جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفة تطبیقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
دروس فلسفیة فی شرح المنظومة المجلد 1
نویسنده:
مرتضى مطهري؛ شرح مالک مصطفی وهبی العاملی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
فلسفة تطبیقی
,
شرح منظومه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شماره ديويي:
189 /1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه تطبیقی، مفهوم و قلمرو آن
نویسنده:
بیوک علیزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تطبیق
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مکتب فلسفی
,
فلسفة تطبیقی
,
غایت فلسفه
,
تقسیم فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
مطالعات تطبیقی ,
فلسفه شرق ,
فلسفه غربی ,
فلسفه اسلامی ,
فلسفه قارهای ,
معانی فلسفه ,
فلسفه جزیره ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مطالعات تطبیقی و مقایسهای در تفکّر فلسفی، از اهمّیّت مضاعفی برخوردار است. یکی به جهت آنکه برای شناخت عمیق و دقیق هر چیزی، باید آن را با امور دیگر مقایسه کرد. بروننگری دربارهی خود فلسفه، به واسطهی این نوع مطالعات میسّر میشود؛ و دوم به جهت آنکه به رغم زمینههای مساعد در فلسفه و قلمرو وسیع در آن برای مطالعات تطبیقی، چنین مطالعاتی، به ویژه در کشور ما، چنانکه شایسته و بایسته است، صورت نگرفته است. در این مقاله، نگارنده، کوشیده است برای نشان دادن امکان و ضرورت مقایسه در مطالعات فلسفی، تمهید مقدّمه نماید. برای نیل به این هدف، نخست مفاهیم «تطبیق» و «فلسفه» را ایضاح نموده است. مخالفان مطالعات تطبیقی، خواه در حوزهی فلسفه و خواه در حوزههای دیگر، معنای خاصّی از «تطبیق» را در نظر داشتهاند که آن معنا مورد نظر این مقاله نیست. نویسنده، در بخش دیگر مقاله، با اشاره به اینکه مقایسه، در جایی امکانپذیر است که پای تعدّد در میان باشد، به تفصیل، قلمروهای گستردهی فلسفه را که مقایسه در آنها امکانپذیر است، با تأکید بر ملاکهای تعدّد در آن، مورد بحث قرار داده است. بررسی روشهای تطبیق و مقایسه، قلمرو و گسترهی آن و نیز، غایت و فایدهی تطبیق در فلسفه، بخش دوم این نوشتار خواهد بود که ضمن یک مقالهی مستقلّ، در شمارهی بعدی مجلّه، تقدیم خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تفسیر یوحنای نحوی و ابنرشد از عقل در ارسطو
نویسنده:
بیان کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل عملی
,
تفسیر
,
ارسطو
,
عقل(منطق)
,
عقل فعال
,
فلسفة تطبیقی
,
عقل منفعل
,
نفس (فلسفه
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
فیلوپونوس، جان
چکیده :
سه مسئلة محوری جهان، خدا و انسان در طول تاریخ فلسفه همواره مورد التفات فیلسوفان بوده است و هر کدام آرا و نظریات خود را به نحوی در اینباره مطرح ساختهاند. در میان این سه مسئله با گذر زمان توجه فزاینده به انسان مشهود است. یکی از مباحث مطرح دربارة انسان مسئلة «نفس» میباشد. اگرچه هر فیلسوفی از آغاز تاریخ فلسفه به مباحث مربوط به نفس توجه داشته است، ارسطو نخستین فیلسوفی است که در این باب رسالة مستقلی تألیف کرده است. این رساله از سه دفتر تشکیل شده است. ارسطو در دفتر اول بعد از نکاتی مقدماتی، تاریخچهای دربارة نفس ارائه میکند و مورد ارزیابی قرار میدهد. ودر دفتر دوم به تعریف نفس و معرفی برخی قوای آن میپردازد. در دفتر سوم بحث قوا را پی میگیرد. در میان مباحث مطرح در این اثر ارسطو مبحث عقل را، که بیشتر از سایر مباحث و به طور خاص به ساحت انسانی مربوط میشود، در فصلهای 8-4 دفتر سوم مطرح کرده است. دربارة این قسمت از کتاب نفس ارسطو از همان روزگار خود او تا امروز تفسیرهای متعددی ارائه شده است.در این پایاننامه دو تفسیر مربوط به فصلهای ویژة عقل، یکی از آن یوحنای نحوی، مفسرِ مسیحی و دیگری از آن ابنرشد به عنوان مفسری مسلمان، را جهت مقایسه برگزیدهایم. برای این منظور، پس از بیان کلیاتی از فلسفة ارسطو و محورهای بحث او دربارة نفس، دیدگاههای ویژة او در باب عقل، یعنی در خصوص موضوعاتی چون عقل منفعل، عقل فعال و عقل عملی، را بر پایة رسالةنفس و بر اساس دو تفسیر فوق گزارش کردهایم. تطبیق میان این دو تفسیر در ضمنِ گزارش و به دنبالِ آن در فصلی جداگانه، صورت گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعهی تطبیقی دربارهی دلایل تجرد نفس و بقای آن نزد ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
حسین رستمی جلیلیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجرد نفس ناطقه
,
ارسطو
,
ابن سینا
,
علم نفس
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفة تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
نجات ,
ماده و صورت ,
برهان انسان معلق درفضا ,
نفس حیوانی ,
نفس نباتی ,
النجاة ,
نفس انسانی ,
حافظه (معرفت شناسی) ,
حس ظاهر ,
فلسفه مشاء ,
عقل ( جوهر ) ,
عقل فعال ,
وحدت قوا ,
کتاب مبدأ و معاد ,
تخیل(راه های معرفت) ,
مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته) ,
حس باطن(اصطلاح وابسته) ,
وهم(معرفت شناسی) ,
درباره نفس ,
انتزاع کلیات ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
فلاسفه از جمله ارسطو و ابن سينا از ديرباز به مسائل مربوط به نفس انسان توجه داشته اند. همواره يكی از پرسشهای اساسی نزد آنها مسأله بقای نفس در انسان است. ترديدی نيست كه ابن سينا نفس را مجرد دانسته و به تفصيل بر آن استدلال كرده است. اما تعارض سخنان ارسطو در اين مقام، همواره موجب اختلاف نظر شارحان شده است، به طوری كه گاهی از صورت بودن نفس برای بدن، بر ماديت نفس و از اينرو، بهمثابهی دليلي بر فساد و عدم بقای نفس بعد از مرگ آن استنباط كرده اند. در اين بررسی، دلايلي براي رفع تعارض بين تعريف صورت بودن نفس براي بدن و تجرُّد و بقای آن اقامه شده است؛ مثلاً با اينكه در نظر ارسطو، نفس صورت بدن است و صورت در عين ملازمت با ماده، مفهومی مستقل از آن دارد، اما در برخی مواقع، امكان وجود صورت بدون ماده محتمل بوده و نفس در مقايسه با بدن، اصيل و مستقل دانسته شده است. از اينرو بر مبنای براهين ضمنی ارسطو و دلايل مصرَّح ابن سينا، استدلال شده است كه نفس انسان نمی تواند امری مادی باشد. بنابراين در نظر آنها، نفس به منزله موجودی فی نفسه كه ذات آن عقل است، مجرد و باقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قلمرو شناخت عقل نظری و محدودیتهای آن از نظر دکارت و ملاصدرا
نویسنده:
مینا مهدیزاده، علی کرباسیزاده اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محدوده عقل
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دکارت
,
حکمت متعالیه
,
فلسفة تطبیقی
,
معرفت شناسی دکارتی
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
فلسفهی تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
تقلید ,
ضروریات عقلی ,
کتاب قواعد هدایت فکر دکارت ,
کتاب اصول فلسفه دکارت ,
فطرت(کلام) ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
اراده الهی ,
رؤیت قلبی خدا ,
حصول معرفت ,
متعلق ادراک ,
حقائق مطلق ازلی ,
احکام عقلی ,
مثلث ,
راه های کسب معرفت دینی ,
پیش داوری درست ,
پیش داوری نادرست ,
ضعف وجود ,
مُثُل ,
اجتماع نقیضین ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
عالَم عقلی(حکمت اشراق) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
وحی ,
الهام(القاء در نفس) ,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) ,
هواپرستی ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
تأملات (کتاب) ,
خطای عقل ,
مخلوقیت احکام عقلی ,
ازلیت احکام عقلی ,
نیاز عقل به شهود ,
طبیعت نامتناهی ,
رؤیت دریا ,
درک حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مقایسهی قلمروی شناخت عقل نظری و محدودیتهای آن در سه بخش، صورت گرفته است. اول، ثابت و ازلیبودن یا مخلوق و مجعولبودن اصول و احکام عقلی که بهنظر ملاصدرا، اصول عقلی فینفسه ثابت و ازلی هستند، اما ازنظر دکارت، این اصول، مخلوق و تحتارادهی خداوند هستند. دوم، محدودیت عقل در شناخت خداوند که ازنظر ملاصدرا، درک مفهومی عقلی و مابهازائی از خداوند نمیتوان داشت. وی راه حقیقی شناخت خداوند را شهود میداند، اما بهنظر دکارت، مفهوم خداوند واضحترین و متمایزترین مفهوم ذهنی است، هرچند درک احاطی به آن ممکن نیست. سوم، پژوهش دربارهی اموری که پیشزمینهی بروز خطا و درنتیجه، ایجاد محدودیت در شناخت عقل هستند، ازجمله اشتغال به امور محسوس و هوای نفس، پیشداوری و تقلید و لزوم بهکارگیری روش علمی صحیح در درک حقایق.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی تطبیقی رویکرد آشتیانی و مطهری به فلسفه غرب
نویسنده:
حسین علی رحمتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه غرب
,
فلسفه غربی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفة تطبیقی
,
فیلسوفان اسلامی
,
نگاه ایرانیان به فلسفه غرب
کلیدواژههای فرعی :
خودبینی فرهنگی ,
ضرورت آموزش فلسفه غرب ,
استغنای فلسفی ,
نقادی فلسفه اسلامی ,
فیلسوفان معاصر اسلامی ,
تحول فلسفه اسلامی ,
شرایط مواجهه با فلسفه غرب ,
اخذ فلسفه اسلامی از یونان ,
رویکرد مطهری به فلسفه غرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
چکیده :
بیش از یک قرن از آشنایی ایرانیان با فلسفههای جدید غرب میگذرد.گونهشناسی رویکرد اندیشوران ایرانی با این فلسفه، از موضوعهایی است که امروزه بایستی بررسی و تحلیل شود. این نوشتار، روی کرد متفاوت مرحوم سید جلال الدین آشتیانی و استاد شهید مرتضی مطهری را به فلسفه غرب بررسی می کند و نوع رویارویی شهید مطهری را دفاعپذیرتر، مفیدتر و کارآمدتر می سنجد. در این مقاله، پس از برخی مباحث مقدماتی، دیدگاههای این دو اندیشمند درباره فلسفه غرب بهگونهای تطبیقی و آنگاه دلیلهای برتری رویکرد مطهری بیان خواهد می شود.با این وجود ،شیوه مطهری نیز کاستیهایی دارد که درپایان مقاله به آنها اشاره خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان فلسفۀ تطبیقی بر مبنای راه حل شیانگ لانگ جانگ
نویسنده:
احمد لهراسبی، سید مصطفی موسوی اعظم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قیاس ناپذیری
,
فلسفه فرهنگ
,
فلسفة تطبیقی
,
فلسفه میان فرهنگی
,
شیانگ لانگ جانگ
کلیدواژههای فرعی :
قیاس ناپذیری ,
امتزاج افق ها ,
سنت فلسفی غرب ,
وضعیت تطبیقی ,
حالت بیناپارادایمی ,
مقایسه میان فرهنگی ,
سنت های فلسفی ,
در میان قرار گرفتن ,
محدودیت های درون پارادایمی ,
پیشینه فلسفه تطبیقی ,
سنت فلسفه اسلامی ,
سنت فلسفی شرق ,
قیاس ناپذیری سنت های فلسفی ,
سنجش ناپذیری پارادایمها ,
تعین ناپذیری ترجمه ,
نظام زبانی ,
راه بینا پارادایمی ,
مباحث نظری فلسفه تطبیقی ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
یکی از اشکالات وارد به امکان فلسفۀ تطبیقی، قیاسناپذیری سنتهای فلسفی است. مقصود از قیاسناپذیری آن است که فرهنگهای متفاوت بستر رشد نظامها یا اندیشههایی میشوند که از لحاظ ساختار مفهومی، روشها و ابزار مورد استفاده با یکدیگر تفاوتهای اساسی دارند، و از اینرو، نمیتوان نظریات فلسفی را به شکلی بینفرهنگی مورد مقایسه قرارداد. شیانگ لانگ جانگ ریشۀ امکانناپذیری مقایسه را نبود وضعیت تطبیقی میداند. مراد از وضعیت تطبیقی، وضعیتی است که در آن مقایسهکننده همزمان بر موارد مورد مقایسه و نسبت بین آنها اشراف داشته باشد تا بتواند مقایسۀ ثمربخشی داشته باشد. مقاله میکوشد که نشان دهد که برای تحقق امکان فلسفۀ تطبیقی پژوهشگر باید با قرار گرفتن در حالت بیناپارادایمی وضعیت تطبیقی را پدید آورد. قرار گرفتن در حالت بیناپارادایمی رهاکردن خود از محدودیتهای درونپارادایمی و به فعلیت رساندن پتانسیل «در میان قرار گرفتن» است. با قرار گرفتن در حالت بیناپارادایمی و ایجاد وضعیت تطبیقی میتوان به مقایسهای ثمربخش بین سنتهای فلسفی دست یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 257 تا 276
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هانری کربن و ایزوتسو و « امکان گفت و گوی ادیان»، بویژه اسلام با سایر ادیان
نویسنده:
یاسمین عرفت پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گفتگو
,
عالم خیال
,
فلسفة تطبیقی
,
کوربن، هانری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ایزوتسو، توشیهیکو
,
اسلامشناس
,
ایرانشناس
,
فراتاریخ
,
ناشناسا انگاری
,
هنر و علوم انسانی
,
ناشناسا انگاری
,
ایزوتسو، توشیهیکو
,
ایرانشناس
,
فراتاریخ
,
درباره هانری کربن
چکیده :
پروفسور هانری کربن و پروفسور توشیهیکو ایزوتسو، دو متفکر اسلامشناس و ایرانشناس شهیر معاصرند، کهعلاوهبر تمام تلاشهایِ ارزشمندی که در راستای شناساندن اسلام و ایران به دنیای معاصر انجام دادهاند، میتوان در اندیشه آنان با دو طرح بسیار مهم آشنا شد که آدمی را قادر خواهند ساخت تا به گفتوگویی حقیقی میان صاحبان ادیان، سنتها و تمدنها نائل گردد. در حقیقت، این دو طرح، دو وجه امکانی هستند که پیش از هر اقدامی میباید در پیوندی همدلانه میان صاحبان ادیان، سنتها و تمدنها از نو احیاء گردند تا گفتوگویی حقیقی، تحقق پذیرد. حال، یکی از این امکانات ضروری برای آغاز گفتوگو، ساحت «فراتاریخی» است که کربن آن را بهواسطه فلسفه تطبیقی مورد نظر خود که جمعِ خلّاقانه لطیفی ما بین «پدیدارشناسی هوسرل و هرمنوتیک هایدگری» و «حکمت و عرفان فلاسفه مسلمان بهخصوص فلاسفه ایرانی که همچنان باور به ملکوت در اندیشهشان سخت پا برجاست» و با توجه به سیر و سلوکی روحانی در عالمی خیالی(عالم مثالی)، طرح مینماید. و دیگری «فراسوی گفتوگویی» است که ایزوتسو با تأکیدبر «فراتاریخ» و همچنین روش هانری کربنو باز هم با تمرکز بر ساحتهای معنوی و عرفانی موجود در تفکر اسلامی و سایر اندیشه-های درونگرا(باطنی)آنرا مطرح میسازد.در واقع، «فراتاریخ» و «فراسوی گفتوگو» دو جزء از پیکرهای واحدند که اگر در عرصهای فرا زمینی و فرا زمانی در کنار یگدیگر قرار گیرند، خواهند توانست برای اهل معنا در سراسر عالم، گفتوگویِ فراتاریخیِ ادیان و حتی سنتها و تمدنها را امکانپذیر سازند و بقای ابدی آنان را در عالمی ملکوتی و به دور از هر تفکر زمینیِ بیمارگونه ( همچون : لاأدریگری، نیست-انگاری و تاریخانگاری ) که زندگی آدمی را به قهقرا میکشاند، حتمیّت بخشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله علم در فلسفه صدرایی و پدیدارشناسی هوسرل
نویسنده:
وحید مهدوی مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
علم
,
پدیدارشناسی
,
هوسرل
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
پدیدار شناسی ( نهضت فلسفی هوسرل )
,
عَلِمَ
,
علم
,
فلسفة تطبیقی
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
فلسفه هوسرل
,
درباره هوسرل
چکیده :
شاید در نگاه اول تطبیق فلسفى و امکان آن امرى بدیهى به نظر برسد، اما هنگامى که به انجام آن اقدام مى کنیم، در مى یابیم پیش نیازهاى این کار به طور کامل بررسى و مشخص نشده، و تفاوت هاى دو فلسفه تا جایى است که ممکن است حکم به امتناع تطبیق بین آن ها کنیم، ازین رو ما در این رساله ابتدا به طور نسبتاً مفصل به بررسى معنا و مفهوم فلسفه ى تطبیقى مى پردازیم و سپس با بررسى معانى مختلف آن معناى مختار خود را توضیح مى دهیم و به موضوع این رساله مى پردازیم که بررسى نظر حکمت متعالیه به عنوان فلسفه ى زنده و جریان اصلى معاصر در فلسفه ى اسلامى است در کنار بررسى فلسفه ى پدیدارشناسى غربى از نگاه هوسرل که بنیانگذار آن بوده و ما معتقدیم قابلیت هاى زیادى براى تطبیق بین نظرات او و فلسفه ى اسلامى معاصر وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی در باب زمان در فلسفه هایدگر و ملاصدرا؛ با تأکید بر هستی و زمان و اسفار اربعه
نویسنده:
رضا دهقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
علوم انسانی
,
زمان
,
هایدگر
,
زمان
,
فلسفة تطبیقی
,
فلسفه میان فرهنگی
,
پولی لوگ
,
پولی لوگ
,
درباره هایدگر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
فلسفه تطبیقی الگوی تاکنونی رایج در جامعه فلسفی ایران بوده است و ذیل آن روشهای مختلفی ارائه شده است. این رساله سعی در گذر از این روشها می کند و به جای آن الگوی پژوهشی پولی ل.پ را ارائه می کند. پولی لوگ استانداردهایی دارد که در مطالعه موضوعات مختلف بایستی رعایت شود. با رعایت این استانداردها امکان فهم متفکران به دور از هرگونه داعیه مطلق انگاری به وجود می آید. هایدگر و ملاصدرا از جمله مهمترین متفکران دو سنت اسلامی و غربی هستند که برای تعامل و گفتگوی میان فرهنگی باید به همزبانی این دو در مسائل اصلی اندیشه ایشان رسید که از جمله این مسائل، مسئله زمان است. مسئله زمان در اندیشه هایدگر اهمیت محوری دارد. برای هایدگر زمان در نسبت با دازاین طرح می شود. معنای هستی دازاین پروا است و زمان مندی عین هستی دازاین است و متفکران در تاریخ مابعدالطبیعه فهمی مبتذل از زمان داشته اند. بنابر تعریف هایدگر از زمان مبتذل هرچند فهم ملاصدرا از زمان در نسبت با انسان است اما همچنان فهمی مبتذل است. اما اگر الگوی پژوهشی پولی لوگ را جایگزین الگوهای رایج کنیم، نتیجه ای دیگر حاصل می شود و امکان گفتگوی دو متفکر با شأن برابر در مسئله ای مهم فراهم می شود که در آن از هر گونه مقایسه شتابزده جلوگیری شده و به جای اراده معطوف به تفوق یا غیره، اراده معطوف به فهمیدن جایگزین می شود و می توان به فهمی مناسب رسید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید