جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
آخرت گرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
عنوان :
آیا بعد از جهان آخرت، مجدداً دنیای دیگری وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كلمة آخرت در برابر كلمة دنيا به كار ميرود، پس جهان آخرت يعني جهان پس از مرگ، بنابراين معناي جهان آخرت، وسيع است. هم عالم برزخ را در بر ميگيرد و هم عالم قيامت را. حال اگر مراد از بعد از جهان آخرت اين باشد كه آيا انسان كه پس از مرگ به عالم برزخ منتقل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آخرت گرایی
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
معاد(کلام)
,
آفرینش جهان
کلیدواژههای فرعی :
رجعت ,
عالم برزخ ,
جهان پس از مرگ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
9 اصل کلیدی تبلیغ و تربیت در سیره پیامبر (ص)
نویسنده:
سعید سالاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تبلیغ
,
فطرت(کلام)
,
پیامبر
,
تربیت
,
رأفت
,
پیامبر اکرم (ص)
کلیدواژههای فرعی :
آخرت گرایی ,
خیرخواهی ,
تفاوت های فردی ,
تربیت فردی ,
روش تربیتی پیامبر ,
تربیت در قرآن ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 77 قصص ,
آیه 214 شعراء ,
آیه 128 توبه ,
تغافل ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
خرافات گریزی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
انسان موجودی است که به دلیل برخورداری از قوه فکر و قدرت تمییز نیک و بد، می تواند با انتخاب مسیر درست یا نادرست، آینده حیات خود را در دو سویه تاریکی یا روشنایی تعیین نماید. در همین وادی انسانیت، آدمیانی یافت می شوند که پس از یاری خویش و یا در هنگامه آن، بنای یاری دیگری یا دیگرانی را دارند.این مبلغان و مربیان توحیدی برای توفیق در رسالت خویش علاوه بر فراهم نمودن مقدمات اولیه، به صورت ضروری، نیازمند شناختن برترین مربی و مبلغ موحد؛ یعنی حضرت ختمی مرتبت می باشند. یگانه ای که لحظه لحظه زندگیش دریایی از نکته های تربیتی و اخلاقی است و بی شک قدم زدن در این اقیانوس، سپاس و ستایش باری تعالی را خواسته یا ناخواسته و از تمام وجود برمی انگیزاند. در این مقال سعی داریم نکاتی از این دریاهای عمیق را برشماریم که شاید کمتر در نگاره چشم آمده اند. نکاتی که پایه های تشکیل و ترویج معارف دینی اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 170 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی توسعه پایدار
نویسنده:
سعید فراهانیفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبانی کلامی توسعه اقتصادی
,
توسعه اقتصادی در قرآن
,
توسعه اقتصادی در حدیث
کلیدواژههای فرعی :
قاعده حفظ محیط زیست ,
لیبرالیسم ,
آخرت گرایی ,
القسط ,
امامان دوازده گانه ,
امانتداری ,
محیط زیست در اسلام ,
محیط زیست ,
خلافت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
شکر نعمت ,
ایمان به خدا ,
قرآن ,
عدالت بین نسلی ,
خلیفة الله الاعظم ,
لیبرالیسم اقتصادی ,
اعلامیه ریو 1992 ,
اسلام و لیبرالیسم ,
اسلام و محیط زیست ,
نظام اقتصاد سرمایه داری ,
قرآن ,
عدالت(فقه) ,
امانت داری ,
میزان ,
اسلام و لیبرالیسم ,
رفاه اقتصاد اسلامی ,
هدفمندی عالم ,
نزول برکات الهی ,
غفلت زدگی ,
ادبیات توسعه پایدار ,
فلسفه توسعه پایدار ,
اکولوژیست ,
عدالت درون نسلی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2423-6233
چکیده :
دانش اقتصاد با وجود این که در علوم تجربی رقم خورده است، اما متأثر از اعتقادات و ارزشها است. بهعلاوه، نظامهای اقتصادی که اهداف و جهتدهی این دانش را به عهده دارند، نیز بر مبانی کلامی و ارزشی استوار میباشند. توسعه پایدار یکی از مقولات دانش اقتصاد است که در دهههای اخیر توجه بسیاری از دانشمندان توسعه را به خود جلب کرده است. نگرانیهای ناشی از تخریب محیطزیست و از بین رفتن حقوق نسلهای آتی، علاوه بر اقتصاددانان، دانشمندان علوم دیگر را نیز به تأمل واداشته است. فرضیه ما در این تحقیق این است که ناکارآمدی نظام سرمایهداری در غلبه بر مشکل ناپایداری توسعه، ناشی از مبانی فلسفی و کلامی این نظام بوده و نظام اقتصادی اسلام با بهرهمندی از تعالیم دین مبین اسلام، بر مبانی ای استوار است که زمینه پیامدهای منفی توسعهیافتگی را از بین برده و رفاه عمومی همه افراد را اعم از انسانهای موجود و افراد نسلهای آتی را تأمین خواهد کرد. در این مقاله با استفاده از آیات و روایات به معرفی مبانی کلامی توسعه پایدار پرداخته و اثبات خواهیم کرد که این مبانی زمینه توسعه پایدار را فراهم میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلام اجتماعی (چیستی، خاستگاه و رویکرد)
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مرضیه عبدلی مسینان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
کلام اجتماعی
,
جامعه
,
الاهیات اجتماعی
,
عقل و ایمان
,
کلام اجتماعی (الهیات اجتماعی)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
کالوین ,
انسان شناسی ,
روش شناسی علم کلام ,
جهان شناسی اسلامی ,
مدنیت بالطبع ,
پارسایی گرایی ,
جنبش انجیل اجتماعی ,
دین حداکثری ,
دین حداقلی ,
آخرت گرایی ,
کمونیسم ,
جامعیت اسلام ,
اصلاح دینی ,
روش تعقلی ,
تقابل عقل و ایمان ,
نفی دین ,
تاثیر کمونیسم بر جوامع دینی ,
الهی دانان اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
«کلام اجتماعی» شاخه ای از الهیات اجتماعی اسلامی است که به استنباط، تبیین و دفاع از آموزه های اعتقادی و دیدگاه های دینی در باب مسائل اجتماعی می پردازد. متکلمان اسلامی در طول تاریخ و در سایه رویکرد حداکثری به دین، توجه همه جانبه ای به حضور دین در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی بشر داشته اند؛ هرچند میراث اجتماعی آنان در قالب رشته مستقلی گنجانده نشد، چرا که این تحقیقات اجتماعی نخست در اروپا و آمریکا و در واکنش به شرایط اجتماعی غرب و مسیحیت، ظهور کرد و پس از آن در سایر سرزمینهای اسلامی نمایان شد. کلام اجتماعی در مقایسه با علوم اجتماعی دیگر، به دلیل ویژگی های ممتاز روش شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی، در نظریه پردازی برای مسائل جامعه، قابلیت رشد و شکوفایی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی؛ نگاهی به نظریههای اندیشمندان غربی و بازخوانی اندیشه والای امیرمومنان علی علیه السلام
نویسنده:
محمود پاکیزه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
حیات
,
حیات انسانی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
هدف زندگی
,
زندگی معنادار
,
معنای زندگی در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش (اِبداع) ,
پوچ انگاری ,
احتضار ,
مرگ ,
غایت خلقت ,
اخوان الصفا ,
آخرت گرایی ,
خداباوری (دئیسم) ,
الدنیا ,
عالم خلقت ,
حیات ابدی ,
اعتقاد به خدا ,
قرآن ,
حیات ابدی ,
ذهن گرایی ,
عین گرایی ,
هدف فعل الهی ,
قرآن ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت) ,
ذهن گرایی ,
آخرت ,
شوق به مرگ ,
بی معنایی زندگی ,
فراطبیعت باوری ,
شوق به زندگی ,
مرگ باوری ,
نظم عالم ,
عقل دین گرا ,
عقل دین گریز ,
فزت و رب الکعبه ,
دل بستگی دنیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
آن چیزی که زندگی را معنادار میکند کدام است؟ فلسفه حیات چیست؟ رابطه هدف از زندگی و معنای زندگی چگونه تبیین میگردد؟ امام علی(ع) که مسیر پرفراز و نشیب زندگی را با پیروزی طی کرده است، چگونه به این سؤالات پاسخ میدهد؟ شوق امام علی(ع) به مقوله مرگ چگونه با معناداری زندگی در نگاه او سازگار است؟ این نوشتار در پی آن است که پس از مفهومشناسی مختصر، ضمن تبیین نسبت هدف زندگی با معنای زندگی و اشارهای اجمالی به نظریات اندیشمندان غربی در باب معناداری زندگی، مراد امیرمؤمنان(ع) را در نگاه به سطح والای حیات، با وفاداری به اصل معناداری زندگی و در پرتو خداباوری، نشان دهد و روشن کند که زندگی تنها در راستای طرح هدفمند آفرینش، که طرحی الهی است، معنا پیدا میکند تا حدی که شوق به مرگ نیز جزئی از زندگی میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و دنیا: بررسی نگرشهای متفاوت ادیان به دنیا
نویسنده:
علی رضا شجاعی زند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
مسیحیت
,
جهان هستی
,
دین
,
دین و دنیا
,
حیات اخروی
,
عقل و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
سعادت ,
ثنویت ,
آخرت گرایی ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
بودایی ,
ادیان ابتدایی ,
تائوئیسم ,
الهیات اقناعی ,
جامعه شناسی تحویل گرا ,
جامعه شناسی دین خردنگر ,
معانی دنیا ,
ثنویت الهیاتی ,
ثنویت هستی شناختی ,
ادیان دو نشئه ای ,
موضوعیت دنیا ,
تنش با دنیا ,
شرارت ذاتی انسان ,
تنش دین با بدن ,
تعارضات دین و دنیا ,
تعارض دین و سیاست ,
جامعهشناسی دین ,
تعارض عقل و نقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
«دین و دنیا» از مباحث مورد علاقهی متألهان و فلاسفهی دین است و به همین رو با بیاعتنایی جامعهشناسان دین مواجه بوده است. این مقاله در گام نخست و در راستای مقابله با رویکردهای تحویلی در مطالعات دین، در صددِ رفع برخی از این بیاعتناییهای آسیبرسان است و تلاش دارد نیاز مبرم جامعهشناسی دین به این مباحث را آشکار سازد و جایی را برای آن در فصول مقدماتی مطالعات جامعهشناختیِ دین باز نماید. این تلاش همچنین برای نیل به درک صائب و روشنتری از مفهوم عرفی شدن، که انطباق بیشتری با بنیانهای آموزهای اسلام و شرایط اجتماعی ایران داشته باشد، انجام شده است. مقاله در صدد است در این بازبینی، بر چند حقیقت بدیهی و در عین حال، اذعاننشده دربارهی دین تصریح نماید که تأثیراتی دگرگونکننده بر نظریات عرفی شدن دارند. گام سوم پس از تأکید بر اهمیت دنیا برای ادیان، با مقایسهای میان تلقی ادیان از دنیا برداشته شده است و با این فرض که عقاید و تعالیم دینی، تأثیرات تعیُّنبخشی بر زیست اجتماعی پیروان خواهند داشت، آن را در برخی از فرازهای اساسیتر، همانند «رستگاری»، «الاهیات اقناعی» و «تنشهای با دنیا» با تفصیل بیشتری دنبال نموده است و در خاتمه، تأثیرات آن را در اصلاح برخی رویکردهای غالب بر نگرش جامعهشناختی دین نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوهای تعلیمی قابل تقلید در داستان های قرآنی (بررسی موردی: داستان سلیمان و ایوب علیهما السلام)
نویسنده:
علی سلیمی - نبی الله پاک منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کرمان: دانشگاه شهید باهنر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعلیم و تربیت
,
داستان
,
هنر قرآنی
,
وحی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
ثنویت ,
صبر ,
مارکسیسم و تاریخ ,
ابتلا ,
جهت گیری حرکت انبیا ,
آخرت گرایی ,
دین و دنیا ,
تلقی مارکسیسم از دین ,
هدف داستانهای قرآنی ,
بهترین جهان ممکن ,
جریان تضاد در هستی ,
صبر ایوب (ع) ,
مقام اوابین ,
ثروت از نظر قرآن ,
غفلت ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
قرآن کریم کتاب هدایت است و مخاطبان این مائده آسمانی، همه انسانها و طبقات مختلف جامعه در طول تاریخ بوده و هستند، تحقق چنین هدفی در گرو توجه به استعدادهای متفاوت افراد و استفاده هنری از همه گنجایشهای زبانی است. در این پژوهش، با روش توصیفی – تحلیلی، جلوههای زیباشناختی هنری در داستانهای تعلیمی قرآن کریم، با تکیه بر داستان دو تن از پیامبران الهی، حضرت سلیمان و حضرت ایوب که به ظاهر زندگی متضادی با هم دارند، در مقاطع زمانی مختلف، واکاوی، سپس با هم مقایسه شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که در شیوه بیان این دو داستان، یک الگوی تعلیمی قابل تقلید در هنر داستان نویسی وجود دارد. در این الگوی قرآنی به داستان نویسان آموخته میشود که در هنر متعهد، شکلهای بسیار متنوعی میتواند متصور باشد و هنرمندان با خلاقیت های هنری خود، از مسیرهای متفاوت و حتی گاهی متضاد، میتوانند به هدفی واحد دست یابند و هنر را در خدمت تعلیم و تربیت قرار دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید