جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ج. قرآن، تفسیر و علوم قرآنی (آثار پر استناد)
>
01- قرآن کریم (استناد به سُوَر و آیات و اجزاء)
>
استناد به آیه های قرآن کریم
>
004- آیات سورة النساء
>
آیه 034 سوره نساء
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
مطالعه تطبیقی نشوز زن با تکیه بر آیه 34 نساء با نگاه تفسیری بانو امیناصفهانی و آیتالله جوادیآملی
نویسنده:
رقیه براریان ، حبیب الله حلیمی جلودار ، زینب السادات حسینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 034 سوره نساء
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
نشوز زنان، یکی از مباحث مطرح در آیه 34 سوره نساء است. این مقاله با تأکید بر این آیه به تبیین آراء تفسیری بانو امیناصفهانی و آیتالله جوادیآملی در معناشناسی و حکم «نشوز» میپردازد و هدف آن مقایسه دیدگاه دو مفسر غیرهمجنس در مفهوم و حکم نشوز است. این تحقیق بهروش توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر ابزار کتابخانهای انجام پذیرفته است و یافتهها، حاکی از آن است که دو مفسر فوق، در معنا و حکم نشوز، اختلافنظر دارند. امیناصفهانی «نشوز» را بهمعنای سرپیچی از اطاعت شوهر با تکبر دانسته و حکم آیه را ارشادی میداند، اما آیتالله جوادیآملی معتقد است سربرتافتن همسر از تمکین، بدون قید تکبر، «نشوز» است و زن را در صورت عدم تمکین در آمیزش، «ناشزه» مینامد. وی با خوف نشوز، سه مرحله وعظ، هجر و ضرب را بهجهت امر بهمعروف و نهی ازمنکر از وظایف مرد میداند و ضمن تصریح به ترتّب امور سهگانه در صورت خوف نشوز، ضرب را منوط به آشکارشدن نشوز و نه خوف نشوز میداند امّا در نظر مختار، معنای «نشوز» در این آیه، «جمع شدن زن با غیر» است؛ نه عدم تمکین شوهر. در بیان حکم آیه نیز، با تبیین وجوب تخییری به جمع دیدگاه دو مفسر پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه عَزیزه هِبری در تفسیر «ضَرْب» زن در آیه 34 سوره نساء
نویسنده:
رسول محمدجعفری؛ محمود صیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 034 سوره نساء
چکیده :
قرآن کریم معتبرترین سند موجود جهت استنباط احکام فقهی است، با این وجود آیات فقهی چون دیگر آیات به تفسیرها و برداشتها ناسازوار با یکدیگر دچار شدهاند. عَزیزه هِبری از اندیشمندان مسلمان و مطرح آمریکائی و مبتکران نظریه فمینسیم اسلامی- قرآنی است. وی دیدگاه اندیشمندان اسلامی را درباره «ضرب» زن در آیه 34 سوره نساء، به چالش کشیده و نظریاتی کاملاً متفاوت ارائه کرده است، لذا این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی درصدد آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که دیدگاه عَزیزه هِبری در تفسیر «ضَرْب» زن در آیه 34 سوره نساء، چگونه است؟ مهمترین نقدهای وارد به دیدگاهها و استدلالهای عبارتند از: 1- پذیرش ضَرْب نشانه برتری جنسیت مرد نسبت به زن و موجب شرک نیست، 2- ضَرْب زنان با تکریم آنان در احادیث نبوی(ص) منافات ندارد، 3- پذیرش تغییر حکم در فقره ضرب آیه، مستلزم پربرش اجتهاد در مقابل نص است، 4- فرمانبرداری از شوهر در چارچوب شرع عین اطاعت از خداوند است، 5- اطاعت زن از شوهر در خصوص زناشویی واجب است و بنا بر دلایل مختلف، تفسیر ضرب زن به هنگام ارتکاب فحشا صحیح نمیباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریه نسخ تمهیدی در تفسیر معنای ضرب در آیه 34 سوره نساء
نویسنده:
علیرضا طبیبی ، محمد رضا شریفی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 034 سوره نساء
چکیده :
در آیه 34 سوره نساء یکی از راهکارهای مقابله با نشوز زنانی که وظایف زناشویی خود را ترک کردهاند، «ضرب» معرفی شده است (واضْرِبُوهُنَّ). پژوهشگران قرآنی دیدگاهها و آراء متفاوتی در تفسیر و معنای آن مطرح کردهاند که یکی از این آراء، دیدگاه نسخ تمهیدی آیه میباشد که توسط آیتالله معرفت ابداع شده است. بر اساس این نظریه، دستور به ضرب و تنبیه بدنی زنان در این آیه، از ابتدا مراد جدی خداوند نبوده، بلکه هدف از طرح آن در قرآن کریم، زمینهسازی برای منسوخ شدن این عمل از جامعه بهصورت تدریجی بوده است. پژوهش حاضر با بررسی و گردآوری دلایل و مستندات این نظریه، به ارزیابی این ادله پرداخته و به این نتیجه میرسد که مستندات ارائه شده توان اثبات مدعا را ندارند و بر این اساس نمیتوان نسخ در این آیه را پذیرفت. از طرف دیگر، توجه به سخنان لغویان نشان میدهد که مناسبترین وجه در معنای آیه که از دیرباز نیز مورد قبول بیشتر مفسران و قرآنشناسان بوده، همان معنای ظاهری، یعنی زدن و تنبیه بدنی زنان ناشزه میباشد که توجه به شرایط و حدود این مسأله، برخی ابهامات و شبهات احتمالی مربوط به آن را برطرف میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 80 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در آيه 34 سوره نساء «الرجال قوامون علي النساء» بيان شده است به اين مفهوم كه اگر زن به امر و فرمان شوهر عمل نكند، پس ابتدا بايد با او كم محلي كنيم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين آيه بحث نشوز انحراف جنسي است اصلا بحث اطاعت نيست. اطاعت از آن خداست. در مسائل زندگي اطاعت شوهر واجب نيست بلکه تفاهم و مشاركت است.اطاعت زن ازمرد فقط در دو چيز است 1- تمكين جنسي است 2- ورود وخروج منزل ( توضيح بيشتربه نواربحث اين آيه وهمچنين مباح
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفاهیم قرآنی
,
آیه 34 نساء
,
آیه 034 سوره نساء
کلیدواژههای فرعی :
مصادیق نشوز ,
اطاعت از همسر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لطفا دربارۀ آیه 34 سوره مبارکه نساء که در مورد تنبیه بدنی زن در صورت تمکین نکردن همسر است، توضیح دهید.( الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَیبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَیهِنَّ سَبِیلًا إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیا کَبِیرًا)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اسلام تنبیه بدنی نداریم. در وسائل الشیعه، کتاب النکاح، ده ها روایت از پیامبر(ص) و معصومین(ع) داریم که می فرمایند: لعنت خدا بر مردی باد که دست خود را بر روی زنش بلند کند و او را کتک بزند. دقت کنید؛ ابتدای آیه چنین است: « الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنبیه بدنی
,
شبهات
,
آیه 034 سوره نساء
کلیدواژههای فرعی :
آیه 34 نساء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا ترجمه ی صحیح جمله ی «وَ اضرِبُوهُنَّ» در آیه 34 سوره نساء «برانگیختن و به میل آوردن زن برای زندگی کردن است» است یا کتک زدن و تنبیه کردن زن؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
و اضربوهن
,
تفسیر قرآن
,
آیه 034 سوره نساء
کلیدواژههای فرعی :
آیه 34 نساء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از زدن زنان که در آیه ی 34 سوره ی نساء مجاز شمرده شده است چیست؟ اگر چه آیه صراحت در زدن دارد ولی برخی مقصود از آن را تادیب توسط حاکم دانسته اند; اگر چنین مطلبی صحت دارد چرا فعل امر از باب «ضرب» به کار رفته، نه از باب تأدیب؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از زدن زنان كه در آيه ي 34 سوره ي نساء مجاز شمرده شده است چيست؟ اگر چه آيه صراحت در زدن دارد ولي برخي مقصود از آن را تاديب توسط حاكم دانسته اند; اگر چنين مطلبي صحت دارد چرا فعل امر از باب «ضرب» به كار رفته، نه از باب تأديب؟
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زن در اسلام
,
حقوق زن در اسلام
,
آیه 34 نساء
,
مسائل اجتماعی در قرآن
,
شخصیت زن در اسلام
,
خشونت علیه زن در اسلام
,
آیه 034 سوره نساء
کلیدواژههای فرعی :
خشونت علیه زن ,
حقوق زن در اسلام ,
حقوق زن(جنسیت) ,
آداب معاشرت شوهر با زن ,
کتک زدن زن ناشزه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براساس آیه 34، سوره نساء آیا مادر موظف به گوش کردن سخن فرزند خود (پسر بالغ) میباشد؟ در این صورت موارد آن کدام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند تبارك و تعالي در آيه 34، سوره نساء ميفرمايد: «مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، به خاطر برتريهاي كه خداوند (از نظر اجتماع) براي بعضي نسبت به بعضي ديگر قرار داده است و به خاطر انفاق هايي كه از اموالشان (در مورد زنان) ميكنند. و زنان صالح، زناني ه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق فرزند
,
آیه 34 نساء
,
حق فرزند
,
مسائل اجتماعی در قرآن
,
آیه 034 سوره نساء
کلیدواژههای فرعی :
حقوق زن ,
حق پدر و مادر ,
وظایف مشترک زن و مرد ,
وظایف متقابل زن و شوهر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به آیه 34 سوره نساء
نویسنده:
محمدعلی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
آیه 034 سوره نساء
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متن گرایی تاریخی؛ نگاهی به روش تفسیری آمنه ودود با تمرکز بر تفسیر آیة 34 سورة النّساء
نویسنده:
حسین خندق آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زن
,
فمینیسم
,
قرآن
,
آمنه ودود
,
فمینیسم
,
هرمنوتیک
,
قرآن
,
متن گرایی تاریخی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
آیه 034 سوره نساء
چکیده :
آمنه ودود نومسلمانی است که می کوشد رهیافتی بر مبنای بازتفسیر قرآن بر اساس روشی هرمنوتیکی برگرفته از آرای فضل الرّحمن داشته باشد که خود آن را «هرمنوتیک توحیدی» می خواند. از ویژگی های مهمّ این روش، توجّه به ذهنیّت خوانندة متن، قابلیّت های زبانی زبان وحی و التفات به زمینه های تاریخی ظهور متن است. ودود این روش را به خصوص دربارة آیات مربوط به زن به کار می برد. از مهم ترین آیات مورد نزاع در این باره، آیة 34 سورة نساء است. ودود می کوشد شیوة هرمنوتیکی فضل الرّحمن را به صورت مصداقی دربارة این آیه اجرا کند و به تفسیری همدلانه تر با زنان در مقایسه با تفسیرهای سنّتی دست یابد. البتّه او نیز در آخرین بازنگری های فکری خود گامی فراتر می نهد و بر مبنای بررسی های مربوط به زمینة آیه در تفسیر خود از این آیه تجدید نظر می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید