ,
منطق کلاسیک ,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مجموعه مقالات همایش جهانی حکیم ملاصدرا جلد نهم- ملاصدرا ـ منطق، اخلاق و کلام این کتاب جلد نهم از مجموعه مقالات همایش جهانی حکیم صدرالمتألهین شیرازی است. در این جلد مقالات مقوله منطق و فلسفه منطق (شامل ۱۱ مقاله) و مقالات مقوله فلسفه اخلاق (شامل ۱۶ مقاله) و ۶ مقاله از مقالات مقوله کلام و فلسفه دین آمده است. مقالات این کتاب در مجموع ۳۳ مقاله است که از میان آنها ۱۴ مقاله از انگلیسی، یک مقاله از زبان فرانسه و دو مقاله از عربی به فارسی ترجمه شده است. عناوین برخی از مقالات و نویسندگان آن عبارتند از: ـ ملاصدرا و تحول قضایا به حملی موجب کلی ضروری: احد فرامرز قراملکی ـ منطق زمان و نظریه اقتران شرطی ابنسینا: لطفالله نبوی ـ نگاهی گذرا به نگاشتههای منطقی از آغاز تا عصر ملاصدرا: محسن برزگر ـ حقیقت چیست؟: پال هورویچ ـ اصول تربیتی فلاسفه و متکلمین اسلامی و مقایسه آنها با علوم تربیتی: علی قائمی امیری ـ اهمیت عقاید دینی در تصمیمگیری پزشکی در مورد پایان زندگی: هانس مارتین زاس ـ ملاحظاتی درباره مفهوم قلب از نظر ملاصدرا: پل بالانفه ـ زیست اخلاق و ژنتیک انسانی: لودگر هونفلدر ـ پلورالیسم و وحی از منظر صدرالمتألهین شیرازی و پلتیلیش: اعلاء تورانی این کتاب بهمراه شرح مختصری از نویسندگان مقالات در ۵۱۴ صفحه از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معقولهای ثانی
نویسنده:
محمد فنائی اشکوری
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفاهیم کلی
,
فلسفه اسلامی
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
کتب فلسفی
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
شرح منظومه: سبزواری
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
بدایة الحکمة: علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اصالت ماهیت ,
بداهت وجود (مفهوم وجود) ,
وجود ربطی ,
امور عامه ,
مقولات عشر ,
اصالت وجود ,
اصطلاحنامه منطق ,
الفاظ ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
چکیده :
معقولهای ثانی فلسفی، ابزارهای نگرش فلسفیاند که فیلسوف آنها را برای کشف و تبیین اسرار و حقایق جهان هستی به کار میگیرد. بسیاری از اندیشمندان اعتبار فلسفه را در گرو ارزش و اعتبار این دسته از مفاهیم میپندراند. از این رو، یکی از مباحث بنیادین درباره حقیقت فلسفه پژوهش درباره اعتبار معقوهای ثانی فلسفی است. معقول در اصطلاح فلسفه و منطق به مدرکات مفاهیم کلی گفته میشود که توسط عقل درک میشوند، برخلاف محسوسات و متخیلات که جزییاند و توسط حواس درک میشوند. معقولات ثانی فلسفی نقش مهمی در تفکر بشر دارند، به گونهای که انکار این دسته از معقولات تفکر بشر را با بنبست مواجه میکند. تفاوت عرفان و ادبیات از نگاه کاکایی انتشار چکیدهای از تمامی آثار بوردیو بخشی از فهرست: فصل اول:معقول ثانی در فلسفه اسلامی فصل دوم:سهروردی و مفاهیم اعتباری فصل سوم:طوسی و مسئله معقول ثانی فصل چهارم:معقول ثانی در فلسفه اصالت وجودی ملاصدرا فصل پنجم:فلاسفه پس از ملاصدرا و معقول ثانی فصل ششم:معقول ثانی در اندیشه توماس اکوئیناس
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گنجینه خرد
نویسنده:
مهدی هادوی تهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: الزهراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
الفاظ
,
ت. فلسفه و منطق (آثار پر استناد)
,
شرح منظومه: سبزواری
,
کتب منطق
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
1. ارگانون - المنطق - الأورغانون- الأورجانون - the organon (ارسطو)
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
بدایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
دلالات ,
دلالت طبعی ,
دلالت وضعی ,
دلالت لفظی ,
دلالت عقلی غیر لفظی ,
لفظ مرکب ,
لفظ مفرد ,
مرکب ناقص ,
لفظ مرکب تام خبری ,
صدق و کذب (منطق) ,
چکیده :
گنجینه خرد / مهدی هادوی، از هنگامی که دانش منطق به سرزمین های اسلامی وارد شد اندیشمندان مسلمان با شرح و تفسیر، تطبیق قواعد منطقی با متون اسلامی و نقد و نو آوری به بالندگی آن مدد رساندند، ولی جویندگان این علم کهن مدت زمانی است که شیوه علمای سلف را مغفول نهاده، تنها به ذکر نظریات و آثار حکمای پیشین اکتفا می کنند، بدون آنکه اندیشه های آنها را تحلیل و بررسی نموده و راه های تازه به سوی معارف عقلی به میان آورند. «گنجینه خرد» با عنایت به پر سازی خلاء پیش گفته به سامان رسیده است. استاد مهدی هادوی در این اثر کوشیده است که از افکار منطقیان پیشین، منطقی نوین بسازد. تا کنون دو جلد از هفت جلد این مجموعه، منتشر شده است. جلد اول تحت عنوان «مبادی منطق» رئوس ثمانیه (سمت مؤلف، غرض،منفعت،مرتبه،جنس،موضوع و ابواب) معیار ]علم[ را تحلیل و بررسی کرده و جلد دوم تحت عنوان «مباحث الفاظ» تنها به پاره ای از مباحث تصورات یعنی مجاری مباحث الفاظ، دلالت و اقسام آن و مفرد و مرکب پرداخته است. بیان نظریات و سخنان بزرگان، شرح شیوای آراء اندیشمندان، تفسیر گویا، مفهوم و روان؛ ورود و خروج روشمند و علمی در مسائل منطقی و توجه به مسایل فراموش شده از مهم ترین ویژگی های این نوشتار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگویی برای منطق خواست بر مبنای منطقهای نیمهکلاسیک
نویسنده:
عامر آمیخته
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت مدرس,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق ربط
,
منطق شرطی
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق ریاضی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق موجهات
,
منطق تکلیف Deontic Logic (منطق بررسی مفاهیم هنجاری )
,
منطق خواست
,
منطق ترجیح
چکیده :
در پی توسعهی منطق جدید، «منطق کلاسیک» در مقولههایی چون «ضرورت»، «زمان»، «معرفت»، «تکلیف» و ... گسترش پیدا کرده است. با پرداختن به مقولهی «خواست»، الگو از «منطقهای نیمهکلاسیک» بالاخص «منطق تکلیف» و به کمک «منطق ترجیح»، گسترشی نو از منطق کلاسیک را برساختیم. این گسترش، در حوزههای «موجهات نرمال»، «موجهات غیرنرمال»، «محمولات»، «عوامل»، «شرط» و «مقدار خواستن» بسط داده شده است. با تاکید بر تکنیکهای ریاضی منطق جدید، کمی فلسفیدن و اشاراتی بر روانشناسی به تحلیل مفهوم «خواستن» و تاسیس «منطقهای خواست» پرداختیم. به علاوه سیستمهایی با محوریت مفاهیم «تمایل» و «ترجیح» را معرفی کردیم. و در مورد ارتباط بین «خواستن» و «ترجیح دادن» نیز نظامهایی را پیشنهاد دادیم. در میان منطقها به طور مستقیم یا غیرمستقیم از «منطق موجهات محمولی»، «منطق زمان»، «منطق معرفت»، «منطق تکلیف شرطی»، «منطق ترجیح»، «منطق ترجیح موجهاتی»، «منطق ربط» و «منطق شرطی» استفاده کردهایم. در بیان ساختار معنایی «منطقهای خواست نرمال» نیز از ایدهی «جهانهای ممکن تکلیفی» در دلالت شناسی کریپکیایی «منطق تکلیف» بهره بردهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیقی پیرامون قضایای کلی و جزئی در منطق جدید و قدیم
نویسنده:
موسی ملایری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
حکمت و فلسفه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضیه وجودی
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضایای حقیقه و خارجیه
,
قضایای کلی
,
منطق ریاضی
,
قضیه شرطیه(مقابل قضیه حملیه)
,
منطق جدید
,
قضایای جزئی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 478
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید